Häälahjoista

Tulevan kesän morsian

Lueskeltuani näitä juttuja häälahjoista tuli mieleeni pari asiaa.

Ensinnäkin hääjuhla taitaa yleensä olla hääparin kustantama? Joten miten vieraat voivat suutua jos pari haluaa tehdä listan tavaroista, joita tarvitsee? Tai jos pari haluaa rahaa, lahjojen sijaan? Eikö vieraat saa yleensä syödä ja juoda juhlissa ilmaiseksi? Sitä en ymmärrä, jos kaikki lahjat ovat kalliita kristalliesineitä. Toisaalta taas, saahan sitä ostaa vaikka yhden.

Ja vielä rahasta. Ei rahalahjan pyytäminen tarkoita sitä että kaikkien tarvitsee antaa 100e. Herttinen, tyytyväinen sitä voi olla kymppiinkin.

Omiin häihimme pyydämme rahalahjaa, koska lähdemme häämatkalle. Tarvittaessa saa lahjalistan. Itse en koskaan ole häihin kehdannu mennä syömään ilmaiseksi antamatta mitään lahjaa. Se mikä lahjaan vaikuttaa on se miten läheisiä he minulle ovat olleet...

19

2652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emäntä

      Mun mielestä on hölmöä olla toteuttamatta hääparin lahjatoiveita! Jos listalta löytyy vain kalliita lahjoja niin annan rahaa.

      Melkein kaikki naimisiin menevät ovat asuneet kauan jo yhdessä ja varmasti kaikkea tarvittavaa ja ylimääräistä kodista löytyy. Itse en ainakaan tykkää kun kaapit pursuavat paljon turhaa tavaraa ja pienessä asunnossa olen tarkka mitä esineitä pidän esillä. Ja sisustuksen kanssa olen nykyään myös tarkka; jos jokin tavara ei sovi kotiimme niin en minä sitä esille laita.

      Ja ei sen rahan tarvi tosiaan olla satoja euroja; laitan saman verran rahana kuin olin lahjaan ajatellut laittaa. Ostakoon hääpari sillä sitten keräämäänsä astiasarjaa tai käyttäköön ruokakauppaan, ihan sama kunhan hääpari on tyytyväinen =) En tahdo tuputtaa tyhmiä lahjoja joista ei tykätä!

    • k...

      Ajatteletko häitä rahassa? Onko häätilaisuus kuin kauppatilanne: saatte syödä, jos tuotte lahjan? Koska olemme laittaneet paljon rahaa hääjärjestelyihin, saamme esittää myös lahjavaatimuksia?!

      Eiköhän kuitenkin pääasia ole se, että pari menee naimisiin, lupautuu toisilleen. Juhlat ovat sen takia, että moista lupausta halutaan juhlia läheisten kesken. Lahjat, kustannukset, juhlien puitteet yms. ovat sivuseikkoja.

      Mielestäni lahjalistat ovat toiveita, eivät pyyntöjä. Vieras saa muistaa hääparia haluamallaan tavalla ja ellei itsellä ole ideaa, toiveista voi ottaa halutessaan vaarin.

      • ***

        Taas yksi älyniekka lensi yli pesän!


      • jo naimisissa

        En olisi itse voinut paremmin kirjoittaa kuin k...

        Meillä oli häät kesällä ja tarkoitus oli nimenomaan kutsua vieraat juhlimaan meille tärkeää päivää kanssamme. Halusimme tarjota heille hyvää ruokaa ja juomaa, ilman taka-ajatusta siitä että kustannukset saisi kasattua häälahjoista. Meillä ei ollut kutsun mukana lahjalistaa tai rahapyyntöä, vaan ilmoittautumisen yhteydessä vieraille kerrottiin lahjatoiveista JOS joku niitä kysyi. Ja mainitsimme vielä erikseen, että paras lahja on kun kutsutut saapuvat juhlistamaan häitämme!

        En ole kuitenkaan täysin lahjalistoja vastaan, mutta sitä ajatusta kylläkin, että lahja on korvaus saadusta tarjoilusta.


