Muuttaminen ulkomaille opiskelemaan tai töihin

vielälukiolainen

Olen lukion abiturientti ja olen tässä miettinyt tulevaisuuttani, mitä ja missä opiskelisin, mitä ja missä työskentelisin. Mielessäni on pyörinyt pitkään, jos muuttaisin johonkin muuhun EU-maahan tai Sveitsiin opiskelemaan tai edes työskentelemään opintojen jälkeen. Kielitaito minulla on hyvä. Olen opiskellut englantia yhdeksän vuotta, saksaa kahdeksan vuotta, ruotsia viisi vuotta ja ranskaa vuoden. Kielitaitoni on siis sen mukainen mitä voi odottaa noin kauan kieliä opiskelleelta. Todennäköisimmät kohteet olisivat Itävalta, Saksa tai Luxemburg euron takia, mutta yhtenä vaihtoehtona pidän myös Isoa-Britanniaa. Kaikissa maissa olen vieraillut useasti, mutta Luxemburgissa en kertaakaan ja olen tykännyt! Itävallassa ja Saksassa minua houkuttelevat hyvät koulutus- ja työllisyysmahdollisuudet samoin kuin Englannissa sekä Suomea matalampi hintataso kulutustavaroista vuokraan.

Pyytäisinkin teiltä kaikilta asiallisia mielipiteitä koskien asiaani. Kannattaisiko minun opiskella Suomessa vai jossakin edellä mainitussa EU-maassa? Millaista ja miten ulkomaille muuttaminen sujui? Oliko suuri koti-ikävä? (Itselläni uskoisin olevan pari ensimmäistä kuukautta jonkin asteista koti-ikävää ja siitä sitten lieventyisi) Jos olette jääneet pysyvästi ulkomaille onko paluumuutto käynyt mielessä? Miksi tai miksi ei?

Kiitos jo etukäteen! :---)

3

257

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herzen

Heippa hei!

Heti alkuun sanoisin, että älä kuuntele muiden mielipiteitä opiskelun ja muuton suhteen, sillä myöhemmin alkaa uskottavammin kaduttamaan, jos ei olekaan kuunnellut itseään ja omia mielipiteitä!

Itse opiskelen Saksassa ja voin sanoa, että päivääkään en vaihtaisi pois. Muutto on suhteellisen helppoa, EU:ssa kun ollaan. Haastavimpana asiana pidin tavaramäärän karsimista Suomesta lähtiessä, kaikki muu kyllä hoituu. Koti-ikävää mulla ei ollut juurikaan, ensimmäiset pari viikkoa kylläkin, mutta pikkuhiljaa sekin helpotti kun löysi kavereita ja pääsi "kiinni elämään" täälläkin suunnalla. Toistaiseksi ei kyllä ole suunnitelmissa muuttaa takaisin Suomeen, mutta koskaan ei tiedä, sillä olen täällä verrattaen lyhyen aikaa vasta asunut.

Jos koet, että haluat lähteä ulkomaille opiskelemaan, lähde! Itse vain päätin lähteä enkä yhtään miettinyt "järkisyitä" miksi olisi pitänyt jäädä Suomeen opiskelemaan. Sen verran voin varoittaa, että jos ulkomaille lähdet niin vaarana on, että menetät itsesi ja sydämesi toiselle maalle, jolloin olet tavallaan "kahden maan loukussa", sillä Suomi on aina se kotimaa. Mutta toisaalta omasta mielestäni tämä kaikki on kuitenkin ollut sen arvoista! :)

Tsemppiä tulevaisuuteen! :)

• Onneaopiskelupaikka9

Moni ulkomailla valmistunut tuttuni ei ole saanut Suomesta töitä, koska eivät ole valmistuneet parhaimmista ulkomaalaisista yliopistoista. Heille on tullut myös erittäin isot velat maksettavaksi opiskelujen päätyttyä.

Suosittelen suorittamaan kandin tutkinnon Suomessa, käydä yhden vaihtarilukuvuoden ulkomailla ja päättää sitten meneekö suorittamaan maisterin tutkinnon ulkomaille. Suomessa on olemassa englanninkielisiä tutkintoja rajattomasti.

Olen kauppatieteilijä enkä ole kyllä kuullut aikaisemmin paljoa hyvää sanottavaa Itävallan yliopistoista. Wienissä on hyviä yliopistoja, mutta niin on kaikissa isoissa kaupungeissa. Serkkuni perhe muutti Sveitsiin vasta tehtyään pari vuotta töitä englannissa. Sveitsi on erittäin kallis maa asua ja hyvät yliopistot maksavat 20 000 euroa vuodessa, minkä lisäksi pitää maksaa asuminen, mikä on kaikkialla Sveitsiä kallista.

Minä aion muuttaa vasta maisterintutkinnon jälkeen ulkomaille, kun olen saanut työkokemusta muutaman vuoden opiskelun ohessa.

Mitä alaa aiot mennä opiskelemaan? Humanistialat eivät ole hyviä aloja ulkomailla, jos aiot saada hyvän työpaikan.

• shoxda

Mä kanssa aion muutta ulkomaille kun saan maisteritutkinnon valmiiksi, aion kyllä jo vähän ennen sitä ruveta katsomaan töitä. Itseä kiinnostaa tällä hetkellä paljon saksankielinen Eurooppa. Itse tykännyt kovasti sekä Saksasta ja Itävallasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      75
      1230
    2. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      82
      1147
    3. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      24
      1115
    4. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      129
      965
    5. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      6
      918
    6. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      60
      854
    7. Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???

LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.
      Ähtäri
      73
      734
    8. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      132
      682
    9. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      50
      662
    10. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      80
      632
    11. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      48
      547
    12. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      90
      540
    13. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      131
      524
    14. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      512
    15. Minulla on ikävä Sinua kulta, rakas

Olisitpa lähelläni, tarvitsen sinua ❤️
      Ikävä
      36
      505
    16. Suomen 4. seksikkäin mies Miika Nousiaisen tilalle - Pitääkö olla huolissaan palaa tv:seen

Suosittu keskusteluohjelma tekee paluun. Tällä kertaa panelistina ei jatka enää Miika Nousiainen, vaan hänen tilalleen t
      Suomalaiset julkkikset
      11
      490
    17. 43
      477
    18. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      41
      467
    19. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      19
      456
    20. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      85
      444
    Aihe