Lammi/ rakennesuunnittelun hinta ?

rakentaja

Paljonko olette maksaneet Lammin kivitalojen rakennesuunnittelusta ja mitä kautta löysitte rakennesuunnittelijan ? Mulla on 2-tasoinen n. 200m2 talo ja rakennesuunnittelija-kandidaatti pyytää hommasta 1500 euroa.

11

3541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkitehti

      tuntuu olevan mutta halvemmallakaan et ehkä saa suunnittelijaa jolla on lammi kokemusta useammasta talosta.

    • Patu33

      Kolmisen vuotta sitten rakennesuunnittelu kellarilliseen rinnetaloon maksoi muistaakseni 4100mk josta 2100mk kuitilla ja loput ruskeassa kirjekuoressa.

    • hinnalla

      Tuskin saat 1500€:lla kunnollisia suunnitelmia.

      Tavallinen hintataso on noin 3500-10000€ kohteesta riippuen. 1500€ on epäilyttävän halpa.

      Kivitalon suunnitelmat esim: meidän viimeisimmässä kohtessa olivat noin 100 sivua detaljeja. Silti siellä oli puutteita muutamassa kohdassa ja asioita pähkäiltiin työmaalla. Samoin arkkitehtikuvat eivät aina käyneet yksiin rakennekuvien kanssa.

      Tarvitset ainakin seuraavat rakennesuunitelmat:

      salaojat, radonputket, perustukset, 1. kerroksen katto, katto, terästen mittatiedot ja laadut, katosten liitokset, räystäs detaljit, katto detaljit, tasokuvat seinistä, joissa mukana detaljit, leikkaukset useimista detaljeista, rakenneleikkaukset seinistä lattioista katosta, vesieristyskuvat, saumaraudoitusdetaljit, ontelolaattakaaviot ja mittatiedot.... ja jotain unohtui varmasti.

      Kysyn tekisitkö itse nuo parilla tonnilla?

      Niitä kuvia tulee uskomaton määrä, siis tarkoitan, että ensikertalainen ei sitä osaa edes arvata.

      • niiiin

        Nehän on koneella ja taitaa lammin tekemiä olla valmiina niitä detaljeja, kokenut suunnittelija kopsaa ne akkiä uuteen suunnitelmaan.

        Pohjathan tulee valmiina arkkitehdiltä useimmiten valmiina, eli lupakuvat jostain muualta.

        Periaatteessa lammilla on seinä ja nurkka sekä katon ja lattian liitokset ja niitä sitten monistetaan riittävästi.

        1000 euroa olisi sopiva hinta em kopioinnista.


      • paketti talolla
        niiiin kirjoitti:

        Nehän on koneella ja taitaa lammin tekemiä olla valmiina niitä detaljeja, kokenut suunnittelija kopsaa ne akkiä uuteen suunnitelmaan.

        Pohjathan tulee valmiina arkkitehdiltä useimmiten valmiina, eli lupakuvat jostain muualta.

        Periaatteessa lammilla on seinä ja nurkka sekä katon ja lattian liitokset ja niitä sitten monistetaan riittävästi.

        1000 euroa olisi sopiva hinta em kopioinnista.

        Ei muuten. Toki voit esim seinärakenteet kopsata, mutta liitokset on melkein pakko piirtää uusiksi ja lisäksi kaikki aukkoihin liittyvät laskenta on tehtävä uudestaan. Koska lammipirtti on 99% todennäköisyydellä uniikki, niin kopiointi ei ole noin yksinkertaista.
        Ontelolaattojen mittatiedot on myöskin pakko tarkistaa, kaikki teräsrakenteet on laskettava ja piirrettävä.

        Ei kannata ajatella että halvalla syntyy hyvää. Suomalainen ei tunnetusti halua maksaa palvelusta, jota esim suunnittelu on. Sontaa tulee sittenn niskaan varsinaisen rakentamisen aikana, kun kuvat ei tästää tai ko rakennetta ei voidakaan toteuttaa. Täällä töissä kaveri on rakentamassa 2005 kesällä Lammitaloa ja oli budjetoinut betonin myyjän antamien tietojen pohjalta, eli 70€/m3. Kyllä kyllä mutta tuo ole juotos betonia, eikä tuossa ole alv:tä, eikä kuljetusta, eikä pumppausta mukana. Ei sekään meinannut uskoa, että todellisuudessa se betoni maksaa noin 150€/m3.

        No tietysti rakentminen alkaa aina toiveajattelusta ja sen on helppoa halpaa kunnes alkaa tosi toimet.

        Kunhan taas kerran varoittellin.

        Ai niin soita PRKK:n ja kysy kuinka hyvä säästökohde suunnittelu on. :)


      • raksaaja

        >salaojat

        Piirsin itse. (sittemmin juttelin rakennesuunnittelijankin kanssa tuosta, hän antoi kopion monisteesta ja käski katsoa että suositukset tulee täytettyä)
        Pääsuunnittelijanikin taisi net hyväksyä josaki välissä.

        >radonputket

        Piirsin itse. Taisin hakea raksystemsiltä jonkin radonsuojauksen ohjekortin.
        Ja pääsuunnittelija halusi hyväksä.

        >perustukset

        No sen teki rakennesuunnittelija.

        >1. kerroksen katto,

        Välipohjan ontelolaattoituksen suunnitelman teki rakennesuunnittelija.

        > katto

        Kattotuolit rakennesuunnittelija suunnitteli. Kaiken muun suunnittelin itse.

        (huom. päädyn osalta on paras mukailla Lammin valmiita detaljeja)

        > terästen mittatiedot ja laadut

        Net on joo. Meinas tulla 2x enemmän terästä kuin mitä Lammi suositteli, puhuttiin rakennesuunnittelija ympäri ja vähennettiin terästystä Lammin ohjeiden mukaan...

        >katosten liitokset,

        Säästin itseäni suunnittelemalla kattoratkaisun ilman katoshärrävärkkejä...
        Tai siis AT oven yläpuolelle tulee pieni lippa, sen kytkeytymisestä seinään on valmiita detaljeja. (esim katepalilla, muistaakseni)

        >räystäs detaljit

        Lammin valmiit detaljit oli parhaat. (asiaa vatvottiin rakennesuunnittelijan ja vastaavan kanssa)

        >katto detaljit

        ? Yläpohjan detaljit on omaa käsialaani (valvojani katsasti ne).

        >tasokuvat seinistä, joissa mukana detaljit, leikkaukset useimista detaljeista, rakenneleikkaukset seinistä lattioista katosta

        ööö...

        Yhdet kuva on talon poikkileikkauksena jossa näkyy detaljeja.

        >vesieristyskuvat

        Oli niistä jotain, mutta täydennän itse.

        > saumaraudoitusdetaljit

        Ne oli.

        >ontelolaattakaaviot ja mittatiedot....

        Juu, se välipohja.

        > ja jotain unohtui varmasti.

        Routasuojaus. Siitäkin tuli kuva ja mitoitus rakennesuunnittelijalta.
        (talon terassin kohdalla 200mm EPS:ää ... sitä on moni ihmetellyt ... piti itsekin käydä laskelmat läpi, ei siinä milliäkään ole liikaa...)

        >Kysyn tekisitkö itse nuo parilla tonnilla?
        >Niitä kuvia tulee uskomaton määrä, siis tarkoitan, että ensikertalainen ei sitä osaa edes arvata.

        900€ maksoin minä... empä tiennyt kuinka monta sataa kuvaa tuosta joutuu loppuviimein tekemään ...
        eikä se muutoin kokenut mutta lammista (tuolloin) hieman kokematon rakennesuunnittelijakaan tainnut tietää...

        Minua vain vituttaa se että monet raksaäijät pyyhkii persausta nuilla kuvilla. Aivan sama miten on piirretty, "näin tämä ennenkin on tehty", hemmetti.


      • raksaaja
        raksaaja kirjoitti:

        >salaojat

        Piirsin itse. (sittemmin juttelin rakennesuunnittelijankin kanssa tuosta, hän antoi kopion monisteesta ja käski katsoa että suositukset tulee täytettyä)
        Pääsuunnittelijanikin taisi net hyväksyä josaki välissä.

        >radonputket

        Piirsin itse. Taisin hakea raksystemsiltä jonkin radonsuojauksen ohjekortin.
        Ja pääsuunnittelija halusi hyväksä.

        >perustukset

        No sen teki rakennesuunnittelija.

        >1. kerroksen katto,

        Välipohjan ontelolaattoituksen suunnitelman teki rakennesuunnittelija.

        > katto

        Kattotuolit rakennesuunnittelija suunnitteli. Kaiken muun suunnittelin itse.

        (huom. päädyn osalta on paras mukailla Lammin valmiita detaljeja)

        > terästen mittatiedot ja laadut

        Net on joo. Meinas tulla 2x enemmän terästä kuin mitä Lammi suositteli, puhuttiin rakennesuunnittelija ympäri ja vähennettiin terästystä Lammin ohjeiden mukaan...

        >katosten liitokset,

        Säästin itseäni suunnittelemalla kattoratkaisun ilman katoshärrävärkkejä...
        Tai siis AT oven yläpuolelle tulee pieni lippa, sen kytkeytymisestä seinään on valmiita detaljeja. (esim katepalilla, muistaakseni)

        >räystäs detaljit

        Lammin valmiit detaljit oli parhaat. (asiaa vatvottiin rakennesuunnittelijan ja vastaavan kanssa)

        >katto detaljit

        ? Yläpohjan detaljit on omaa käsialaani (valvojani katsasti ne).

        >tasokuvat seinistä, joissa mukana detaljit, leikkaukset useimista detaljeista, rakenneleikkaukset seinistä lattioista katosta

        ööö...

        Yhdet kuva on talon poikkileikkauksena jossa näkyy detaljeja.

        >vesieristyskuvat

        Oli niistä jotain, mutta täydennän itse.

        > saumaraudoitusdetaljit

        Ne oli.

        >ontelolaattakaaviot ja mittatiedot....

        Juu, se välipohja.

        > ja jotain unohtui varmasti.

        Routasuojaus. Siitäkin tuli kuva ja mitoitus rakennesuunnittelijalta.
        (talon terassin kohdalla 200mm EPS:ää ... sitä on moni ihmetellyt ... piti itsekin käydä laskelmat läpi, ei siinä milliäkään ole liikaa...)

        >Kysyn tekisitkö itse nuo parilla tonnilla?
        >Niitä kuvia tulee uskomaton määrä, siis tarkoitan, että ensikertalainen ei sitä osaa edes arvata.

        900€ maksoin minä... empä tiennyt kuinka monta sataa kuvaa tuosta joutuu loppuviimein tekemään ...
        eikä se muutoin kokenut mutta lammista (tuolloin) hieman kokematon rakennesuunnittelijakaan tainnut tietää...

        Minua vain vituttaa se että monet raksaäijät pyyhkii persausta nuilla kuvilla. Aivan sama miten on piirretty, "näin tämä ennenkin on tehty", hemmetti.

        eiku... maksoi se yli 10 000 mummoa, muistaakseni, sittenkin


      • raudoittaja
        raksaaja kirjoitti:

        >salaojat

        Piirsin itse. (sittemmin juttelin rakennesuunnittelijankin kanssa tuosta, hän antoi kopion monisteesta ja käski katsoa että suositukset tulee täytettyä)
        Pääsuunnittelijanikin taisi net hyväksyä josaki välissä.

        >radonputket

        Piirsin itse. Taisin hakea raksystemsiltä jonkin radonsuojauksen ohjekortin.
        Ja pääsuunnittelija halusi hyväksä.

        >perustukset

        No sen teki rakennesuunnittelija.

        >1. kerroksen katto,

        Välipohjan ontelolaattoituksen suunnitelman teki rakennesuunnittelija.

        > katto

        Kattotuolit rakennesuunnittelija suunnitteli. Kaiken muun suunnittelin itse.

        (huom. päädyn osalta on paras mukailla Lammin valmiita detaljeja)

        > terästen mittatiedot ja laadut

        Net on joo. Meinas tulla 2x enemmän terästä kuin mitä Lammi suositteli, puhuttiin rakennesuunnittelija ympäri ja vähennettiin terästystä Lammin ohjeiden mukaan...

        >katosten liitokset,

        Säästin itseäni suunnittelemalla kattoratkaisun ilman katoshärrävärkkejä...
        Tai siis AT oven yläpuolelle tulee pieni lippa, sen kytkeytymisestä seinään on valmiita detaljeja. (esim katepalilla, muistaakseni)

        >räystäs detaljit

        Lammin valmiit detaljit oli parhaat. (asiaa vatvottiin rakennesuunnittelijan ja vastaavan kanssa)

        >katto detaljit

        ? Yläpohjan detaljit on omaa käsialaani (valvojani katsasti ne).

        >tasokuvat seinistä, joissa mukana detaljit, leikkaukset useimista detaljeista, rakenneleikkaukset seinistä lattioista katosta

        ööö...

        Yhdet kuva on talon poikkileikkauksena jossa näkyy detaljeja.

        >vesieristyskuvat

        Oli niistä jotain, mutta täydennän itse.

        > saumaraudoitusdetaljit

        Ne oli.

        >ontelolaattakaaviot ja mittatiedot....

        Juu, se välipohja.

        > ja jotain unohtui varmasti.

        Routasuojaus. Siitäkin tuli kuva ja mitoitus rakennesuunnittelijalta.
        (talon terassin kohdalla 200mm EPS:ää ... sitä on moni ihmetellyt ... piti itsekin käydä laskelmat läpi, ei siinä milliäkään ole liikaa...)

        >Kysyn tekisitkö itse nuo parilla tonnilla?
        >Niitä kuvia tulee uskomaton määrä, siis tarkoitan, että ensikertalainen ei sitä osaa edes arvata.

        900€ maksoin minä... empä tiennyt kuinka monta sataa kuvaa tuosta joutuu loppuviimein tekemään ...
        eikä se muutoin kokenut mutta lammista (tuolloin) hieman kokematon rakennesuunnittelijakaan tainnut tietää...

        Minua vain vituttaa se että monet raksaäijät pyyhkii persausta nuilla kuvilla. Aivan sama miten on piirretty, "näin tämä ennenkin on tehty", hemmetti.

        En tyytyisi Lamminohjeen mukaiseen raudoitukseen. Talo halkeaa lähes 100% varmasti, sillä se juotos betoni kutistuu kuin "se" kylmässä vedessä. Harjateräs on kuitenkin suht pieni menoerä Lammi-Talossa.


      • raksaaja
        raudoittaja kirjoitti:

        En tyytyisi Lamminohjeen mukaiseen raudoitukseen. Talo halkeaa lähes 100% varmasti, sillä se juotos betoni kutistuu kuin "se" kylmässä vedessä. Harjateräs on kuitenkin suht pieni menoerä Lammi-Talossa.

        Se muutos mikä tehtiin oli että ei laitettu pystyteräksiä muualle kuin ikkunan ja ovien pieliin, palkkeihin ja maanpaineseinään.

        Näkyy siinä 14 metrin maanpaineseinässä olevan yksi pystysuuntainen hiushalkeama. Muista seinistä en ole vielä hiuskahleamia havainnut (yhden talven yli ollut). (esim toisen puolen seinällä on kulmia joiden ansiosta seinänpätkä ei ole samansuuntaista yhtenäistä pötköä, ehkäpä se ei sen vuoksi ole haljennut)

        Kun ensikeväänä/kesänä rapataan pinta niin sinnepä ne hiushalkeamat toivon mukaan katoaa eikä jää elämään...


      • Raudoittaja
        raksaaja kirjoitti:

        Se muutos mikä tehtiin oli että ei laitettu pystyteräksiä muualle kuin ikkunan ja ovien pieliin, palkkeihin ja maanpaineseinään.

        Näkyy siinä 14 metrin maanpaineseinässä olevan yksi pystysuuntainen hiushalkeama. Muista seinistä en ole vielä hiuskahleamia havainnut (yhden talven yli ollut). (esim toisen puolen seinällä on kulmia joiden ansiosta seinänpätkä ei ole samansuuntaista yhtenäistä pötköä, ehkäpä se ei sen vuoksi ole haljennut)

        Kun ensikeväänä/kesänä rapataan pinta niin sinnepä ne hiushalkeamat toivon mukaan katoaa eikä jää elämään...

        Sinne ne katoaa rappingin alle, eikä niistä teknisesti mitään haittaakaan ole. Nykyään vaan panikoidaan jokaisesta säröstä.


      • Se toinen RI
        niiiin kirjoitti:

        Nehän on koneella ja taitaa lammin tekemiä olla valmiina niitä detaljeja, kokenut suunnittelija kopsaa ne akkiä uuteen suunnitelmaan.

        Pohjathan tulee valmiina arkkitehdiltä useimmiten valmiina, eli lupakuvat jostain muualta.

        Periaatteessa lammilla on seinä ja nurkka sekä katon ja lattian liitokset ja niitä sitten monistetaan riittävästi.

        1000 euroa olisi sopiva hinta em kopioinnista.

        "Nehän on koneella ja taitaa lammin tekemiä olla valmiina niitä detaljeja, kokenut suunnittelija kopsaa ne akkiä uuteen suunnitelmaan.

        Pohjathan tulee valmiina arkkitehdiltä useimmiten valmiina, eli lupakuvat jostain muualta.

        Periaatteessa lammilla on seinä ja nurkka sekä katon ja lattian liitokset ja niitä sitten monistetaan riittävästi.

        1000 euroa olisi sopiva hinta em kopioinnista."

        Joo, noin sitä voisi luulla, kun ei asiasta mitään tiedä. Jos se kerran on noin helppoa, niin tee sitten itse jotkin RAK-piirustukset.

        Suunnitelmista sitä juuri kannattaakin säästää, eikö vain?! Se sitten tuleekin edulliseksi?!

        Olen itse muuttanut useita huonoja suunnitelmia, joissa ei oikein ole tiedetty mitä tehdään. Eräskin suunnitelma olisi johtanut varmasti sortumaan.

        Yleistä huonoille ja hutiloiden tehdyille suunnitelmille on, että siellä missä ei rakennepaksuutta ja lujuutta tarvittaisi, niin sinne on materiaalia tuhlattu ylen määrin. Sinne, missä lujuutta tarvittaisiin, niin sieltä sitä taas puuttuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe