Tos leikkaus

Sandra5

Kuinka pitkä sairasloma leikkauksen jälkeen?

3

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vena subclavia

Minä sain 6 viikkoa, mutta leikkauksesta saadun hermovamman takia sairausloma venyi yhteensä 3,5 kk mittaiseksi.

• Sandra5

Mulla nyt leikattu. Toivottavasti vielä liikut näillä sivuilla Venla subclavia. Kertoisitko toipumisesta ja leikkauksen jälkeisistä kivuistasi. Miten hermovamma ilmeni leikkauksen jälkeen? Paraneminen itselläni tosi hidasta ja mielelläni kuulisin kokemuksia ja saatiinko kuntoon loppujen lopuksi kokonaan?

• vena subclavia

Mulla oli verisuoniperäinen TOS, jossa laskimo oli puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä. Ennen leikkausta mulla ei ollut mitään hermo-oireita. Kuntoon ei saatu kokonaan, sillä solislaskimo oli ehtinyt arpeutua umpeen kokonaan ennen leikkausta. Mulla siis kulkee veri pois oikeasta kädestä sinne muodostuneiden kollateraalisuonien kautta. Jatkuvan tulppavaaran takia joudun pistämään itseeni hepariinia joka päivä elämäni loppuun saakka (Marevan ei toimi mulla, tuli uusi tulppa vaikka INR-arvo oli yli suositusrajojen).

Hermovamma parantui osittain, käteen jäi pysyvä hermovamma nervus antebrachii medialis-hermoon. Tilanne on kuitenkin parantunut huomattavasti leikkauksen jälkeen ja kättä pystyn käyttämääm lähes normaalisti. Ainoastaan vääntövoima on heikompi ja tietenkin käsi väsyy nopeammin kuin toinen, kun veri ei pääse normaalisti virtaamaan pois kädestä.

Leikkauksessa venytetiin käteen menevää hermopunosta. Tästä aiheutui se, että oikea käsi puutui, pahiten pikkurill ja nimetön, ja siitä koko käden alapuoli kainaloon asti. Kädestä meni puristusvoima täysin, koko käsi oli turta, puutunut ja kömpelö. En mm. pystynyt pitämään pinsettejä kädessä, avaamaan ovea avaimella tai leikkaamaan kynsiä kynsileikkurilla. Tietokoneellakin pystyin pitämään hiirestä kiinni n. 10s kerralla. Makaamaan en pystynyt kuin selällään ensimmäiset 2 viikkoa, koska muuten kädessä oli ihan sietämätön hermosärky, ihan kuin joku olisi kiskonut koko käden matkalta jotakin hermoa. Itse leikkaushaava ei minulla ollut lainkaan kipeä, lähinnä leikkaushaavassa oli kiristävä tunne. Opioidipohjaisia kipulääkkeitä en sairaalan pakkosyötön jälkeen ottanut, minulle riitti 3kpl 600mg buranaa päivässä.

Leikkaus tehtiin syyskuun puolivälissä ja eläinlääkärin töihin kykenin seuraavan vuoden helmikuussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1164
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      840
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      785
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      624
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      603
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      532
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      527
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      487
    Aihe