Miten toimitte käyttäessänne kuvia lopputyössänne? Jos netistä tai oppikirjasta haluaa laittaa kuvan, jossa on englanninkielistä tekstiä, käännättekö tekstin suomeksi? Jos käännätte, merkitsettekö lähteen näkyviin, josta kuva on otettu vai oletteko sitä mieltä, että kuva onkin oma tuotoksenne, koska olette muokanneet kuvaa?
Minä ilman muuta kuvittelin, että kuva merkitään lähteestä otetuksi, vaikka teksti (muutama sana) onkin suomeksi käännetty. Eräs henkilö väittää, että kuva on omaa tuotosta, jos sitä on muokattu. Lopputyöni liittyy biologiaan, ja mielestäni olisi järkevää käyttää suomenkielisiä sanoja. Vai kerronko tekstissä asiat molemmilla kielillä, hankalaa...
Mitä mieltä olette?
Kuva lähteenä
4
509
Vastaukset
- Maisteri
Kysy asiaa laitokseltasi, saat OIKEAN vastauksen. JoOs ihminen todella on valmistumassa FM:ksi kyllä tällaiset asiat on pystyttävä ratkaisemaan ilman näitä palstoja, vai tuletko tulevassa vaativassa työssäsikin täältä kyselemään???
- miina
Olisi pitänyt arvata, että joku "viisas" kommentoi asiaa näin. Tottakai minä varmistan asian ohjaajaltani, tulipahan vaan mieleeni kysellä asiaa tällä palstallakin heti kaksi minuuttia sen jälkeen kun kuulin kyseenalaisen väittämän. Enkä siis tarkoittanut kuvatekstiä, kuten joku ilmeisesti ymmärsi, vaan kuvassa olevia (selventäviä) sanoja. Hassua että "Lopputyö & gradu" keskustelupalstalla ei voi keskustella tällaisesta asiasta ilman, että leimataan ääliöksi...
Itseasiassa saatan edelleen kysyä keskustelupalstoilla neuvoja, jos työssä tulee ongelmia. Löysin jo mielenkiintoisen PCR:ään liittyvän keskustelupalstan, josta oli jopa hyötyä tutkimusta tehdessäni.
- Bkemisti
Tietenkin sinun pitää viitata alkuperäiseen kuvaan vaikka kääntäisit tekstit, jos et muokkaa kuvaa sen enempää. Ja ainakin meidän laitoksemme ohjeiden mukaan, jos käyttää suomea, on käytettävä sitä aina. Ei siis sekaan englannin kielisiä selityksiä. Mutta parhaita neuvoja tosiaan saat ohjaajaltasi.
- Kai
Eli jos otat kuvan kirjasta ja käännät vain kuvatekstit suomeksi, niin merkkaat kuvan lähteen esille sellaisenaan. Jos taas muokaat kuvaa enemmän kuin vain tekstien kieltä muuttamalla voit nimetä kuvan itse, mutta ilmoitat, että kuva on muokattu tietystä lähteestä saadusta kuvasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057