Mistä lasketaan lakiosa?

Kysyvä

Kun suurempituloinen puoliso kuolee, leski saa osituksessa puolet puolisoiden yhteenlasketusta varallisuudesta. Kysymys kuuluu mistä lasketaan lasten lakiosa?
Lasketaanko se kuolleen puolison varallisuudesta vai lesken saaman osituksen jälkeen?

9

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain oma omaisuus

      Eihän sitä mitenkään voi laskea koko siitä kuolleen puolison varallisuudesta, jos leski kerran on köyhempi ja osa kuolleen omaisuudesta päätyy leskelle tasinkona. Silloinhan se omaisuus on lesken eikä vainajan.

      Lakiosa lasketaan siis tietysti siitä mikä kuolleen omaisuuden määräksi lopulta muodostuu.

      • Kysyvä

        Kiitos vastauksestasi. Näin minäkin ensin ajattelin mutta sitten menin jo ihan sekaisin näitä kysymyksiä luettuani.


      • Kysyvä

        Nyt herää kysymys lesken tasingosta. Miten sitten, jos vainajalla on testamentti, jolla hän on määrännyt miten omaisuus jaetaan lasten kesken? Olisiko testamentissa pitänyt mainita mikä omaisuus siirtyy tasinkona leskelle ja vasta lesken kuoltua lapsille, jos sitä omaisuutta on jäljellä? Voiko leski ottaa tasinkoa vain osan?


      • Juristi1
        Kysyvä kirjoitti:

        Nyt herää kysymys lesken tasingosta. Miten sitten, jos vainajalla on testamentti, jolla hän on määrännyt miten omaisuus jaetaan lasten kesken? Olisiko testamentissa pitänyt mainita mikä omaisuus siirtyy tasinkona leskelle ja vasta lesken kuoltua lapsille, jos sitä omaisuutta on jäljellä? Voiko leski ottaa tasinkoa vain osan?

        Testamentilla määrärään siitä, mitä tasingon maksamisen jälkeen jää jäljelle. Tasinko menee siis testamentin edelle, eikä tasinkoa voi testamentilla muuttaa.

        Jäämistöosituksessa voidaan hyvin sopia, että tasinko maksetaan leskelle vain osittain. Tämä edellyttää siis sopimusosapuolten yksimielisyyttä asiasta.


      • hankala änkyrä
        Kysyvä kirjoitti:

        Nyt herää kysymys lesken tasingosta. Miten sitten, jos vainajalla on testamentti, jolla hän on määrännyt miten omaisuus jaetaan lasten kesken? Olisiko testamentissa pitänyt mainita mikä omaisuus siirtyy tasinkona leskelle ja vasta lesken kuoltua lapsille, jos sitä omaisuutta on jäljellä? Voiko leski ottaa tasinkoa vain osan?

        Juristi1 jo vastasikin, mutta lisään vielä että sellaisia testamentteja joissa annetaan esinekohtaisia jako-ohjeita suuresta osasta jäämistöä, mutta unohdetaan lakiosat ja ositus kokonaan, ei koskaan tulisi laatia.

        Jos kuolinpesässä on yhteensä 10 erilaista ja eriarvoista esinettä, ja ne on testamentattu yksi kullekin 10:stä testamentin saajasta, ja varaton leski vaatii tasinkona puolet pesän omaisuudesta, niin miten jaetaan? Jotenkinhan tälläinenkin härveli puretaan, mutta ei kyllä välttämättä ollenkaan testamentin mukaan.


      • Kysyvä
        hankala änkyrä kirjoitti:

        Juristi1 jo vastasikin, mutta lisään vielä että sellaisia testamentteja joissa annetaan esinekohtaisia jako-ohjeita suuresta osasta jäämistöä, mutta unohdetaan lakiosat ja ositus kokonaan, ei koskaan tulisi laatia.

        Jos kuolinpesässä on yhteensä 10 erilaista ja eriarvoista esinettä, ja ne on testamentattu yksi kullekin 10:stä testamentin saajasta, ja varaton leski vaatii tasinkona puolet pesän omaisuudesta, niin miten jaetaan? Jotenkinhan tälläinenkin härveli puretaan, mutta ei kyllä välttämättä ollenkaan testamentin mukaan.

        Onko ositus ongelma, jos leskelläkin on omaisuutta ja puolisoiden yhteenlasketusta
        varallisuuden arvosta lapset saavat lakiosan?
        Kiinteän omaisuuden tai asunto-osakkeen käyvän arvojen määrittäminenhän ei ole ongelma.


      • hankala änkyrä
        Kysyvä kirjoitti:

        Onko ositus ongelma, jos leskelläkin on omaisuutta ja puolisoiden yhteenlasketusta
        varallisuuden arvosta lapset saavat lakiosan?
        Kiinteän omaisuuden tai asunto-osakkeen käyvän arvojen määrittäminenhän ei ole ongelma.

        "puolisoiden yhteenlasketusta
        varallisuuden arvosta lapset saavat lakiosan"

        Ei ole mitään yhteistä lakiosaa, joka laskettaisiin noin. Lakiosa on puolet perintöosasta ja perintöosan suuruus on aikaisintaan tiedossa vasta kun ositus on saanut lainvoiman. (jos ei riidellä sitten osituksen jälkeisestä jaosta).

        "Kiinteän omaisuuden tai asunto-osakkeen käyvän arvojen määrittäminenhän ei ole ongelma. "

        Ehkei tässä yksittäistapauksessa, mutta yleensä asia ei ole noin. Käyvän arvon määrittäminen millään muulla tavalla kuin kohde myymällä vapaassa kaupankäynnissä on vain pelkkä mielipide ja varsinkin tavallisuudesta poikkeavien kiinteistöjen kohdalla eri arviot voivat heittää paljonkin.


    • s.1967

      jos leski oli köyhempi ja kuollut varakkaampi eikö tehdä sovitus esim yhteen lasketut 600 000 ja se puokkiin 300 000 ja siitä lakiosa 150 000???????????? ja sihen otetaan mun mielestä mukaan myös esim maatila ja metsät ......niistä arvoista neljännes on lakiosa jos on vaan yksi rintaperillinen???? olenko oikeassa?

    • s1967

      ja ei lesken hallintaoikeus tai mikän oikeus eikä testamentti voi lakiosaa rikkoa???? niinkin olen ymmärtänyt. ennakkon annetuista lahjoista ainoan kohdalla olen ymmärtänyt että ei oteta huomioon paitsi 3 viime v ajalta??????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe