rossipohjan outo tuuletusväli

Ostin minä talon...

Remontin yhteydessä pääsin tutkimaan vuosituhannen taitteessa rakennetun talon lattiarakennetta. Se oli seuraavanlainen ylhäältä alas:

1. Parketti
2. Lastulevy
3. Koolaus 45*45 ja tuuletusväli
4. Höyrynsulkumuovi
5. 200 mm villaa
6. Tuulensuojalevy

Tuo kohta kolme ihmetytti, käsittääkseni höyrynsulku pitäisi olla lastulevyä vasten ja villa höyrynsulkua vasten, korjatkaa jos olen väärässä. Mitä haittaa ilmaraosta teidän mielestä on, kylmät lattiat esim?

7

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haittana lattia on paksumpi kuin ilman tuota ilmarakoa.

      Hyötynä, jos laitat päälle esimerkiksi laminaatin, niin lastulevy ei välttämättä vedä homeeseen. :)

    • Pave 64

      Höyrysulkumuovi on virhe lattiassa.

      • Duunari78

        Todennäköisesti tuolloin on eristeenä käytetty mineraalivillaa mikä vaati AINA höyrynsulun.

        Tosin järkevämpi olisi puurossissa käyttää puukuitueristtettä tai vastaavaa ja sen kanssa ilmansulkupaperia.

        Vanha sääntö on ollut, että 1/3 osa eristeestä saa olla höyrynsulun lämpimämmällä puolella.

        MIkäli jossain kohtaa lattiassa on ilmavuotoa niin tuossa ilmaraossa sillä on ainakin vapaa tila päästä liikkumaan eli saattaa aiheuttaa kylmyyttä lattiaan.


      • Ostin minä talon...
        Duunari78 kirjoitti:

        Todennäköisesti tuolloin on eristeenä käytetty mineraalivillaa mikä vaati AINA höyrynsulun.

        Tosin järkevämpi olisi puurossissa käyttää puukuitueristtettä tai vastaavaa ja sen kanssa ilmansulkupaperia.

        Vanha sääntö on ollut, että 1/3 osa eristeestä saa olla höyrynsulun lämpimämmällä puolella.

        MIkäli jossain kohtaa lattiassa on ilmavuotoa niin tuossa ilmaraossa sillä on ainakin vapaa tila päästä liikkumaan eli saattaa aiheuttaa kylmyyttä lattiaan.

        Saako höyrynsulun lämpimälle puolelle laittaa villaa, vai pitäisikö olla joku muu eriste? Työ pitäisi tehdä alapuolelta, eli pitäisi leikata höyrynsulut auki, asentaa villat ja höyrynsulut teipataan kiinni.


      • Ostin minä talon... kirjoitti:

        Saako höyrynsulun lämpimälle puolelle laittaa villaa, vai pitäisikö olla joku muu eriste? Työ pitäisi tehdä alapuolelta, eli pitäisi leikata höyrynsulut auki, asentaa villat ja höyrynsulut teipataan kiinni.

        Saa, mutta kolmasosa kuulostaa kovalta nyrkkisäännöltä. Hyötyä ylimääräisestä villasta sisäpuolella on lähinnä seinissä, joissa tuo vähentää todennäköisyyttä höyrysulun reikiintymiseen. Lattiassa pistäisin muovin mahdollisimman pintaan...

        Eräässä pakettitalossa on muistaakseni 50 milliä villaa höyrysulun sisäpuolella, mikä seinissä on riittävä.

        Pistä nykyisten villojen yläpuolelle vaikka SPU-eristettä. Toimii höyrysulkuna ja eristää mukavasti.


    • Duunari78

      Vanha sääntö on ollut, että 1/3 osa eristeestä saa olla höyrynsulun lämpimämmällä puolella.

      Eli sulla olisi sen jälkeen 245mm eristettä jolloin n. 83 mm saisi olla lämpimämmällä puolella eli tuo 45 mm kerros ei aiheuta ongelmia. Tosin itse laittaisin sen vaikka ekovillalevystä, kun se sitoo tarvittaessa paremmin sisäilmankosteutta.

      Alapuolelta se varmaan helpoiten onnistuisi ja sen varmaan saisi tehtyä niin, että sopivin välein vaan ottaisi lattian auki ja ujuttaisi villalevyn siihen rakoon, olettaen ettei siellä hirveästi risteile sähköputkituksia.

      Tosin ainoa huono puoli on, että ainakin muutamaan kohtaan höysynsulku jäisi sitten pelkän teippauksen varaan, toki kunnon teipissä tartunta paranee ajan kanssa.

      • s s

        "Kunnon teipissä tartunta paranee ajan kanssa." Näin hän se on mutta teippi täytyy olla kunnolla painettu. Alakautta teippailu tuskin tulee onnistumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe