Saamen kieli?

Kamu

Mika olisi paras keino/lahde pohjoissaamen-
kielen opiskelulle? Siis itsenaiseen opiskeluun nimenomaan.

Lisaksi, kun en saamenkielesta juuri mitaan
tieda, onko jollakulla kokemuksia, etta
kuinka helppo/vaikea kieli on oppia
Suomalaiselle? Onko paljon rakenne-eroja?

Kiitos!

14

4157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Áhkos

      Pohjoimaisena yhteistyönä julkaistiin joskus 1980-luvulla DAVVIN 1-4 opetusmateriaali, joka soveltuu myös itsenäiseen opiskeluun. Itse en ole siitä kovin innostunut, sillä se on turhan steriili, mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Kansan suussa kurssi kulki nimellä "Gos lea hivsset?" Johon oikea vastaus oli"Hivsset lea olgun".

      Mutta käypä vilkaisemassa tätä linkkiä http://www.yle.fi/samiradio/samilink.htm, sieltä löydät myös saamen kielen opiskelusta. Vilkaise eritoten norjalaisen Karabok-kirjakaupan -linkkiä, sillä minusta tuntuu, että sieltä voisit löytää sinulle sopivaa kirjallisuutta.

      Buori lihku lohkamiidda! Onnea luvuillesi!
      sávva àhkos

    • ei kai se tuo Ahkos-nimimerkin mainitsema Davvin-kielikurssi ole enää mitenkään erityisen houkutteleva tai moderni, mutta se on kuitenkin yhä käytössä oleva peruskurssi josta varmaan kannattaa aloittaa. Jonkinlaista saamen kielen kesäkurssia tai vastaavaa kannattaisi kysyä, en tiedä miten niitä mahtaa Suomen puolella olla tarjolla.

      Saame on suomen sukukieli joten kyllä siinä enemmän on yhtäläisyyksiä suomen kanssa kuin muissa kielissä joita koulussa opimme... Sijamuotoja on pohjoissaamessa vähemmän, systeemi on aika helppo oppia.... Lähetä sähköpostia jos haluat jutella enemmän, nyt ei ollut aikaa kirjoittaa. :) Olen itse opiskellut saamea aikuisiällä.

      osoite [email protected]

      • arwi61

        Hei,

        keskustelunne on jo edellisen vuoden puolelta, mutta toivottavasti joku vastaa minulle. Minä myös olen kiinnostunut opiskelemaan saamenkieltä itsenäisesti. Olen itse kielikouluttaja, joten keksin varmaan metodit kunhan osaisin hakea oikeanlaista materiaalia, siis mitä joku muukin on käyttänyt ja hyväksi todennut.

        Lähettämäsi linkki ei valitettavast toiminut.
        Vastailkaa, pliis.


      • Piipaa-auto

        Tampereelta löytyy kyllä saamenkielen kursseja, se on itsestänsä vain kiinni haluaako lähteä.


    • saamelainen

      No kieli on aika helppo. olen 12 puhun saame ja suome ihan yhtä hyvin. mutta en sit tiiä teist etelän ihmisistä miten te opitte

    • vähän opiskellu

      Saamelaisalueen koulutuskeskus järjestää verkko-opiskeluina saamen alkeet- kurssin, ei mikään halpa. saame kielenä on tosi paljo samanlainen ko suomi, helppo oppia ja mielenkiintonen!

    • Lätykärsä

      Minä opiskelen pohjoissaamea itse. Ja uskon että parhain keino ei ole opiskella itseksensä, ei saa millään muuten kaikkiin kysymyksiinsä vastausta. Kuitenkin tarvitsee jonkun siihen. Mutta itsenäinen opiskelu riippuu siitä tuleeko sinulla olemaan jotakin tarkoitusta tämän kanssa. Haluatko esimerkiksi valita kielen omaksi äidinkieleksesi. Jos haluaa opiskella jotakin kieltä pitää muistaa että kielellä on ihan oma arvonsa.
      Ja että ei kaltoin kohtele sitä. Vain että muuten vaan haluaa valita sen, kaikkia kieliä kunnioin ottaen! En siis tarkoita että; joo ottakaa kaikkia kieliä. Minä voisin ehdottaa yhtä kirjasarjaa jos haluat opiskella pohjoissaamea. Olen itsekkin vasta aloittanut. Elikkä; "Cealkke dearvvuođaid" Tiedot Helmi Länsmanin kirjasarja johon kuuluu monia osia. Okta, guokte... Kirjan voi tilata ihan Suomalaisesta kirjakaupasta.

    • Minipossu

      Hei.

      Toivottavasti joku vielä lukee tätä ketjua :). Semmosta ajattelin kysellä onko kenelläkään tietoa pystyykö pohjoissaamea opiskelemaan kielikurssina Lahden alueella? Kiinnostusta olisi opiskella kieltä, mutta jotenkin tuntuu olevan opiskelumahdollisuudet hieman kiven alla. Itseopiskelu onnistuu kanssa, mutta onko miten tehokasta materiaalia saatavilla itseopiskeluun?

      Kiitoksia vastauksistanne!

    • salainensaamelainen

      Billa lea olgun = auto on ulkona

    • Inmahtan

      Opiskelen itsenäisesti pohjoissaamea Davvin-kirjasarjasta. Ensimmäisen kirjan loppupuolella on tullut vastaan rakenne, jota en ymmärrä. Mitä tarkoittaa geasa galga mielki? Tarkoittaako se: kuka tarvitsee maitoa, kuka pitää maidosta vai jotain aivan muuta?

      • Geasagalgamielki

        Kenelle tulee maitoa


      • Oahppan

        Seurueesta joku on ilmoittanut juovansa maitoa. Kun sitä tuodaan pöytään, hän kysyy, noilla sanoilla, - "kenelle maodon pitikään tulla". Kirjasta nyt jo 13. Painos!!!


    • Anonyymi

      Hei! Mä oon lukenut saamea m.m. Davvin -kurssin avulla, mut mulla ei ole siihen kuuluvia CD:itä. Tietääkö joku mistä voisin löytää tai tilata niitä halvalla? Ne voisi olla vaikka käytettyjä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe