Vapaa tahto ja syntiinlankeemus

Κέρβερος

Vapaasta tahdosta on keskusteltu ennenkin, mutta a) en niitä kaikkia muista ja b) osallistuminen oli kovin nahkeata.
Palataan siis aiheeseen, kun tuntuu, että lisävalaistus olisi tervetullutta.
E-paimenella oli tuo myrkkylasi-avauksensa, mutten sitä enää löytänyt ja nyt se alkoi kummasti vaivaamaan.
Synnin olemuksesta lie ollenemme päässeet jonkinlaiseen auttavaan yksimielisyyteen.
Syntiinlankeemuksesta sensijaan emme ole.
Hyvyyden ja pahuuden olemassaolo paratiisissa askarruttaa ja mielestäni paratiisissakin oli olemassa pahuus.
Luotujen mielissä oleva kyky havaita tuota pahuutta askarruttaa. Miten voi ymmärtää hyvän ja pahan merkityksen ennekuin on maistanut hyvän- ja pahantiedon puusta. Kaikki sitä ennen (puraisua) tapahtuneet asiat ovat puhtaasti sellaisia, ettei niistä vaan voi tietää, kun ei ymmärrä sitä hyvän tai pahan merkitystä ???
Sanomisen: "älä syö tuosta" merkitystä ei voi, mielestäni, käsittää, ennen kuin on tieto tuon sanoman merkityksestä kieltona kun ei ole olemassa kasitettä väärä tai oikea olemassakaan.
Oliko tuossa oikeasti sitten kyse vapaasta tahdosta, jos ei sellaista ollut olemassakaan nuilla ensiluoduilla? - mielipiteitä?

27

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .ePaimen

Nämä ovat jokaista ihmistä koskettavia syvällisiä kysymyksiä, joita on helpompi ehkä käsitellä myytein, kielikuvin, vertauksin ja esimerkein elävästä elämästä kuin teoriassa.

Raamattu aloittaa jumalasuhteesta hyvin merkillisesti ja monitahoisesti. Ajatellaanpa vaikka tätä

Edenin puutarhassa on ihmiselle kaikkea ihanaa, toisiaan varten luomalla luodut Adam ja Eeva siellä nakupelleinä kirmaavat puhtaan luonnon ja raikkaiden vesien keskellä toisiaan häpeilemättä. Jos nälkä tulee, vegetaristit saavat mitä maukkaimpia eri makuisia ja tuntuisia tuoreita hedelmiä syödä tai yrttejä popsia. Eläimet ovat ystäviä ja lemmikkejä, jellona siellä, elehvantti täällä, puiden varjossa kirahvi ja okapi.

Ihminen on paratiisimaisessa viattomuuden tilassa eikä tiedä, kuten kerberos sanoo, mikä on hyvää ja mikä pahaa. Kaikki on luonnollista ja vapaata ja kiitoksella vastaanotettavaa ja nautittavaa, minkä Jumala on luonut.

Vaan siellä keskellä tätä ihanuutta on yksi ainoa kieltotaulu - tästä puusta syöminen on kuolemanrangaistuksen uhalla kielletty.

Tämä oli Adamille heti alusta selvitetty, jo kauan ennen suloisen Eevan luomista seuraansa. Ihan perusasia, yhden hedelmän syöntikielto kun satoja muita hedelmälajeja sai vapaasti syödä massun täydeltä.

Raamattu antaa tällaisen kuvan ja jos Adamilla ja Evalla ei ollut tajua hyvästä ja pahasta, heillä kuitenkin oli selvä Jumalan käsky että EI TÄSTÄ

Tiedämme kaikki kuinka kävin, ja näemme, että nuorella parilla oli vapaus uhmata kuolemanrangaistusta ja haukata kielletystä hedelmästä.

Tuntuu itsestäänselvältä, että heillä olisi ollut vapaus olla haukkaamatta.

Mutta melkoinen vetovoima yhden ainoan käskyn rikkomiseen oli, sellainen vielä, että Jumalan paratiisiin luoma viekas käärme sai puuhata rauhassa vietellen Eevan ja tämä Adamin.

Eli jos Adam ja Eeva eivät olisi haukanneet, ei mitään Raamattua tarvittaisi, heidän jälkeläisensä eläisivät suloisessa puutarhassa, missä mitään ei puutu.

Nyt vapaa tahto saa nimen "Kadotettu paratiisi"

Mutta kenen oli vastuu, että nuoripari kompastui? Eeva syytti käärmettä, Adam syytti Jumalaa, joka moisen eukon oli hänelle antanut...

• teu,

ePaimen , muutern hyvin Mutta et kaikessa vatannut siihen , mitä tuonelan koira
      kysyi , hän ei kysynyt mitään elaimistä , tai heidän ilostaa jota emme tiedä , vaan
      hän kysyi vaapaasta tahdosta ,joka heillä oli kuitenkin rajoitettu .

Miksi , SIKSI KUN JUMALA halusi tietää milloin heietä tulisi kiellon rikkojia niin
      kuin sitten kävi , heillä oli tieto jos he siitää syö he on kuolemalla kuolevia , ja niin
      Heille kävi , ei heitä pettänyt Käärme , vaan heidät petti saa ta na joka koski saamaan vittelyksen kuin kuin hän koski taivaan kapinassa ..

Tässä oli vain kyse kahdesta lapsesta , jotka halusi tietää , mitä saa ta na heile
      syötti , ei heidän olisi tarvinnut tietää mitään enenpää ei maistaa mitää parempaa
      mutta saa ta na oli niin ovela että viekoitteli ensin Vaimon . Joka saitten viekoitteli
      Aadamin .. jos muistayye Aadam oli vähän kuin takana , eikä ollut suin päin esillä.

Toiseksi SE KJÄSKY OLI TEHTY NOUDATTAMISTA VARTEN , ÄLKÄÄ SYÖKÖ
      TÄSTÄ PUUSTA SILLÄ HETIKUN OLETTE SYÖNYT SIITÄ PUUSTA OLETTE
      KUOLEMALLA KUOLEVA, , totteleminen olisi riittänyt , mutta kun saatana kysyy
      ovelasti , onko Jumala sanonut ettette saa syödä mistää per4atiisin puusta ?.
      Sanoo Eeva heti , kyllä me saamme syödä kaikista muista puista paitsi siitä
      joka on keskellä Paratiisia. ja jos me siitä syömme me olemme kuoleman omat

Kun saatana vastaa , ei suinkaan ette te kuole , vaan teistä tulee kuin Jumala
      joka tietä'ä hyvän ja pahan , tätä ei olisi käärme tiennyt vaan saa ta na joka
      oli käärmeen sisällä . ja nut ojensi hedelmän Eevalle , eeva näki sen hyväksi ja söi , ja huusi kumppaninsakin selitti hänelle , ja Aadamkin söi . kun pala oli syty
      siis hedelmä , heidät valtasi kummallinen olo , he huomasivat olevansa alasti
      ja heistä tuli pakoilevia lymyäviä jotka koettivat saada lehtivyä verhoksi , kun
      Jumala illan viiletessä käveli soraisilla käytävillä lymysi aadam , ja kun Jumala

Huusi MISSÄ OLET AADAM ? VASTASI HÄN TÄÄLLÄ MINÄ KUULIN ASKELEESI HIEKALLA JA LYMYSIN ,KOSKA OLEN ALASTI ,,KUKA SINULLE
      ON SANONUT ETTÄ OLET OLASTI ? ETHÄN VAIN OLE SYÖNYT SIITÄ PUUSTA JOSTA KIELSIN , Aadam soi vaimo jonka minulle annoit , söi ja
      antoi minullekkin ja minäkin söin ,, Jumala vastasi vaimolle : mitäs olet tehnyt ?
      "vaimo vastasi : Käärme petti muinut , ja minä söin . " .

Ja Jumala sanoi käärmeelle "koskas tämän teit , kirottu ole sinä kaikken kerjae -
      läinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa , vatsallasi sinun pitää käymään
      Ja tomua syömään koko elin aikasi ".

Minä en ymmärrä miksi hän ei tuominnut saa ta naa , joka olijo hävinnyt vaan
      mitä enemmin tuomitsi Käärmeen, , ks 1Moos 3;15. ja vähän ennen ja vähän jälkeen, tämä huom, on teutan.

ottaka vaarin miten asiat meni ja tuli

• Κέρβερος

Kiitos varsin painavista vastauksista Teukku ja ePaimen.

eP:ltä kolme seuraavaa louhaisemaani kohtaa selventävät lähtökohtia ja auttavat etsimään lisää:
      -"Raamattu antaa tällaisen kuvan ja jos Adamilla ja Evalla ei ollut tajua hyvästä ja pahasta, heillä kuitenkin oli selvä Jumalan käsky että EI TÄSTÄ"
      -"Tuntuu itsestäänselvältä, että heillä olisi ollut vapaus olla haukkaamatta. "
      -"Mutta melkoinen vetovoima yhden ainoan käskyn rikkomiseen oli, sellainen vielä, että Jumalan paratiisiin luoma viekas käärme sai puuhata rauhassa vietellen Eevan ja tämä Adamin. "
      Vapaan tahdon olemassaollessa ja tietämättömyys hyvyydestä ja pahuudesta kyyyyylllä kai voisikin antaa ymmärtää, että selkeä kielto olisi riittävä asia.
      Jos tahdottaisiin jankata, niin sanoisin, että ei-sanan merkityksen toteuttamatta jättämistä en luokittelisi vieläkään Adamille vääräksi valinnaksi, jos hän ei tiennyt pahuutta ja mitä eroa olisi olla tottelemeton tai tottelevainen. Emme tahdo kuitenkaan jankata ja ymmärrän asian hyvin. Vaikka olisi asioista tietämätön, niin kiellon laiminlyöminen on kaikkien mielestä väärin, vaikka ei ymmärtäisi seurauksia. Tästä seuraa kuitenkin ajatusjuonne tuonne vapaan tahdon puolelle, että mitä se on oikeasti tällaisessa tilanteessa.
      Käärmeen olemassaolo paratiisissa asettaa myös Adamin nuorine vaimoineen aika vaikeaan asemaan, elleipä tyyten mahdottomaan. Kun käärme on ja ilmeisesti oli siellä ns. maailman tappiin asti tai ainakin syntiinlankeemukseen ja Raamattuhan ei puhu ajankulusta tässä yhteydessä kai mitään, niin ihmiselämän loputon kestoaika paratiisissa riittäisi antamaan käärmeelle ylivoimaisen edun pahan tavoittelussaan. Jos kärmes ei olisi heti saanut narutettua nuortapria, niin hän toki voisi yrittää tuota asiaa vuosituhannet ja ikiajat. Ei tällaista ikiaikaista painostusta kukaan loputtomiin olisi jaksanut.
      Lähtökohta oli mielestäni Adamille jo mahdoton.
      Oliko siis kyse vapaasta tahdosta, mitä olisi voitu koetella maailman tappin asti?
      Vai oliko tuo syntiinlankeemus jo valmiiksi ennaltamäärätty tapahtuma pienelle ihmiselle asetettuna?

