lasiaisen poisto leikkaus

onko kokemuksia?

onko kellään kertoa kokemuksia tuosta lasiaisen poistosta? esim. samiaisten takia? oliko jälkiseuraamuksia, onnistuiko leikkaus hyvin, parantumisaika jne....?

4

6366

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

tietääkseni lasiaisen poistoleikkauksia ei suositella, todella vaikea leikkaus, suuret riskit, seurauksena voi tulla >uusia samentumia, verenvuotoja, lasiaisen naarmuja yms. eli tässä poistossa haitat suuremmet kuin hyödyt.
      Samentumien kanssa oppii elämään (niitä on lähes kaikilla ihmisillä jossakin elämän vaiheessa )

• silmälääkäri

Lasiaisleikkauksiin ei kovin herkästi lähdetä juuri riskien vuoksi ja siksi, että leikkauksen jäljiltä saattaa syntyä samentumia. Eli leikkaukseen lähdetään yleensä vakavampien samentumien vuoksi tai esim. diabetekseen liittyvien komplikaatioiden vuoksi (lasiaisverenvuoto, verkkokalvon proliferatiiviset näköä uhkaavat muutokset jne).
        Lasiaissamentumienkin vuoksi on joitakin potilaita leikattu, mutta samentumien tulee olla jo erittäin runsaita ja haittaavia, jotta leikkaukseen ryhdytään. Tässä asiassa ovat sitten joskus potilaan ja lääkärin mielipiteet eriävät, sillä varsinkin nuoret kokevat pienetkin samentumat erittäin kiusallisina, vanhemmat osaavat yleensä ottaa nämäkin asiat hieman rennommin.

• Zamzi1984
        silmälääkäri kirjoitti:

Lasiaisleikkauksiin ei kovin herkästi lähdetä juuri riskien vuoksi ja siksi, että leikkauksen jäljiltä saattaa syntyä samentumia. Eli leikkaukseen lähdetään yleensä vakavampien samentumien vuoksi tai esim. diabetekseen liittyvien komplikaatioiden vuoksi (lasiaisverenvuoto, verkkokalvon proliferatiiviset näköä uhkaavat muutokset jne).
        Lasiaissamentumienkin vuoksi on joitakin potilaita leikattu, mutta samentumien tulee olla jo erittäin runsaita ja haittaavia, jotta leikkaukseen ryhdytään. Tässä asiassa ovat sitten joskus potilaan ja lääkärin mielipiteet eriävät, sillä varsinkin nuoret kokevat pienetkin samentumat erittäin kiusallisina, vanhemmat osaavat yleensä ottaa nämäkin asiat hieman rennommin.

Minulle toden näköisesti joudutaan suorittamaan lasiaisenpoistoleikkaus diabeteksen vuoksi, koska laserhoito ei siihen enää tehoa. Haluaisin vain tietää että kuinka ikävä kokemus tällainen leikkaus on. Eli tunteeko leikkauksessa kipua vai onko se muuten inhottavaa?

Haluaisin vain tietää jos jollain on kokemuksia. Olen päivät pitkät yksin kotona ja en pysty miettimään juuri mitään muuta kuin sitä leikkausta ja sen vuoksi haluaisin tietää mihin varautua.

• kypsätäti
        Zamzi1984 kirjoitti:

Minulle toden näköisesti joudutaan suorittamaan lasiaisenpoistoleikkaus diabeteksen vuoksi, koska laserhoito ei siihen enää tehoa. Haluaisin vain tietää että kuinka ikävä kokemus tällainen leikkaus on. Eli tunteeko leikkauksessa kipua vai onko se muuten inhottavaa?

Haluaisin vain tietää jos jollain on kokemuksia. Olen päivät pitkät yksin kotona ja en pysty miettimään juuri mitään muuta kuin sitä leikkausta ja sen vuoksi haluaisin tietää mihin varautua.

Lasiaisenpoistoleikkaus ei ole mikään hirveä juttu. Minulle se tehtiin v. 2005 silmän uudissuonien vuotojen takia ja leikkaushetkellä siitä samentuneesta lasiaisesta ei todellakaan näkynyt mitään muuta kuin valokajastusta läpi eli olin ihan yksisilmäinen.
        Silmä puudutettiin tipoilla ja puudutuspiikeillä silmän ympäriltä. Olin kauhusta sekaisin aivan turhanpäiten, pelkäsin saavani paniikkikohtauksen ja hyppääväni pystyyn kesken leikkauksen. Kannattaa pyytää rauhoittavaa lääkitystä etukäteen, jos hirvittää. Minä sain leikkaussalissa tipan kautta rauhoittavaa lääkitystä, kun tajusin sitä tarvitsevani vähän liian myöhään. Leikkaus itsessään meni loistavasti, ei kipua ollenkaan. Lasiainen imettiin pois ja sen jälkeen hoitoa kaipaavaa verkkokalvoa laseroitiin. Isoin ongelma oli tosiaan pelko!
        Tavalliset särkylääkkeet riittivät leikkauksen jälkeen, mitään hirveän kovaa kipua ei ollut ja nappailinkin lääkkeitä säännöllisesti, ettei kipu päässyt iskemään. Pääsin leikkauspäivän iltana kotiin silmätippojen kera ja yöllä piti pitää kilpeä silmän päällä, ettei silmää olisi unissaan hangannut. Seuraavina päivinä kävin kontrolleissa, joissa seurattiin, ettei tulehdusta tullut ja silmänpaine pysyy kunnossa (tuppaa nousemaan leikkauksesta ja kortisonitipoista). Sairausloma kesti kolme viikkoa ja silmä parantui hyvin, näkö oli huikeasti parempi kuin ennen leikkausta.
        Kuntosalilla piti välttää riuhtaisuja ja vessassa ponnistamista, mutta muuten elämä oli aikalailla normaalia. Nyt vuosien päästä odottelen pääsyä kaihileikkaukseen, sillä lasiaisenpoistosta seuraa yleensä jälkikaihi, joka minulla alkoi hitaasti ilmestyä kolme vuotta leikkauksen jälkeen. Hassua kyllä, nyt taas leikkaukseen meno jännittää, vaikka edelliselläkin kerralla kaikki meni tosi hyvin. Tsemppiä Sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2435
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1830
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82