      • Tulevan kesän morsian
        jo naimisissa kirjoitti:

        En olisi itse voinut paremmin kirjoittaa kuin k...

        Meillä oli häät kesällä ja tarkoitus oli nimenomaan kutsua vieraat juhlimaan meille tärkeää päivää kanssamme. Halusimme tarjota heille hyvää ruokaa ja juomaa, ilman taka-ajatusta siitä että kustannukset saisi kasattua häälahjoista. Meillä ei ollut kutsun mukana lahjalistaa tai rahapyyntöä, vaan ilmoittautumisen yhteydessä vieraille kerrottiin lahjatoiveista JOS joku niitä kysyi. Ja mainitsimme vielä erikseen, että paras lahja on kun kutsutut saapuvat juhlistamaan häitämme!

        En ole kuitenkaan täysin lahjalistoja vastaan, mutta sitä ajatusta kylläkin, että lahja on korvaus saadusta tarjoilusta.

        Viestini lähinnä tarkoitti sitä, että minä en kehtaisi mennä juhliin muistamatta lahjalla. Oli kyse häistä, synttäreistä, tupareista tai muusta. Ehkäpä tämä on typerä periaate, mutta kyse onkin MINUSTA. En todella tarkoittanut että lahja on pääsymaksu häihin...

        Luulen ettei häälahjoilla saa kokoon sitä mitä häihin on rahaa mennyt, eikä se mielestäni ole tarkoituskaan. Tarkoituksena on iloita hienosta päivästä. Meillä tämä syntinen rahalahja takaa häämatkan, ei sen ole tarkoitus elättää meitä...


      • illusia
        Tulevan kesän morsian kirjoitti:

        Viestini lähinnä tarkoitti sitä, että minä en kehtaisi mennä juhliin muistamatta lahjalla. Oli kyse häistä, synttäreistä, tupareista tai muusta. Ehkäpä tämä on typerä periaate, mutta kyse onkin MINUSTA. En todella tarkoittanut että lahja on pääsymaksu häihin...

        Luulen ettei häälahjoilla saa kokoon sitä mitä häihin on rahaa mennyt, eikä se mielestäni ole tarkoituskaan. Tarkoituksena on iloita hienosta päivästä. Meillä tämä syntinen rahalahja takaa häämatkan, ei sen ole tarkoitus elättää meitä...

        Mekin olemme menossa naimisiin ensi kesänä ja meillä ei ole tulossa mitään lahjan/rahankeräysjuhlaa.

        haluamme meille läheiset ja rakaat ihmiset juhlimaan kanssamme meidän suurta juhlaa, lupautumista toisillemme.

        Olemme menossa häämatkalle sen kustannukset on laskettu meidän budjettiin.

        Me olemme järjestämässä juhlat varojemme (säästöjemme) mukaan (budjetti 3000-4000euroa).

        toivomme että kaikki kutsutut alle 50hlö pääsevät paikalle. lahjoja kun tulee otamme kaiken vastaan kiitollisuudella ja arvostamme niitä ihan yhtä paljon. Sen ostajat ovat varmasti ajatelleet meitä lahjaa valitessaan, heillä on ollut syynsä päätyä juuri siihen lahjaan.

        Jos joku kysyy vinkkiä niin silloin voimme kertoa
        että esim. leffaliput tai lahjakortti ravintolaan tmv. olisi mukava.

        Tässä asiassa on turha alkaa riitelemään, taas. kukin toimii tylillään ja kaipa se jokaisen hääparin lähipiiri tietää ja tuntee parin niin hyvin että eivät koe rahanpyytämistä kerjuuna tai pääsylippuna tai lahjalistaa juhlavieraiden arvostelukyvyn epäilynä...

        kukin toimii tavallaan.


      • mmm
        Tulevan kesän morsian kirjoitti:

        Viestini lähinnä tarkoitti sitä, että minä en kehtaisi mennä juhliin muistamatta lahjalla. Oli kyse häistä, synttäreistä, tupareista tai muusta. Ehkäpä tämä on typerä periaate, mutta kyse onkin MINUSTA. En todella tarkoittanut että lahja on pääsymaksu häihin...

        Luulen ettei häälahjoilla saa kokoon sitä mitä häihin on rahaa mennyt, eikä se mielestäni ole tarkoituskaan. Tarkoituksena on iloita hienosta päivästä. Meillä tämä syntinen rahalahja takaa häämatkan, ei sen ole tarkoitus elättää meitä...

        Ehkä itsekään en tuonut tarpeeksi esille sitä, että tottakai jokainen hyvät tavat omaava muista jollain tapaa juhlakalua (oli se sitten hääpari, synttäri- tai nimpparisankari tai valmistunut) jos on saanut kutsun juhliin. Mutta useasti olen törmännyt siihen ajatukseen, että häälahjan arvolla pitäisi korvata kutsuttuun sijoitettu summa... Eli siis jos arvioi, että pitopalvelu maksaa 25 euroa/hlö niin kahden ihmisen pitäisi viedä 50 euron arvoinen lahja ja vastaavasti 4 hengen seurueen 100 euron arvoinen. Eli siis periaatteessa lahja olisi pääsymaksu häihin.

        Noh, jokainen tekee niin kuin tykkää :) Ja alkuperäiselle kivoja häitä! Se päivä menee niin nopeesti, ettei uskokaan joten nauttikaa!! :)


      • mmm
        mmm kirjoitti:

        Ehkä itsekään en tuonut tarpeeksi esille sitä, että tottakai jokainen hyvät tavat omaava muista jollain tapaa juhlakalua (oli se sitten hääpari, synttäri- tai nimpparisankari tai valmistunut) jos on saanut kutsun juhliin. Mutta useasti olen törmännyt siihen ajatukseen, että häälahjan arvolla pitäisi korvata kutsuttuun sijoitettu summa... Eli siis jos arvioi, että pitopalvelu maksaa 25 euroa/hlö niin kahden ihmisen pitäisi viedä 50 euron arvoinen lahja ja vastaavasti 4 hengen seurueen 100 euron arvoinen. Eli siis periaatteessa lahja olisi pääsymaksu häihin.

        Noh, jokainen tekee niin kuin tykkää :) Ja alkuperäiselle kivoja häitä! Se päivä menee niin nopeesti, ettei uskokaan joten nauttikaa!! :)

        Olen siis sama, joka kirjoitti aiemman viestin nimimerkillä "jo naimisissa"


      • in.na
        illusia kirjoitti:

        Mekin olemme menossa naimisiin ensi kesänä ja meillä ei ole tulossa mitään lahjan/rahankeräysjuhlaa.

        haluamme meille läheiset ja rakaat ihmiset juhlimaan kanssamme meidän suurta juhlaa, lupautumista toisillemme.

        Olemme menossa häämatkalle sen kustannukset on laskettu meidän budjettiin.

        Me olemme järjestämässä juhlat varojemme (säästöjemme) mukaan (budjetti 3000-4000euroa).

        toivomme että kaikki kutsutut alle 50hlö pääsevät paikalle. lahjoja kun tulee otamme kaiken vastaan kiitollisuudella ja arvostamme niitä ihan yhtä paljon. Sen ostajat ovat varmasti ajatelleet meitä lahjaa valitessaan, heillä on ollut syynsä päätyä juuri siihen lahjaan.

        Jos joku kysyy vinkkiä niin silloin voimme kertoa
        että esim. leffaliput tai lahjakortti ravintolaan tmv. olisi mukava.

        Tässä asiassa on turha alkaa riitelemään, taas. kukin toimii tylillään ja kaipa se jokaisen hääparin lähipiiri tietää ja tuntee parin niin hyvin että eivät koe rahanpyytämistä kerjuuna tai pääsylippuna tai lahjalistaa juhlavieraiden arvostelukyvyn epäilynä...

        kukin toimii tavallaan.

        Miten lahjakortti ravintolaan eroaa lahjakortista matkatoimistoon?

        Ei mitenkään. Lahjakortti on yhtä sovelias / sopimaton lahja kuin lahjakortti.

        Miten rahalahja eroaa rahalahjasta. Siten, että jos sillä on tarkoitus hääjuhla rahoittaa, se on sopimaton pyyntö (mistä kaikki ovatkin varmaan yhtä mieltä). Silloin voidaan puhua reilusti rahankeruuhäistä. Mutta jos se rahalahja laitetaan häämatkarahastoon ja se myös kerrotaan, niin todellinen lahjatoivehan on tällöin se matka, ei raha.

        Raha toimii tässä tapauksessa käytännön toteuttajan roolissa syystä siitä, että lopputulos on joka tapauksessa rahankeruu, ilmoittaa sen matkatoiveen miten vaan, koska ei sitä matkaa kukaan yksinään osta.

        Niin tai näin, olen tullut siihen, että omissa häissäni tulemme edelleen toivomaan häämatkaa, mutta muotoillaan se sitten vaikka niin, että "lahjatoive morsiamen / sulhasen äidillä puh se ja se" kun numeroon soittaa, kertoo äitee, että matkaa toivotaan. Se, miten sen sitten vierasjoukko yhdessä toteuttaa, jää vapaasti improvisoitavaksi - luulenpa, että taitavat ihan oma-aloitteisesti laittaa roponsa yhteen, eli kerätä rahaa! Vaikka sitä ei olla pyydetty eikä siitä mainittu. Mitäs tästä sanoo häämatkalahjaa vastustavat? Onko tässäkin tapauksessa kyse rahankerjuujuhlista?


      • Neena
        jo naimisissa kirjoitti:

        En olisi itse voinut paremmin kirjoittaa kuin k...

        Meillä oli häät kesällä ja tarkoitus oli nimenomaan kutsua vieraat juhlimaan meille tärkeää päivää kanssamme. Halusimme tarjota heille hyvää ruokaa ja juomaa, ilman taka-ajatusta siitä että kustannukset saisi kasattua häälahjoista. Meillä ei ollut kutsun mukana lahjalistaa tai rahapyyntöä, vaan ilmoittautumisen yhteydessä vieraille kerrottiin lahjatoiveista JOS joku niitä kysyi. Ja mainitsimme vielä erikseen, että paras lahja on kun kutsutut saapuvat juhlistamaan häitämme!

        En ole kuitenkaan täysin lahjalistoja vastaan, mutta sitä ajatusta kylläkin, että lahja on korvaus saadusta tarjoilusta.

        Olen suunnitellut häitä vajaan vuoden, ja tammikuussa ne ovat. Ja vasta ihan viime viikolla edes tuli mieleen että hei, varmaan me saadaan jotain lahjojakin.

        Ja teemme myös niin, että lahjalistasta ei tule mainintaa kutsuun (ei sopisi minulle laittaa ainakaan sellaista tavaratalon "hääpari on tehny lahjalistan kauppaan X"-korttia kutsun mukaan), vaan tosiaan jos joku kysyy, niin anopit antavat vinkkiä. Siis että toivomme Pentikin Vaniljaa ja liikkeessä tiedetään, mitä osia meiltä puuttuu.


      • morsian -02
        in.na kirjoitti:

        Miten lahjakortti ravintolaan eroaa lahjakortista matkatoimistoon?

        Ei mitenkään. Lahjakortti on yhtä sovelias / sopimaton lahja kuin lahjakortti.

        Miten rahalahja eroaa rahalahjasta. Siten, että jos sillä on tarkoitus hääjuhla rahoittaa, se on sopimaton pyyntö (mistä kaikki ovatkin varmaan yhtä mieltä). Silloin voidaan puhua reilusti rahankeruuhäistä. Mutta jos se rahalahja laitetaan häämatkarahastoon ja se myös kerrotaan, niin todellinen lahjatoivehan on tällöin se matka, ei raha.

