Lisää maksettavaa

Notron

Etusivu > Tietoa Trafista > Ajankohtaista > Ajoneuvovero nousee keskimäärin 60 euroa vuodessa

Ajoneuvovero nousee keskimäärin 60 euroa vuodessa
16.9.2014 10.00
Hallituksen esittämä ajoneuvoveron korotus toisi keskimääräiselle autonomistajalle noin 60 euron lisän ajoneuvoveroon vuodessa. Korotuksen on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2016 alusta.

Trafin ajoneuvoliikennerekisterin mukaan liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidi- eli CO2-päästöt olivat syyskuun alussa 168 g/km ja uusi vero 60 euron korotuksen jälkeen noin 218 euroa vuodessa. Uusien, ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat 129 g/km ja uusi vero keskimäärin 50 euroa korkeampi vuodessa eli noin 159 euroa.

”Vähäpäästöisillä, alle 100 g/km päästävillä henkilöautoilla korotus on noin 40 euroa vuodessa eli jatkossa näillä pienipäästöisillä autoilijoilla ajoneuvoveroa tulee maksettavaksi noin 120 euroa vuodessa”, tarkentaa osastonjohtaja Juha Kenraali veron vaikutusta pienipäästöisiin autoihin: ”Veronkorotus on pyritty suuntaamaan niin, että vähäpäästöisten autojen korotus on suuripäästöisiä pienempi, minkä toivotaan osaltaan kannustavan ympäristöystävällisempien autojen hankintaan, esim. sähköautojen veronkorotus on vain 24 euroa vuodessa.”

Liikennekäytössä oleva pakettiauton CO2-päästöt ovat keskimäärin 200 g/km ja uusi ajoneuvovero olisi noin 280 euroa vuodessa. Uusien, ensirekisteröityjen pakettiautojen keskimääräiset co2-päästöt ovat 182 g/km ja uusi vero noin 244 euroa vuodessa.

Ajoneuvoveron korotuksen on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2016 alusta, mutta riippuen siitä monessako erässä ajoneuvoveronsa maksaa, voi korotus näkyä ajoneuvoverolipuilla jo vuoden 2015 alkupuolellakin.

Hallitus esitti 15.9.2014 ajoneuvoveron korottamista verotuottojen lisäämiseksi, mutta myös veron ohjausvaikutuksen parantamiseksi. Ajoneuvovero määritellään auton hiilidioksidipäästöjen mukaan ja ennen vuotta 2000 käyttöönotetuilla painon perusteella. Trafi hoitaa ajoneuvoveron keräämisen.

Lisätietoja:
osastonjohtaja Juha Kenraali, p. 029 534 7162, juha.kenraali(at)trafi.fi
Lypsy jatkuu vuodesta toiseen, onko oikein?

0

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
        Haapavesi
        82
        1339
      2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
        Maailman menoa
        65
        1115
      3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
        Maailman menoa
        202
        1108
      4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
        Maailman menoa
        169
        1061
      5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
        Ikävä
        12
        1019
      6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
        Ikävä
        103
        973
      7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
        Ikävä
        68
        886
      8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
        Ikävä
        125
        830
      9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
        Ikävä
        123
        758
      10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
        Ikävä
        77
        745
      Aihe