Eläkeneuvottelut lopetettava

Säästösyistä

ja mallia otettava Australian eäkejärjestelmästä jossa esim. työeläke maksetaan myös kertakorvauksena jonka eläkeläinen voisi sijoittaa parhaiten näkemällään tavalla. Kertakorvaus laittaisi talouselämään toimintaa. Kaikkinensa australian eläkejärjestelmä olisi parempi kuin nyt neuvottelupöydässä olevat vaihtoedot.

3

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eduskunnassa

Tulen kannattamaan asiaa.

• jatkuva eläke

Kertakorvaus on vaan siitä huono juttu, että osa sijoittaa korvauksensa huonosti menettäen sen tai osan siitä ja jää yhteiskunnan elätettäväksi lopuksi ikää. Tällöinhän korvaus maksetaan ikäänkuin kaksi kertaa.

Elämää voi myös riittää arvioitua pitempään ja korvaus ei riitäkään koko elämän ajaksi. Mitä sitten? Lisää korvausta?

Paljon muitakin epäselviä tilanteita tulisi. Kyllä minä olen nykyisellä kannalla. Eläke maksetaan kerran kuussa, vuokra tai yhtiövastike maksetaan kerran kuussa, muut laskut samoin. Hyvä niin. Ja voin olla varma, että eläke näillä näkymin juoksee jatkuvasti, ensi vuonna ja kymmenenkin vuoden kuluttua, jos olen hengissä.

• väsynyt työntekijä

Miten uudistuksessa huomioidaan jo ansaitut eläkekertymät?
      Olen lähellä eläkeikää ja harmittelen jos uudistus koskee sellaisiakin, jotka ovat kohta jäämässä eläkkeelle ja kovasti sitä odottaa ja jos kertymälaskemamuutetaan jo kertyneistäkin vuosista. olen jo edellisessä uudistuksessa menettänyt 13 % kertymästä, kauhulla siis odotan, miten nyt käy.

Mielestäni jo kertyneitä eläkkeitä ei saa muttaa tai vähentää, vaan vain tulevat kertymät voitaisiin laskea uudella tavalla.

Eläkeiän nostamisessa tulisi huomioida työ. Miten esim. pienten lasten opettajat jaksavat työtänsä tai pitää tietonsa ajantasalla vielä 65 vuotiaina. Tai miten 65 vuotiaan sairaanhoitajan työhön voi luottaa samalla tavalla kuin nelikmppisen työhön.

Työssä jatkaminen varmasti pitäisi mielen virkeänä pidempään, kun kokisi itsensä tärkeäksi, mutta työtä voisi joka alalla helpottaa ikääntyvillä, jos he itse sitä kokisivat tarvitsevan. Yksi helpotus voisi olla lyhyempi työpäivä tai tai työviikko tai esim. avustajana toimiminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      102
      8892
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4379
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1946
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      40
      1596
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1510
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1209
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1200
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      887
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      872
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      847
    Aihe