Esko eskoseni

Voi voi...

Kymmenen kysymystä, kolme väärää vastausta, yksi kyseenalainen ja yksi vastaamaton.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014052818333008_ae.shtml

Kysymystä 2 on jo kerran korjattu, eikä se vieläkään vastaa siihen mitä kysyttiin.

Kysymykseen 3 olisin lisännyt sen, että yleensä opasteiden vastaisesti liikkuvan ajoneuvon kuljettaja vastaa suunnilleen kaikesta mitä tilanteessa tapahtuu.

Kysymys 4: ...voi rauhassa jatkaa ohitusta omaan tahtiin, jos ajaa suurinta sallittua nopeutta.
WTF? Missä sanotaan, että pitää käyttää suurinta sallittua nopeutta? Ohitusta ei saa aloittaa, jos takaa tulee jo ohittaja. Jos ohitus on käynnissä, takaa tulijalla ei ole sen kummempia oikeuksia nopeuksista riippumatta.

Kysymys 6: Saako mopolla ylipäätään ajaa suojatien yli, vaikka siinä olisi pyörätien jatke? Tilanne on _täysin_ epäselvä. Autoilijan ei periaatteessa tarvitse väistää, muistaen ettei kenenkään päälle silti saa ajaa.

Kysymys 9: ...vastaantulevilla ajoneuvoilla on velvollisuus pysähtyä, jos suojatiellä on jalankulkijoita.
Ihan totta? Suojatiellä olevalle pitää antaa esteetön kulku, mutta missään ei vaadita sitä varten pysähtymään.

Onko tällaisen liikennepalstan pitäminen todella tarpeellista?

33

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi "voi voita..."

      Kysymystä 2 on jo kerran korjattu, eikä se vieläkään vastaa siihen mitä kysyttiin.
      -Miten tuon nyt ymmärtäisi. Siis kysymys on korjattu, eikä se vieläkään vastaa….

      Kysymykseen 3 olisin lisännyt sen, että yleensä opasteiden vastaisesti liikkuvan ajoneuvon kuljettaja vastaa suunnilleen kaikesta mitä tilanteessa tapahtuu.
      -Miksi lisätä sellaista, jota ei kysytä?

      Kysymys 4: ...voi rauhassa jatkaa ohitusta omaan tahtiin, jos ajaa suurinta sallittua nopeutta.
      WTF? Missä sanotaan, että pitää käyttää suurinta sallittua nopeutta? Ohitusta ei saa aloittaa, jos takaa tulee jo ohittaja. Jos ohitus on käynnissä, takaa tulijalla ei ole sen kummempia oikeuksia nopeuksista riippumatta.

      -Kysymyksessä oli ajaminen moottoritiellä, eikä siellä yleensä ohiteta käyttäen vastaantulijan puolta, jolloin ohittaminen on kiellettyä takaatulijan aloitettua ohituksen. Tuo on kyllä aika yleinen harhaluulo, kun ei viitsitä lukea tieliikennelakia.
      18 §
      Ohituskiellot
      Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
      5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen.

      Kysymys 6: Saako mopolla ylipäätään ajaa suojatien yli, vaikka siinä olisi pyörätien jatke? Tilanne on _täysin_ epäselvä. Autoilijan ei periaatteessa tarvitse väistää, muistaen ettei kenenkään päälle silti saa ajaa.
      -Mitä epäselvää tuossa on? Jos pyörätie kuuluu tiehen, esimerkiksi kärkikolmiolla osoitettuna, on aivan sama ajaako pientareella vai pyörätiellä. Mopolla on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin pyöräilijällä.

      • > Kysymyksessä oli ajaminen moottoritiellä, eikä siellä
        > yleensä ohiteta käyttäen vastaantulijan puolta ...

        Mutta et voi siirtyä ohituskaistalle, jos siellä ohituskaistalla on jo joku, jonka eteen (liian lähelle) siirtyisit. Tätä varmaankin tarkoitettiin. Tuo ohituksen aloittaminen jonkun toisen jo aloitettua ohitus on vain lisäsääntö kaksikaistaisille osuuksille siltä varalta, että esimerkiksi jonoa ohitellaan pidemmillä välimatkoilla.


      • 9+15
        The_Rat kirjoitti:

        > Kysymyksessä oli ajaminen moottoritiellä, eikä siellä
        > yleensä ohiteta käyttäen vastaantulijan puolta ...

        Mutta et voi siirtyä ohituskaistalle, jos siellä ohituskaistalla on jo joku, jonka eteen (liian lähelle) siirtyisit. Tätä varmaankin tarkoitettiin. Tuo ohituksen aloittaminen jonkun toisen jo aloitettua ohitus on vain lisäsääntö kaksikaistaisille osuuksille siltä varalta, että esimerkiksi jonoa ohitellaan pidemmillä välimatkoilla.

        "Tuo ohituksen aloittaminen jonkun toisen jo aloitettua ohitus on vain lisäsääntö kaksikaistaisille osuuksille siltä varalta, että esimerkiksi jonoa ohitellaan pidemmillä välimatkoilla. "

        Höpön pöpö. Tuo ohituskielto on tarpeen, koska yksi auto mahtuu takaisin johonkin väliin, mutta esimerkiksi kolme ei mihinkään.
        Olen tänä keväänä ollut näkijänä Rauman ja Turun välillä tilanteessa, jossa kolme kiireistä lähti peräkkäin ohittamaan kahta lähekkäin ajanutta rekkaa. Vastaan tulikin taksi, joka tajusi tilanteen ja pelasti homman jarruttamalla voimakkaasti ja ajamalla osin luiskaan.


      • nbvnmbafd

        Ohituksesta.
        Välittämättä siitä onko moottoritie tai mikä vaan niin

        21 §
        Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

        Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.


      • Oikeassa olet
        9+15 kirjoitti:

        "Tuo ohituksen aloittaminen jonkun toisen jo aloitettua ohitus on vain lisäsääntö kaksikaistaisille osuuksille siltä varalta, että esimerkiksi jonoa ohitellaan pidemmillä välimatkoilla. "

        Höpön pöpö. Tuo ohituskielto on tarpeen, koska yksi auto mahtuu takaisin johonkin väliin, mutta esimerkiksi kolme ei mihinkään.
        Olen tänä keväänä ollut näkijänä Rauman ja Turun välillä tilanteessa, jossa kolme kiireistä lähti peräkkäin ohittamaan kahta lähekkäin ajanutta rekkaa. Vastaan tulikin taksi, joka tajusi tilanteen ja pelasti homman jarruttamalla voimakkaasti ja ajamalla osin luiskaan.

        Normaalilla yksikaistaisella tiellä ohittaa yksi kerrallaan. Seuraava odottaa että edeltäjä saa oman ohituksensa valmiiksi. Näin ei synny kuvaamvasi tilannetta.


      • 911
        Oikeassa olet kirjoitti:

        Normaalilla yksikaistaisella tiellä ohittaa yksi kerrallaan. Seuraava odottaa että edeltäjä saa oman ohituksensa valmiiksi. Näin ei synny kuvaamvasi tilannetta.

        Ei ole missään määrätty kuinka monta ohittajaa on kerrallaan ja samaan aikaan.
        Tuossa on 1 oleellinen. Ennen ohitukseen lähtöä pitää jo tietää mihin kohtaan jonossa palaa
        "3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P18
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P19
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P21


    • :-)

      Jaaha. Esko on puhunut, joten luuserien on taas aika mennä rivissä kyykkyyn!

    • onneksi...
      • hgvhbsd

        Mitä hämäävää ja epäselvää tässä risteyksessä on?


      • nii-in...
        hgvhbsd kirjoitti:

        Mitä hämäävää ja epäselvää tässä risteyksessä on?

        Sitä minäkin ihmettelen. Kysy kysymyksen kysyjältä.


      • dokodikodokidikodo
        hgvhbsd kirjoitti:

        Mitä hämäävää ja epäselvää tässä risteyksessä on?

        Ilmeisesti kysyjää hämää se, että vasemmalle kääntymistä ei erikseen kielletä. Pippeli. Toisin sanoen kysyjä ei tiedä, mikä merkitys on pyöreällä, sinipohjaisella liikennemerkillä.


      • nii-in...
        dokodikodokidikodo kirjoitti:

        Ilmeisesti kysyjää hämää se, että vasemmalle kääntymistä ei erikseen kielletä. Pippeli. Toisin sanoen kysyjä ei tiedä, mikä merkitys on pyöreällä, sinipohjaisella liikennemerkillä.

        Kumma että on ajokortin saanut ja kyseinen merkki kuin "pakollinen ajosuunta" on niin "hämäävä" että merkitystä täytyy oikein Eskolta kysyä.


      • Onneksi!
        nii-in... kirjoitti:

        Kumma että on ajokortin saanut ja kyseinen merkki kuin "pakollinen ajosuunta" on niin "hämäävä" että merkitystä täytyy oikein Eskolta kysyä.

        Mutta onneksi on Esko, jolta näiden epäselvissä risteyksissä olevien hämäävien liikennemerkkien, kuten pakollinen ajosuunta, merkityksiä voi kysellä, jos ne ovat autokoulussa jääneet epäselviksi, mutta kortti on silti käteen lyöty!


    • P e n t t i

      Eskon vastauksista ei ole kuin harmia. Esko on oletusarvoisesti aina yhtä kuutamolla kuin kysyjäkin. Viimeisin tässä.

      Pitääkö pysäkin läpiajanutta bussia väistää kun oikea kaista päättyy?

      http://www.iltalehti.fi/autot/2014061718417279_ae.shtml

      Vastaus: "Laki pysäkiltä lähtevälle linja-autolle tien antaminen koskee tosiaan sieltä lähtevää linja-autoa, joten pysäkiltä pysähtymättä tuleva linja-auto on todellisuudessa kaistavaihtaja, jota koskevat normaalit kaistanvaihtosäännöt. Kohteliaisuus ei kuitenkaan tässäkään tilanteessa ole kiellettyä."

      Siis pitääkö väistää vai ei? Siihen Esko ei osaa vastata.
      Ja keneltä odotetaan kohteliaisuutta? Bussikuskilta vai autoilijalta?

      Siis sanotaanpa nyt näin, että kun oikea kaista päättyy, niin se päättyvää kaistaa pikin ajava tulee OIKEALTA vierellä ajavaan nähden. Sen vuoksi päättyvää kaistaa ajavalla on ETUAJO-OIKEUS oli se bussi, polkupyörä tai Lada.

      kannattaa huomata, että moottoritien liittymässä pohjapiirustus on sama. Jotta moottoritiellä ajavan ei tarvitsisi väistää OIKEALTA kiihdytyskaistalta tulevia, kiihdytyskaistalle ajaville on kolmiolla osoitettu väistämisvelvollisuus.

      Koskahan Esko menee autokouluun?

      • metsään meni...

        "Siis sanotaanpa nyt näin, että kun oikea kaista päättyy, niin se päättyvää kaistaa pikin ajava tulee OIKEALTA vierellä ajavaan nähden. Sen vuoksi päättyvää kaistaa ajavalla on ETUAJO-OIKEUS oli se bussi, polkupyörä tai Lada."

        Kyllä kaistanvaihtaja on aina väistämisvelvollinen vaikka miten vaihtaisi kaistaa oikealta. Eikä tilannetta muuta sekään, että kaista päättyy ja sitä on pakko vaihtaa.


      • ^^^^^^^^

        "Siis sanotaanpa nyt näin, että kun oikea kaista päättyy, niin se päättyvää kaistaa pikin ajava tulee OIKEALTA vierellä ajavaan nähden. Sen vuoksi päättyvää kaistaa ajavalla on ETUAJO-OIKEUS oli se bussi, polkupyörä tai Lada."

        Et voi olla tosissasi?

        Päättyvää kaistaa ajavalla on aina väistämisvelvollisuus, koska kaistan päättyessä sieltä pois tuleva on KAISTANVAIHTAJA.
        Eikö sinulle ole koskaan opetettu kaistanvaihtajan velvollisuuksia?
        Ja se oikealta tulevan "etuajo-oikeus", koskee risteävältä tieltä tulevaa, samaa tietä ajava, ei tule risteävältä tieltä.


      • fdx fd

        Onko bussipysäkki ajokaista?
        Oikealle käännyttäessä käännytäänkö bussipysäkille vai ensimmäiselle ajokaistalle oikealta laskien?

        "että kun oikea kaista päättyy, niin se päättyvää kaistaa pikin ajava tulee OIKEALTA vierellä ajavaan nähden."
        Tämä perustunee johonkin pykälään tai oikeuden päätökseen?


      • metsään meni... kirjoitti:

        "Siis sanotaanpa nyt näin, että kun oikea kaista päättyy, niin se päättyvää kaistaa pikin ajava tulee OIKEALTA vierellä ajavaan nähden. Sen vuoksi päättyvää kaistaa ajavalla on ETUAJO-OIKEUS oli se bussi, polkupyörä tai Lada."

        Kyllä kaistanvaihtaja on aina väistämisvelvollinen vaikka miten vaihtaisi kaistaa oikealta. Eikä tilannetta muuta sekään, että kaista päättyy ja sitä on pakko vaihtaa.

        Käytännössä kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen aina, lukuunottamatta kahta tilannetta:
        1) Kaistaa vaihtaa pysäkiltä lähtevä bussi ja
        2) Kärkikolmiolla/stop-merkillä on osoitettu poikkeava väistämisvelvollisuus risteyksessä.


      • fdx fd kirjoitti:

        Onko bussipysäkki ajokaista?
        Oikealle käännyttäessä käännytäänkö bussipysäkille vai ensimmäiselle ajokaistalle oikealta laskien?

        "että kun oikea kaista päättyy, niin se päättyvää kaistaa pikin ajava tulee OIKEALTA vierellä ajavaan nähden."
        Tämä perustunee johonkin pykälään tai oikeuden päätökseen?

        > Onko bussipysäkki ajokaista?

        Kyllä se on. Mutta kaistamerkinnöin on usein merkitty kääntyminen pysäkin ohi. Kaistamerkinnäthän ovat merkityksellisiä, jos niitä on risteysalueelle maalattu (ei niin, että niitäkään noudatettaisiin).


      • fdx fd
        The_Rat kirjoitti:

        > Onko bussipysäkki ajokaista?

        Kyllä se on. Mutta kaistamerkinnöin on usein merkitty kääntyminen pysäkin ohi. Kaistamerkinnäthän ovat merkityksellisiä, jos niitä on risteysalueelle maalattu (ei niin, että niitäkään noudatettaisiin).

        Kuvassa pysäkkiä edeltävästä risteyksestä oikealta kolmion takaa tuleva kääntyy "bussipysäkille" ja saa jatkaa huolettomasti rallaten reunaa niin, että "vasenta kaistaa" ajavat joutuvat väistämään häntä?

        http://www.iltalehti.fi/autot/2014061718417279_ae.shtml


      • fdx fd kirjoitti:

        Kuvassa pysäkkiä edeltävästä risteyksestä oikealta kolmion takaa tuleva kääntyy "bussipysäkille" ja saa jatkaa huolettomasti rallaten reunaa niin, että "vasenta kaistaa" ajavat joutuvat väistämään häntä?

        http://www.iltalehti.fi/autot/2014061718417279_ae.shtml

        Minusta kyllä näyttäisi, että tuo oikeanpuoleinen kaista, jolla tuo pysäkki on, päättyy. Kaistaa vaihtava väistää.

        Jos siinä kaista ei pääty, vaan tie vain kapenee (tulkintakysymyksiä), niin sitten on ns. kinkkinen tilanne. Ei ota laki kantaa. On olemassa korkeimman oikeuden ennakkopäätös siitä, että oikeanpuoleista kaistaa ajavan tulee väistää, mutta se taisi perustua lakikohtaan, jota nykylaista ei löydy.

        Suosittelen olemaan kolaroimatta.


      • 911
        The_Rat kirjoitti:

        Minusta kyllä näyttäisi, että tuo oikeanpuoleinen kaista, jolla tuo pysäkki on, päättyy. Kaistaa vaihtava väistää.

        Jos siinä kaista ei pääty, vaan tie vain kapenee (tulkintakysymyksiä), niin sitten on ns. kinkkinen tilanne. Ei ota laki kantaa. On olemassa korkeimman oikeuden ennakkopäätös siitä, että oikeanpuoleista kaistaa ajavan tulee väistää, mutta se taisi perustua lakikohtaan, jota nykylaista ei löydy.

        Suosittelen olemaan kolaroimatta.

        Siinä KKO:n jutussa ei ollutkaan bussipysäkki kyseessä, joten sitä ei voi yleistää kaikkiin


      • 911

      • ....................

      • 911
        .................... kirjoitti:

        Niin, vuonna 1960.................

        Ja mikäs on muuttunut siitä koskien kaistan jatkumista?
        Näytäthän pykälän.


      • 911 kirjoitti:

        Ja mikäs on muuttunut siitä koskien kaistan jatkumista?
        Näytäthän pykälän.

        Liittyi muistaakseni ajojärjestykseen yleensä, ei kaistan päättymiseen. Voinet itse kaivaa pykälän jos haluat. En muista 60-luvun TLL:a kovin hyvin ulkoa...


      • 911
        The_Rat kirjoitti:

        Liittyi muistaakseni ajojärjestykseen yleensä, ei kaistan päättymiseen. Voinet itse kaivaa pykälän jos haluat. En muista 60-luvun TLL:a kovin hyvin ulkoa...

        "Voinet itse kaivaa pykälän jos haluat."
        Ei keskustelu näin skulaa. SINÄ esitit väitteen ja silloin SINÄ hankit kaiken väittämääsi tukevan materiaalin esille.
        Jos olisit KAUNIISTI JA NÖYRÄSTI KYSYNYT asiasta, niin se olisi eri asia. Silloin voisimme me muut ystävällisesti auttaa sinua tietämättömyydessäsi.:)


      • maalausvirhe

        Onko tuo keltainen sulkuviiva piirretty kuvaan jälkikäteen? Jos tiehen maalattu, niin eihän bussi liikennesääntöjä noudattaen pääsisi pois pysäkiltä kuin peruuttamalla ensin sulkuviivan alkuun. Keltaisen sulkuviivan ylittävä on jo liikennesääntöjen rikkomisenkin perusteella väistämisvelvollinen. Toisaalta pysäkkiä ei saisi lainkaan sivuuttaa kuvassa näkyvää bussikaistan vasemmalla olevaa kaistaa pitkin, koska niiden välissä oleva sulkuviiva on keltainen.

        Tuossa paikassa sulkuviivan tulisi olla valkoinen ja sen pitäisi vaihtua ajokaistaviivaksi kaistan lopussa.

        Tieliikenneasetus 34 §

        Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

        Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä.

        Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

        Tieliikenneasetus 36 §

        Linja-auto- tai raitiovaunukaista erotetaan muusta ajoradasta normaalia leveämmällä ajokaistaviivalla tai sulkuviivalla. Ajokaistaviivan viivan ja välin suhde on 1:1.


      • jgder
        maalausvirhe kirjoitti:

        Onko tuo keltainen sulkuviiva piirretty kuvaan jälkikäteen? Jos tiehen maalattu, niin eihän bussi liikennesääntöjä noudattaen pääsisi pois pysäkiltä kuin peruuttamalla ensin sulkuviivan alkuun. Keltaisen sulkuviivan ylittävä on jo liikennesääntöjen rikkomisenkin perusteella väistämisvelvollinen. Toisaalta pysäkkiä ei saisi lainkaan sivuuttaa kuvassa näkyvää bussikaistan vasemmalla olevaa kaistaa pitkin, koska niiden välissä oleva sulkuviiva on keltainen.

        Tuossa paikassa sulkuviivan tulisi olla valkoinen ja sen pitäisi vaihtua ajokaistaviivaksi kaistan lopussa.

        Tieliikenneasetus 34 §

        Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

        Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä.

        Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

        Tieliikenneasetus 36 §

        Linja-auto- tai raitiovaunukaista erotetaan muusta ajoradasta normaalia leveämmällä ajokaistaviivalla tai sulkuviivalla. Ajokaistaviivan viivan ja välin suhde on 1:1.

        Tuo keltainen viiva johtuu kait mobiililaitteesta, jolla Google Mapsissa on käyty tai ehkä asetuksista. Tavallisella tietokoneella tuota ei näy.
        Se ei siis ole luonnossa tiellä oleva keltainen viiva.


      • 911 kirjoitti:

        "Voinet itse kaivaa pykälän jos haluat."
        Ei keskustelu näin skulaa. SINÄ esitit väitteen ja silloin SINÄ hankit kaiken väittämääsi tukevan materiaalin esille.
        Jos olisit KAUNIISTI JA NÖYRÄSTI KYSYNYT asiasta, niin se olisi eri asia. Silloin voisimme me muut ystävällisesti auttaa sinua tietämättömyydessäsi.:)

        Okei, kaivoin sitten. Se on mitä luultavimmin tämä:

        TLL 14§ 1 mom:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.

        Tuo siis oli voimassa vielä vuonna 1960, muttei ainakaan vuoden -81 TLL:sta enää löydy.


    • HÄN on tulossa..!!!

      Hän on tulossa. Tiedon valkoisella ratsulla, pitkät hiukset hulmuten jälleen kerran valistamaan meitä tietämättömiä maan matosia. Suurella ja kiistämätöntä tietoa Hän jakaa meille tässäkin keskustelussa. Unohtakaa Eskot ja muut. Hän tuo absoluuttisen totuuden tähänkin liikennekysymykseen. Olkaa rauhassa sillä Hän valaisee ja opastaa meitä epätietoisia. Pelastus on tulossa. Ääni kuulu jo....

    • ingenjöör

      Esko ei ole koskaan ollut liikenteen osaaja. Mutta koska on liikennetoimittaja, niin sitä kuvittelee olevansa osaaja. Ikä tuonut vielä osansa, Säädökset muuttuvat, mutta uusia ei enää edes yritä opetella, nolaa reppana itsensä pahasti, kun ei kukaan neuvo lopettamaan "asiantuntijana" toimimista

      • Voi voi...

        Eihän se Esko-paran syy ole, ettei Iltalehdellä ole selkärankaa viheltää peliä poikki.

        Joutuisivat vielä hankkimaan jonkun oikean asiantuntijan. Ehkä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe