Uutisten mukaan alkamassa uusi selvitys Helsinkin ja Tallinnan välisestä tunneliyhteydestä. Arvaan, joskaan en tiedä varmasti, että lähdetäänkö uudessakin selvityksessä yhdestä ainoasta vaihtoehdosta, eli rautatietunnelista. Baltirail-yhdistys on ajanut juuri rautatietunnelia kuin ”käärmettä pyssyyn”, ja hyvinhän on siinä lobbaamisessa onnistunutkin, koskapa saanut päättäjät ja median edustajatkin puhumaan lähes pelkästään rautatietunnelin puolesta. Tämä ilmenee mm. niin, että jos etsii netistä tunneliyhteyttä kuvaavia artikkeleitä, niin löytyy vain rautatietunnelia koskevia.
Veronmaksajan ja kuluttajan/matkustajan kannalta juuri rautatietunneli olisi kaikista järjettömin vaihtoehto. Asiaa pitää tietty vähän perustella, joten yritän seuraavaksi tehdä jonkinlaista vertailua eri vaihtoehtojen välillä.
1997 suunnitelmassa tehdyt linjaukset ovat: Pasila-Ruoholahti-Maardu-Tallinna, pituus 105 km (josta 83 km tunnelissa). Toinen linjaus on: Pasila-Masala-Porkka-Maardu-Tallinna, pituus 120 km (josta 67 km tunnelissa). Sitten ”haarukoimme” rautatietunnelin hintaa. Kanaalitunneli maksoi 10 mrd., wikipedia puhuu Hel-Tall nykykustannuksesta 1,3-2,1 mrd., ja eräs asiantuntija artikkelissaan 7 mrd.. Olisiko hinta eo:sta päätellen luokkaa 5 mrd. Hinta voisi olla näin ”pieni” syystä että kanaalitunneliston kapasiteetti on paljon korkeampi, kuin mitä meillä tarvittaisiin. Riittäisikö siis yksi ajotunneli (2 raidetta) huoltotunneli. Mainittakoon vielä muut vaadittavat erittäin mittavat ratatyöt, etenkin Suomen puolella.
Entä sitten maantietunneli. Linjaus olisi tietenkin Porkkalanniemi – Viimsi. Lyhin välimatka on 36 km, mutta olettakaamme käytännön matkaksi 45-50 km. Sitten pitäisi arvioida hintaa. Paras vertailukohta lienee Laerdalin tunneli Norjassa. 1995-2000 rakennetun 24,5 km:n tunnelin hinnaksi 2 lähdettä kertoo 140 milj.. Hämmästyttävän vähän, eikö vain. Pituuden vuoksi panemme kertoimeksi reilut 2, ja rahanarvon muutosten vuoksi kerroin 2. Näin pääsemme hintaan 800 milj.. Valmis tiestö on olemassa, mutta sen parantamiseen tunnelin sisäänajo infraan arvioimme 200 milj.. Näin siis lopulliseksi hinnaksi saamme pyöreät 1 mrd..
Tilanpuutteen vuoksi, lyhyt loppuyhteenveto. Vr:n tavoitteena on maksattaa korkeat kustannukset veronmaksajalla, mutta ”kuoria kermat” ei yksistään tunneliyhteydestä, vaan korkeilla lipunhinnoilla maakuntien kaupungeista. Mikä olisi automatkustajan / raskaankaluston hinta ja matka-aika, kaikkine junaan lastaamisineen,junanvaihtoineen ja purkamisineen. Tyhmempikin tajuaa, että ei kilpailukykyinen autotunneliin verrattuna. Maantietunneliin ajettaessa perittäisiin kohtuullinen tunnelimaksu, joka on suoraa tuloa valtiolle ja ylläpitokustannusten kattamiseen. Lisäksi, miten Viro osallistuisi junatunnelin kustannukseen. Väkilukuun suhteutettu kustannus (5 mrd:sta), olisi 1,2 mrd.. Viron valtion budjetti n. 4 mrd. Mahdotonta, eikö totta.
Toivoisin, että nyt lähdettäisiin perustamaan Hel-Tall maantietunneliyhdistystä, ja johtoon pitäisi saada nimekkäitä poliitikkoja / muita päättäjiä. Itse voisin muutoin toimia ”puuhamiehenä”. Kirjoitelkaan kiinnostuksestanne kaikki ne jotka mukaan haluavat, e-mail: markku.elonen(at)kymp.net
Helsinki-Tallinna tunneli
7
329
Vastaukset
- 2+19
Tuo Laerdalin 24,5 km tunneli onkin pisin maantietunneli maailmassa. Missään ei siis ole rakennettu Helsinki-Tallinna välillä tarvittavaa lähes 50 km tunnelin mittaista maantietunnelia. Tässä taitaa olla turvallisuustekijät suurin syy. Lisäksi autotunneli vaatii paljon tehokkaamman ilmanvaihdon pakokaasujen poistamiseksi kuin rautatietunnelin sähköveturit.
Se on selvää, että tarvitsee tehokkaan tuuletuksen, niinhän Laerdalissakin on, koska se on kuitenkin niin pitkä. Ei liene eroa sillä, onko 24,5 km, tai 50 km. Molemmissa pitää olla tehokas tuuletus ja muut turvajärjestelyt, kuten Laerdalissa.
- bulllshit
Jos pelkän Pisaran hinta on 0.7 Mrd €, niin voi jotenkin arvella ettei Hki-Tallinna -putkea liitymisyhteyksineen tehdä millään 5 mrd €:llä. Sen hinta olisi varmaan reippasti yli 10 mrd €. Tai jotain muuta. Mistä tuohon löytyisi rahoittaja? Rakentaminen veisi jotain 7-10 vuotta, rahaa palaisi koko ajan ja tuottoja tunnelin käyttömaksuina alkaisi tulla vasta radan valmistuttua.
Kanaalitunnelin päissä olevissa maissa asuu toistasataa miljoonaa asukasta. Suomessa ja Virossa yhteensä alle 7 miljoonaa. Kanaalitunnelin kannattavuus on välillä ollut siinä ja siinä. Kenellä on varaa heittää miljardeja Kankkulan kaivoon? Ei ainakaan suomalaisilla veronmaksajilla. Ainahan voi haaveilla suuria mutta ei pidä mennä pidemmälle.
- Nykyinen ok
Eiköhän viinat malteta jatkossakin kantaa laivakyydillä :)
- 3+8
Junalla Lahteen taitaa nyt maksaa enemmän kuin laivalla Tallinnaan vaikka sinne Lahteen ei ole MITÄÄN TUNNELIA. Miettikää mitä maksaisi auton vienti junalla Tallinnaan? Ja pystyisikö VR todella sumplimaan autot nopeasti junan kyytiin ja pois? Ei onnistuisi millään ainakaan sadesäällä, puhumattakaan lumisateesta.
Kanaalitunneli maksoi 10Mrd. Tallinnan tunneli maksaisi vähintään 50Mrd. Pari kolme miljardia menisi jo ratapihan töihin Helsingin päässä, jos sinne junaan pitäisi jotain rahtiakin ajaa. Suomi on maailman kallein maa ja rakentaminen on täällä paljon kalliimpaa kuin jossain Ranskassa tai Englannissa. Ja rataa hoitaa VR. Ei mitään järkeä kertakaikkiaan. - niinkunn
Jos viro haluaa rakentaa tunnelin suomeen, niin voisi kai Suomi tuon hyväksyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2494514Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232949Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412712Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761695Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061538Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn161421- 511261
- 911201
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031064- 471035