        Raha toimii tässä tapauksessa käytännön toteuttajan roolissa syystä siitä, että lopputulos on joka tapauksessa rahankeruu, ilmoittaa sen matkatoiveen miten vaan, koska ei sitä matkaa kukaan yksinään osta.

        Niin tai näin, olen tullut siihen, että omissa häissäni tulemme edelleen toivomaan häämatkaa, mutta muotoillaan se sitten vaikka niin, että "lahjatoive morsiamen / sulhasen äidillä puh se ja se" kun numeroon soittaa, kertoo äitee, että matkaa toivotaan. Se, miten sen sitten vierasjoukko yhdessä toteuttaa, jää vapaasti improvisoitavaksi - luulenpa, että taitavat ihan oma-aloitteisesti laittaa roponsa yhteen, eli kerätä rahaa! Vaikka sitä ei olla pyydetty eikä siitä mainittu. Mitäs tästä sanoo häämatkalahjaa vastustavat? Onko tässäkin tapauksessa kyse rahankerjuujuhlista?

        Me saimme matkalahjakortin, jonka arvo oli sata euroa.
        Mitä sillä saa matkatoimistosta kahdelle hengelle?
        Ruotsinristeilyn erikoistarjouksesta...

        Olisin paljon mieluummin ottanut saman suuruisen lahjiksen vaikkapa ravintolaan, josta ostaessa ei olisi itse tarvinnut laittaa tonnia lisää...

        Ymmärrätkö?

        Olen kaiken kaikkiaan rahan kerjuuta vastaan. Se ei ole soveliasta, ja ilokseni olen havainnut, ystävienikin avioiduttua, että rahan kerjääjille yleensä ostetaan arvotonta sälää "kostoksi".

        Mikä on toisaalta ihan oikein.


      • lehti
        Neena kirjoitti:

        Olen suunnitellut häitä vajaan vuoden, ja tammikuussa ne ovat. Ja vasta ihan viime viikolla edes tuli mieleen että hei, varmaan me saadaan jotain lahjojakin.

        Ja teemme myös niin, että lahjalistasta ei tule mainintaa kutsuun (ei sopisi minulle laittaa ainakaan sellaista tavaratalon "hääpari on tehny lahjalistan kauppaan X"-korttia kutsun mukaan), vaan tosiaan jos joku kysyy, niin anopit antavat vinkkiä. Siis että toivomme Pentikin Vaniljaa ja liikkeessä tiedetään, mitä osia meiltä puuttuu.

        Ei kukaan mene naimisiin lahjojen takia. Häät ovat tuttavillani ja sukulaisillani tulleet paljon kalliimmaksi kuin lahjat joita häistä on kertyneet. Itse en vaan haluaisi tavaralahjoja koska meillä on jo kaikkea. Miksi pitäisi saada samat tavarat kotia kun nämä nykyisetkään eivät tänne mahdu. Lahjaa ei ole pakko tuoda mutta jos joku kysyy mielummin otamme sen rahana, koska kertakaikkiaan meillä ei ole puutetta mistään. Pieniä lahjatoiveita olemme epätoivoisesti yrittäneet keksiä. Kuitenkaan lahjojen tarkoitus ei ole korvata häihin menevää rahaa. Kukin antaa lahjan jos on haluaa ja sitä voi kysyä jos haluaa. En ole koskaan nähnyt rahalahjaa rahan keruuna. Nykyihmisillä vaan on jo kaikkea ja pari voi sitten vapaasti käyttää sen rahan mihin haluaa.


      • Sulho
        morsian -02 kirjoitti:

        Me saimme matkalahjakortin, jonka arvo oli sata euroa.
        Mitä sillä saa matkatoimistosta kahdelle hengelle?
        Ruotsinristeilyn erikoistarjouksesta...

        Olisin paljon mieluummin ottanut saman suuruisen lahjiksen vaikkapa ravintolaan, josta ostaessa ei olisi itse tarvinnut laittaa tonnia lisää...

        Ymmärrätkö?

        Olen kaiken kaikkiaan rahan kerjuuta vastaan. Se ei ole soveliasta, ja ilokseni olen havainnut, ystävienikin avioiduttua, että rahan kerjääjille yleensä ostetaan arvotonta sälää "kostoksi".

        Mikä on toisaalta ihan oikein.

        Eri asia.Ette ollut toivonut matkaa.Kyse oli siitä jos toivoo.Ei sillä satkulla sitten mitään teekkään jollei ole matkaa toivonut.Kyllä silti matkaa lahjaksi toivoa saa jos toivoa saa ollenkaan.


      • Janna

        Kyllä tiedän monia jotka ajattelevat että lahjan pitäisi olla suurin piirtein ruoan hinnan arvoinen. Esim. jos ostaa kympin arvoisen lahjan niin monet voivat katsoa pahasti kun eihän sillä vielä koko kestitystä saa.


    • Hirviö

      Joo, mulla on ehdotus. Tehkää vaikka niin että pistätte korttiin "nyyttärihäät". Tuokoon jokainen ite sapuskansa ja juomansa. Niin ja hääpaikaksi jonkun piha ilman katoksia ja muita. Ja totaalinen lahjakielto. Kattotaan sitte kuinka moni tulee juhlimaan onnellista paria... :)

      • Hirviö

        Niin ja jos niitä lahjoja tulee, ni viekää kirpparille. Saapi rahaa. Kuka sitä tarvii niitä 20 kattilaa ja viittä eri kahvikuppiparia...


      • morsian 02

        ihan hyvä idea.


    • morsian 06

      Minä ainakin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, kun olen saanut häälahjalistan. Eipä tarvitse miettiä minkäs värinen sisustus niillä olikaan tai tykkääkö se nyt siitä vai tästä. Itse olen myöskin saanut ihan riittävästi turhaa ja omaan makuuni täysin sopimatonta sälää.

      Vuosi sitten ostin kaverilleni lahjalistalta pari lautasta jotka sitten täydensin serveteillä yms. Näin sain aikaiseksi näyttävän mutta kohtuuhintaisen lahjan.

      Hääjuhla tulee joka tapauksessa maksamaan moninkertaisesti häälahjoihin verrattuna joten tuskinpa mikään hääpari lahjalistaa ahneuttaan tekee.

      • in.na

        Olen samaa mieltä kanssasi joka sanasta.

        Mielestäni täällä menee keskustelut välillä ihan koomiselle tasolle, ihmiset jotka kiivaasti arvostelevat ja vastustavat mitään lahjoihin liittyvää keskustelua, käyvät asilti itse kiinnostuneena keskustelemassa foorumissa nimeltä "häälahjat"... Hassua.

        Välillä vaikuttaa siltä, että tämän aiheen alla saa käydä keskstelemassa ainoastaan häävieraan roolissa olevat, lahjan ostajan roolissa olevat. Lahjan saajan asemassa oleva jos toiveistaan mainitsee, hän on ilman muuta luonteeltaan ahne ja laskelmoiva ihminen, joka ei ansaitse kenenkään ystävyyttä, vaan kamalia kavereita jotka kostavat tietynlaisten lahjojen kerjäämisen antamalla lahjaksi tahallaan mautonta krääsää. Sellaisiakin lahjan antajia täällä on nähty, jotka kokevat äärimmäisen loukkaavana ylipäätään minkäänlaisten toiveiden esittämisen, jylisevät, että lahja on otettava vastaan se, mikä annetaan, eikä sellaista tilannetta oikeasti ole, etteikö hääpari uutta astiastoa tarvitsisi, ja vaikka olisi, vastaan pitää ottaa eikä mitään muuta toivoa, voihan ylimääräiset sitten vaikka myydä kirpparilla tai lahjoittaa vähäosaisille.... tai mitä vaan, mutta toivoa ei saa.

        Nämä ovat keskustelupalstojen syöpäsoluja, mihin eivät mitkään hoidot tehoa. Koitetaan kestää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe