Kenelle vastuu?

MinäVain.

Hei, olen 19-vuotias nainen ja asun vielä kotona. Samassa taloudessa asuu kolme sisarustani (kaksosveljet 13v) (& sisko 16v).

Ongelmana on se, että perheemme vanhemmat eivät oikein pidä rotia perheessämme. Eli toinen on sairaseläkkeellä, toinen on työtön ja hänellä on sairauksia.

Yleensä unirytmit sijoittuvat niin, että perheemme toinen vanhempi nukkuu päivisin eikä osallistu kasvatukseen. Meininki on välillä sitä luokkaa, että he tuntuvat tekevän mitä haluavat. (Siis lähinnä nuo veljekseni.)


Eli huutavat, kiroilevat, kiekuvat, puhuvat epäsopivia juttuja, pelaavat pelejä jotka on kielletty ikäisiltään, valvovat todella pitkään, toinen heistä pelaa monta tuntia putkeen, syövät miten sattuu jnee.

Olen itse koettanut puuttua asioihin, joihin olisi jo ajat sitten pitänyt ottaa kontaktia.

Kuitenkaan en koe tuota kasvatusta minun tehtäväkseni, sillä olenhan vain heidän sisaruksensa ja asun samassa taloudessa.

Tuo jatkuva touhu, todella syö jaksamistani. Mitä mieltä olette tästä?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet aikuinen

      Miksi ihmeessä olet vielä kotona?

    • AP.

      Henkilökohtaisista syistä, joita moni ei ymmärrä.

      Suomeksi: Liian monimutkaista normaaleille ihmisille, ketkä tasapainoisia ja kestäneet elämässään sen verran mitä kuuluukin.

      • muuta pois

        Eli et ole tasapainoinen tai normaali. Oletko ajatellut tuettua asumista?


      • Iris germanica
        muuta pois kirjoitti:

        Eli et ole tasapainoinen tai normaali. Oletko ajatellut tuettua asumista?

        Puhut ihan asian vierestä - ja sitä paitsi vähän pieleen. Aloittajahan oli huolissaan nuoremmista sisaruksistaan ja on yrittänyt tehdä asialle sen, mitä hän voi, mutta ei ole saavuttanut sillä oikein mitään. Useinhan käy niin, että jos vanhemmista ei ole kantamaan vastuutaan, joku lapsista (usein vanhin) alkaa hiljalleen ottaa vanhemman roolia. Olen nähnyt kuusivuotiaan, joka huolehti äidistään ja pikkusiskostaan.

        Vaikka aloittaja haluaisi muuttaa perheen käytäntöjä paremmiksi, hänellä ei ole siihen suuriakaan mahdollisuuksia. Niinpä hänen ikävä kyllä saattaisi todellakin olla parasta muuttaa omilleen ja saattaa oma elämänsä mieleiseensä järjestykseen ilman vastuuta koko perheestä. Muuttamisen mahdollistamiseksi kannattaisi olla yhteydessä esimerkiksi kunnan sosiaalitoimeen, siellä ainakin osataan neuvoa, miten edetä. 19-vuotiaalla on ihan tarpeeksi hoitamista omissa asioissaan, vastuu koko perheestä on hänelle yksinkertaisesti kohtuuttomasti liikaa. Ymmärrän kyllä, että hänen on vaikea irrottautua perhekuviosta, kun tietää, että siellä tavallaan ei pärjätä niin kuin pitäisi.

        Koska hänellä on tarve normalisoida perheen asiat, hänen tulisi saada siihen apua - ongelmat ovat liian suuria yhden 19-vuotiaan ratkottaviksi. Esimerkiksi kaksosten koulun kuraattori tai terveydenhoitaja voisi olla ensimmäinen linkki, mistä lähteä apua hakemaan. Silloin aloittaja saisi liian suuren vastuun pois omilta harteiltaan ja voisi keskittyä omaan elämäänsä. Vaikka hänellä on ilmeisesti ollut erinäisiä hankaluuksia, hänellä on mitä ilmeisimmin suuri tarve saada asiat kuntoon. Se onnistuu kyllä, kunhan saa apua.

        Lykkyä pyttyyn aloittajalle! Kyllä se siitä, kunhan itse teet parhaasi ja järjestät asiasi niin kuin sinulle itsellesi parhaiten sopii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      693
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe