MIssä Toyotan pikkuturbot?

pikku-urbo

Vw, Ford, Opel, PSA, Renault-Nissan ja jopa premium-merkit tekevät pikkuturboja, mutta mahtava Toyota ei. Itse olisin odottanut uuteen Corollaan ja Yarikseen pientä ja väkevää bensaturboja, mutta eipä taida tulla. Resursseja maailman ykkösvalmistajalla varmasti olisi ja samoin kuin kysyntää. Tipahtaako Toyota polttomoottorikehityksesä hybridihuuman myötä?

34

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nippondenco

      Japanissa.

    • Tojo kivikaudella

      Toyota on aina ollut moottorikehityksessäkin jäljessä rutkasti länsimaalaisia autoja.

    • yaris

      Nissanin kassussa heikko esitys.Varsinainen nuhapumppu.

      Yksin köröttelyssä menettelee ,mutta kuorman kanssa tien tukkona.

      Yaris pihassa ja 1,3 moottori ihan riitttävä ja kulutus alle 6 l / 100 km

    • yaristurbo

      Toyotalla pikku turboja on ollut jo 80 luvulla. Ei niitä suomen maahantuojan listoilta löydy. Kysele siltä joka valitsee suomeen tuotavat autot.

      • so true

        valitettava tosiasia, että myyjät eivät ota ku noita perus koneita niin kauan kuin ne menevät kaupaksi!! eläkkeellä ei ole kiirus kato. tosiaan auriksesta ja muista malleista löytyy turbokoneita muualla. paitsi suomessa. Esim TRD mallit.


    • P e n t t i

      Tojo on tipahtanut kehityksen kelkasta jo ajat sitten. Moottoritekniikka on 30 vuotta vanhaa. Vaikka ajettavuutta muka parannetaan joka vuosi, on sekin automaailman surkeinta tasoa. Hybridit on paljon kuluttavia ja raskaita huojujia, joiden aika ei tule koskaan.
      VW:ltä on muuten tulossa oikeat sähköautot ja todella tehokkaat hybridit, joilla Tojottajat jäävät kuin nallit kalliolle. Niissä on oivallusta ja innovaatiota, mistä autoilijalle on oikeaa iloa ja hyötyä! Ja luotrettavuus tietysti saksalaista huipputasoa kuten odottaa sopii. Uusi aikakausi on alkamassa.

      • ne ei vaan osaa

        Tollolootan turbodieseleissä on ollut paljon ongelmia, joten ovat viisaasti välttäneet tuomasta bensaturboja markkinoille.


    • pentti-ihemaasta

      Pentti elää taas mielikuvitusmaailmassa. Herää jo. Liisakin pakkasi laukut ja lähti vuosia sitten. Olisiko sinunkin aika tulla ihan todelliseen elämään ja yrittää elättää itsesi.

      • Mihin niitä turboja tarvitaan ? eihän ne kestä käyttöä senhän jo tekniikanmailman testikin jo osoitti kun Golfin turbo oli jo 60 000km jälkeen kulahtanut!
        Olen yli 20 vuotta autoillut ja en ole turboa tarvinnut mihinkään aina olen perille päässyt ajoissa ja luotettavasti Toyotalla !

        Kyllä se on Petterit niin ,että eurooppalaiset autot on jäljessä yrittävät epätoivoisesti kyhätä hybridejä markkinoille ! Toyotalla tiedettiin jo 90 luvun alussa ,että hypridit on tulevaisuutta silloin ei vielä yksikään erokinnerin valmistaja osannut nähdä untakaan hybrideistä!


      • Euro ylivoimaa
        nippondenso kirjoitti:

        Mihin niitä turboja tarvitaan ? eihän ne kestä käyttöä senhän jo tekniikanmailman testikin jo osoitti kun Golfin turbo oli jo 60 000km jälkeen kulahtanut!
        Olen yli 20 vuotta autoillut ja en ole turboa tarvinnut mihinkään aina olen perille päässyt ajoissa ja luotettavasti Toyotalla !

        Kyllä se on Petterit niin ,että eurooppalaiset autot on jäljessä yrittävät epätoivoisesti kyhätä hybridejä markkinoille ! Toyotalla tiedettiin jo 90 luvun alussa ,että hypridit on tulevaisuutta silloin ei vielä yksikään erokinnerin valmistaja osannut nähdä untakaan hybrideistä!

        Turboja tarvitaan hyvän suorituskyvyn ja pienen polttoainetalouden aikaansaamiseksi. Turboauto on huomattavasti miellyttävämpi ajaa kuin turboton. Vielä ne tulevat Tojoonkin turbot kunhan saavat kopioitua.
        TM:n testissä Golfin turbossa ei ollut merkittävää kulumaa.

        Tojot ovat jäljessä eurooppalaisia autoja valtavasti. Hybriditkin floppasivat pahoin. Jos ne olisivat alkaneet myymään olisivat eurooppalaisetkin niitä alkaneet vakavammin suunnittelemaan. Eurooppalaiset ovat sen verran etevämpiä autonvalmistajia, että halutessaan menevät parissa vuodessa valovuoden ohi vaikka hybriditekniikassa. Erilaiset testit ovat kuitenkin osoittaneet, ettei hybridistä ole hyötyä. Kannattaa lukea miten esim. Seat nöyryytti Tojon Auris hybridiä kulutuksessa.


      • unohtuiko totuus
        Euro ylivoimaa kirjoitti:

        Turboja tarvitaan hyvän suorituskyvyn ja pienen polttoainetalouden aikaansaamiseksi. Turboauto on huomattavasti miellyttävämpi ajaa kuin turboton. Vielä ne tulevat Tojoonkin turbot kunhan saavat kopioitua.
        TM:n testissä Golfin turbossa ei ollut merkittävää kulumaa.

        Tojot ovat jäljessä eurooppalaisia autoja valtavasti. Hybriditkin floppasivat pahoin. Jos ne olisivat alkaneet myymään olisivat eurooppalaisetkin niitä alkaneet vakavammin suunnittelemaan. Eurooppalaiset ovat sen verran etevämpiä autonvalmistajia, että halutessaan menevät parissa vuodessa valovuoden ohi vaikka hybriditekniikassa. Erilaiset testit ovat kuitenkin osoittaneet, ettei hybridistä ole hyötyä. Kannattaa lukea miten esim. Seat nöyryytti Tojon Auris hybridiä kulutuksessa.

        Niin mitenkäs se testi nyt sitten oikein menikään..

        "Pitkät öljynvaihtovälit edellyttävät erillisiä öljynlisäyksiä, ja varsinkin turboahtimessa kova kuormitus ja harvat öljynvaihdot näkyvät."

        Toyotan ei tarvitse turboja kopioida kun ovat olleet tuotannossa jo yli 30v ajan. Niitä malleja ei vaan sattumoisin ole suomeen tuotu.

        Pieneen polttoaineen kulutukseen tuskin kannattaa turboautoa ostaa. Kuluttaa ihan saman kun vaparikin. Niitä kulutuksia voi vaikka seurailla tuulilasin kestotestien listalta..

        http://media.a-lehdet.fi/tl/test/kestotestien_kulutukset.html


      • tässäpä totuus
        unohtuiko totuus kirjoitti:

        Niin mitenkäs se testi nyt sitten oikein menikään..

        "Pitkät öljynvaihtovälit edellyttävät erillisiä öljynlisäyksiä, ja varsinkin turboahtimessa kova kuormitus ja harvat öljynvaihdot näkyvät."

        Toyotan ei tarvitse turboja kopioida kun ovat olleet tuotannossa jo yli 30v ajan. Niitä malleja ei vaan sattumoisin ole suomeen tuotu.

        Pieneen polttoaineen kulutukseen tuskin kannattaa turboautoa ostaa. Kuluttaa ihan saman kun vaparikin. Niitä kulutuksia voi vaikka seurailla tuulilasin kestotestien listalta..

        http://media.a-lehdet.fi/tl/test/kestotestien_kulutukset.html

        Ei vaan tarvitse lisäillä pikilläkään öljynvaihtoväleillä öljyä.

        Toyotan turbotekniikka onkin 30 vuoden takaa. On niin paljon jäljessä kilpailijoistaan, ettei niitä tuoda samoilla markkinoille etevämpien kilpailijoiden nolattavaksi.


      • pikku-urbo
        unohtuiko totuus kirjoitti:

        Niin mitenkäs se testi nyt sitten oikein menikään..

        "Pitkät öljynvaihtovälit edellyttävät erillisiä öljynlisäyksiä, ja varsinkin turboahtimessa kova kuormitus ja harvat öljynvaihdot näkyvät."

        Toyotan ei tarvitse turboja kopioida kun ovat olleet tuotannossa jo yli 30v ajan. Niitä malleja ei vaan sattumoisin ole suomeen tuotu.

        Pieneen polttoaineen kulutukseen tuskin kannattaa turboautoa ostaa. Kuluttaa ihan saman kun vaparikin. Niitä kulutuksia voi vaikka seurailla tuulilasin kestotestien listalta..

        http://media.a-lehdet.fi/tl/test/kestotestien_kulutukset.html

        Valaisetko, että mitä ovat nämä turbot, jotka ovat olleet tuotannossa jo yli 30 vuotta? Jos tarkoitat vaikka niitä sporttien (MR2, Celica ym.) turboja, niin eikös ne ole vähän toinen juttu kuin tavallisten perheautojen pikkuturbot? Eli eihän niitä perheautouokan pikkuturboja ole ollut!


      • unohtuiko totuus kirjoitti:

        Niin mitenkäs se testi nyt sitten oikein menikään..

        "Pitkät öljynvaihtovälit edellyttävät erillisiä öljynlisäyksiä, ja varsinkin turboahtimessa kova kuormitus ja harvat öljynvaihdot näkyvät."

        Toyotan ei tarvitse turboja kopioida kun ovat olleet tuotannossa jo yli 30v ajan. Niitä malleja ei vaan sattumoisin ole suomeen tuotu.

        Pieneen polttoaineen kulutukseen tuskin kannattaa turboautoa ostaa. Kuluttaa ihan saman kun vaparikin. Niitä kulutuksia voi vaikka seurailla tuulilasin kestotestien listalta..

        http://media.a-lehdet.fi/tl/test/kestotestien_kulutukset.html

        Totuus on se ,että kärkipaikkaa Tuulilasin kulutus testissä pitää edelleen Toyota Prius jossa ei turboa ole lenkin kulutus 4,1l/100km!


      • romut paaliin !
        nippondenso kirjoitti:

        Totuus on se ,että kärkipaikkaa Tuulilasin kulutus testissä pitää edelleen Toyota Prius jossa ei turboa ole lenkin kulutus 4,1l/100km!

        @nippondenso ! Vie paalaamoon se Auriksesi !
        Jos kelpaa sinnekään !
        Kuusakoski on sille oikea osoite !


      • uskomaton kauppias
        nippondenso kirjoitti:

        Totuus on se ,että kärkipaikkaa Tuulilasin kulutus testissä pitää edelleen Toyota Prius jossa ei turboa ole lenkin kulutus 4,1l/100km!

        usko on vahva ja vain tietyt testit ja vertailut jää mieleen.


      • TAE1514
        romut paaliin ! kirjoitti:

        @nippondenso ! Vie paalaamoon se Auriksesi !
        Jos kelpaa sinnekään !
        Kuusakoski on sille oikea osoite !

        En vie! En oo vielä saanu uutta. Tullee ensviikolla.


      • Nippon deeku
        nippondenso kirjoitti:

        Mihin niitä turboja tarvitaan ? eihän ne kestä käyttöä senhän jo tekniikanmailman testikin jo osoitti kun Golfin turbo oli jo 60 000km jälkeen kulahtanut!
        Olen yli 20 vuotta autoillut ja en ole turboa tarvinnut mihinkään aina olen perille päässyt ajoissa ja luotettavasti Toyotalla !

        Kyllä se on Petterit niin ,että eurooppalaiset autot on jäljessä yrittävät epätoivoisesti kyhätä hybridejä markkinoille ! Toyotalla tiedettiin jo 90 luvun alussa ,että hypridit on tulevaisuutta silloin ei vielä yksikään erokinnerin valmistaja osannut nähdä untakaan hybrideistä!

        Nippon deeku vaihtaa palstaa minkä ehtii. Deeku jauhaa paskaa ja on uskossaan vahva, olet sitä sun nauris tohjoa ylistänyt ja sen uskomatonta ällistyttävää luotettavuutta niin joko on 100 000 km seitsemän vuoden aikana saatu mittariin?


      • unohtuiko totuus
        pikku-urbo kirjoitti:

        Valaisetko, että mitä ovat nämä turbot, jotka ovat olleet tuotannossa jo yli 30 vuotta? Jos tarkoitat vaikka niitä sporttien (MR2, Celica ym.) turboja, niin eikös ne ole vähän toinen juttu kuin tavallisten perheautojen pikkuturbot? Eli eihän niitä perheautouokan pikkuturboja ole ollut!

        Kukas puhui perheautojen moottoreista. Eikös kyse ollu pikkuturboista???

        Perheautossa ei turboja tarvita, leikkikalut on sitten erikseen.

        Löytyy jopa twin turboa 1984 vuodelta. Jos vaan viitsii asiaan perehtyä. Kirjoita kuukkeliin "Toyota Cresta GT twin turbo" siinä sulle perheautoluokan turbo.

        Ja pikkuturboja kyllä löytyy starlettiin laitettuna jo 1980 luvulta.


      • pikku-urbo
        unohtuiko totuus kirjoitti:

        Kukas puhui perheautojen moottoreista. Eikös kyse ollu pikkuturboista???

        Perheautossa ei turboja tarvita, leikkikalut on sitten erikseen.

        Löytyy jopa twin turboa 1984 vuodelta. Jos vaan viitsii asiaan perehtyä. Kirjoita kuukkeliin "Toyota Cresta GT twin turbo" siinä sulle perheautoluokan turbo.

        Ja pikkuturboja kyllä löytyy starlettiin laitettuna jo 1980 luvulta.

        Mitenkäs oli tuo ketjun aloitus? Siinä oli mielestäni kysymys perheautoluokan pikkuturboista. Eikös ne ole kuutioilltaan luokaa 1200-1400 kuutiota (tai Fordilla jopa litrainen peli) ja eivät siis asemoitu mihinkään kalliiseen sporttiluokkaan.
        Tuo Cresta GT Twinturbo ym. laitteet eivät varmasti ole ikinä eikä missään olleet niitä perheautoluokan turboja.
        Sensijaan vaikka Golfin 1.2/1.4 tsi-koneet, Opelin 1.4-litran turbo, Fordin litraiset koneet tai Renun 1.2/1.4-litraiset turbot ovat niitä perheautoluokan turboja. Eli pysytään asiassa.


    • mulle turboversio

      Kun katsotaan rekisteröintitilastoja voidaan niistä todeta että Suomen kansa on todennut että perinteinen kierroskone riittää autoon, vaihteiston käyttö ja punajalle kiihdyttäminen on osa autoilun iloa.

      On todettu myös että se että autoa valmistava yritys on toisella puolella maapalloa ei haittaa vaikka Euroopan talous on vaikeuksissa. Onneksi sentään autoja myös kasataan lähempänä, vaan eipä sitä koontitehtaan sijaintia mainosteta euroalueen työllistäjänä.

    • V8 for ever

      Kuka kaipaa pikku turboja kyllä Jenkit ovat oikeassa kuutiotuumat ratkaisee.

      • herää nykyaikaan

        Takatukkakin ilmestyi kinneripalstalle, hienoa olla pihalla kaikesta kehityksestä ja ihannoida jotain muinaista ja surkeaa.


      • Wroom...
        herää nykyaikaan kirjoitti:

        Takatukkakin ilmestyi kinneripalstalle, hienoa olla pihalla kaikesta kehityksestä ja ihannoida jotain muinaista ja surkeaa.

        Nuo veekasit on oikeastaan hienoimpia autoja mitä on. Kaikki kokoontumisajot, kuumat kissat, rokki jne. Sitä ei Toitsu-Poitsu voi ymmärtää.


    • hulja peli

      Ja jenkeistä corolla veekasilla!

      • mulle turboversio

        "...näyttää toistuva se viime aikoina yleistynyt linja, että normikulutukset kyllä putoavat uudella tekniikalla roimasti mutta käytännön kulutukset paljon vähemmän."

        Minulla ei ole tuota Fordin konetta, mutta turboversiostani sanottiin suunnilleen näin: Siinä on 1.2:n kulutus, 1.4:sen teho (hevosvoimat korkeilla kierroksilla), 1.6:sen vääntö (Newtonmetrit käyttökierroksilla, eli voiman tunne).

        Mutta se edellyttää että sitä ajetaan kevyellä kaasulla. 100 hv:n kone kiihtyy täyskaasulla paikaltaan suunnilleen samoin riippumatta onko se turbolla vaiko ilman, mutta maantiellä turboversiolla ajavan ei tarvitse vaihtaa vaihdetta alaspäin.

        TM:n vertailussa oli Yaris 100 hv ja Fiesta 100 hv testissä ja siinä "ohituskiihtyyvys" eri vaihteilla havainnollistaa eron. Fiestaa ajavalla on 1,8:a vastaava vääntö, Yariksella se on se 1,33:n kone.


      • Corolla pappa
        mulle turboversio kirjoitti:

        "...näyttää toistuva se viime aikoina yleistynyt linja, että normikulutukset kyllä putoavat uudella tekniikalla roimasti mutta käytännön kulutukset paljon vähemmän."

        Minulla ei ole tuota Fordin konetta, mutta turboversiostani sanottiin suunnilleen näin: Siinä on 1.2:n kulutus, 1.4:sen teho (hevosvoimat korkeilla kierroksilla), 1.6:sen vääntö (Newtonmetrit käyttökierroksilla, eli voiman tunne).

        Mutta se edellyttää että sitä ajetaan kevyellä kaasulla. 100 hv:n kone kiihtyy täyskaasulla paikaltaan suunnilleen samoin riippumatta onko se turbolla vaiko ilman, mutta maantiellä turboversiolla ajavan ei tarvitse vaihtaa vaihdetta alaspäin.

        TM:n vertailussa oli Yaris 100 hv ja Fiesta 100 hv testissä ja siinä "ohituskiihtyyvys" eri vaihteilla havainnollistaa eron. Fiestaa ajavalla on 1,8:a vastaava vääntö, Yariksella se on se 1,33:n kone.

        Toyota pelaa laadun ja kestävyyden puolella ja siksi ei jonninjoutavaa fööniä laiteta bensakoneeseen. Hybridi on kova sana ja eurorotteloiden turpot hajoavat vuodessa kahdessa. Luottomyyjäni sanoi kahvittelun lomassa että Toyota ei alennu koskaan bensaturpoon, vaan hybridit ja sitten vety-sähköautot tulevat.


    • Ohutvarainen

      Palataans asiaan kymmenen vuoden päästä. Silloin kun meikäläisellä köyhällä on ajankohtaista ostella vuosimallin 2014 autoa...

      Aivan sama mitä täällä tai jonkun autolehden palstoilla jappastaan, kyllä se Kuningas Aika osoittaa mikä auto on toista huonompi tai parempi. Eikä siinä silloin paina loistava menneisyys tai hieno tekniikka tai komeat laatulupaukset vaan se, mitä sellaisesta ihan aikuisten oikesti joutuu maksamaan omaa rahaa tai miten siitä vaihdossa hyvitetään - vai pääseekö eroon ollenkaan.

      Taitaa nimittäin kymmenvuotiaana miten-kutenkin pelaavan vaparin haluttavuus olla parempi kuin turboja, kansia, venttiileitä, mäntiä, laakereita, ohjausbokseja ja antureita syövän ekomoottorin. Sen ikäisessä autossa maksaa omistaja kaikki itse. Ja maksajan sana on silti lopulta se painavin, vaikka joku ei sitä aina millään halua myöntääkään. Ehkä nämä kaikken kovimmat väittäjät eivät aivan oikesti ole koskaan yhtään autoa ostaneetkaan?

    • Sata tonnia

      ajettu pikkuturbo alkaa olla purkaamokamaa. Turboauton pito vaatii käyttäjältä jonkintason huolellisuutta lämmitys- ja jäähdytyskäytön suhteen. Samoin hyvä moottoriöljy tärkeää koneen kestävyyden kannalta. Tuollaisen pienen turboauton pito käy jossain vaiheessa takuulla kalliimmaksi kuin perinteisen. Siitä ei kannattane edes kiistellä.

    • luin bibliasta

      Pikku-turbo kestää maailman tappiin. Saa varmasti päästellä 500tkm ilman murheita. Näin kertoo petterien biblia.

      • V12..

        Hyvä tuuri jos kestää edes 250tkm. Turbomoottoreissa hajoaa ensimmäisenä joko turboahdin tai kaksoismassavauhtipyörä kytkimen lisäksi. VW lläkin turboja hajoilee jopa alle 150tkm ajettuina. Turbomoottori yleensä ottaen tuo pidemmällä tähtäimellä katsottuna vähintään 2000-3800 euroa enemmän korjauskuluja kuin vapari ellet sitten tee kaikkia korjauksia itse.

        Pentti/petteriterojen jutut on kieltämättä hupaisaa luettavaa. :D

        Moottorin kuutiotilavuudelle ei ole mitään korvaajaa silloin kun luotettavuus/kestävyys on tärkein prioriteetti.


    • Toyotaman55

      Pikkuturbulenssit ei kestä ja Toyota tajusi sen jo aikoja sitten.
      Siksi Toyotissa ei vielä turboja ole, mutta tulossa kylläkin muutaman vuoden sisällä, kunhan saavat sen toimintavarmaksi.
      Kehitystyö vie oman aikansa ja ainahan BMW:n moottoriteknologia on turbojen osalta ollut aina aikaansa edellä ja viimeisten tietojen mukaan arviolta vuoden parin sisällä Toyotiin on turbo tarjolla, eikä mikä tahansa turbo vaan maailman paras, tehokkain ja kestävin.
      Siinä on Pettereillä sen jälkeen sulattelemista pitkäksi aikaa.

      • P e n t t i

        Niinpä. Se vaan pitää osata kopioida oikein. Nykyaikana huipputeknologia vain on niin kovatasoista, että ei riitä, että pelkkä materiaali ja piirustus laitetaan sorviin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1699
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1618
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      8
      1030
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe