Ii galgga provoserejuvvot

Áhkos

Dutnje Sereaffa hálidan dadjat, ahte ii gánnet visot váldit nu duodas. Ii vaikko muhtumat - jáhkan ahte mángasat sis leat sámit - cállet rasismma vuoingat oainnuid. Dainna sii cájehit ieazaset oahppameahttunvuoda. Juos don joatkkat menddo garra ja ruovas linjjá, dát hálestallan searvi nohká. Juos gáibidat earáin olmmosvuoda, dalle fertesit ies leat ovdamearkan ja oahpahallat diplomáhtalas vugiid. Diktahtorvuodain dusse balddat olbmuid. Buori bargomovtta!

7

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nieida

      Mun maid cealkkan seriffai seamma sulasas dearvvuodaid go áhkos. Ii gánnet álgit sensureret buot rasismma vuoingat teavsttaid. Lea gal buorre, ahte buot vearramus teavstat váldojuvvojit eret, muhto ferte leat varrugas amma ii seammas jaddada olles sagastallama. Dego áhkos logai, varra mangasat sámit ies cállet rasismma vuoingat teavsttaid. Mu mielas dat ii dusse cajet oahppameahttunvuoda, muhto maid dan ahte buot sámit eai leat hárjanan hálestit sámiin ja leat occon gullat samevuodas eanas negativalas ássiid earain. Ain leat mangasat geat heahpanit dan ahte gullet sámesohkii, mii lea suddu, go mii sámit eat leat gallis.

      Buori cakcadálvve!

      • frozen.rose

        Buorre beaivi!

        Vastaan suomeksi, jotta tämä asia tulee nyt kaikille selväksi.

        Tarkoitus ei missään nimessä ole poistaa kaikkia viestejä, ei edes kaikkia "rasistisia", vaan ne räikeimmät ja rumimmat haukut, sekä selkeästi väärää tietoa saamelaisista kertovat viestit. Niissä tulen pitämään tiukkaa linjaa, miellytti se kaikkia tai ei. Tälläiset viestit poistan, olipa ne kirjoittanut minkä kansan edustaja tahansa, rasististen ja loukkaavien viestien kirjoittelu on tämän paikan säännöissä kielletty. Kuka sellaisia edes haluaa lukea? Itse omalta osaltani pyrin parhaani mukaan käyttäytymään sääntöjen mukaisesti ja näin ollen olemaan esimerkki. Mikäli kirjoituksissani on jotain, josta haluatte keskustella, tehkää toki niin saameksi tai suomeksi, ymmärrän molempia kieliä.

        Minusta tämä palsta on oiva keino keskustella meitä koskevista asioista suhteellisen anonyymisti. Miksi pilata se haukkua räkyttämällä milloin ketäkin? Emmekö voi jokainen ottaa itseämme niskasta kiinni ja tuoda keskusteluun muutakin aiheita kuin saamelaiset vastaan suomalaiset- haukkumisia? Pitäisikö todella sulkea silmät ja antaa kaiken mennä läpi? Minä en siihen suostu. Tämä palsta on oikein käytettynä myös hyvä keino korjata niitä väärinkäsityksiä, mitä valtaväestöllä on meistä, koittakaamme edes olla sovussa keskenämme, jotta voisimme olla sovussa muiden kanssa.

        Lisää keskustelua ja mielipiteitä vain, kaikilla on jotain oppimista täällä, niin minulla kuin teilläkin Àhkos ja nieida. -GIITU-


      • Áhkos
        frozen.rose kirjoitti:

        Buorre beaivi!

        Vastaan suomeksi, jotta tämä asia tulee nyt kaikille selväksi.

        Tarkoitus ei missään nimessä ole poistaa kaikkia viestejä, ei edes kaikkia "rasistisia", vaan ne räikeimmät ja rumimmat haukut, sekä selkeästi väärää tietoa saamelaisista kertovat viestit. Niissä tulen pitämään tiukkaa linjaa, miellytti se kaikkia tai ei. Tälläiset viestit poistan, olipa ne kirjoittanut minkä kansan edustaja tahansa, rasististen ja loukkaavien viestien kirjoittelu on tämän paikan säännöissä kielletty. Kuka sellaisia edes haluaa lukea? Itse omalta osaltani pyrin parhaani mukaan käyttäytymään sääntöjen mukaisesti ja näin ollen olemaan esimerkki. Mikäli kirjoituksissani on jotain, josta haluatte keskustella, tehkää toki niin saameksi tai suomeksi, ymmärrän molempia kieliä.

        Minusta tämä palsta on oiva keino keskustella meitä koskevista asioista suhteellisen anonyymisti. Miksi pilata se haukkua räkyttämällä milloin ketäkin? Emmekö voi jokainen ottaa itseämme niskasta kiinni ja tuoda keskusteluun muutakin aiheita kuin saamelaiset vastaan suomalaiset- haukkumisia? Pitäisikö todella sulkea silmät ja antaa kaiken mennä läpi? Minä en siihen suostu. Tämä palsta on oikein käytettynä myös hyvä keino korjata niitä väärinkäsityksiä, mitä valtaväestöllä on meistä, koittakaamme edes olla sovussa keskenämme, jotta voisimme olla sovussa muiden kanssa.

        Lisää keskustelua ja mielipiteitä vain, kaikilla on jotain oppimista täällä, niin minulla kuin teilläkin Àhkos ja nieida. -GIITU-

        In leat sihkkar, man mudduid don Šereaffa áddet sámegiela. Orru goit, ahte it lean fáhten nieidda ja mu cállosiid vuoddojurdaga. Mu mielas don leat váldán Biehtara rolla, ja vel nu, ahte don leat balddehahtti. Dan sadjai, ahte iskkašit olbmuid láddásit iezaset fihtet, makkár cállosat fidnejit olbmuid mielde,don leat bajidan iezat aukritehtan, man giige eará gal ii boade dovddastit, juos it buorit meannudanvugiidat. Don ieš it oro diehtimin, mainna lahkai dialogia doaibma.


      • frozen.rose
        Áhkos kirjoitti:

        In leat sihkkar, man mudduid don Šereaffa áddet sámegiela. Orru goit, ahte it lean fáhten nieidda ja mu cállosiid vuoddojurdaga. Mu mielas don leat váldán Biehtara rolla, ja vel nu, ahte don leat balddehahtti. Dan sadjai, ahte iskkašit olbmuid láddásit iezaset fihtet, makkár cállosat fidnejit olbmuid mielde,don leat bajidan iezat aukritehtan, man giige eará gal ii boade dovddastit, juos it buorit meannudanvugiidat. Don ieš it oro diehtimin, mainna lahkai dialogia doaibma.

        Ja edelleen tulee haukkua kun toinen yrittää rauhantahtoisesti asiaa puida... Minun ei sinulle mielestäni tarvitse perustella tai puollustella kielellistä osaamistani tai osaamattomuuttani. Voisitko perustella haukkumistasi paremmin kun kerran sille linjalle olet alkanut?

        Minulla nyt ei ainakaan se pätemisen tarve ja Pietarin rooli täällä ole, kiitos vain.

        En kommentoi viesteihisi enempää, sillä et näy ymmärtävän sitä, että asiallinen kanssakäyminen on kaiken a ja o. -Giitu fal, hui ollu-


      • áhkos
        frozen.rose kirjoitti:

        Ja edelleen tulee haukkua kun toinen yrittää rauhantahtoisesti asiaa puida... Minun ei sinulle mielestäni tarvitse perustella tai puollustella kielellistä osaamistani tai osaamattomuuttani. Voisitko perustella haukkumistasi paremmin kun kerran sille linjalle olet alkanut?

        Minulla nyt ei ainakaan se pätemisen tarve ja Pietarin rooli täällä ole, kiitos vain.

        En kommentoi viesteihisi enempää, sillä et näy ymmärtävän sitä, että asiallinen kanssakäyminen on kaiken a ja o. -Giitu fal, hui ollu-

        ...masa geadgi deaivá. Buorre olmmos, dan sadjai, ahte meannudivccet láidesteaddji láhkai, suhtat. Dat, gii lea váldán alcces njunnoza rolla, ferte bastit jodihit joavkkus ovddosguvlui ja leat vuosttasin huksemin buori atmosfeara. Leatgo son nahkehan menddo stuorra gummestevveliid?
        Mun in leat du cielaheamin, muhto kritiseren du meannudanvugiid, ja sivas.


      • nieida
        frozen.rose kirjoitti:

        Buorre beaivi!

        Vastaan suomeksi, jotta tämä asia tulee nyt kaikille selväksi.

        Tarkoitus ei missään nimessä ole poistaa kaikkia viestejä, ei edes kaikkia "rasistisia", vaan ne räikeimmät ja rumimmat haukut, sekä selkeästi väärää tietoa saamelaisista kertovat viestit. Niissä tulen pitämään tiukkaa linjaa, miellytti se kaikkia tai ei. Tälläiset viestit poistan, olipa ne kirjoittanut minkä kansan edustaja tahansa, rasististen ja loukkaavien viestien kirjoittelu on tämän paikan säännöissä kielletty. Kuka sellaisia edes haluaa lukea? Itse omalta osaltani pyrin parhaani mukaan käyttäytymään sääntöjen mukaisesti ja näin ollen olemaan esimerkki. Mikäli kirjoituksissani on jotain, josta haluatte keskustella, tehkää toki niin saameksi tai suomeksi, ymmärrän molempia kieliä.

        Minusta tämä palsta on oiva keino keskustella meitä koskevista asioista suhteellisen anonyymisti. Miksi pilata se haukkua räkyttämällä milloin ketäkin? Emmekö voi jokainen ottaa itseämme niskasta kiinni ja tuoda keskusteluun muutakin aiheita kuin saamelaiset vastaan suomalaiset- haukkumisia? Pitäisikö todella sulkea silmät ja antaa kaiken mennä läpi? Minä en siihen suostu. Tämä palsta on oikein käytettynä myös hyvä keino korjata niitä väärinkäsityksiä, mitä valtaväestöllä on meistä, koittakaamme edes olla sovussa keskenämme, jotta voisimme olla sovussa muiden kanssa.

        Lisää keskustelua ja mielipiteitä vain, kaikilla on jotain oppimista täällä, niin minulla kuin teilläkin Àhkos ja nieida. -GIITU-

        Arvoisa seriffi. Anteeksi mikäli edellinen viestini loukkasi sinua, niin ei todellakaan ollut tarkoitus. Työsi on vaativaa ja arvokasta. Mielestäni on erittäin hyvä, että tällekin palstalle on saatu seriffi, joka valvoo, ettei keskustelussa mennä aivan mauttomuuksiin. En osaa asiaa nyt paremmin ilmaista.

        Monipuoliseen keskusteluun kuuluu myös kritiikki. Toki useat poistamistasi viestiketjuista sisälsivät melkoisen kovaa tekstiä saamelaisia vastaan, mutta keskustelu ilman eriäviä mielipiteitä olisi yksitoikkoista. Mielestäni tällä palstalla on saanut huomata, ettei "valtaväestön" tiedot meistä saamelaisista ole kovinkaan hyvät.

        Kuten sanoit, tämä palsta on oiva keino keskustella saamelaisia koskevista asioista, mutta missään ei mielestäni lue, että tämä palsta olisi tarkoitettu pelkästään saamelaisille. (Mikäli noin kuitenkin lukee jossain, pyydän anteeksi huolimattomuuttani.) Sanoit "Tämä palsta on oikein käytettynä myös hyvä keino korjata niitä väärinkäsityksiä, mitä valtaväestöllä on meistä...". Olen kanssasi samaa mieltä tästä asiasta. Poistamissasi viestiketjuissa oli paljon noita väärinkäsityksiä, mutta nekin provosoivat ja paikoin erittäin rasistisetkin viestiketjut olivat osa niiden väärinkäsitysten oikomista, vaikkakin kiistelyllä ja toisten mielipiteiden väheksymisellä on rajansa. Kuitenkin mielipidevapaus on Suomessa ihan laissa määritelty.

        Keskustelun säännöissä todells mainitaan, ettei keskusteluissa saa kirjoittaa rasistisia tai loukkaavia tekstejä, mutta se miten ihmiset reagoivat asioihin vaihtelee. Osan mielestä kiistely vaikkapa siitä onko termin lappalainen käyttö väärin ja loukkaavaa, on naurettavaa ja on aivan sama kumpaa termiä käyttää, kun taas joidenkin muiden mielestä asialla on suuri merkitys.

        Vel oktii bivddan andagassiid dus frozen.rose.


      • ex-sereaffa
        nieida kirjoitti:

        Arvoisa seriffi. Anteeksi mikäli edellinen viestini loukkasi sinua, niin ei todellakaan ollut tarkoitus. Työsi on vaativaa ja arvokasta. Mielestäni on erittäin hyvä, että tällekin palstalle on saatu seriffi, joka valvoo, ettei keskustelussa mennä aivan mauttomuuksiin. En osaa asiaa nyt paremmin ilmaista.

        Monipuoliseen keskusteluun kuuluu myös kritiikki. Toki useat poistamistasi viestiketjuista sisälsivät melkoisen kovaa tekstiä saamelaisia vastaan, mutta keskustelu ilman eriäviä mielipiteitä olisi yksitoikkoista. Mielestäni tällä palstalla on saanut huomata, ettei "valtaväestön" tiedot meistä saamelaisista ole kovinkaan hyvät.

        Kuten sanoit, tämä palsta on oiva keino keskustella saamelaisia koskevista asioista, mutta missään ei mielestäni lue, että tämä palsta olisi tarkoitettu pelkästään saamelaisille. (Mikäli noin kuitenkin lukee jossain, pyydän anteeksi huolimattomuuttani.) Sanoit "Tämä palsta on oikein käytettynä myös hyvä keino korjata niitä väärinkäsityksiä, mitä valtaväestöllä on meistä...". Olen kanssasi samaa mieltä tästä asiasta. Poistamissasi viestiketjuissa oli paljon noita väärinkäsityksiä, mutta nekin provosoivat ja paikoin erittäin rasistisetkin viestiketjut olivat osa niiden väärinkäsitysten oikomista, vaikkakin kiistelyllä ja toisten mielipiteiden väheksymisellä on rajansa. Kuitenkin mielipidevapaus on Suomessa ihan laissa määritelty.

        Keskustelun säännöissä todells mainitaan, ettei keskusteluissa saa kirjoittaa rasistisia tai loukkaavia tekstejä, mutta se miten ihmiset reagoivat asioihin vaihtelee. Osan mielestä kiistely vaikkapa siitä onko termin lappalainen käyttö väärin ja loukkaavaa, on naurettavaa ja on aivan sama kumpaa termiä käyttää, kun taas joidenkin muiden mielestä asialla on suuri merkitys.

        Vel oktii bivddan andagassiid dus frozen.rose.

        Käväisin täällä vielä katsomassa, että suomi24:n ylläpito on varmasti tehnyt, kuten pyysin, eli poistanut minut seriffin hommasta. Se selkeästi oli eräiden varpaille astumista kun tehtävään hain. No, nyt asia on pois päiväjärjestyksestä ja en ole enää "terrorisoimassa" ihmisten sananvapautta, kuten minun kerrottiin tehneen.

        Ei ole mitään anteeksi pyydettävää, sanoit vain oman mielipiteesi ja sillä selvä. Kiitos kuitenkin kohteliaista sanoista, ne jäivät täällä ainoiksi. Oikein hauskaa talvea ja joulun odotusta sinulle. Báhce dearvvan! =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe