Kania hankkimassa

Hermeliini

Heippa! Olen hankkimassa ensimmäistä kaniani ja vaihtoehtoina on kääpiöluppa ja hermeliin.
Kumpi on juuri SINUN mielestäsi parempi vaihtoehto ja miksi? Haluasin hankkia kanin poikasena en eläinkaupassa turtuneena, mistä löydän sellaisen? Asun Kuopiossa. Onko kani helppo totuttaa koiraan ja toisinpäin? Mitä olisi hyvä ottaa huomioon ennen hankintaa ja sen jälkeen? Aika laaja kysymys, tiedän...mutta vastatkaa ainakin osaan kysymyksistä. KIITOS PALJON! :) Hauskaa syksyn jatkoa kaikille pupuimmeisille!

5

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gegs

heippa!

minun mielipiteeni on, että kääpiöluppa. sehän on tietenkin makukysymys. toiselle sopii renssi ja relee luppa, kun taas toiselle pieni ja pippurinen hertsu. itselläni on ollut (ja on tällläkin hetkellä) molempia, ja itse pidän lupista.

kanikasvattajia voit selailla www.kaniyhdistys.com kohdasta kasvattajalista. sieltä varmaan löytyy jokin kuopiolainen kasvattaja, tai ainakin siitä jostain lähistöltä? :)

kyllä kani ja koiran yhteiselo voi onnistua. mutta eläimiä ei KOSKAAN saa jättää valvomatta keskenään. koira on kuitenkin petoeläin, kiltinkin kultasennoutajan saalistusvaisto voi herätä esim omistajan ollessa poissa. tarkkailkaa eläimiä!

hankinnasta en ala selittämään, koska mun sivuilta löytyy tietoa. katsopa www.kanienkotikolo.urli.net

hauskaa syksyn jatkoa myös sinulle ja onnea kanin hankintaan! :)

• Pupsi

Mäkin sanoisin että kääpiöluppa on parempi vaihtoehto. Mulla on tosin kokemusta vain maatiaispupuista ja nyt kääpiöluppavauvasta... Mutta luppis on jo nyt osoittanu mahtavan luonteensa. Ei hätäile turhia vaan antaa käsitellä itteensä ja on ystävällinen. Kääpiöluppani on uros. Suosittelen myös kaniyhdistyksen sivuja, sieltä löydät lisää tietoa ja kasvattajia. Yhdistyksen sivujen kautta löysin myös oman kanini!=) Muistathan sitten että kani tarvitsee liikuntaa (omani juoksentelee vapaana vähintään 2h/päivä, vähempikin kai riittäisi) ja terveellistä ravintoa (porkkana, kurkku, salaatti, omena... jyvät ja AINA kuivattua heinää), sekä raikasta vettä tarjolle joka päivä. Kasvattaja neuvoo sinua varmasti mielellään lisää, mutta tossa nyt jotain perusasioita.

Mulla on 3 koiraa ja kovasti ne oli kiinnostuneita uudesta tulokkaasta. Otin jokaisen koiran yksitellen, pidin kania sylissä ja annoin niiden haistella rauhassa. Vanhin koirista on rauhallinen ja alun jälkeen se jo menetti kiinnostuksensa pupuun. Tämän koiran avulla kani tottui koiriin eikä enää hämmästele turreja. Koiraa ja kania ei saa jättää ilman valvontaa kahdestaan, sen jo ensimmäinenkin vastaaja totesi. Mutta mene ihmeessä nettiin surffailemaan, löydät enemmän tietoa sieltä!

Mukavaa syksyä ja hauskaa kanin hankintaa!=)

• Sipsu

Ei mitään jyväsekoituksia, vaan pellettejä. 2h päivässä vapaana jaloittelua ei riitä, varsinkin jos sillä on kotinaan vaan joku metrinen perushäkki. Tämä oli vain mun mielipide.

• Pupsi

Niin joo, pellettejä! Sori tämä väärä sana! Vanhasta tottumuksesta käytän pelleteistä sanaa jyvät. Mutta onneksi täällä on näitä tarkkasilmäisiä valmiina korjaamaan... Huoh! Ja toi 2 h/päivä on sekin tapauskohtaista, pääasia että kani saa liikuntaa ja virikkeitä.

• minttu

mun mielestä sun kanttis hankkii kääpiöluppa:D nii mäki tein.otin kanin just toissapäivänä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      113
      7792
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      127
      5339
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      3576
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      122
      3563
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2594
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      357
      1544
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      97
      1540
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      70
      1406
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe