Tiilikatteen leikkuu rälläkällä

Peli menetetty

Meille tehtiin kattoremontti ja pyysimme tarkastajan paikalle, joka huomasi useita puutteita.
Tällä viikolla timpuri ja firman isäntä kävi paikalla ja katsoimme korjaustarpeet läpi.
Erimielisyttää oli ja sovimme ensi viikolla korjauksien alkavan.
Soitin tutulleni ja keskustellessamme kävi ilmi, että timpuri oli rälläkällä peltejä leikellyt.
Tuttuni sanoi, että niin ei olisi saanut tehdä ja että valmistaja ei myönnä takuuta pelleille.
Tänään soitin peltien toimittajalle ja varmistelin asiaa.
Pahoin pelkään, että näin on. Pellit ovat epätasaiset ja katolla on kipinöistä tulleita jälkiä, jotka sitten lähtevät ruostumaan. Huomenna otamme katosta kuvia ja laitamme ne peltien valmistajalle.
Jumankeuta, että alkaa sylettämään tämä meininki. Kyseessä kuitenkin suomalainen firma. Katon tarkastuksessa virheitä vaan vähäteltiin ja usein sanottiin, että näin on valmistajan sivuilla käsketty tekemään.
Onneksi urakassta on vielä puolet maksamatta.
Jos käy ilmi, että takuuta ei ole, niin sitten lähdemme vaikka oikeuteen, mutta se saatanan timpurin tunari ei tule laittamaan meille uutta peltikattoa, jos takuu meni.
En tietenkään hyväksy hinnanalennusta, jos takuuta ei ole.
Eihän kukaan osta uutta autoakaan liikeestä, jos se on jo valmiiksi lommoilla.
Ja me tilasimme uuden katon, joka kestää seuraavat 20 vuotta.
Kertokaa asiantuntijat, miten katto peltejä olisi pitänyt leikata.
Kuulinkin jo, että esim. peltisakseilla. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten on käynyt??

4

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kattomies

      nakertaja on paras vaihtoehto.

    • Duunari78

      Mulla on tapana jiirit leikata rälläkällä hieman ylipitkäksi maassa ja sitten peltisaksilla suora reuna katolla, kun pelti on oikeassa kohtaa.

      Onhan niitä työkaluja millä saa leikata esim. nakertaja, peltileikkuri muistaakseni rälläkkäänkin saa jonkun 2 teräisen kovapalan missä terät pyörii eri suuntiin jne.

    • alan mies

      Olen monesti todennut että on kaksi tapaa rakentaa, se oikea ja sitten se lähes oikea... Tässä on tehty tuota jälkimmäistä tapaa käyttäen.

      Otsikkosi on muuten hieman harhaanjohtava sillä tiilikate on tiilikate, tiilikuvioinen peltikate on taas peltikate. Mutta asiaan. Rälläkän käyttö ohutlevyn käsittelyssä todellakin nollaa valmistajan antamat takuut saman tien. Tämä johtuu juurikin tuosta kuuman metallipurun lentämisestä pinnoitteelle johon palaa pieniä reikiä joka taas edesauttaa korroosiota. Sallitut työkalut ovat tuon nakertajan ja peltisaksien lisäksi mm. pyörösaha (sirkkeli siis) tai pistosaha varustettuna harittamattomalla kovapalaterällä. Näitä laitteita ja teriä saa hyvinvarustetusta rautanaulakaupasta.

      Ikävä että olet joutunut tuollaisen "ammattimiehen" uhriksi. Tunareita rakennusalalla kyllä riittää, kunnon ammattimiehen saaminen töihin vaatii hieman taustojen selvittelyä ja mielellään niitä referenssejä tai ainakin tuttujen suosituksia. Näitänkin kunnon jälkeä tekeviä onneksi vielä löytyy, tosin niistä saa maksaa täyden hinnan mutta se on silti halvempaa kuin jälkikäteen rettelöiden selvittely.

    • ruostuu

      Peltisakset tai nakertaja, rälläkkä polttaa pellin ja alkaa helpommin ruostumaan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe