Muuttaminen ulkomaille opiskelemaan tai töihin

vielälukiolainen

Olen lukion abiturientti ja olen tässä miettinyt tulevaisuuttani, mitä ja missä opiskelisin, mitä ja missä työskentelisin. Mielessäni on pyörinyt pitkään, jos muuttaisin johonkin muuhun EU-maahan tai Sveitsiin opiskelemaan tai edes työskentelemään opintojen jälkeen. Kielitaito minulla on hyvä. Olen opiskellut englantia yhdeksän vuotta, saksaa kahdeksan vuotta, ruotsia viisi vuotta ja ranskaa vuoden. Kielitaitoni on siis sen mukainen mitä voi odottaa noin kauan kieliä opiskelleelta. Todennäköisimmät kohteet olisivat Itävalta, Saksa tai Luxemburg euron takia, mutta yhtenä vaihtoehtona pidän myös Isoa-Britanniaa. Kaikissa maissa olen vieraillut useasti, mutta Luxemburgissa en kertaakaan ja olen tykännyt! Itävallassa ja Saksassa minua houkuttelevat hyvät koulutus- ja työllisyysmahdollisuudet samoin kuin Englannissa sekä Suomea matalampi hintataso kulutustavaroista vuokraan.

Pyytäisinkin teiltä kaikilta asiallisia mielipiteitä koskien asiaani. Kannattaisiko minun opiskella Suomessa vai jossakin edellä mainitussa EU-maassa? Millaista ja miten ulkomaille muuttaminen sujui? Oliko suuri koti-ikävä? (Itselläni uskoisin olevan pari ensimmäistä kuukautta jonkin asteista koti-ikävää ja siitä sitten lieventyisi) Jos olette jääneet pysyvästi ulkomaille onko paluumuutto käynyt mielessä? Miksi tai miksi ei?

Kiitos jo etukäteen! :---)

3

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herzen

      Heippa hei!

      Heti alkuun sanoisin, että älä kuuntele muiden mielipiteitä opiskelun ja muuton suhteen, sillä myöhemmin alkaa uskottavammin kaduttamaan, jos ei olekaan kuunnellut itseään ja omia mielipiteitä!

      Itse opiskelen Saksassa ja voin sanoa, että päivääkään en vaihtaisi pois. Muutto on suhteellisen helppoa, EU:ssa kun ollaan. Haastavimpana asiana pidin tavaramäärän karsimista Suomesta lähtiessä, kaikki muu kyllä hoituu. Koti-ikävää mulla ei ollut juurikaan, ensimmäiset pari viikkoa kylläkin, mutta pikkuhiljaa sekin helpotti kun löysi kavereita ja pääsi "kiinni elämään" täälläkin suunnalla. Toistaiseksi ei kyllä ole suunnitelmissa muuttaa takaisin Suomeen, mutta koskaan ei tiedä, sillä olen täällä verrattaen lyhyen aikaa vasta asunut.

      Jos koet, että haluat lähteä ulkomaille opiskelemaan, lähde! Itse vain päätin lähteä enkä yhtään miettinyt "järkisyitä" miksi olisi pitänyt jäädä Suomeen opiskelemaan. Sen verran voin varoittaa, että jos ulkomaille lähdet niin vaarana on, että menetät itsesi ja sydämesi toiselle maalle, jolloin olet tavallaan "kahden maan loukussa", sillä Suomi on aina se kotimaa. Mutta toisaalta omasta mielestäni tämä kaikki on kuitenkin ollut sen arvoista! :)

      Tsemppiä tulevaisuuteen! :)

    • Onneaopiskelupaikka9

      Moni ulkomailla valmistunut tuttuni ei ole saanut Suomesta töitä, koska eivät ole valmistuneet parhaimmista ulkomaalaisista yliopistoista. Heille on tullut myös erittäin isot velat maksettavaksi opiskelujen päätyttyä.

      Suosittelen suorittamaan kandin tutkinnon Suomessa, käydä yhden vaihtarilukuvuoden ulkomailla ja päättää sitten meneekö suorittamaan maisterin tutkinnon ulkomaille. Suomessa on olemassa englanninkielisiä tutkintoja rajattomasti.

      Olen kauppatieteilijä enkä ole kyllä kuullut aikaisemmin paljoa hyvää sanottavaa Itävallan yliopistoista. Wienissä on hyviä yliopistoja, mutta niin on kaikissa isoissa kaupungeissa. Serkkuni perhe muutti Sveitsiin vasta tehtyään pari vuotta töitä englannissa. Sveitsi on erittäin kallis maa asua ja hyvät yliopistot maksavat 20 000 euroa vuodessa, minkä lisäksi pitää maksaa asuminen, mikä on kaikkialla Sveitsiä kallista.

      Minä aion muuttaa vasta maisterintutkinnon jälkeen ulkomaille, kun olen saanut työkokemusta muutaman vuoden opiskelun ohessa.

      Mitä alaa aiot mennä opiskelemaan? Humanistialat eivät ole hyviä aloja ulkomailla, jos aiot saada hyvän työpaikan.

    • shoxda

      Mä kanssa aion muutta ulkomaille kun saan maisteritutkinnon valmiiksi, aion kyllä jo vähän ennen sitä ruveta katsomaan töitä. Itseä kiinnostaa tällä hetkellä paljon saksankielinen Eurooppa. Itse tykännyt kovasti sekä Saksasta ja Itävallasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7949
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4522
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1689
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe