Minulla on sairaus, josta ei tiedä muut kuin lääkärit ja poliisi (vaikuttaa ajokorttiehtoihin).
Tänään paras kaverini tuli puhumaan minulle, että niin, sullahan on sellanen sairaus. Olin vähän aikaa suu auki ja myönsin, että juu, niinhän on. En ole ikinä maininnut hänelle tai hänen tuntemilleen ihmisille yhtään mitään asiasta. En kerta kaikkiaan tajua, mistä hän on tiedon saanut! Ja haluan takuulla selvittää sen.
Tässä on vain muutama mahdollisuus. Ensinnäkin minulla ja kaverillani on sama lääkäri. Toiseksi tämän kaupungin poliisilaitoksen toimistotyöntekijä asuu kaverini vuokralaisena. Joko lääkäri tai toimistovirkailija on vuotanut tietoa. Mutta miten selvitän kumpi? Mikä on rangaistus sairaustietojen vuotamisesta? En voi kysyä kaverilta, en kerta kaikkiaan halua asiaa enää esille hänen kanssaan ja tiedän että vaikka kysyisin, hän ei sitä kertoisi. Mutta tällaista ei saa tapahtua!
Mitä mahdollisuuksia?
nimimerkillä Todella vihainen.
Auttakaa tietosuojaongelmassa!!
7
416
Vastaukset
- Minä
Onko sairautesi sellainen että se ei ole sinusta pääteltävissä tai havaittavissa? Mikäli on niin kyllä minustakin tuntuu siltä ttä nyt on tietoa vuotanut väärille henkilöille.
- -pingviini-
Sairauteni on sellainen, että sitä ei voi havaita muutoin kuin erikoislääkärin kehittyneillä tutkimusmenetelmillä.
- jori49
Haluan kertoo sulle, meitä on miljoonia ihmisiä
joilla on erilaisia sairauksia, sun sairautesi on
yksi lukemattomista, joten älä välitä.- Myössairas
Lääkärit eivät saa kertoa ja jos ihminen tulistuu, että sairaudesta tietää ne joiden ei pitäisi, niin ymmärrän hyvin. Ajatellaan, että asuisit pienessä kylässä ja Sinulla olisi sukupuoliherpes... olisitko neutraali, jos asiasi leviäisi toisten tietoon jopa lääkärin kautta... tässä tapauksessahan ei ole vielä tieto, mistä tieto levinnyt, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja voin kuvitella, että heille tulee helposti käsitys, että voivat kertoa mitä vaan ja kelle vaan, kun käyttävät valtaa kuitenkin ihmisten terveydestä ja kuolemasta... MInä aivan suutuin myös kommentistasi, että älä välitä, että tiedot vuotavat. Tietenkin tunteva ihminen välittää!
- Maanmittari
Nopea arvaus voisi olla että todennäköisempi vuotaja on poliisilaitoksen virkailija kuin lääkäri.
Perusteluni ovat seuraavat. Uskoisin että lääkärien koulutuksessa sekä myös yleisessä keskustelussa on painotettu lääkärien ja muun hoitohenkilökunnan vaitiolovelvollisuutta. En usko että lääkäri työaikanaan toiselle asiakkaalleen mitää tälläistä tietoa antaa.
Sensijaan samanlaisia painotuksia ei ole ollut toimistovirkailijan opinnoissa. Yleensäkin hänelle ei ehkä ole kaikilta osin selvää ohjeistusta edes annettukaan mikä kaikki tieto on salassapidettävää ja mikä ei. Sitäpaitsi kun kyseessä oleva vuodettu tieto ei ole sellainen että siitä saisi kukaan taloudellista hyötyä uskoisin että vuotaminen on tapahtunut vahingossa tai tietämättömyyttä. Silloin uskoisin että tämäntyyppinen vuotaminen tapahtuu ennemminkin vapaa-aikana kuin työssä ja vuotoketju kaverillesi ei välttämättä ole suora jolloin vuotaja ei ole arvannutkaan että tieto voisi sinut tavoittaa.
Sinuna kantelisin asiasta eduskunnan oikeuasiamiehelle joka selvittelee vuotoa ja antaa huomautuksen vuodon aiheuttajalle. Periaatteessa voit myös tehdä rikosilmoituksen ja tutkintapyynnön. Asiassa lienee tapahtunut ainakin virkavelvollisuuksien rikkominen ja salaisen tiedon paljastaminen (tuo ei tosin ole oikea rikosnimike, rikoslaista selviää mikä voisi olla oikea nimike) mutta korvauksia et itsellesi tuskin voi saada- Elli-
Ihan tuli vain mieleeni että onko vakuutusyhtiölläsi sattumalta tietoa sairaudestasi? Itse olen kuullut vakuutusyhtiössä työskentelevältä tutultani juttuja joita hän ei ehkä saisi kertoa. Harvoin tietysti ihmisten nimellä mutta joskus harvoin niinkin.Minunkin mielestäni on todennäköisempää että jokin virkailija vuotaa tietoja kuin että lääkäri kertoo. Lääkäreillä kun suurimmalla osalla on aika hyvä rutiini salassapitovelvollisuuden noudattamisesta, toisin kuin virkailijoilla. No poikkeuksia tietenkin aina voi löytyä. Inhottavaan tilanteeseen olet kuitenkin joutunut. Hienoa jos jaksat ottaa vuotajan selville niin säästyy mahdollisesti joku toinen vastaavalta kärsimykseltä.
- Miksi EOA?
EOA=eduskunnan oikeusasiamies. Miksi kantelu ensisijaisesti, koska sehän ei muuta mitään ja siihen ei voi perustaa mitään vaatimuksia? Eikö ensisijainen keino olisi kuitenkin rikosilmoitus, jos nyt sekään johtaa mihinkään. Mielestäni EOA käsittelee asiaa pitkään ja hartaasti, joten asia vanhentunut ja lopullinen päätöskin on vain huomautus, johon ei mitään vaatimuksia... lähinnä vahingonkorvausta voi perustaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse684500Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053759Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1113387Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.291940Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691911Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.881192- 90939
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.125912- 55905
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25817