Hyvä teko

Reetta

Mikä on sinun, jonkun päivän hyvä tekosi.
Tämän päivän hyväksi teoksi liitän asian: menen pesemään 77v henkilön parvekelasit puhtaiksi.
Siinähän sitä vierähtää aikaa pari tuntia.
Toivottavasti työ antaa hyvän mielen kummallekin.

42

1956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamma

Yksi kaunis hymy, muutama ystävällinen sana. Kovin vähän ja vaatimatonta, mutta on hyväksi havaittu puolin ja toisin. Kiitos, Reetta, positiivisesta ketjunaloituksesta. Katsotaanpa kuinka käy jatkossa.

• Rauha

...ja tännekin se velä piti tulla tunnustamaan.
        Paitsi jos se oli se, että olinkin nyt rehellinen?

• Anu.
        Rauha kirjoitti:

...ja tännekin se velä piti tulla tunnustamaan.
        Paitsi jos se oli se, että olinkin nyt rehellinen?

Se on niin pienestä kiinni, ettei sitä aina
        huomatakkaan.
        Minä laitoin tyttären tyttärelle letit, hän
        otti kaulasta kiinni ja sanoi, oi kiitos mummi.

Siinä me teimme hyvän työn toisellemme, oli
        pieneltä lapselta ihana kiitos.

Poikani oli toissa iltana laittanut ulos
        soihtukynttilän palamaan vaikka oli satanut.

Asunnottomien hyväksi, kun vietettiin asunnottomien yötä.

Ei heilläkään kaikki johdu heistä itsestään,
        ainakaan kaikilla.

Ehkä aikoinaan hekin on tehneet jonkun
        hyvän työn itseään säästämättä.

Ja ne oli palaneet vielä aamullakin vaikka
        oli satanut.
        Minusta sekin oli hyvä työ muistaessaan
        hätää kärsiviä lähimmäisiään.

• Anu. kirjoitti:

Se on niin pienestä kiinni, ettei sitä aina
        huomatakkaan.
        Minä laitoin tyttären tyttärelle letit, hän
        otti kaulasta kiinni ja sanoi, oi kiitos mummi.

Siinä me teimme hyvän työn toisellemme, oli
        pieneltä lapselta ihana kiitos.

Poikani oli toissa iltana laittanut ulos
        soihtukynttilän palamaan vaikka oli satanut.

Asunnottomien hyväksi, kun vietettiin asunnottomien yötä.

Ei heilläkään kaikki johdu heistä itsestään,
        ainakaan kaikilla.

Ehkä aikoinaan hekin on tehneet jonkun
        hyvän työn itseään säästämättä.

Ja ne oli palaneet vielä aamullakin vaikka
        oli satanut.
        Minusta sekin oli hyvä työ muistaessaan
        hätää kärsiviä lähimmäisiään.

Vein kehitysvammaisen ikä naisen kävelylle tuonne luontoon. Olemme niitä retkiä aiemminkin tehneet ja tänään vietin päivän hänen seurassaan.
        Keskustelimme ja menimme katselemaan muuttuneita maisemia.

Hänen vilpitön ilonsa tarttui minuunkin ja meillä molemmilla oli hyvä päivä.
        Menen vähän myöhemmin tänään vielä piipahtamaan luonaan. Kokemisen arvoista yhteyden pitoa jossa molemmat saavat jotain toisiltaan. Arvostammeko me erilaisuutta kuten pitäisi, kaikki me emme ole henkisiltä emmekä ruumiillisilta kyvyiltämme "valioluokkaa",
        mutta silti meillä voi olla lämmin sydän lähimmäistämme kohtaan.

• MUMMELI1
        kirjar kirjoitti:

Vein kehitysvammaisen ikä naisen kävelylle tuonne luontoon. Olemme niitä retkiä aiemminkin tehneet ja tänään vietin päivän hänen seurassaan.
        Keskustelimme ja menimme katselemaan muuttuneita maisemia.

Hänen vilpitön ilonsa tarttui minuunkin ja meillä molemmilla oli hyvä päivä.
        Menen vähän myöhemmin tänään vielä piipahtamaan luonaan. Kokemisen arvoista yhteyden pitoa jossa molemmat saavat jotain toisiltaan. Arvostammeko me erilaisuutta kuten pitäisi, kaikki me emme ole henkisiltä emmekä ruumiillisilta kyvyiltämme "valioluokkaa",
        mutta silti meillä voi olla lämmin sydän lähimmäistämme kohtaan.

Ostin syntymäpäiväkortit 13 vuotiaille siskonpojille. He ovat tottuneet saamaan kortit tädiltä ja niihin väsään tai kirjoitan kopion jostakin värssystä. Vielä viime vuonna he ainakin olivat odottaneet korttia.
        Nyt kirjoitin koululaisvitsikirjasta pienet vitsit kummankin korttiin ,värssyä oli jo vaikeampi valita. He soittavat yleensä kiitoksen ja kertovat juhlistaan syntymäpäivän jälkeen .

• Saskia
        MUMMELI1 kirjoitti:

Ostin syntymäpäiväkortit 13 vuotiaille siskonpojille. He ovat tottuneet saamaan kortit tädiltä ja niihin väsään tai kirjoitan kopion jostakin värssystä. Vielä viime vuonna he ainakin olivat odottaneet korttia.
        Nyt kirjoitin koululaisvitsikirjasta pienet vitsit kummankin korttiin ,värssyä oli jo vaikeampi valita. He soittavat yleensä kiitoksen ja kertovat juhlistaan syntymäpäivän jälkeen .

Olen puurtanut pienen, ristipistoin kirjaillun hääpäiväonnittelukortin kimpussa. Siinä on kullalla kirjaillut nimet, päivämäärä ja sormukset.
        Lapsenlapselle tietenkin. He tietävät odottaa tällaisia persoonallisia muistoja mummolta.

• Saskia kirjoitti:

Olen puurtanut pienen, ristipistoin kirjaillun hääpäiväonnittelukortin kimpussa. Siinä on kullalla kirjaillut nimet, päivämäärä ja sormukset.
        Lapsenlapselle tietenkin. He tietävät odottaa tällaisia persoonallisia muistoja mummolta.

tein oikein uroteon tänään.
        Imuroin,(inhoan sitä),laitoin parvekkeelle kanervat(sekin oli kuin tervan juontia ja lopuksi silitin viikon vanhan pyykin.(tavallaan tykkään silittää)
        Sitten otin 20 minuutin torkut (sen teen harvoin) ja nyt lähden postiin,hakemaan uuden verhokankaan.(minkä lupaan huommenna ommella ja laittaa ikkunaan)
        Sunnuntaina menen vaalihuoneeseen toimitsijaksi,lupaan sitten tehdä jotakin hyvää toisille.

• Helena04

Hyvä teko ja hyvä teko, miten sitten ajatteleekin. Paljonhan sitä olisi hyviä tekoja tehtävissä kylläkin... Siinä meille ajattelemisen aihetta.

Vien tänään 3 lapsenlastani Sirkukseen. Olen tehnyt näin jo useana vuotena, se on meidän syksyinen yhteinen tapahtuma, jota innolla odottavat. Minäkin. Voi kyllä siitä huolimatta mielestäni sanoa myös hyväksi teoksi.

• Reetta

Tämän aamun teko oli kirjoittaa juttu 60 palstalle, saadakseni kirjoittajat huomioimaan
        koko ryhmä.
        Onhan kirjoittajia ympäri maailmaa, olisi heidänkin hauska osallistua ketjuihin,jotka ovat suunnatut jokaiselle. Saisimmehan mekin tuulahduksen itsellemme vierailta mailta ja muilta paikkakunnilta.
        Tässä sitä olen vierailla teillä ja oudoissa maisemissa, Huh, huh taisi tulla tosi huono juttu!

• Helena04
        Reetta kirjoitti:

Tämän aamun teko oli kirjoittaa juttu 60 palstalle, saadakseni kirjoittajat huomioimaan
        koko ryhmä.
        Onhan kirjoittajia ympäri maailmaa, olisi heidänkin hauska osallistua ketjuihin,jotka ovat suunnatut jokaiselle. Saisimmehan mekin tuulahduksen itsellemme vierailta mailta ja muilta paikkakunnilta.
        Tässä sitä olen vierailla teillä ja oudoissa maisemissa, Huh, huh taisi tulla tosi huono juttu!

Hyvähän tuo juttusi oli, Reeta.

Kerronpa sitten vaihteeksi omista viimeaikaisista töppäyksistäni. Menivät nimittäin sekä Sirkan että Anjanpäivät huomioimatta. Kun tuon totesin, melkein järkytyin. Voiko olla totta, skandale grande!

Sirkka on 80-vuotias kälyni, toinen Sirkka eräs vanhimmista yksinäisistä ystävättäristäni, Anja myös kauas muuttanut hyvä ystävätär. Kortilla, soitolla tai vähintään kännykkäviestillä olen ennen muistanut.

Siinä sitten soittamaan ja selittelemään mukamas kiireitäni (oli kyllä vipinää, vieraita, reissua, lastenhoitoa...)
        Sanoivat ymmärtävänsä...

Jaa-a, tähänkö sitä on tultu!
        Pitää kaiketi itsekin opetella ymmärtämään itseään ja antamaan anteeksi. Vaikealta tuntuu.

• fiiuliN
        Helena04 kirjoitti:

Hyvähän tuo juttusi oli, Reeta.

Kerronpa sitten vaihteeksi omista viimeaikaisista töppäyksistäni. Menivät nimittäin sekä Sirkan että Anjanpäivät huomioimatta. Kun tuon totesin, melkein järkytyin. Voiko olla totta, skandale grande!

Sirkka on 80-vuotias kälyni, toinen Sirkka eräs vanhimmista yksinäisistä ystävättäristäni, Anja myös kauas muuttanut hyvä ystävätär. Kortilla, soitolla tai vähintään kännykkäviestillä olen ennen muistanut.

Siinä sitten soittamaan ja selittelemään mukamas kiireitäni (oli kyllä vipinää, vieraita, reissua, lastenhoitoa...)
        Sanoivat ymmärtävänsä...

Jaa-a, tähänkö sitä on tultu!
        Pitää kaiketi itsekin opetella ymmärtämään itseään ja antamaan anteeksi. Vaikealta tuntuu.

Ei se muistamattomuus aina iästä kiinni ole.
        Tässä Samin päivän iltana tuli tyttäreni käymään minun luonani. Kuinka ollakaan mainitsin lähettäneeni Samille nettikortin. Hän siitä kauhistelemaan kuinka hän unohti koko asian.
        Hänen ainoan poikansa nimi kun on Sami.

Kai se oli minun hyvä tekoni sinä päivänä.

• Helena04
        fiiuliN kirjoitti:

Ei se muistamattomuus aina iästä kiinni ole.
        Tässä Samin päivän iltana tuli tyttäreni käymään minun luonani. Kuinka ollakaan mainitsin lähettäneeni Samille nettikortin. Hän siitä kauhistelemaan kuinka hän unohti koko asian.
        Hänen ainoan poikansa nimi kun on Sami.

Kai se oli minun hyvä tekoni sinä päivänä.

Oli hyvä tekosi, tosiaan. Nuorilla on niin paljon asioitten muistamisia, heitä ymmärtää.

Näistä päivien muistamisesta vielä, että nuorempanahan minua muistutettiin muistamaan - pyysin jopa, kiireisiini vedoten - mutta nyt kun vihdoin "olen yrittänyt paneutua muistamaan", niin sekään ei nyt sitten enää toimi!! Miten sitä valitetaankaan "kun mikään ei enää toimi", no, vitsi,vitsi! -

Toisaalta kaikillehan päivien muistamiset eivät ole lainkaan niin tärkeitä, näille mainitsemilleni sattumoisin tiedän olevan.

Hyvät päivänjatkot!

• Helena04
        Reetta kirjoitti:

koko ryhmä.

Palailin aivan sattumoisin tähän ketjuun.
        Tuon kertomasi hyvän teon voisit mielestäni vaikka uusia. Vai joko sanoit sanottavasi ja luovutit? - Tarkoituksenmukaistako edelleen!? Keksisit muuta, sinulta se luontuu. Toisaalta huomautettu on.
        Ystävyydellä

• Rituli
        Helena04 kirjoitti:

Tuon kertomasi hyvän teon voisit mielestäni vaikka uusia. Vai joko sanoit sanottavasi ja luovutit? - Tarkoituksenmukaistako edelleen!? Keksisit muuta, sinulta se luontuu. Toisaalta huomautettu on.
        Ystävyydellä

Hyvän teon puhelimella.
        Tv:ssa menee parhaillaan YLEN HYVÄ! Siellä
        voi osallistua summalla, joka sopii omalle
        kukkarolle.
        Minusta Pikku G laulaa niin sattuvasti
        asioista tuolla omalla tyylillään.
        En erikoisesti pidä "räpistä", se on niin
        yksitoikkoista, mutta kun sanoja kuuntelee
        niin sieltä tulee asiaa.

Hyvän työn tein tänäkin aamuna, kun nousin
        klo seitsemän ja menin päästämään tyttäreni
        palaveriin. Syötiin lapset ja vein heidät
        kouluun.
        Meillä isoäideillä on näitä komennuksia
        silloin tällöin.

Käväisin vain tässä vilkaisemassa ja lähden
        taas tätä kuumettani potemaan.
        HYVÄÄ YÖTÄ!

• Reetta
        Helena04 kirjoitti:

Ystävyydellä

Väylillä olen jälleen. No, niitä hyviä tekoja, mietin tarkasti, Ostin pienille tyttärille tasaraita Mari-paidat. Niistähän he niin pitävät.

Halloween- illan olin ystäväni kanssa teatterissa, ja tietysti kahvit nautittihin konjakin kanssa, on niin lämpöinen olo. Tämä oli pieni kepponen ystävälle huuuu uuuuu uuuu, mies oli pökertyä kohteliaisuudestani.

• Helena04
        Reetta kirjoitti:

Väylillä olen jälleen. No, niitä hyviä tekoja, mietin tarkasti, Ostin pienille tyttärille tasaraita Mari-paidat. Niistähän he niin pitävät.

Halloween- illan olin ystäväni kanssa teatterissa, ja tietysti kahvit nautittihin konjakin kanssa, on niin lämpöinen olo. Tämä oli pieni kepponen ystävälle huuuu uuuuu uuuu, mies oli pökertyä kohteliaisuudestani.

Onnistunut ilta siis, hyvä teko ystävälle ja itsellesi! -
        Ja nyt menen "kaapilleni"... kahvia ei voi enää ottaa... siis ei konjakkia... miten olis kuuma rommitoti...
        Jai-jai sokeri kyllä lihottaa, mutta Halloweenin kunniaksi, hyvä teko itselle! Sitten UNIA!

• Helena04
        Rituli kirjoitti:

Hyvän teon puhelimella.
        Tv:ssa menee parhaillaan YLEN HYVÄ! Siellä
        voi osallistua summalla, joka sopii omalle
        kukkarolle.
        Minusta Pikku G laulaa niin sattuvasti
        asioista tuolla omalla tyylillään.
        En erikoisesti pidä "räpistä", se on niin
        yksitoikkoista, mutta kun sanoja kuuntelee
        niin sieltä tulee asiaa.

Hyvän työn tein tänäkin aamuna, kun nousin
        klo seitsemän ja menin päästämään tyttäreni
        palaveriin. Syötiin lapset ja vein heidät
        kouluun.
        Meillä isoäideillä on näitä komennuksia
        silloin tällöin.

Käväisin vain tässä vilkaisemassa ja lähden
        taas tätä kuumettani potemaan.
        HYVÄÄ YÖTÄ!

Rituli-Rassu!

Lenssuko Sinua painaa petiin, kun kuumeilet, se alkaa olla sitä aikaa... Yksi sun toinen jo tässä aivastelee. Siksipä juuri tänään vihdoin sain aikaiseksi rokotteen ottamiseen ajanvarauksen, sinne kun pitää mennä terveenä.
        Mustaviinimarjamehua, valkosipulia - lienet jo saanut kosolti hyviä neuvoja.
        Parane pian!
        Kauniita unia, Rituli!

• Rautatieasemalla

Jokunen viikko sitten sain hetken mielijohteesta
      idean pikaruokalassa syötyäni hampurilaista.
      Viereiseen pöytään tuli vanhempi nainen,myöskin
      samalla asialla.Olin saanut tuttaaltani suppiloita jotka eivät enää mahtuneet itsellä minnekään,oli syöty ja säilötty ja niitä vain
      oli liikaa sillä kerralla.Sanoin rouvalle ,haluaisko hän ne,saisit kaiken mikä mulla oli kassissa?Hän ei meinannut uskoa millään
      mutta otti kuitenkin ilomielin ja oli kuin puulla päähän lyöty.Se oli minun "hyvä tekoni" sinä päivänä.Itselle jäi ainakin hyvä mieli.

• vasemmisto liittolainen.

Hyvä teko on juuri sellainen että auttaa lähimmäistään.esimerkiksi vanhat ihmiset ovat jatkuvasti avun tarpeessa joista ei nuoremmat välitä vaikka tulevat vanhoiksi itsekkin.kyllä ne vielä joskus maailmassa huomaavat mitenkä olisi pitänyt tehtä.Tässä nykyisessä yhteiskunnassa ei muut kuin me vasemmistoliittolaiset välitä muista sillä rikkaat elää herroiksi meidän vähempiosaisten on välitettävä toisistamme sillä pienillä eläkkeillä emme liioin röystäile niinkuin herrat tekee.

• LXX+

Jos teen hyvän teon, en kerro siitä kenellekään. Jos kerron, odotan palkkiota, kehumista. Hyvä teko ei odota mitään. Vasen käsi ei tiedä, mitä oikea tekee, sanotaan Isossa Kirjassa. Vaikka en ole uskovainen, tuo on laittamattomasti sanottu.

• Reetta

Tuo nyt oli selvää boikotointia ja niitä Ison Kirjan fraaseja.Selvästi suhtaudut kyynisesti asiaan. Etkö ole koskaan muistanut ketään pienellä lahjalla ja kertonut sitä jollekin?

Kun teet hyvää toisille se tulee aina moninkertaisen takaisin. Kyllä antajakin voi olla aidosti iloinen antamastaan lahjasta ja ilmaista ilonsa. Antajan ilolla on aina katetta, se ei ole
        hurkastelua, aneiden antoa vaan puhdasta antamisen iloa.
        Esim. illalla ystäväni kasvoille levisi iloinen ilme, kun olin yllätykseksi tilannut konjakki kahvit meille väliajalle. Kysyi mistä moinen , vastasin pieni Kepponen kuuluu Halloweeniin huu uuuu uuu. Asiasta riitti hauskaa koko illaksi.
        Palkkiona oli nähdä toisen hyvä mieli pienestä ylläristä.

• Helena04

Hyvä teko ei odota mitään, samaa mieltä olen. No, korkeintaan kiitoksen. Mutta se antaa. Sekä vastaanottajalle että antajalle se antaa hyvää mieltä.

Lisäksi kun kerron tekemästäni, en suinkaan odota kehumisia, palkitsemista, ei sinne päinkään. Siinä tyytyväinen mieli ei ole ylpeilevä - ellei sitten ole kaikenkaikkiaan rumasti ylpeilevää sorttia oleva, retostelija.
        Kertomalla sitäpaitsi hyväntahtoisuus saattaa levitä. Ja sehän on aina positiivista elämässä.

• Helena04 kirjoitti:

Hyvä teko ei odota mitään, samaa mieltä olen. No, korkeintaan kiitoksen. Mutta se antaa. Sekä vastaanottajalle että antajalle se antaa hyvää mieltä.

Lisäksi kun kerron tekemästäni, en suinkaan odota kehumisia, palkitsemista, ei sinne päinkään. Siinä tyytyväinen mieli ei ole ylpeilevä - ellei sitten ole kaikenkaikkiaan rumasti ylpeilevää sorttia oleva, retostelija.
        Kertomalla sitäpaitsi hyväntahtoisuus saattaa levitä. Ja sehän on aina positiivista elämässä.

ansaitsevat myös kiitosta.
        Olen tehnyt" hyviä" tekoja(mielestäni) niin paljon,että joskus tuntuu, että olen hyväksi käytetty.
        Joku sanoo ,oma vika,mutta tehdessään ajattelee,että saa hyvän mielen,kumpainenkin.
        Sitten siitä tulee elämän tapa ,tekee ja tekee,kunnes huomaa tai kokee,hyväksi käytetty.
        Silloin vanha "aatu" nostaa päätään ja kysyy ,miksi näin,voisiko saada kiitoksen tekemisistään.
        No onko se enää "hyvä" teko,vaan itsekkyttä.

• Helena04
        SkillaN kirjoitti:

Olen tehnyt" hyviä" tekoja(mielestäni) niin paljon,että joskus tuntuu, että olen hyväksi käytetty.
        Joku sanoo ,oma vika,mutta tehdessään ajattelee,että saa hyvän mielen,kumpainenkin.
        Sitten siitä tulee elämän tapa ,tekee ja tekee,kunnes huomaa tai kokee,hyväksi käytetty.
        Silloin vanha "aatu" nostaa päätään ja kysyy ,miksi näin,voisiko saada kiitoksen tekemisistään.

Nyt taitaa mennä eri luonteenpiirteiden analysointiin, tutkimiseen, johon minulla ei ole rahkeita...

Kiitos-sana on nyt kuitenkin mielestäni vähintä, mitä hyvän teon vastaanottajalta odottaa, mielellään hymyn lisäksi. Jos tuo hymy esimerkiksi puuttuu, voi antaja jo mietiskellä mielessään, että oliko teko saajalle sittenkään oikea ja meninkö tekosissani liian pitkälle. No, kaikiltahan ei hymy aina herkene.
        Mutta ei pidä tuputtaa palvelujaan, pelkästään itsensä takia. Ei pitäisi olla liian kiltti. Tms. Tiedä häntä...

• Reetta
        SkillaN kirjoitti:

Olen oppinut elämässä:ihmiset tulevat unohtamaan mitä olen sanonut tai tehnyt, mutta he eivät tule ikinä unohtamaan mitä sain heidät tuntemaan.

Hyvä on myötäelämisen taito, mutta pitää olla terveellä tavalla itsekäs. Liian kilttejä, kuten monet meistä ovat käytetään usein härskisti hyväksi. Tietää raja miten pitkälle menee mukaan auttamisessa, vaatii asian tiedostamista, hei missä nyt mennään.
        Joku on sanonut: "Pitää auttaa toinen kuopasta ylös,mutta pitää olla luonnetta jättää hänet montun reunalle selviämään siitä eteenpäin - tiedostaa auttamisen raja."

Näin miettii kantapään kautta auttamisen oppinut leskirouva.

• LXX+
        Reetta kirjoitti:

Tuo nyt oli selvää boikotointia ja niitä Ison Kirjan fraaseja.Selvästi suhtaudut kyynisesti asiaan. Etkö ole koskaan muistanut ketään pienellä lahjalla ja kertonut sitä jollekin?

Kun teet hyvää toisille se tulee aina moninkertaisen takaisin. Kyllä antajakin voi olla aidosti iloinen antamastaan lahjasta ja ilmaista ilonsa. Antajan ilolla on aina katetta, se ei ole
        hurkastelua, aneiden antoa vaan puhdasta antamisen iloa.
        Esim. illalla ystäväni kasvoille levisi iloinen ilme, kun olin yllätykseksi tilannut konjakki kahvit meille väliajalle. Kysyi mistä moinen , vastasin pieni Kepponen kuuluu Halloweeniin huu uuuu uuu. Asiasta riitti hauskaa koko illaksi.
        Palkkiona oli nähdä toisen hyvä mieli pienestä ylläristä.

Mulla tuli mieleen, kuinka rikas länsi yrittää ostaa anteeksiantoa kehitysmailta. Ymmärrän toki Reetta, mitä tarkoitat hyvillä teoilla ja nehän ovat ihan jees. Hyväksi teoksi voi tulkita senkin, että tarjoaa aamulenkin (en tarkoita HK bleuta) itselleen. Senkin kertominen voi kyllä aiheuttaa ärtymystä ja kateutta jossakin lähimmäisessä: tuo se aina kehua retostaa jne.

Anteeksi Reetta! Tarkoitukseni ei ollut boikotoida.

• Helena04
        LXX+ kirjoitti:

Mulla tuli mieleen, kuinka rikas länsi yrittää ostaa anteeksiantoa kehitysmailta. Ymmärrän toki Reetta, mitä tarkoitat hyvillä teoilla ja nehän ovat ihan jees. Hyväksi teoksi voi tulkita senkin, että tarjoaa aamulenkin (en tarkoita HK bleuta) itselleen. Senkin kertominen voi kyllä aiheuttaa ärtymystä ja kateutta jossakin lähimmäisessä: tuo se aina kehua retostaa jne.

Anteeksi Reetta! Tarkoitukseni ei ollut boikotoida.

- etkö muista, kuitenkin: niitä pieniä "retostelujasi" juuri kaivattiin! ;)
        (Nyt menen ruotuun)

• tavallinen mummeli
        Reetta kirjoitti:

Olen oppinut elämässä:ihmiset tulevat unohtamaan mitä olen sanonut tai tehnyt, mutta he eivät tule ikinä unohtamaan mitä sain heidät tuntemaan.

Hyvä on myötäelämisen taito, mutta pitää olla terveellä tavalla itsekäs. Liian kilttejä, kuten monet meistä ovat käytetään usein härskisti hyväksi. Tietää raja miten pitkälle menee mukaan auttamisessa, vaatii asian tiedostamista, hei missä nyt mennään.
        Joku on sanonut: "Pitää auttaa toinen kuopasta ylös,mutta pitää olla luonnetta jättää hänet montun reunalle selviämään siitä eteenpäin - tiedostaa auttamisen raja."

Näin miettii kantapään kautta auttamisen oppinut leskirouva.

Mikä oikein on hyvä teko ?
        Mikä vain ystävyyttä ja luonnollista auttamista ?
        Itse en ole kokenut tekeväni "hyviä tekoja"
        jos käyn hoitamassa lastenlapsiani, että
        vanhemmat pääsevät asioille. Saanhan siitä
        itsekkin suuren nautinnon olla ja nauttia
        heidän seurastaa.
        Enkä myöskään silloin kun kuuntelen ystäväni
        huolia puhelimessa puoli yötä. Se vaan kuuluu
        yhtenä osana ystävyyteen. Voinhan joskus
        tarvita itsekkin vastaavanlaista apua.
        Eli mikä sitten on varsinainen hyvä työ ?

• LXX+
        Helena04 kirjoitti:

- etkö muista, kuitenkin: niitä pieniä "retostelujasi" juuri kaivattiin! ;)
        (Nyt menen ruotuun)

Kiitos Helena04 (huomaan hymyileväni)! Taisit tehdä hyvän teon.

• LXX+
        tavallinen mummeli kirjoitti:

Mikä oikein on hyvä teko ?
        Mikä vain ystävyyttä ja luonnollista auttamista ?
        Itse en ole kokenut tekeväni "hyviä tekoja"
        jos käyn hoitamassa lastenlapsiani, että
        vanhemmat pääsevät asioille. Saanhan siitä
        itsekkin suuren nautinnon olla ja nauttia
        heidän seurastaa.
        Enkä myöskään silloin kun kuuntelen ystäväni
        huolia puhelimessa puoli yötä. Se vaan kuuluu
        yhtenä osana ystävyyteen. Voinhan joskus
        tarvita itsekkin vastaavanlaista apua.
        Eli mikä sitten on varsinainen hyvä työ ?

Nuo asiat ja tekemiset, joista "tavallinen mummeli" mainitsit, ovat mielestäni hyviä tekoja parhaimmillaan. Ne ovat elämäntapa, joihin itse ei kiinnitä huomiota. Jotain tuollaista yritin tarkoittaa tuolla aikaisemmin, kun siteerasin Isoa Kirjaa: vasen käsi ei tiedä, mitä oikea tekee.

• Rituli
        LXX+ kirjoitti:

Nuo asiat ja tekemiset, joista "tavallinen mummeli" mainitsit, ovat mielestäni hyviä tekoja parhaimmillaan. Ne ovat elämäntapa, joihin itse ei kiinnitä huomiota. Jotain tuollaista yritin tarkoittaa tuolla aikaisemmin, kun siteerasin Isoa Kirjaa: vasen käsi ei tiedä, mitä oikea tekee.

Tuolla aikaisemmin kerroin tehneeni hyvän
        teon mennessäni aamuvarhaisella tyttäreni
        lapsia hoitamaan.
        Enhän sillä tarkoittanut itseäni kehua. Tuo
        lasten auttaminen on melkein jokapäiväistä
        touhua. Mukavahan se on vain tavata lasten-
        lapsia ja ihanaa, että voi olla apuna heille.

Todellista hyvää mieltä tunnen niinkin pie-
        nestä asiasta, kun autan perhosen sisältä
        vahingoittumatta ulos. Ilo on tosi suuri
        kun se lehahtaa lentoon lasin pohjalta, johon
        sen olen pyydystänyt.

Kyllä LXX on siinä oikeassa, että "hyvä työ"
        menettää jotenkin merkityksensä, jos siitä
        toitottaa maailmalle.

Että näin tänään Lauantaina. Hyvää Päivän jatkoa!
        P.S. Kiitos Helena myötäelämisestä. Kuume
        jatkuu vaan.

• Rituli kirjoitti:

Tuolla aikaisemmin kerroin tehneeni hyvän
        teon mennessäni aamuvarhaisella tyttäreni
        lapsia hoitamaan.
        Enhän sillä tarkoittanut itseäni kehua. Tuo
        lasten auttaminen on melkein jokapäiväistä
        touhua. Mukavahan se on vain tavata lasten-
        lapsia ja ihanaa, että voi olla apuna heille.

Todellista hyvää mieltä tunnen niinkin pie-
        nestä asiasta, kun autan perhosen sisältä
        vahingoittumatta ulos. Ilo on tosi suuri
        kun se lehahtaa lentoon lasin pohjalta, johon
        sen olen pyydystänyt.

Kyllä LXX on siinä oikeassa, että "hyvä työ"
        menettää jotenkin merkityksensä, jos siitä
        toitottaa maailmalle.

Että näin tänään Lauantaina. Hyvää Päivän jatkoa!
        P.S. Kiitos Helena myötäelämisestä. Kuume
        jatkuu vaan.

hyvän työn teen minäkin,siirtelen hämähäkkejä ja sun muita ulos ,huushollistani.

Nuo perijäni,monessa polvessa,ovat niin itsestään selviä "hyviä" tekoja ,että niitä en lue lainkaan.
        Se on vuorovaikutusta.

Puhuessani hyvistä teoista tuolla ylempänä ,tarkoitin suurempaa sektoria,esim. yhdistys toimintaa,siellä voisi jakaa tekemisiä,mutta ei viitsitä,ja jotta hommat luistaisi ,on jonkun ne tehtävä. Sitten teen ja kukaan ei huomaa, on itsestään selvää,ja minusta ne on jo hyviä tekoja.(uhrautumista asian eteen)
        Pieni kiitos antaisi pontta tehdä ,mukinat ja itsesääli häipyisi.
        Ei pidä olla liian kiltti,niinkuin Helena sanoit,mutta,mutta,kun on vähän sellainen reppa,,,

• Reetta
        LXX+ kirjoitti:

Ei elämän läpi voi kävellä räpylä molemmissa käsissä aina tulee tilanteita, on heitettävä pallo takaisin (70 :lle.)
        Minullakin on vielä paljon opittavaa elämässä, joten palaute on tervetullutta.

• Rituli
        SkillaN kirjoitti:

hyvän työn teen minäkin,siirtelen hämähäkkejä ja sun muita ulos ,huushollistani.

Nuo perijäni,monessa polvessa,ovat niin itsestään selviä "hyviä" tekoja ,että niitä en lue lainkaan.
        Se on vuorovaikutusta.

Puhuessani hyvistä teoista tuolla ylempänä ,tarkoitin suurempaa sektoria,esim. yhdistys toimintaa,siellä voisi jakaa tekemisiä,mutta ei viitsitä,ja jotta hommat luistaisi ,on jonkun ne tehtävä. Sitten teen ja kukaan ei huomaa, on itsestään selvää,ja minusta ne on jo hyviä tekoja.(uhrautumista asian eteen)
        Pieni kiitos antaisi pontta tehdä ,mukinat ja itsesääli häipyisi.
        Ei pidä olla liian kiltti,niinkuin Helena sanoit,mutta,mutta,kun on vähän sellainen reppa,,,

ymmärsin, millaisista hyvistä teoista
        oli puhe.
        minäkin toimin n.7 vuotta eräässä tällaista
        työtä tekevässä yhdistyksessä. Pidin kovasti
        auttamisesta ja ihmisten kanssa touhuamisesta.

Sehän on niin kun töitä alkaa kertyä ylen-
        määrin, siinä väsyy.
        Niin kävi minullekin. En osannut sanoa tarpeeksi
        usein EI-sanaa. Tekemiset tahtovat kerääntyä
        niille harvoille aktiivisille.

Niinpä jäin pois ja onhan tuota työtä riittänyt
        näinkin. Naapurissa on sairaita ja vanhuksia,
        joille voi antaa apuaan, silloin kun huomaa
        heidän sitä tarvitsevan.

Äläpä sinäkään, SkillaN, väsytä itseäsi liikaa.
        Tee vain sen verran kun itse siitä nautit.
        Itsekkyys ei ole pahasta näissä puitteissa.

• Rituli kirjoitti:

oli puhe.

määrin, siinä väsyy.

heidän sitä tarvitsevan.

minäkin erään toimen ensi vuoden alussa toisille.

Yhdistyksen taloutta kirjanpitoineen, liikevaihtoveroineen, veroilmoituksineen, tilinpäätöksineen yms. velvoitteineen olen hoitanut 14 vuotta, omalla puhelimella soitellut asioista, ajanut autolla matkoja, lahjoittanut hellat ja pöydät, sohvat ja tuolit jäsenten käyttöön, ilman korvausta. Nyt tuntuu jo että minun osani on tehty, aion nyt alkaa nauttimaan niistä eduista joita jäsenistölle kuuluu, heillekin jotka ovat vain seuranneet ja seuraavat mitä muut tekevät.

Neuvoja lupasivat kysyä, mutta ilman kysymistä en mene neuvomaan. Olen itsekäs ja lopetan, luulen että hyvä työ on sillä saralla jo tullut tehtyä.
        Kiitosta olen saanut yllin kyllin ja kun kaikki on hyvin, on hyvä luovuttaa tehtävät toisille.

• Helena04
        Rituli kirjoitti:

oli puhe.

määrin, siinä väsyy.

heidän sitä tarvitsevan.

Tuttua. Koko armaiden työvuosieni ajan olin vähintään yhdessä, usein samanaikaisesti useissa ns. vapaaehtoistoimissa, yhdistyksissä hoitelemassa yhteisiä asioita, lienen ollut jotenkin sopivan sosiaalinen, herkkä suostutteluille. Toki oli antoisaakin. Kunnes uuvuin kaikkeen. Heräsin - mielestäni vihdoin "järkiinnyin" - elämään itselle ja perheelleni.
        Ja nythän sitä vasta osaakin elää vain itselleen, tai ainakin lähes. Ja suuria "seuroja" kartan. Aika aikaa kutakin!

• Reetta
        Helena04 kirjoitti:

Tuttua. Koko armaiden työvuosieni ajan olin vähintään yhdessä, usein samanaikaisesti useissa ns. vapaaehtoistoimissa, yhdistyksissä hoitelemassa yhteisiä asioita, lienen ollut jotenkin sopivan sosiaalinen, herkkä suostutteluille. Toki oli antoisaakin. Kunnes uuvuin kaikkeen. Heräsin - mielestäni vihdoin "järkiinnyin" - elämään itselle ja perheelleni.
        Ja nythän sitä vasta osaakin elää vain itselleen, tai ainakin lähes. Ja suuria "seuroja" kartan. Aika aikaa kutakin!

Vaikka kuinka yritän sanoa ei, tietyille asioille
        tulen aina kuitenkin sanoneeksi - jos nyt tämän kerran. Taas sorruin pitämään 3 viikon kurssin, huh näin ailahtelevainen olen.

Kiltteys on sisälläni, mietin miten sasin luonteeseeni jämäkkyyttä, ettei pidettäsi itsestään selvyytenä, kyllähän hän...

Lohdutan taas itseäni: kun on joskus ammatin valinnut, pitää varjopuolet kestää, siis itsesääliä.

• Anu .
        Helena04 kirjoitti:

Voi miten pieni sana, miksi se tuntuu
        joskus niin vaikealta.
        Kiitos, mistä kiittäisin,
        kelle kertoisin. En tiedä.

Elämällekkö kiitos, vaiko kuolemalle,
        vapauteen päästäjälle. En tiedä.

Elämän alkajalle, kiitosko en tiedä,
        elämä joskus vaikeaa siitäkö kiittäisin.
        En tiedä.
        Kuolemalle kiitosko, kaiken lopettajalle,
        siitäkö kiittäisin. En tiedä.

Mikä on kiitoksen aihe, terveyskö, ystäväkö,
        en tiedä.

Rikkausko, maallinen mammonako,
        niistäkö kiittäisin. En tiedä.

Perheestäkö kiittäisin, kiittäisinkö
        ahdistuksiin joutuneista perheistä.
        En tiedä.

Sanotaan kiitä kaikesta mitä olet saanut.
        Enkä tiedä mistä kiittäisin.

Kiitä Jumalaa, näinkin sanotaan.
        Miksi kiittäisin sitäkään, En tiedä.

Mutta hyvästä työstä, jonka olen kohdalleni
        saanut, sen tiedän Siitä kiitän.

Mikä on hyvä työ? Kaikki se mitä teet,
        että toisilla olisi paremmin kuin itselläsi
        Siitä kiitän.

• Rituli
        Helena04 kirjoitti:

minä. En liity mihinkään kerhoon, ainakaan vielä
        kun on tuota harrastusta ilman niitäkin.

Siinä on vielä sekin, että heti kohta joutuu
        hoitamaan jotain luottamustointa. Vaaka-ihmi-
        sille se Ei-sana on tosi vaikea.

Jos elonpäiviä on, niin kenties sitten kun
        lastenlapset eivät tarvitse enää mummia
        niin usein.

Omaa aikaa osaa kyllä arvostaa.

• Helena04
        Anu . kirjoitti:

Voi miten pieni sana, miksi se tuntuu
        joskus niin vaikealta.
        Kiitos, mistä kiittäisin,
        kelle kertoisin. En tiedä.

Elämällekkö kiitos, vaiko kuolemalle,
        vapauteen päästäjälle. En tiedä.

Elämän alkajalle, kiitosko en tiedä,
        elämä joskus vaikeaa siitäkö kiittäisin.
        En tiedä.
        Kuolemalle kiitosko, kaiken lopettajalle,
        siitäkö kiittäisin. En tiedä.

Mikä on kiitoksen aihe, terveyskö, ystäväkö,
        en tiedä.

Rikkausko, maallinen mammonako,
        niistäkö kiittäisin. En tiedä.

Perheestäkö kiittäisin, kiittäisinkö
        ahdistuksiin joutuneista perheistä.
        En tiedä.

Sanotaan kiitä kaikesta mitä olet saanut.
        Enkä tiedä mistä kiittäisin.

Kiitä Jumalaa, näinkin sanotaan.
        Miksi kiittäisin sitäkään, En tiedä.

Mutta hyvästä työstä, jonka olen kohdalleni
        saanut, sen tiedän Siitä kiitän.

Mikä on hyvä työ? Kaikki se mitä teet,
        että toisilla olisi paremmin kuin itselläsi
        Siitä kiitän.

Kiitos, Anu, vaikuttavasta runostasi. Tuonko synnytit tänään?

Niin pieni sana, tuo kiitos, saisi kuulua huuliltamme useamminkin. Omakohtaisesti viljelen sitä mielelläni.

Mutta, kuten tuossa lopussa kerrot, Sinä olet saanut kokea, vastaanottaa sellaisia hyviä tekoja, joita ei voi verratakaan jokapäiväisiin, jolloin kiitollisuudentunne vielä syvenee.
        Tiedät, minkälaisesta hyvästä työstä vasta todella kiittää.

Kaikkea hyvää toivotellen
        Helena

• Helena04
        Rituli kirjoitti:

minä. En liity mihinkään kerhoon, ainakaan vielä
        kun on tuota harrastusta ilman niitäkin.

Siinä on vielä sekin, että heti kohta joutuu
        hoitamaan jotain luottamustointa. Vaaka-ihmi-
        sille se Ei-sana on tosi vaikea.

Jos elonpäiviä on, niin kenties sitten kun
        lastenlapset eivät tarvitse enää mummia
        niin usein.

Omaa aikaa osaa kyllä arvostaa.

et ole ihan vielä saanut tarpeeksesi ts. mittasi ei ole vielä täynnä!! Jätät oven raolleen paluuseen... Ja hyvä niin, jos kiinnostaa, virikkeellistähän se on.

Niinhän minunkin porukkani oletti, että kun yksin jäin, niin tokihan ajankulukseni palaan remmiin mukaan ja "kun sulta luonnistaa!" Mutta tsot, tsot, ei onnistu, olen "vapaaherratar", olen, menen, tulen kuten haluan, en sitoudu mihinkään, enkä palvele ketään (lähes). Leijona muuten.

Lienet parantunut vihdoin, Rituli?

• Helena04
        Reetta kirjoitti:

Vaikka kuinka yritän sanoa ei, tietyille asioille
        tulen aina kuitenkin sanoneeksi - jos nyt tämän kerran. Taas sorruin pitämään 3 viikon kurssin, huh näin ailahtelevainen olen.

Kiltteys on sisälläni, mietin miten sasin luonteeseeni jämäkkyyttä, ettei pidettäsi itsestään selvyytenä, kyllähän hän...

Lohdutan taas itseäni: kun on joskus ammatin valinnut, pitää varjopuolet kestää, siis itsesääliä.

toteat, kun suostut pyyntöihin. Sinä, Reetta, taidat kuulua kertomastasi päätellen todella kiltteihin. Ja eihän siinä ole mitään vikaa. Päinvastoin, jos vain jaksat, ammatti-ihminen hoitamaan homman, kaikille eduksi. Jostakin olen aistivinani, että ei Sinulla vielä ikäkään paina.
        Mutta että pitävät Sinua itsestäänselvyytenä, niin onko siihen muuta keinoa kuin joskus kylmän rauhallisesti sanoa "ei sovi". Kokeile edes.

- sanoo tässä mokomakin hyväkäs neuvomaan.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      89
      5645
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4742
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3057
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      90
      2976
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2654
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2049
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1996
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      116
      1460
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe