LATAUSSÄÄDIN

Pate

Mitenhän voisi rakennella 12V lataussäätimen mopoon ? (tai mistä sellasen saa halvalla)

Voiko sellasen irrottaa jostain vanhasta toimimattomasta auton laturista ?

Mulla on mopossa 12V sähköt: ajovalot toimii vaihtovirralla, mutta akun virtaa käyttää vilkut ja parkkivalot. Rakensin lataussysteemin tasasuuntaajasillan avulla ja välissä vastus, joka rajoittaa latausta. Pitäis saada kuintenkin säädin, joka rajoittaa virtaa siten, että jännite on max. 14,3V.

11

9305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiki

Tee tasasuuntain ja ennen sitä vastukset.

Nyt tarkoitan nejän diodin tasasuuntainta ja sinne vaihtovirtapuoleen muutama vastusta nollaan ja vaiheeseen jos eli tapeeksi suuret.

sitten tasasähköpuoleen kunnon kokoinen kondensaattori joka pitää huiput aina huippuna koska jos kondensaatttoi puuttu niin virta on jatkucvasti välillä 0-12 jolloin mittari näyttää vain jotain 10 mutta kun välissä on konkka niin arvo ei putoa juuri ollenkaan.

• Anu Surakka

Näyttää olevan ammatilainen sillä noi jutut opetetaan ammattikoulun vimpalla luokalla...

Tai onkohan kyseessä sama kiki kuin aiemmin

• Pate

Niin, siis mulla on jo pieni vastus vaihtovirtapuolella.

Minkähänlaista kondensaattoria tarkoitat ?

• LOL.
        Pate kirjoitti:

EI NYT JUMALUTA VAIHTOVIRTAPUOLELLE SITÄ LAIKTETA VAAN PLUSSAAN JA MIIKKAAN TASUUNTAIMEN JA KONKAN JÄLKEEN VITTU

• jumalatonta
        Pate kirjoitti:

kokispullon hfikonkkaan niin palaa sun kynttiläs tunnin mopo sammutuksen jälkeen.

• jiijii

jos se oliskin noin yksinkertaista niin kyllähän
      niitä tehtailtaisiin niin autoon kuin muihinkin
      moottoriajoneuvoihin voin kertoa että eräs
      tälläinen "elektroniikka asentaja" kuten ilmeisesti tämä KIKI on rakensi suurinpiirtein noilla neuvoilla ko:vempaimen ja moottoripyörä
      seisoo vieläkin osittain palaneen tallissa
      joten älkää uskoko mitä täällä neuvotaan tarkoitan että nimenomaan sähkö laitteet
      ovat ammatti asentajillekkin usein täysi arvoitus
      jännitteensäädin on aina valettu köntti vaikka se avaisi komponenteissa ei ole mitään arvoja
      eli se säätimen rakentaminen ei ole noin helppoa voi hyvällä tuurilla jopa pelata jonkin aikaa mutta jossain vaiheessa paukkuu varmasti jostain päin

• Pate

Niin, itsellä on itse rakennettu koko akkujärjestelmä alusta loppuun: tasasuuntaajana toimii neljästä diodista koostuva tasasuuntaajasilta, jonka ostin parilla eurolla valmiina pakettina.

Katselin tuossa erään eletroniikkakaupan lehteä, ja siellä oli 12V akun lataussäätimen rakennussarja, maksoi n. 14€. Onkohan vaikea rakentaa siitä ?

Ja tiedoksi: kun asensin akun mopooni, ei mikään ole "pamahdellut", että kyllä sitä "ei sähkö-experttikin" osaa.....

• jiijii
        Pate kirjoitti:

Niin, itsellä on itse rakennettu koko akkujärjestelmä alusta loppuun: tasasuuntaajana toimii neljästä diodista koostuva tasasuuntaajasilta, jonka ostin parilla eurolla valmiina pakettina.

Katselin tuossa erään eletroniikkakaupan lehteä, ja siellä oli 12V akun lataussäätimen rakennussarja, maksoi n. 14€. Onkohan vaikea rakentaa siitä ?

Ja tiedoksi: kun asensin akun mopooni, ei mikään ole "pamahdellut", että kyllä sitä "ei sähkö-experttikin" osaa.....

tuurilla ne laivatkin seilaa mopottimessa
        niin vähän elektroniikkaa oikeastaan ei yhtään ja eihän kukaan ole seppä syntyessään kehottaisin kuitenkin harkitsemaan kun ikä vähän karttuu ja pelit suurenevat sitten niitä ei enää tehdä itse pistäppä tämä mieleen onnea valitsmallasi uralla

• Kiki

Eli vaihtovirta-neljän diodin kokaaltotasasuuntain-konkka jos halutaan tasista sähö mutta esim laturiin konkka on on turha- ja vastuksia sarjaan niin saadaan sopiva jännite..

virta on noissa sairaan iso eli kunnon diodit niin ei "vuoda" tai pala ja kunnon vastukset...

Tai kyllä noita mopoihin tarkoitettuja tasasuuntaimiakin myydään sellasena missä säätövastus konkat jne.

• Kiki
        Pate kirjoitti:

akuun voit laittaa ilman konkkaa koska melkein kaikista latureista puuttuu konkka mutta jos esim lappuun menee ilman konkaa niin se välkyy sjuurella taajuudella ja kuluttaa polttimoa...

• kiki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6084
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      98
      3055
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2863
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2125
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      86
      1039
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      126
      981
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe