Mitä harrasteita teillä on

Tatti

Olen tässä miettinyt myös sitä mitä te yleensä harrastatte ja miten kuurous vaikuttaa harrasteisiin. Miten se esim. rajoittaa ja miten se voi ehkä jopa avata lisää mahdollisuuksia tai syventää niitä.

30

1629

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tatti

      Katsoin tuossa juuri viittomakieliset uutiset ja näin jutun kuurojen urheiluseurasta joka täyttää 100v. Nimi oli näkyi Hero. Lentopallosta ainakin puhuttiin. Ei selvinnyt mitä muita lajeja siellä on. Haastateltiin ainakin Markku Aroa. Sitten jotain naista ja lopuksi jotain puheenjohtajaa olikohan nimeltään joku Nina. On kuulema Suomen vanhin vammaisurheiluseura.

      • Ainakin Herossa on salibandy joukkue joista jotkut pelaa myös kuulevien SM-sarjassa....Viime vuonna ainakin yks pelas HIFK:ssa....Muita en muista enkä tiiä,hitsit,kun en nähnyt noita uutisia....


    • Joo-Joo

      No aikaisemmin voimistelin..Nyt menee koiran kanssa..Niin ja se käsitehty paperi..

    • Tatti

      Vastauksista tai paremminkin niitten puutteesta päätellen ei paljon tunnu harrastuksia olevan.

      • ~¤höyhen¤~

        Eiköhän kuurot pysty ihan normaalisti harrastamaan melkeinpä mitä vaan.. Ei ehkä mitään musiikkiin tai näyttelemiseen liittyvää.. mutta muuten kaikkea samaa mitä muutkiin tavalliset ihmiset.. Eiköhän ne silmät oo kuitenkin tärkeimmät? Ja jos on asiaa nii voihan sen aina kirjoittaa paperille, jos ei osaa viittomakieltä..


      • kyllä
        ~¤höyhen¤~ kirjoitti:

        Eiköhän kuurot pysty ihan normaalisti harrastamaan melkeinpä mitä vaan.. Ei ehkä mitään musiikkiin tai näyttelemiseen liittyvää.. mutta muuten kaikkea samaa mitä muutkiin tavalliset ihmiset.. Eiköhän ne silmät oo kuitenkin tärkeimmät? Ja jos on asiaa nii voihan sen aina kirjoittaa paperille, jos ei osaa viittomakieltä..

        Kyllä kuurotkin harrastavat teatteria ja näyttelemistä. Helpoiten tietenkin omassa porukassaan, jossa koko näytelmä voidaan esittää viittoen.


      • Ronjuli

        Mulla on harrastuksena keilailu, kuulun kuurojen keilailuseuraan, kuuroilla on monenlaisia harrastuksia esim: Kuurojen kulttuuri,-toimintaa, onhan noita esim naistenkerhoja, viittovat motoristit, bridgekerhoa, keilailua, salibandyä,lentopalloilua, koripalloa, yms, mitä löytynee.


    • Tepi74

      Hyvää syksyä ja elämää!!

      Nähdään joskus,jos tänne vielä joskus eksyt!!

    • Mie

      Mä oon käynny pelailemassa jonkun verran kuurojen kanssa lentopalloa. Pelin lomassa tulee tietysti joitakin väärinkäsityksiä. Esimerkiksi ei tiedetä kuka ottaa pallon, kun ei pysty huutamaan et mä otan ja tietysti viittomaankaan ei ehdi kun pallo kuitenkin liikkuu niin nopeasti.

      • MaaKoo

        Tietoaha löytyy esim. urheilulajeista www.skul.org ja muusta vaikkapa www.kl-deaf.fi

        Itse olen harrastanut ihan kilpatason urheilua kuulevien kanssa ja siinä sivussa myös kuurojen kisoissa ollu mukana. Ei kuurous ole minkään lajin este, joissakin pitää vaan soveltaa eri tavalla "ilmoitus" esim. kuurojen jääpeleissä tai vaikkapa salibandyssä, lippuja heilutellaan pillin sijasta (tai jos on hyvä jäähalli, siellä on vilkut kaukalon laidalla)....

        On kuuro tanssijakin, ammattilainen.. näyttelijöitäkin on todellakin. Noista sivuilta voit löytää jotain lisää tietoa ja YLE:n teksti-tv 550 sivut on hyvä lähde.


    • Tatti

      Tulin juuri 10km lenkiltä. Oli kyllä hyvin liukasta joten oli vähän hankalaa pitää vauhtia ja pysyä pystyssä.

      • puer86

        Palaan takaisin tällekin palstalle. Moi kaikki.
        No, minä myös lenkkeilen.
        Sen lisäksi kulutan aikaa tietokoneella ja silleen.


      • puer86 kirjoitti:

        Palaan takaisin tällekin palstalle. Moi kaikki.
        No, minä myös lenkkeilen.
        Sen lisäksi kulutan aikaa tietokoneella ja silleen.

        Miestä ei oo näkyny täällä pitkään aikaan??
        Mä tulin just uimasta ja huomee meen kattoo miesten liigaa (salibandya) Kirkkonummelle....Toivottavasti bussit kulkee,että pääsee junalle helposti!!


      • puer86
        Tepi-74 kirjoitti:

        Miestä ei oo näkyny täällä pitkään aikaan??
        Mä tulin just uimasta ja huomee meen kattoo miesten liigaa (salibandya) Kirkkonummelle....Toivottavasti bussit kulkee,että pääsee junalle helposti!!

        Minä olen ollut muilla palstoilla. Eipä ole ollut mitään erityistä sanottavaa, niin en ole vain kirjoittanut tänne.
        Niin, ja minähän myös harrastan lucid-unia:
        www.hoyhensaaret.tk
        Kannattaa tutustua kyseiseen ilmiöön, erittäin mielenkiintoinen ilmiö, täytyy sanoa. Tosin ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kaipa se olisi mahdollista, ehkä.


    • Tatti

      Harrastaako joku teistä vaikka erävaellusta tai luontoretkeilyä. Haittaako kuulovamma siinä paljon. Tietysti sen ettei lintuja ja muita luonnonääniä kuule, mutta voihan sitä nauttia muuten luonnosta.

      • MaaKoo

        Ei varmasti haittaa.... ettei kuule kun vaeltaa, sitäkin olen urheilun vuoksi joutunut tekeen niitä treenejä ja Lapissa se on mahtavaa. Kevon maisemiin suosittelen ehdottomasti, käsivarressa!

        Silmät korvaa kuulon puutteen ja hiljaistahan siellä on, että... ei kun nauttimaan silmäilosta. Kylk mä sen verran kuulen, mutta ei sil merkitystä oo sil taval missään liikuntamuodossa kuulolla. Kaikkeen tottuu visuaaliseen tapaan huomata milloin jotain tapahtuu... ;)


    • Tatti

      Nettiin kirjoittelu ei ainakaan näy kuuluvan harrastuksiinne muuta kuin muutamilla yksilöillä. Tatti menee talvilevolle tältä palstalta. Tai paremminkin keskityn joihinkin muihin palstoihin.

    • Tatti

      Onko teissä koiraharrastajia tai onko teillä kuulokoiria?

      • Joo

        Tullut harrastettua koirien kanssa..Nyt on tää Belgi.


      • Tatti
        Joo kirjoitti:

        Tullut harrastettua koirien kanssa..Nyt on tää Belgi.

        Belgialaisiahan on neljä eri muunnosta, laekenois, malinois, tervueren, groenendal. Mitä sinä harrastat koirasi kanssa. Nehän on hyvin monipuolisia koiria.


      • Joo

      • Tatti

    • Body Guard

      En ole kuuro, mutta kiinostaisi tietää onko kuulovammaisia harrastamissani lajeissa. Ne on erilaiset voimailu- ja taistelulajit. Pari tiedän jotka on ollut koska olen nähnyt heitä samoissa hommissa. Kuuroilla on alalla jonkunverran kysyntää.

      • Nöösi

        Kampailen sossu kanss ja nostelen eläket.


      • deejayy
        Nöösi kirjoitti:

        Kampailen sossu kanss ja nostelen eläket.

        joo kuurot harrastavat erilaisia lajeja siinä missä kuulevatkin, joukkuelajit näyttävät olevan suosituimpia mutta kuurojen keskuudessa löytyy myös "vähemmän tunnettujen" lajien harrastajia.. Muistaakseni yks kuuro äijä pelaa lätkää Jokereissa (A-SM) ja salibandyn SM sarjassa pelas yks kuuro ja nykyään salibandyn 1divaris löytyy kuuroja pelaajia ja jääkiekon 2divaris myös...

        kuurojen "urheilusaitteja":

        Kuurojen urheiluliitto
        http://www.skul.org

        DEAF LIONS
        http://www.skul.org/deaflions

        Salibandy ja muita salibandyyn liittyviä linkkejä
        http://www.skul.org/salibandy


      • Body Guard

        Urheilumiehenä kiinostaa osallistuuko kuurot vammaisurheilupuolelle vai ei.


      • Body Guard kirjoitti:

        Urheilumiehenä kiinostaa osallistuuko kuurot vammaisurheilupuolelle vai ei.

        Kummassaki....Salibandystä jota seurailen,niin ainakin SM-sarjassa Hifkissä oli kuulevien sarjassa yks kuuro pelaaja (mihin lie kadonnut),
        mut ei pelaa enää samoin Oilersissa oli kaks kuuroa pelaajaa ykkösdivarissako ne pelas,nykysin pelaa SC Sählyssä,joissa kaikki kuuroja.Lentopal-
        lossa on kans yks kuuro kuulevien sarjassa,nimeä
        en nyt muista tähän hätään =(,että kysymykseen vastaan sekä että.Hero on kuulovammasten urheiluseura ja olikohan se jo 100-v. vanha seura
        ja siellä urheilulajeja on monta....
        Selventiköhän tää vastaus yhtään??


      • Mä vaan
        Tepi-74 kirjoitti:

        Kummassaki....Salibandystä jota seurailen,niin ainakin SM-sarjassa Hifkissä oli kuulevien sarjassa yks kuuro pelaaja (mihin lie kadonnut),
        mut ei pelaa enää samoin Oilersissa oli kaks kuuroa pelaajaa ykkösdivarissako ne pelas,nykysin pelaa SC Sählyssä,joissa kaikki kuuroja.Lentopal-
        lossa on kans yks kuuro kuulevien sarjassa,nimeä
        en nyt muista tähän hätään =(,että kysymykseen vastaan sekä että.Hero on kuulovammasten urheiluseura ja olikohan se jo 100-v. vanha seura
        ja siellä urheilulajeja on monta....
        Selventiköhän tää vastaus yhtään??

        Musta tuntuu että joku tajusi väärin kuurojen harrastuksesta.. Itse harrastan lumilautailua, pyöräilyä, yms.. ´mielestäni kuurous ei estä harrastamisesta. tiedän että kuurot harrastavat melkein mitä vaan.. löytyy myös esim cheerland, vuorikiipeilyä, sukellusta, taekwondoa, salibandyä, jalkapalloa, lätkää, ratsastus, ampumislajissa, yms..
        Kuurot harrastavat myös muita kuin urheilua.. kuten valokuvausta, moottoripyöräilyä,yms.. Myös jotku harrastavat teatteria.. Ei tullut mieleen jotakin esteitä harrastamiseen.. On kuurouksesta hyötyä.. esim ampuimessa.. äänet eivät häiritsisi..


      • tappelija

        Minä harrastan kamppailulajeja. Olen käynyt vapaaottelun(kaikki keinot sallittu) matseilla sekä lukkopainin kisoissa, jopa ammattilaisten taso.. Olen voittanut joskus ja saanut mitalit. Tässä maailmassa taidan olla ainoa kuuro hemmo, joka harrastaa kunnon hakkamista(siis mm. vapaaottelua).


      • tiittulii
        tappelija kirjoitti:

        Minä harrastan kamppailulajeja. Olen käynyt vapaaottelun(kaikki keinot sallittu) matseilla sekä lukkopainin kisoissa, jopa ammattilaisten taso.. Olen voittanut joskus ja saanut mitalit. Tässä maailmassa taidan olla ainoa kuuro hemmo, joka harrastaa kunnon hakkamista(siis mm. vapaaottelua).

        Telkkarista tuli tänään tosi mielenkiintoinen dokkari Lauletaan viittoen -kuoron kuoronjohtajasta. Musiikki voi siis olla myös kuuron harrastus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe