väistääkö spora?

---

17

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi se ajaa päälle

      riippuu raitiovaunun kuljettajasta.

    • 4+098

      Kyllä spora väistää, hyppää vasemmalle toisille kiskoille ja sinä pelastut.

      • ---

        No te nyt väisätätte varmaan bussiakin joka lähtee pysäkiltä 80km/h alueella..
        tai taksia joka tulee kolmion takaa


      • olet tosi pelle
        --- kirjoitti:

        No te nyt väisätätte varmaan bussiakin joka lähtee pysäkiltä 80km/h alueella..
        tai taksia joka tulee kolmion takaa

        Ja palstapelle taas täällä.


    • Sulla ja sillä

      Onko "vihreät" yhtäaikaa?

    • ddfsfdxf

      Laista ei löydy suoraan tuohon tilanteeseen vastausta.
      Spåralla on samaan aikaan valoissa ajolupa. Älä kolhi ( on valot toiminnassa tai ei ). Tuon varoitusmerkin takia häviät jutun.
      Ilman varoitusmerkkiä voisi perustella, että spåra vaihtaa kaistaa.

      http://goo.gl/maps/LEqCT

      • > Laista ei löydy suoraan tuohon tilanteeseen vastausta.

        Löytyy?
        TLL 14§:
        > Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja
        > 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava
        > esteetön kulku.

        Tuo on vielä risteystä.

        Kaistanvaihto on mielenkiintoisempi. En nyt ehdi sitä kaivamaan, mutta *muistelen* että sporalla olisi siinäkin vastaava etuajo-oikeus. Pitää muistaa, ettei se ole ajoneuvo.


      • Oikolukija
        The_Rat kirjoitti:

        > Laista ei löydy suoraan tuohon tilanteeseen vastausta.

        Löytyy?
        TLL 14§:
        > Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja
        > 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava
        > esteetön kulku.

        Tuo on vielä risteystä.

        Kaistanvaihto on mielenkiintoisempi. En nyt ehdi sitä kaivamaan, mutta *muistelen* että sporalla olisi siinäkin vastaava etuajo-oikeus. Pitää muistaa, ettei se ole ajoneuvo.

        1. momentti käsittelee oikealta tulevaa ja 2. momentti risteyksessä kääntyvää.
        Tässä ei ole kyse kummastakaan.

        Raitiovaununkuljettajan on ”soveltuvin osin” noudatettava ajoneuvonkuljettajia koskevia määräyksiä.
        Kaistanvaihdossa ei ole mainittu mitään raitiovaunua vapauttavaa.
        Tuo ”soveltuvin osin” on hyvin tulkinnanvarainen ja sitä tulkintaa sitten tekee oikeus.
        Yksi, joka blokkaa tuon soveltamisen on, että kiskot johdattavat spåran tuonne eikä sen kuljettajalla ole valinnanvaraa eli ei voi soveltaa.

        Esimerkki soveltamisesta.
        2 tapausta, jossa kadun keskellä kulkenut spåra on kääntynyt oikealle ja törmännyt samaan suuntaan suoraan ajaneen auton kanssa, niin spårankuljettaja on tuomittu.
        Näissä molemmissa oli spåralla mahdollisuus ajaa myös suoraan.
        Hämeentie – Kustaa Vaasantie
        Helsinginkatu - Brahenkatu

        Ainoa mitä tähän tapaukseen voisi käyttää olisi tuo kaistanvaihto, koska tulee samaa katua, mutta oikeudessa tuomari pidätellessään naurua sanoisi
        ”Voi hyvä lapsi, sinuahan oli varoitettu raitiovaunusta. Etkö ymmärrä liikennemerkkejä?”


        Ps. Sain vihdoinkin käsiini vuoden 1957 lakikirjan.
        Siinä ei ole aikaisemmin ( jopa pykälän ja momentin numerolla ) väitettyä pykälää, että tien kaventuessa oikeanpuoleista kaistaa ajava ajaa ensin.


      • Oikolukija kirjoitti:

        1. momentti käsittelee oikealta tulevaa ja 2. momentti risteyksessä kääntyvää.
        Tässä ei ole kyse kummastakaan.

        Raitiovaununkuljettajan on ”soveltuvin osin” noudatettava ajoneuvonkuljettajia koskevia määräyksiä.
        Kaistanvaihdossa ei ole mainittu mitään raitiovaunua vapauttavaa.
        Tuo ”soveltuvin osin” on hyvin tulkinnanvarainen ja sitä tulkintaa sitten tekee oikeus.
        Yksi, joka blokkaa tuon soveltamisen on, että kiskot johdattavat spåran tuonne eikä sen kuljettajalla ole valinnanvaraa eli ei voi soveltaa.

        Esimerkki soveltamisesta.
        2 tapausta, jossa kadun keskellä kulkenut spåra on kääntynyt oikealle ja törmännyt samaan suuntaan suoraan ajaneen auton kanssa, niin spårankuljettaja on tuomittu.
        Näissä molemmissa oli spåralla mahdollisuus ajaa myös suoraan.
        Hämeentie – Kustaa Vaasantie
        Helsinginkatu - Brahenkatu

        Ainoa mitä tähän tapaukseen voisi käyttää olisi tuo kaistanvaihto, koska tulee samaa katua, mutta oikeudessa tuomari pidätellessään naurua sanoisi
        ”Voi hyvä lapsi, sinuahan oli varoitettu raitiovaunusta. Etkö ymmärrä liikennemerkkejä?”


        Ps. Sain vihdoinkin käsiini vuoden 1957 lakikirjan.
        Siinä ei ole aikaisemmin ( jopa pykälän ja momentin numerolla ) väitettyä pykälää, että tien kaventuessa oikeanpuoleista kaistaa ajava ajaa ensin.

        > 1. momentti käsittelee oikealta tulevaa ja 2. momentti
        > risteyksessä kääntyvää.
        > Tässä ei ole kyse kummastakaan.

        Ei ole ei. Mutta voit lukea tuon sitenkin, että jätät tarkentavan, pilkkujen välisen, osuuden pois. Toisin sanoen: "Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä annettava esteetön kulku." Tarkentava osa vain tarkentaa, että tämä siitä huolimatta, mitä ensimmäisessä ja toisessa momentissa sanotaan, mikä ajaisi muuten tämän yli.

        En kyllä täysin hahmota, mistä saitte päähänne, että tuossa on kyse kaistanvaihdosta. Siinähän kaksi kaistaa yhdistyvät. Laissa ei ole mitään mainintaa siitä, kumpaa kaistaa käyttävä on väistämisvelvollinen. Onneksi yhdistyminen tapahtuu risteyksessä, jossa sporalle on annettava esteetön kulku.

        Tuo sporakuskin soveltaminen on todellakin mielenkiintoinen. Täysin lainvastainen tuomio, mutta eipä siitä ole taidettu korkeinpaan asti mennä.

        > Ps. Sain vihdoinkin käsiini vuoden 1957 lakikirjan.
        > Siinä ei ole aikaisemmin ( jopa pykälän ja momentin numerolla
        > ) väitettyä pykälää, että tien kaventuessa oikeanpuoleista kaistaa
        > ajava ajaa ensin.

        En tiedä tuollaisesta pykälästä, mutta KKO:n päätöksen peruste pitäisi sieltä löytyä. Liittyy jotenkin oikeanpuoleisen liikenteen perusolettamiin, joita kai on muutettu.

        Finlex on kiva saitti, mutta olisi vielä kivempi, jos sinne voisi syöttää vuosiluvun ja saisi käyttöönsä sen vuoden lakikirjan. Käsittääkseni kaikki tarvittava data olisi kyllä käytössä...


      • Oikolukija
        The_Rat kirjoitti:

        > 1. momentti käsittelee oikealta tulevaa ja 2. momentti
        > risteyksessä kääntyvää.
        > Tässä ei ole kyse kummastakaan.

        Ei ole ei. Mutta voit lukea tuon sitenkin, että jätät tarkentavan, pilkkujen välisen, osuuden pois. Toisin sanoen: "Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä annettava esteetön kulku." Tarkentava osa vain tarkentaa, että tämä siitä huolimatta, mitä ensimmäisessä ja toisessa momentissa sanotaan, mikä ajaisi muuten tämän yli.

        En kyllä täysin hahmota, mistä saitte päähänne, että tuossa on kyse kaistanvaihdosta. Siinähän kaksi kaistaa yhdistyvät. Laissa ei ole mitään mainintaa siitä, kumpaa kaistaa käyttävä on väistämisvelvollinen. Onneksi yhdistyminen tapahtuu risteyksessä, jossa sporalle on annettava esteetön kulku.

        Tuo sporakuskin soveltaminen on todellakin mielenkiintoinen. Täysin lainvastainen tuomio, mutta eipä siitä ole taidettu korkeinpaan asti mennä.

        > Ps. Sain vihdoinkin käsiini vuoden 1957 lakikirjan.
        > Siinä ei ole aikaisemmin ( jopa pykälän ja momentin numerolla
        > ) väitettyä pykälää, että tien kaventuessa oikeanpuoleista kaistaa
        > ajava ajaa ensin.

        En tiedä tuollaisesta pykälästä, mutta KKO:n päätöksen peruste pitäisi sieltä löytyä. Liittyy jotenkin oikeanpuoleisen liikenteen perusolettamiin, joita kai on muutettu.

        Finlex on kiva saitti, mutta olisi vielä kivempi, jos sinne voisi syöttää vuosiluvun ja saisi käyttöönsä sen vuoden lakikirjan. Käsittääkseni kaikki tarvittava data olisi kyllä käytössä...

        "Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä annettava esteetön kulku."
        Ei noita pykäliä voi mennä mielen mukaan muuttelemaan.
        Pykälä nimenomaan antaa spåralle etuoikeuden risteyksessä vain 1. ja 2. momentin tilanteissa.
        Miksiköhän ne on siinä mainittu?

        Kaistanvaihtajana sitä voisi pitää, kun se liikkuu torin keskellä omaa kaistaansa ja siirtyy sieltä oikealle ajoradan yhteyteen.

        Ne mainitsemani spåratilanteet ovat olleet KKO:ssa

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1967/19670037t

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1988/19880015


        Ps.
        The_Rat 22.6.2014 12:40

        Okei, kaivoin sitten. Se on mitä luultavimmin tämä:

        TLL 14§ 1 mom:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.

        Tuo siis oli voimassa vielä vuonna 1960, muttei ainakaan vuoden -81 TLL:sta enää löydy.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12315672


        Olit ottanut tuon tiedon jonkun maakuntalehden liikennetilanneuutisen irvileukakommentoijalta.
        Pykälää ei tuossa muodossa ole koskaan ollut.


      • Oikolukija kirjoitti:

        "Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä annettava esteetön kulku."
        Ei noita pykäliä voi mennä mielen mukaan muuttelemaan.
        Pykälä nimenomaan antaa spåralle etuoikeuden risteyksessä vain 1. ja 2. momentin tilanteissa.
        Miksiköhän ne on siinä mainittu?

        Kaistanvaihtajana sitä voisi pitää, kun se liikkuu torin keskellä omaa kaistaansa ja siirtyy sieltä oikealle ajoradan yhteyteen.

        Ne mainitsemani spåratilanteet ovat olleet KKO:ssa

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1967/19670037t

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1988/19880015


        Ps.
        The_Rat 22.6.2014 12:40

        Okei, kaivoin sitten. Se on mitä luultavimmin tämä:

        TLL 14§ 1 mom:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.

        Tuo siis oli voimassa vielä vuonna 1960, muttei ainakaan vuoden -81 TLL:sta enää löydy.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12315672


        Olit ottanut tuon tiedon jonkun maakuntalehden liikennetilanneuutisen irvileukakommentoijalta.
        Pykälää ei tuossa muodossa ole koskaan ollut.

        > Pykälä nimenomaan antaa spåralle etuoikeuden
        > risteyksessä vain 1. ja 2. momentin tilanteissa.
        > Miksiköhän ne on siinä mainittu?

        Koska muutoin ne ajaisivat tuon lauseen ohi. En muuttanut lauseen tarkoitusta sinänsä, poistin siitä vain häiritsevän tarkenteen, jolla ei ole merkitystä muutoin, kuin koko pykälää lainattaessa.

        > Kaistanvaihtajana sitä voisi pitää, kun se liikkuu
        > torin keskellä omaa kaistaansa ja siirtyy sieltä
        > oikealle ajoradan yhteyteen.

        Autohan tuossa kaistaa vaihtaa, kun se liikkuu torin viertä omaa kaistaansa ja siirtyy siitä kiskojen päälle ajamaan. Ei ihan noin yksinkertaisesti siis mene...

        > Ne mainitsemani spåratilanteet ovat olleet KKO:ssa

        Jaa, tehnyt sitten KKO taas lainvastaisen päätöksen. :)

        > Ps.
        > The_Rat 22.6.2014 12:40
        > ....

        Kiitos, että päivitit tietoni tuosta pykälästä. Olisi hyvä päivittää tuohonkin keskusteluun tuo vastaus. Vuonna 1960 ei koko TLL:ää ollut ilmeisesti vielä olemassakaan, joten siinä mielessä en olisi voinut oikeassa ollakaan. Alkuperäisistä lakiteksteistä ei myöskään tuontyyppistä tekstiä löytynyt (vaikea sanoa olisiko jossain välimuodossa, niistä hakeminen on hankalaa).

        Seuraa enää ihmettely siitä, mistä KKO on keksinyt tämänkin lakikohdan.

        Voi kyllä sanoa, että usko KKO:n päätöksiin on karissut aika paljon sen jälkeen, kun alkoi lakiteksteihin tutustumaan. Laittomia päätöksiä tuntuu tulevan sieltäkin päin jatkuvalla syötöllä (okei, luokkaa vuoden, parin välein). Ihmisiä toki nekin vain. Tuskin pystyisin itse sen parempaan.


      • Oikolukija
        The_Rat kirjoitti:

        > Pykälä nimenomaan antaa spåralle etuoikeuden
        > risteyksessä vain 1. ja 2. momentin tilanteissa.
        > Miksiköhän ne on siinä mainittu?

        Koska muutoin ne ajaisivat tuon lauseen ohi. En muuttanut lauseen tarkoitusta sinänsä, poistin siitä vain häiritsevän tarkenteen, jolla ei ole merkitystä muutoin, kuin koko pykälää lainattaessa.

        > Kaistanvaihtajana sitä voisi pitää, kun se liikkuu
        > torin keskellä omaa kaistaansa ja siirtyy sieltä
        > oikealle ajoradan yhteyteen.

        Autohan tuossa kaistaa vaihtaa, kun se liikkuu torin viertä omaa kaistaansa ja siirtyy siitä kiskojen päälle ajamaan. Ei ihan noin yksinkertaisesti siis mene...

        > Ne mainitsemani spåratilanteet ovat olleet KKO:ssa

        Jaa, tehnyt sitten KKO taas lainvastaisen päätöksen. :)

        > Ps.
        > The_Rat 22.6.2014 12:40
        > ....

        Kiitos, että päivitit tietoni tuosta pykälästä. Olisi hyvä päivittää tuohonkin keskusteluun tuo vastaus. Vuonna 1960 ei koko TLL:ää ollut ilmeisesti vielä olemassakaan, joten siinä mielessä en olisi voinut oikeassa ollakaan. Alkuperäisistä lakiteksteistä ei myöskään tuontyyppistä tekstiä löytynyt (vaikea sanoa olisiko jossain välimuodossa, niistä hakeminen on hankalaa).

        Seuraa enää ihmettely siitä, mistä KKO on keksinyt tämänkin lakikohdan.

        Voi kyllä sanoa, että usko KKO:n päätöksiin on karissut aika paljon sen jälkeen, kun alkoi lakiteksteihin tutustumaan. Laittomia päätöksiä tuntuu tulevan sieltäkin päin jatkuvalla syötöllä (okei, luokkaa vuoden, parin välein). Ihmisiä toki nekin vain. Tuskin pystyisin itse sen parempaan.

        ”Jaa, tehnyt sitten KKO taas lainvastaisen päätöksen. :)”

        KKO:n päätös -67 ei ollut millään tavalla lainvastainen. Päinvastoin, siinä korjattiin spåraliikenteen alusta asti ( olisko 150 vuotta ennen tuota ) väärin tulkittu risteysajo. Liikennelaitoksen lakimiehet eivät ole mitään turhia jätkiä ja olivat saaneet tuomiot luettua sillä tavalla niinkuin sinäkin VÄÄRENSIT tuon spårapykälän ottamalla pois rajoitukset, että spåran erityisoikeus koskee vain vasemmalta tulevaa ja edestä kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvää. Väärensit väistämisen koskemaan kaikista suunnista tulevaa spåraa.

        -67 jonkun isokenkäisen maakuntavaikuttajan poika oli käymässä Helsingissä ja oli palaamassa kotiinsa Minillä kunnes törmäsi Lahdentien alussa Kustaa Vaasantien ja Hämeentien risteyksessä takaa oikealle kääntyneen spåran kanssa. Nykynäkymä
        http://goo.gl/maps/nHxS8

        Poikaa syytettiin, mutta isäukko meinas, että ei se näin voi mennä.
        Ja niin se vietiin tarpeeksi korkealle ja korjattiin.

        Ei ole aikaa kahlata vanhaa lakia. Nykyisessä muodossaan se on
        #12 §
        Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.#

        #47 §
        Raitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä, jollei 14 §:stä muuta johdu.#

        Molemmissa noissa ylhäällä KKO:n linkeissä spåralla on mahdollisuus ajaa suoraan, joten niistä ei voi vetää johtopäätöstä, että spåran pitäisi tässä tilanteessa väistää
        http://goo.gl/maps/v2KLU

        ”Autohan tuossa kaistaa vaihtaa, kun se liikkuu torin viertä omaa kaistaansa ja siirtyy siitä kiskojen päälle ajamaan. Ei ihan noin yksinkertaisesti siis mene...”
        http://goo.gl/maps/MQiV7
        http://goo.gl/maps/LEqCT
        Optikolla käynti usein auttaa...:)

        ”Voi kyllä sanoa, että usko KKO:n päätöksiin on karissut aika paljon sen jälkeen, kun alkoi lakiteksteihin tutustumaan. Laittomia päätöksiä tuntuu tulevan sieltäkin päin jatkuvalla syötöllä (okei, luokkaa vuoden, parin välein). Ihmisiä toki nekin vain. Tuskin pystyisin itse sen parempaan.”

        Oli niin raskas väite, että sopis antaa näytteitä...


      • Oikolukija kirjoitti:

        ”Jaa, tehnyt sitten KKO taas lainvastaisen päätöksen. :)”

        KKO:n päätös -67 ei ollut millään tavalla lainvastainen. Päinvastoin, siinä korjattiin spåraliikenteen alusta asti ( olisko 150 vuotta ennen tuota ) väärin tulkittu risteysajo. Liikennelaitoksen lakimiehet eivät ole mitään turhia jätkiä ja olivat saaneet tuomiot luettua sillä tavalla niinkuin sinäkin VÄÄRENSIT tuon spårapykälän ottamalla pois rajoitukset, että spåran erityisoikeus koskee vain vasemmalta tulevaa ja edestä kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvää. Väärensit väistämisen koskemaan kaikista suunnista tulevaa spåraa.

        -67 jonkun isokenkäisen maakuntavaikuttajan poika oli käymässä Helsingissä ja oli palaamassa kotiinsa Minillä kunnes törmäsi Lahdentien alussa Kustaa Vaasantien ja Hämeentien risteyksessä takaa oikealle kääntyneen spåran kanssa. Nykynäkymä
        http://goo.gl/maps/nHxS8

        Poikaa syytettiin, mutta isäukko meinas, että ei se näin voi mennä.
        Ja niin se vietiin tarpeeksi korkealle ja korjattiin.

        Ei ole aikaa kahlata vanhaa lakia. Nykyisessä muodossaan se on
        #12 §
        Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.#

        #47 §
        Raitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä, jollei 14 §:stä muuta johdu.#

        Molemmissa noissa ylhäällä KKO:n linkeissä spåralla on mahdollisuus ajaa suoraan, joten niistä ei voi vetää johtopäätöstä, että spåran pitäisi tässä tilanteessa väistää
        http://goo.gl/maps/v2KLU

        ”Autohan tuossa kaistaa vaihtaa, kun se liikkuu torin viertä omaa kaistaansa ja siirtyy siitä kiskojen päälle ajamaan. Ei ihan noin yksinkertaisesti siis mene...”
        http://goo.gl/maps/MQiV7
        http://goo.gl/maps/LEqCT
        Optikolla käynti usein auttaa...:)

        ”Voi kyllä sanoa, että usko KKO:n päätöksiin on karissut aika paljon sen jälkeen, kun alkoi lakiteksteihin tutustumaan. Laittomia päätöksiä tuntuu tulevan sieltäkin päin jatkuvalla syötöllä (okei, luokkaa vuoden, parin välein). Ihmisiä toki nekin vain. Tuskin pystyisin itse sen parempaan.”

        Oli niin raskas väite, että sopis antaa näytteitä...

        > Liikennelaitoksen lakimiehet eivät ole mitään turhia jätkiä
        > ja olivat saaneet tuomiot luettua sillä tavalla niinkuin sinäkin
        > VÄÄRENSIT tuon spårapykälän ottamalla pois rajoitukset,
        > että spåran erityisoikeus koskee vain vasemmalta tulevaa
        > ja edestä kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvää.

        Etkö osaa suomea? Katsopa seuraavaa virkettä, ja mieti miten se suhtautuu tähän asiaan: Minun mielestäni, siitä huolimatta mitä esitit, suomen kielen sääntöjä pitäisi noudattaa lakia tulkittaessa.

        Tarkoittaako edellinen sitä, että minun mielestäni suomen kielen sääntöjä pitäisi noudattaa aina lakia tulkittaessa, vai vain silloin kun sinun esityksesi ja suomen kielen säännöt ovat ristiriidassa? Vinkki: ensimmäinen vaihtoehto.

        Näytteitä KKO:n virheistä onkin tässä keskustelussa jo pari tullut. Lisää löytänet kun tutustut vaikkapa yksityisen pysäköinninvalvonnan oikeudenmukaisuuteen. Siinä toki KKO jätti koko olennaisen osan ratkaisussaan käsittelemättä jostain syystä...


      • Oikolukija
        The_Rat kirjoitti:

        > Liikennelaitoksen lakimiehet eivät ole mitään turhia jätkiä
        > ja olivat saaneet tuomiot luettua sillä tavalla niinkuin sinäkin
        > VÄÄRENSIT tuon spårapykälän ottamalla pois rajoitukset,
        > että spåran erityisoikeus koskee vain vasemmalta tulevaa
        > ja edestä kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvää.

        Etkö osaa suomea? Katsopa seuraavaa virkettä, ja mieti miten se suhtautuu tähän asiaan: Minun mielestäni, siitä huolimatta mitä esitit, suomen kielen sääntöjä pitäisi noudattaa lakia tulkittaessa.

        Tarkoittaako edellinen sitä, että minun mielestäni suomen kielen sääntöjä pitäisi noudattaa aina lakia tulkittaessa, vai vain silloin kun sinun esityksesi ja suomen kielen säännöt ovat ristiriidassa? Vinkki: ensimmäinen vaihtoehto.

        Näytteitä KKO:n virheistä onkin tässä keskustelussa jo pari tullut. Lisää löytänet kun tutustut vaikkapa yksityisen pysäköinninvalvonnan oikeudenmukaisuuteen. Siinä toki KKO jätti koko olennaisen osan ratkaisussaan käsittelemättä jostain syystä...

        Mitä h*lv horiset suomenkielestä. Hullummaksi puheesi vaan menee.


      • Oikolukija kirjoitti:

        Mitä h*lv horiset suomenkielestä. Hullummaksi puheesi vaan menee.

        Onko siis ongelmasi siinä, ettet ymmärrä suomea, vai siinä, ettet halua ymmärtää suomea?

        Suomea käytetään lakitekstissä. Sinä syytit minua väärentämisestä, kun minä vain selvensin miten kyseinen virke tulee suomessa lukea. Kenties äidinkielesi on jokin muu kuin suomi?


    • B 1994

      Autokoulusta (2v takaperin) jäänyt mieleen että sporaa tulisi aina väistää. Jos kummallakin vihreä valo niin veikkaan että saat sporan perseeseesi.

      • Uwe Pippelsström

        On ylimalkaisesti ja väärin sanottu, että raitiovaunua pitää aina väistää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe