Ostin osakehuoneiston, osto hinta 200 000 €
Varainsiirtovero 3200€
Laina pankista 180 000 € korko 3,2 % / 20 v
1034 € / kk
Yhtiövastike 256 € / kk
Sähkö 15 € / kk
Autopaika 16 € / kk
Vesi 25 € / kk (3 hlö)
Kotivakuutus 8 €/ kk
Jo mikään ei muuta niin maksan seuraavat 20 vuotta asumisesta 1354 € kk / (8064 mk / kk)
kerta sijoituksena 3200€ (varainsiirtovero)
Kaveri asuu saman tasoisessa paritalossa kilometrin päässä.
ASO asunto hän maksaa kaikineen sähkö / vesi ynm
680 € / kk, elikä hänelle jää käteen 674 € kk enemmän kun minulle.
Hei
18
2687
Vastaukset
- nyt ?
Miksi et ostanut 100000 e asuntoa ?
- Mari
Ei Hesasta saa 100 000 € perheasuntoo kunnoliselta paikalta !!!
- taas ?
Mari kirjoitti:
Eli olet tehnyt tietoisen valinnan . Älä alennu sitten valittamaan ja ihmettelemään .
- kalle
Mari kirjoitti:
Vai ettei "hesasta" saa? No miksi vitussa sitten mukamas muutit sinne "hesaan", runkku! Tiesitkö muuten, ettei hesalaiset itse kutsu hesaa hesaksi. Eli et asu hesassa.
- Niko
kalle kirjoitti:
Vai ettei "hesasta" saa? No miksi vitussa sitten mukamas muutit sinne "hesaan", runkku! Tiesitkö muuten, ettei hesalaiset itse kutsu hesaa hesaksi. Eli et asu hesassa.
Kalle !
Olet aika pikkusieluinen pelle, nimittelet täällä naisia. Taidat olla itse joku mettäläinen juntti jostain lapista.
- Pohdiskelija
laskelman siitä jos 10vuoden kuluttua myyt asunnon pois? Jaat sen 120llä niin paljos se tekee?
Onpahan sentään omaisuutta, mutta voithan sinäkin muuttaa vuokralle.- Minna
Niin omaisuutta ??? onko oma asunto omaisuutta, jossain sitä on asuttava. Mun mielestä ei asunnon omistaminen ole mikään rikkauden aihe. Omaisuus on sitä että on osakkeita, metsää, maata jota voi myydä tarpeen mukaan.
Lasin että kun olen maksanut asunnon pois tällä korolla niin pankki on rikastunut 97 000 €, tietysti olen saanut siitä rippusen verovähenyksissä takaisin.
Mutta jos mun asunnon arvo laskee vaikka 10% niin pakkasella ollaan.
Ja laskin että mun täytyy peruskorjata ja huolataa asuntoa 10 vuoden välein 16 000 €, elikä 20 vuodessa 33 000 € (180 000 mk)
Nouseeko asunnon hinta 33 000 korko 97 000 € = 130 000 € / 20 v , tuskinpa ??
T . Minna - Patu33
Minna kirjoitti:
Niin omaisuutta ??? onko oma asunto omaisuutta, jossain sitä on asuttava. Mun mielestä ei asunnon omistaminen ole mikään rikkauden aihe. Omaisuus on sitä että on osakkeita, metsää, maata jota voi myydä tarpeen mukaan.
Lasin että kun olen maksanut asunnon pois tällä korolla niin pankki on rikastunut 97 000 €, tietysti olen saanut siitä rippusen verovähenyksissä takaisin.
Mutta jos mun asunnon arvo laskee vaikka 10% niin pakkasella ollaan.
Ja laskin että mun täytyy peruskorjata ja huolataa asuntoa 10 vuoden välein 16 000 €, elikä 20 vuodessa 33 000 € (180 000 mk)
Nouseeko asunnon hinta 33 000 korko 97 000 € = 130 000 € / 20 v , tuskinpa ??
T . MinnaOletettavasti myös inflaatio nakertaa lyhennystä ajan kanssa ja vastaavasti nostaa vuokraa.
- HK2
Laita ensi kerralla vähän uskottavammat luvut. Jos yhtiövastikkeesi on 256 euroa, lienee asunto aika iso, vähintään 150-neliöinen. Tai velkainen. Tai molempia. Höpö höpö. Nuorena kannattaa aloittaa. Ei ole kiva muuttaa eläkkeelle jäädessään kaupungin vuokrayksiöön.
- vai mieluisammat?
Kävin alkuvuodesta näytöillä muutamassa 95 - 5 neliön 4h k kerrostaloasunnossa. Pahimmillaan em. asuntojen vastike oli 400 euroa kuukaudessa (hoito rahoitus). Ja kyseessä eivät olleet uudet vaan -70 tai -80 luvulla valmistuneet yhtiöt. Että revi siitä.
- Ainou
Toihan on 200 tonnin kämpässä (tod näk. 3-4 h k) ihan normaali vastike, varsinkin jos vuokratontti). Sä et tiedä mistään mitään eli vaikene. Alota sä vaan nuorena velkavankeus ja katkeroidu sit toinen jalka haudassa kun ois rahaa mut ei kuntoa.
- HK2
Ainou kirjoitti:
Toihan on 200 tonnin kämpässä (tod näk. 3-4 h k) ihan normaali vastike, varsinkin jos vuokratontti). Sä et tiedä mistään mitään eli vaikene. Alota sä vaan nuorena velkavankeus ja katkeroidu sit toinen jalka haudassa kun ois rahaa mut ei kuntoa.
Tuosta tietämisestä nyt niin osaa sanoa, mutta asun tällä hetkellä seitsemännessä omistusasunnossani. Ekan ostin vuonna 1973. Miten sinä? Vuokratontilla olevien osakehuoneistojen hoitovastike ei yleensä ole yli 20 euroa neliö.
- Ainou
HK2 kirjoitti:
Tuosta tietämisestä nyt niin osaa sanoa, mutta asun tällä hetkellä seitsemännessä omistusasunnossani. Ekan ostin vuonna 1973. Miten sinä? Vuokratontilla olevien osakehuoneistojen hoitovastike ei yleensä ole yli 20 euroa neliö.
mutta kyllä harvassa on nykyään halvat vastikkeet, jos asunto on 70-90 neliötä ja maksaa n. 200000 (eli ei sijaitse kantakaupungissa vanhassa varakkaassa yhtiössä jossa paljon vuokratuloja liikeistä alakerrassa). Ton kokoluokan kämpissä vastike on pääasiassa 180-280 euroa kk, ainakin kaikissa noin 30:ssä joita olen itsekin kiertänyt herran vuonna 2004. Esim. 2001 rakennettu kolmio, 70,5 neliöö, hoitovastike (siis ei siällä rahoitusvastiketta) 211 euroa ja alueella ihan normaalia tasoa (vuosaari)
- Outoa
Miksi et mennyt myös itse ASO asuntoon asumaan, jos se on niin paljon halvempaa?
Kannattaa vertailla kuluja ennen kuin ostaa, ei jälkeenpäin. - Patu33
680 perhe kokoluokan asosta, on muuten halpa. Kerrohan vielä minkä firman aso ja mistä talosta yms. niin tarkistetaan hinta.
- gunu
Itse ihmettelim samaa! Meillä 96m2 rivari valm.2001 ,josta matsetaan 808€/kk(vastike vesi autop. netti) Espoon perukoilla.(Yhrak).
Maksetaan paljon mutta toisaalta ei ruikutetta koska tietoinen valinta.
- järkimies
No ootko laskenu mitä jää sinulle ja ystävällesi käteen kun esim. 10 vuoden kuluttua myytte asuntonne.
Sinun asuntosi myyntiarvo on silloin vähintään 250000€ ja tästä kun maksat lopun lainan pois niin käteen jää tommonen 150000€.
Ystäväsi taas saa käteen aso-maksunsa 15-20000€.
Ja niille jotka ihmettelevät arvioimaani asunnon hintaa vuonna 2014, niin näyttäkää tilasto jossa näkyy 10 vuoden ajanjakso jonka aikana asuntojen hinnat eivät ole nousseet väh. 25%. - telttamaja
3 kaveri asuu siinä metsässä teltassa, sil jää paljon enempi kun teil muilla käteen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062511Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938