Teukkua lainailen seuraavaksi:
      -"Miksi , SIKSI KUN JUMALA halusi tietää milloin heietä tulisi kiellon rikkojia niin
      kuin sitten kävi , heillä oli tieto jos he siitää syö he on kuolemalla kuolevia , ja niin
      Heille kävi , ei heitä pettänyt Käärme , vaan heidät petti saa ta na joka koski saamaan vittelyksen kuin kuin hän koski taivaan kapinassa ..!
      -"Kun ******* vastaa , ei suinkaan ette te kuole , vaan teistä tulee kuin Jumala
      joka tietä'ä hyvän ja pahan , tätä ei olisi käärme tiennyt vaan saa ta na joka
      oli käärmeen sisällä "
      -"Minä en ymmärrä miksi hän ei tuominnut saa ta naa , joka olijo hävinnyt vaan
      mitä enemmin tuomitsi Käärmeen, "
      Vastauksesi auttaa ymmärtämään tuota ratkaisevaa tapahtumaa ja sen merkitystä. Lopputulema kai oli jo tavallaan ennalta tiedossa - kai?
      Käärmeen tuominta mietityttää itseänikin, mutta yritän ymmärtää tuonkin asian vertauskuvalliseksi ja laajemmaksi kokonaisuudeksi.
      Missä siis vapaa tahto syntiinlankeemuksessa? Emmekö oikeastaan paini edelleen tämän saman asian kanssa? Täydelliseen hyvään pyrkiminen on kunnioitettavaa, mutta, niin meille, kuin Adamillekin täysin mahdotonta. Haluaisin löytää tästä asiasta jonkun murusen ja käsittää Adamin vaikeuden itseisiimme verraten jossain määrin samankaltaisiksi.

• teu,

Vapaa tahto syntiin lankeemuksessa ,oli siinä , kun JUMALA oli sanonutn
        Saatte syödä vapaasti kaikista muista puista , mutta tästä ,joka on keskellä
        Paratisiä , se on hyvän ja pahan tiedon puu siittä älkää syökö ,sillä sinä
        päivänä kun te siittä syötte , te olette Kuolemalla kuoleva .

Eikä totta että heidöän oli silloin pitänyt kuolla sinä päivänä

Eikä joskus 910 vuoden päästä kuin Eeva

Tahi Aadami joka kuoli 930 v/päästä .

Tilanne oli ovela , kun saa ta na oli viekoitellut Eevan , ja hän oli valmis syömään
        sen Hedelmän kuinka kävi ei vaikuttanut eevaan mitenkään , ja varovainen mies
        tarttui vaimon antamaan hedelmään , vasta kun oli syönytkoko hedelmän , niin
        he molemmat havaitsivat , että he on alasti ...

Sittemmin heillä oli tuimia tarpeeksi, He koettivat saada jonkinlaisen lehtivyön
        Eikä lainkaan havainneet kun saa ta na oli poistunut käärmeestä ,, vaan illan
        viiletessä Aadam kuuli Jumalan askeleet , ja Kun Jumala huusi Aadam ,aadam
        missä sinä olet , tuli Aadam esiin ja sanoi , minä lymysin ,koska olin alasti ...

Kuka sinulle sanoi että olet alasti , Vai oletko syönyt siitä puusta josta minä olin kieltänyt sinua syömästä ... Aadam kehittää jutun ,,, Vaimó jonka annoit , otti
        ja söi , ja hänm antoi minulle ja minäkin söin se oli siinä ...

Kielto oli rikottu Vanha maailma ei tuntenut Anteeksiantoa , Se oli laki joka
        silloin tyeki tehtäviään , Ja JUMALAN rangaistus oli että heidät erotettiin
        paratiisista , Eeva sai synnytrys kivut , ja Aadam joutui kaivamaan kirotusta maasta leivän itselleen ja perheelleen, Tässä muutama seikka valotettu
        toisesta kulmasta kuin ennen , joskus on vielä kolmaskin .

• Κέρβερος
        teu, kirjoitti:

Tilanne oli ovela , kun saa ta na oli viekoitellut Eevan , ja hän oli valmis syömään

Sittemmin heillä oli tuimia tarpeeksi, He koettivat saada jonkinlaisen lehtivyön
        missä sinä olet , tuli Aadam esiin ja sanoi , minä lymysin ,koska olin alasti ...

Kuka sinulle sanoi että olet alasti , Vai oletko syönyt siitä puusta josta minä olin kieltänyt sinua syömästä ... Aadam kehittää jutun ,,, Vaimó jonka annoit , otti

paratiisista , Eeva sai synnytrys kivut , ja Aadam joutui kaivamaan kirotusta maasta leivän itselleen ja perheelleen, Tässä muutama seikka valotettu

Teu: "joskus on vielä kolmaskin ."
        Niin - tuota kolmatta siis jäämme odottelemaan.
        Avitan hiukan, että et ole mielestäni ihan täyssovinisti, mutta haluat kertoa Raamatun sanomaa ymmärtämälläsi tavalla. Viimeaikoina olen ottanut huomioon myös tuollaisen näkökannan ja en sitä tyyten hukkan heitä. Sovinisti (naisten halveksija) silti olet jossain määrin mielestäni tähänastisissa keskusteluissa, mutta innolla odotan tuota kolmatta näkökulmaa. Raamatullinen sanoma pitää myös omasta mielestäni vastuunkantajan sukupuoleen sidottuna. Kerro ihmeessä lisää ja ota huomioon, että saatan vastata pontevasti ja väittämiisi hyvin varautuneena tahi varustautuneena.
        Saatamme päästä tiukassa sanailussamme myös tuonne saarnaviran puolelle.

• teu.
        teu, kirjoitti:

Olin tässä käymässä entisillä kotonurkilla lauantaina ja sunnuntaina palasin
        muistaakseni kirjoitin tuon viestin ,perjantaina . kyllä muistan selvästi että
        mulla oli aihe valmiina , mutta jospa se olisi Saarnivaaran selostruksissa..

1Moos 3:1-6 Aadamin ja Eevan ollessa paratiisissa : Näkymättömässä enkelimaailmassa oli jo tapahtunut Lankeemus . saa ta na ksi muuttunut
        ylienkelin johdolla osa enkeleistä oli noussut kapinaan Jumalaa vastaan .
        Raamattu sanoo :Jumala "pani ne enkelitr , jotka eivät säilyttäneet valta - asemaansa Tai tehtävä alettaan , vaan jättivät oman asumuiksensa , pimeyden iankaikkisissa kahleissa säilytettäväksi suuren päivän tuomioon "(JD 6).`"Jumala
        ei säästänyt enkeleitä , jotka bsyntiä oli tehnyt. , vaan syksi heidät syvyyteen , pimeyden kuiluihin , ja hylkäsin heidät tuomiota varten säilytettäväksi" .

2Piet.2:4. ; ilm. 12;7:10 sanoo Saa ta naa :saiksi vanhaksi käärmeeksi" .
        Koska hän saa ta na ensi kerran näyttättäytyi ihmiselle käärmeen muodossa
        ja sellaisena langetti heidät syntiin . hän sai Eevan ensin epäilemään Jumalan sanan totuutta ja tottelemattomuudesta johtuvan kuoleman vaaraa . Kun Eeva katseli kiellettyä puuta , se alkoi hänestä näyttää ihanalta sen hedelmät hyviltä syödä ja suloisoiselta puulta antamaan ymmärrystä . Jumalan tahdon mukaan ihjmisen piti saada tieto hyvästrä ja pahasta .Hänen ilmoitussanastaan , kuten Hän sanoo:siinä "Älkää tehkö ...jokainen sitä ,mikä hänen omasta mielestään on oikein ... mitä minä (Jumala ) Käsken , noudattakaa tarkoin ..

(5Moos 12:8,32. ) Sen ratkaisemiseksi mikä on hyvää ,mikä on pahaa ,mikä oikeaa mikä väärää , ihmiset alkoivat saa ta nan ewksyttäminä kuvitella olevansa " niinkuin Jumala ",Tämä on kaikkien syntielämän ja synnintekemisen Lähde ja syy. "synti on laittomuus (1Joh 3:4 ) Jumalan Lain , Hänewn käsakyjensä rikkomista ja oman sydämen mielihalujen noudattamista . "Hän (ihminen )luopui minusta ja kulki om,an sydämensä tietä " ( Jes.57;17). Nykyään saa ta nan ihmiseen istuttama kuvitelma , että hän on "niinkuin JUmala " , esiintyy ajatuksena , että ihminen on korkein olento , joka itse hoitaa elämänsä asiat ,
        ja jonka yläpuolella ei ole luojaa ja Jumalaa , jota hänen tarvitsisi kuulla. ja jolta hänen tarvitsisi rukoilla Armoa ja apua , syntiinlangeemuksen toinen peruspiirre on se, ewttä synnintekijä haluaa saada SYNTITOVERIA / reitä ,toisiakin mukaan synnintekoon , Niin hänestä tulee saa ta nan asiamies ,toisten viettelyyn, näin Eevakin alkoi tämän johdolla Miehensaäkin samaan tottelemattomuuteen ja synnintekoon ..

• .ePaimen

Κέρβερος
      "Lähtökohta oli mielestäni Adamille jo mahdoton.
      Oliko siis kyse vapaasta tahdosta, mitä olisi voitu koetella maailman tappin asti?
      Vai oliko tuo syntiinlankeemus jo valmiiksi ennaltamäärätty tapahtuma pienelle ihmiselle asetettuna?"

osut tässä mielestäni aivan asian ytimeen.

tästä versoaa monenlaista moraalin ja etiikan filosofian pohdintaa mutta ennenkaikkea ihmisen olemuksen ja teologian ydinkysymysten asiaa.

Ihmiskunnan katseet kohdistuvat Taivaan Isään ja kautta aikojen kuuluu huuto - miksi?

• sen pituinen se

Kertomus syntiinlankeemuksesta kertoo siitä, millaisia me ihmiset olemme.
        Siinä kerrotaan ainoastaan karu totuus meistä ihmisistä.

Sen kummepaa spekuloimista ei tässä asiassa ole.

Tulee mieleen erään ateistiksi tunnustautuneen työtoverini sanat maailmankaikkeuden alkua koskevaan kysymykseeni: "Se on aina ollut,"

Ihmisen kannalta katsottuna vastaus oli tyhjentävä. Maailmankaikkeus on ollut ennen ensimmäistä ihmistä ja jää viimeisen ihmisen poistuttua maailmankaikkeudesta mullaksi muuttuneena ja maapallon mossahtaessa tomuksi avaruuteen, multakin muuttuu atomeiksi.

• teu,

ePaimen , olisiko hiukan katsottava tuota kysymysta , kun hän oli kieltänyt heit'
        ja sanonut te kuolette , siis olette kuoleman omat... kun minä saan tälläisen kiellon
        minä varmasati oleta että sitten myös kuolen , tässä puhutaan nyt kahdesta kuo-
        lemasta ,

toinen on SE HENGELLINEN KUOLEMA JOKA TAPAHTUI KUN
        OMENAT OLI SYÖTY , NE SYÖTIIN KOKONAAN . EI VAIN PALOJA ..JA SITTEN
        EEVA KUOLI 910 V. JA AADAM 930 VUOTIAANA .. sitten myöhemmin HAANOKIN
        aikana kun Jumala kysyy ,Jokosinä haluat lähteä minun matkaan se OLI SILLOIN
        KUN HAANOK OLI 365., VANHA .. Tästä kohdasta selitetään että TÄMÄ TAPAHTUI
        KUIN HÄN OLSI HALUNUT KAIKKIEN IHMISTEN LÄHTEVÄN , JA KUN HAANOK VASTASI MYÖNTÄVÄSTI , EI HEITÄ ENÄÄ OLLUT. siis maasa , vaan taivaassa.

Tässä ei taphtunut mitä'än kuolemaa ,vaan Herra otti hänet ELÄVÄNÄ.
        TAIVAASEEN . KOSKA ON SELITETTY ETTÄ HE KULKIVAT YHDESSÄ
        JA HAANOK OLI KAIKESSA TYTTÄNYT ,JUMALAN KÄSKYN JA PYYNNÖT

HÄNE POIKANSA METUSALAH SAI SIUNAUKSEN OMALLA TAVALLA
        Hän sai elää 969 vuotta , ja se on kaikkein vanhin VT:ssa kun hän oli 127 v.
        ikäinen syntyi hänelle LEMEK. ja hänelle NOOA:

• TEU.,
        teu, kirjoitti:

ePaimen , olisiko hiukan katsottava tuota kysymysta , kun hän oli kieltänyt heit'
        ja sanonut te kuolette , siis olette kuoleman omat... kun minä saan tälläisen kiellon
        lemasta ,

KUIN HÄN OLSI HALUNUT KAIKKIEN IHMISTEN LÄHTEVÄN , JA KUN HAANOK VASTASI MYÖNTÄVÄSTI , EI HEITÄ ENÄÄ OLLUT. siis maasa , vaan taivaassa.

""teu""

Niin Noan aikana oli Veden paisumus , ja kun hän Sai Alttarinsa palamaan
        ja Uhrasi JUMALALLE, Sanoi Jumala Kutsu pojat , minä teen liiton sinun
        ja poikiesi kanssa,. Ensiksi JUMALA siunaa NOOAN JA HÄNEN POJKANSA SANOO HEILLE OLKAA HEDELMÄLLISET ,LISÄÄNTYKÄÄ JA TÄYTTKÄÄ MAA
        ja erilaisia käskyjä ja sen jälkeen Hän sanoo , kaikki mikä liikkuu ja elää , olkoon
        teille ravinnoksi ; niin kuin minä olen antanut teille viheriäisewt kasvit , niin minä annan teille myös tämän kaiken . .-

Mutta älkää syökö Lihaa josta ei ole sen sielua päästetty , sen veri, vielä on .
        Teidän oman verenne minä kostan , jokaiselle eläimelle minä sen kostan .
        Ja myös ihmisille minä kostan Ihmisen sielun , ja toiselole toisen sielun .
        Katso Minä teen teen Liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa , ja kaikkien
        olentojen kanssa .

JA JUMALA SANOI : TÄMÄ TÄMÄ ON SEN LIITON MERKKI , JONKA MINÄ IKUISEKSI AJOIKSI TEEN, ITSENI JA TEIDÄN ,JA KAIKKIEN ELÄVIEN OLE-
        TOJEN VÄLILLÄ JOTKA TEIDÄN LUONANNE OVAT ,,MINÄ PANEN KAARENI PILVIIN , JA SE ON OLEVA LIITON MERKKINÄ MINUN JA MAAN VÄLILLÄ..
        JA KUN MINÄ KOKOAN PILVIÄ MAAN PÄÄLLE JA KAARI NÄKYY PILVISSÄ.
        MUISTAN MINÄ LIITTONI , JOKA ON MINUN JA TEIDÄN VÄLILLÄ , EIKÄ ENÄÄ
        KOSKAAN VESI PAISU TULVAKSI HÄVITTÄMÄÄN KAIKKEA LIHAA, ".

NÄMÄ OLI PÄÄKOHDAT LIITOSTA.

• Κέρβερος
        teu, kirjoitti:

lemasta ,

Teu: 25.9.2014 11:36
        "hän oli kieltänyt heit'
        minä varmasati oleta että sitten myös kuolen"
        Toki, Teu, mutta kun paratiisin nuorella parilla ei ollut sinun kaltaistasi pitkää elämän tietämystä ja kokemusta ja näkemystä ja eipä oikeastaan myös lyhyttäkään, vaan tosi lyhyt.
        Eikä nämä mitään, vaan ei heillä ollut edes tietoa hyvästä ja pahasta, toisinkuin sinulla tietysti on.
        Tässä juuri tämä avauksessa esittämäni vaikeus piileekin. Kyllä meillä kaikilla on hyvän ja pahan tieto. Adamilla ei todellakaan voinut olla tietoa esim. siitä, että onko kuolema hyvä vai huono asia saatikka onko Jumalan tottelematta jättäminen huono asia.
        No, ymmärtäisin, että tässä Raamatun luvussa mennään kuitenkin enemmän tuolla vertauskuvien puolella ja korjatkaa ihmeessä, jos (tai paremminkin - kun) olen väärässä.
        En, niinikään, ymmärrä sanomaasi toisesta hengellisestä kuolemasta hyvän- ja pahantiedon puusta (Raamatussa ei muistaakseni puhuta omenasta) syötäessä.
        Käsittääkseni vastaluodusta oli paratiisissa vasta muodostumassa nykyisenkaltainen ristiriitainen, moniongelmainen ihana ihminen. Kerro, jos olen väärässä, mutta mielestäni tällöin ihminen oli vasta kasvamassa hengelliseksi olennoksi, eikä kyse suinkaan ollut jo hengellisesti kypsän ihmisen toisesta hengellisestä kuolemasta.
        ***tähän väittämääni toivon näkemyksiä Teiltä kaikilta***
        Et, Teu, arvaakaan miten hankala asia on mielestäni. Aloitin jo vuosia sitten tekemään erilaisia avauksia kosketellen tärkeitä asioita ja silloin jo totesin tämän lankeemuksen kaikkein vaikeimmaksi asiaksi koko kristillisyyden sisäistämisessä. On ruodittu taivaat ja heIvetit ja sielut yms. Kiitos niistä kskusteluista Teille kaikille.
        Tämä on se kaikkein vaikein ja ehkä ei tästä ketjusta saa koottua edes mitään selkeyttävää yhteenvetoa, mutta, kaskummaa, ompa tämä keskustelu avannut taas silmiäni hiukan paremmin ymmärtämään asiaa - pala kerrallaan ja meillä kaikilla on loppuelämän verran aikaa opiskella lisää.

• Κέρβερος
        sen pituinen se kirjoitti:

Kertomus syntiinlankeemuksesta kertoo siitä, millaisia me ihmiset olemme.
        Siinä kerrotaan ainoastaan karu totuus meistä ihmisistä.

Sen kummepaa spekuloimista ei tässä asiassa ole.

Tulee mieleen erään ateistiksi tunnustautuneen työtoverini sanat maailmankaikkeuden alkua koskevaan kysymykseeni: "Se on aina ollut,"

Ihmisen kannalta katsottuna vastaus oli tyhjentävä. Maailmankaikkeus on ollut ennen ensimmäistä ihmistä ja jää viimeisen ihmisen poistuttua maailmankaikkeudesta mullaksi muuttuneena ja maapallon mossahtaessa tomuksi avaruuteen, multakin muuttuu atomeiksi.

sen pituinen se:lle
        "Kertomus syntiinlankeemuksesta kertoo siitä, millaisia me ihmiset olemme.
        Siinä kerrotaan ainoastaan karu totuus meistä ihmisistä."
        Fiksu selkeytys ja yksinkertaistus. Senverran venuttaisin sanomaasi, että se ehkä voisi olla myös sellainen, että Raamatun sana purisi tyyten samanlaisena myös muutaman tuhannen vuoden päästä ja samassa tarkoituksessaan.

• teu,
        Κέρβερος kirjoitti:

Teu: 25.9.2014 11:36
        "hän oli kieltänyt heit'
        minä varmasati oleta että sitten myös kuolen"
        Toki, Teu, mutta kun paratiisin nuorella parilla ei ollut sinun kaltaistasi pitkää elämän tietämystä ja kokemusta ja näkemystä ja eipä oikeastaan myös lyhyttäkään, vaan tosi lyhyt.
        Eikä nämä mitään, vaan ei heillä ollut edes tietoa hyvästä ja pahasta, toisinkuin sinulla tietysti on.
        Tässä juuri tämä avauksessa esittämäni vaikeus piileekin. Kyllä meillä kaikilla on hyvän ja pahan tieto. Adamilla ei todellakaan voinut olla tietoa esim. siitä, että onko kuolema hyvä vai huono asia saatikka onko Jumalan tottelematta jättäminen huono asia.
        No, ymmärtäisin, että tässä Raamatun luvussa mennään kuitenkin enemmän tuolla vertauskuvien puolella ja korjatkaa ihmeessä, jos (tai paremminkin - kun) olen väärässä.
        En, niinikään, ymmärrä sanomaasi toisesta hengellisestä kuolemasta hyvän- ja pahantiedon puusta (Raamatussa ei muistaakseni puhuta omenasta) syötäessä.
        Käsittääkseni vastaluodusta oli paratiisissa vasta muodostumassa nykyisenkaltainen ristiriitainen, moniongelmainen ihana ihminen. Kerro, jos olen väärässä, mutta mielestäni tällöin ihminen oli vasta kasvamassa hengelliseksi olennoksi, eikä kyse suinkaan ollut jo hengellisesti kypsän ihmisen toisesta hengellisestä kuolemasta.
        ***tähän väittämääni toivon näkemyksiä Teiltä kaikilta***
        Et, Teu, arvaakaan miten hankala asia on mielestäni. Aloitin jo vuosia sitten tekemään erilaisia avauksia kosketellen tärkeitä asioita ja silloin jo totesin tämän lankeemuksen kaikkein vaikeimmaksi asiaksi koko kristillisyyden sisäistämisessä. On ruodittu taivaat ja heIvetit ja sielut yms. Kiitos niistä kskusteluista Teille kaikille.
        Tämä on se kaikkein vaikein ja ehkä ei tästä ketjusta saa koottua edes mitään selkeyttävää yhteenvetoa, mutta, kaskummaa, ompa tämä keskustelu avannut taas silmiäni hiukan paremmin ymmärtämään asiaa - pala kerrallaan ja meillä kaikilla on loppuelämän verran aikaa opiskella lisää.

""KerberoC""

Niin se oli ihmeellisyys , ehkä sinulle minä olen kyllä tälläisen käsityksen
        tajunnut jo ,noin 12, vuotiaana Ihminen voi kuolla Hengelliseti , Tarkoittaa
        sitä ,että jos sinä aikana tulee Myös Ruummillinen kuolema , siis ilman
        Oman Tunnon korjaamisia on kaveri , niin kuin tilanteesssa ettei ole mitään mahdollisuuksia Enää tehdä mitään .

No minäsain Armon tehdä Henkilökohtaise parannuksen 16 v. uoden iässä
        ja silloin minulla oli helppo kävellä , totesin 2vko aikana että askel ei paina
        juuri yhtään , seuraavana vuonna menin vapaaehtoisena armeijaan ja hain
        Jääkärinkatu 5. ja kävin tosi monesti seuroissa silloin , aluksi olin Santiksessa
        Mutta aikapia Auk:n jälkeen tuli muutto Kaartin pataljoonaan matka oli n.3km
        silloin oli loma kortti aina taskussa santiksessa ei koskaan ,

Kerron tästä siksi että tälläinen järjestelu varmaan auttoi elämisen taitoon .
        jka vaikka maalta oli ei se kaupunkin humu niin kutittanutkaan . sellaista...

• Κέρβερος
        teu, kirjoitti:

""KerberoC""

Oman Tunnon korjaamisia on kaveri , niin kuin tilanteesssa ettei ole mitään mahdollisuuksia Enää tehdä mitään .

Jääkärinkatu 5. ja kävin tosi monesti seuroissa silloin , aluksi olin Santiksessa

Tuliko, Teu, natsoja lisää pataljoonassa? Santis ei ole hirveen kaukana myös omasta joukko-osastostani.
        Niin ja lähtisin vielä palvelukseen, jos kutsu tulisi ja ryssä olisi vastassa.

• Κέρβερος
        teu, kirjoitti:

""KerberoC""

Teu, taisit pikkuisen puhua omiasi.
        "vaikka maalta oli ei se kaupunkin humu niin kutittanutkaan".
        Eikös se silti vähän kutitellut, mutta valitsit onneksi silti sen toisen tien?

• teu,
        Κέρβερος kirjoitti:

Teu, taisit pikkuisen puhua omiasi.
        "vaikka maalta oli ei se kaupunkin humu niin kutittanutkaan".
        Eikös se silti vähän kutitellut, mutta valitsit onneksi silti sen toisen tien?

""kerberc""

ei se silleen , Maalla olin käynyt elokiv issa 2-3 kertaa vuodessa . kaupunkissa
        en kertaakaan 7 vuoteen , oli se sitten mitä tahansa . ei sitten muita natsja ,'
        olisin ehk saanut mutta joudoin niin ´pian anomaan esikunnaltavapautusta
        kertaus harjoituksista , vain 3 vuotta, , Majuri sanoi että hän tekeen niin ettei
        sitten ole kertaakaan ,kertaus harjoituksia . eikä ole ollut n. 50 vuoteen..

• Tähän ongelmaan on helppo ratkaisu, jos se vain kelpaisi, kun siinä ei ole mitään akateemista.

Luciferin synti ei ollut niinkään Jumalan arvovallan haastaminen, vaan ihmisen vietteleminen. Siinä Lucifer koski asiaan, joka toi hänelle ikuisen eron sieltä, minne hänet oli alussa luotu. Nyt näyttää, että Lucifer on voittaja ja varsinkin, kun sai Jeesuksen tapetuksi, luuli, että voitto tuli. Kuitenkin suurin voitto oli äärettömästi suurempi tappio.

• tänäänkin näin on

Vihne, tutustuppa evankeliumeista miten lisifer koitti vietellä ihmiseksi inkarnoituneen Jumalan valtansa alle.

Saa'tana nimenomaan nousi Jumalaa vastaan, Se oli hänen lankeemuksensa.
        Ja ihmisen hän sai lankeamaan samalla tavalla, eli rikkomaan (nousemaan)
        Jumalan tahtoa vastaan.

Lusifer kohtasi voittajansa Jeesuksessa Kristuksessa. Voittaja pelastaa lupauksensa mukaisesti kaikki ne jotka häneen uskovat. Siksi lusiferin projekti onkin estää syntisiä uskomasta Kristukseen.

Valitettavasti hän on onnistunutkin erittäin hyvin työssään. Jumalan armo ja anteeksiantamus ei kelpaa ihmisille, ei vaikka ihan ilmaiseksi saisi, näin kamala
        ja tragikoominen on tilanne.

• TEU,
        tänäänkin näin on kirjoitti:

Vihne, tutustuppa evankeliumeista miten lisifer koitti vietellä ihmiseksi inkarnoituneen Jumalan valtansa alle.

Saa'tana nimenomaan nousi Jumalaa vastaan, Se oli hänen lankeemuksensa.
        Ja ihmisen hän sai lankeamaan samalla tavalla, eli rikkomaan (nousemaan)
        Jumalan tahtoa vastaan.

Lusifer kohtasi voittajansa Jeesuksessa Kristuksessa. Voittaja pelastaa lupauksensa mukaisesti kaikki ne jotka häneen uskovat. Siksi lusiferin projekti onkin estää syntisiä uskomasta Kristukseen.

Valitettavasti hän on onnistunutkin erittäin hyvin työssään. Jumalan armo ja anteeksiantamus ei kelpaa ihmisille, ei vaikka ihan ilmaiseksi saisi, näin kamala
        ja tragikoominen on tilanne.

SE ON TOTTA . saa ta na TEKEE TEKEE VAI SEN MINKÄ VOI SALATA
        SIIS TÄSSÄKIN, VAIN SEN MINKÄ TIETÄÄ SAANEENSA SALATTUA JU-
        MALALTA , ELI HÄN OLI KÄÄRMEEN SISÄSSÄ KUN VIETTELI EEVAN .
        JA KUN OLI JOUTUMASA SIITÄ KIINNI LÄHTI VÄLIAIKAISESTA MAJASTA

SEN VUOKSI JUMALA EI TUOMINNUT saa ta naa , VAAN TUOMITSI KÄÄR-
        MEEN , KUN saa ta na ,OLI JO TIELLÄ TIETTYMÄTTÖMISSÄ. , LUULEN
        ETTÄ SAATTE ASIAN SELVILLE. PIKKUHILJAA, .

• Κέρβερος

Vihne:
        "Luciferin synti ei ollut niinkään Jumalan arvovallan haastaminen, vaan ihmisen vietteleminen"

Tulemme palaamaan tähän aiheeseen ehkä piankin, Vihne, jatkossa - puhut siis tärkeästä ja merkityksellisestä asiasta.

• *sisar*

Shalom...

Syvällisimmistä syvällisimmät asiat käsittelee Jumala Hengessä ja Totuudessa, Jumalan Sanassa, Jeesuksessa Kristuksessa kalliissa Vapahtajassamme.

Armoa ja Rauhaa kaikille.

• Κέρβερος

Olemme toivottavasti täällä eräänlaisen totuuden lähellä ja se arvattavasti antaa voimaa jatkaa tutkimusmatkaa. Lie mihin sitten johtaneekaan.
        Myös rauhaa.

• teu,
        Κέρβερος kirjoitti:

Olemme toivottavasti täällä eräänlaisen totuuden lähellä ja se arvattavasti antaa voimaa jatkaa tutkimusmatkaa. Lie mihin sitten johtaneekaan.
        Myös rauhaa.

""kerborec""

se on varmasti niin . että jatkamme tutkimus matkaa . Jos ajattelemma tilannetta
        siltä kantilta että kuinka paljon Jumala oli ohjelmoinut Tietoa nuoriin aivoihin se oli
        HÄNEN tietämyksen varassa , joka on näyttänyt sopivaksi .

SE oli yksi yksi tieto , että Jumala asetti Aadamin hetimiten ,nimitt'ämään eläimiä .
        Minusta juuri sen tähden, että sillä Hän kontrolloi sen miten Aadamin Luomisessa
        tapahtui ,, siis se oli yksi este LUDA,,Eevaa ennenkuin Kontrolli oli tehty.

Eikä se seikka että Eeva LUOTIIN eritavalla ole varteen otettava seikka . Koska
        Eeva LUOTIIN Aadamin kylkiluusta, lähinnä hänelle kumppaniksi . Hän oli siis
        niin paljon nuorenpi ,kuin mitä aikaa meni ELÄINTEN NIMITYKSEEN . Ja hänen
        Luomiseensa .

Olen "kerberc" kanssa siten samaa mieltä että on joku erään lainen totuuden esiin
        tulo jopa olemme lähellä , ja se antaa meille voimia tutkimiseen . Ja minhinkä johtaneekaan , ja milloin ,,Kyllä se myös johtaa Rauhaan.

• Nyt, kun olen tullut vanhalla iälläni isoisäksi, niin uskon aavistaneeni jotain Jumalan isänsydämestä. Suloiset lapset astuvat maailman keskelle ilman selkeää valmennusta, koska ei sovi lasten luottamusta ihmisten hyvyyteen kokonaan särkeä. He joutuvat kuitenkin tilanteisiin, joihin ei osattu valmentaa, vaun Jumala voi suojella liian kovilta kolauksilta.

• näin se on

Jumalan hyvyys voi todellakin tulla aivan yllättävältä taholta ilmi.
      Vaikka kunnan vesihuollosta vastaavalta insinööriltä, kuten
      minun tapauksessani. En tiedä onko hän uskova, mutta hänen
      toimintansa pyyntöjeni ja toiveideni suhteen, nostaa kyyneleet
      silmiini.

vihne on siis oikeilla jäljillä, Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen,
      ja vastaamme tulee ihmisiä joista näkyy tämä JUmalan kuva,
      eivätkä he välttämättä ole uskovia ihmisiä. Uskovat eivät ole sen
      pyhempiä luonnostaan, Jumala voi näkyä uskovan toiminnassa
      mutta voi myös näkyä ei uskovien toiminnassa.

Näin ihmeellinen Jumala meillä on. Hallelujaa!

• teu,

OLi . koska ensin tarvitään KIELTO sitten tarvitaan KIELLON RIKKOMINEN
      Ja tässä järjestuksessä, Kun he olivat syöneet Helmäsä . , eikö ollut metka
      että Eevassai ei tapahtunut asioita ennen kuin Aadam kin oli syönyt tässä
      kohtaa tapahtui havainto me olemme alasti .

• Κέρβερος

Teu: 9.10.2014 21:12
        "eikö ollut metka, että Eevassai ei tapahtunut asioita ennen kuin Aadam kin oli syöny"
        Hyvä on - tästä siis aljetaan keskustelu, mutta ehkä tuolla palstassa ylempänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4362
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      52
      2900
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2501
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      113
      2311
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      1993
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1967
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      222
      1713
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1617
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1608
    10. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      51
      1460
    Aihe