Mikä palvelin pienen yrityksen?

xtx

mikä palvelin olisi sopiva pienen yrityksen. windows pohjainen vai linux vai muu?

7

1657

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilainen

Pienessä yrityksessä kannattaa pitää Windows-palvelinta jos ei ole kauheasti tietotaitoa palvelimista. Toki Linuxiakin kannattaa käyttää mikäli osaa kaikki asetukset tehdä oikein, mutta Windowsin käyttöönottaminen on useimmille nopeampaa.

• lnx

Itse suosittelen Linuxia mikäli vain yhtään osaamista löytyy koska Linuxia alkaa olla jo todella helppo opetella itsenäisestikin. Paljon hyvää materiaalia löytyy ja Linux on palvelinkäytössä monissa paikoissa ja tehtävissä todistanut olevansa pienille ja keskisuurille yrityksille hyvä vaihtoehto. Windows tulee huomattavasti kalliimaksi pienen yrityksen käytössä jos molempiin löytyy osaamista... Riippuu pitkälti palvelimen funktiosta mihin käyttöön sitä ajattelee.

• Niinkun aikuisten oikeesti alotat sillä, että teet listan asioista mitä tarpeita kyseisessä yrityksessä on palvelimelle. Se minkä tyyppinen palvelin palvelee tarpeitasi riippuu siitä:
      - Minkälaista osaamista on
      - Minkä asteista tietoturvallisuutta vaaditaan
      - Minkä asteista uptimee haetaan -> tarvitaanko clusterointia
      - Tarvitaanko keskitettyä käyttäjien hallintaa, backuppasuta, tiedostonjakoa
      - Toimiiko web palvelimena
      satatuhatta muuta asiaa.

Suosittelen lämpimästi ulkoistamaan asian.

• Sami
      • Jaba

• Testbrain

Pieni yritys, pienet tarpeet, tarkoitatko WWW palvelinta yrityksen nettisivuja varten?

Helpommalla pääset hankkimalla vaikka Applen eMac koneen (695,90 EUR, alv 0%). Pistät sähköjohdon kiinni, ADSL boksista ethernet kaapelin kiinni, käynnistät koneen, (Mac löytää oikeat internet asetukset miltei itsestään) klikkaat Järjestelmäasetuksista ruksilla Web-jaon päälle (normaali Apache-serveri), kopioit nettisivusi "Sites" kansioon kotihakemistossa.

Sivusi löytyy tämän jälkeen netistä "http://koneen-ip-osoite/~käyttäjänimi/index.html" osoitteesta. Omaan domainiin tarvitset sitten muita ulkopuolisia domain nimi yms. palveluita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      163
      3056
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      372
      2087
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1861
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1836
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      985
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      113
      968
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe