Lapin EU-tuet

Tatti

Monilla on se käsitys, että Lappiin tulee enemmän tukia kuin etelään. Tosiasia on kuitenkin juuri päinvastoin. Tietysti sinne tulee jotain sellaista mitä ei tule etelään, mutta etelään tulee paljon enemmän sellaisia mitä ei Lappi saa. Itse asun etelässä eikä minulla ole mitään sidoksia Lappiin. Kiersin siellä vuosi sitten laajasti ja katselin elämisen ehtoja siellä. Kyllä se on paljon kovempaa kuin täällä. Olen sitä mieltä, että jos joku vain jaksaa asua siellä niin hän tarvitsee kaiken mahdollisen avun niin EU:lta kuin Suomen valtiolta. Mielestäni Lapin kehittäminen pitäisi ottaa yhdeksi suurimmista kansallisista tavoitteista. Lapin kehittymisestä muuten hyötyisi koko Suomi enemmän kuin pelkän Etelä-Suomen kehittämisestä. Olen ollut tällaisissa kehitysprojekteissa mukana ja tiedän mitä ne monet tosiasiassa sisältää.

6

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Áhkoš

      Eittämättä olet oikeassa.Kyllä elämä Lapissa vaatii voimain ponnistuksia ja terveesti karaistunutta sielua, joka löytää elämän kauneuden ja tarkoituksen paikassa, missä ns. sivistynyt kansanosa pitkittyisi kuoliaaksi.

      Haluaisin kuitenkin painottaa, että Lappi ja Saamenmaa eivät ole synonyymeja...varmaan tiesitkin. Tästä seuraa, että Lappiin annettu EU-tuki, ei välttämättä edistä saamelaista elämänmuotoa. Minusta saamelaiset tarvitsisivat erityiskohtelun tukien jaossa, millä en tietenkään tarkiota sitä, etteikö myös Lapin suomalaisia pitäisi tukea.

      • sekarotunen

        Oletpa sie viisas nuine kommentteinesi. Ihan saamelaisia pitäisi tukea enemmän... No, kerros sitten miten pitäisi kohella ja tukea näitä, joita te hienot saamelaiset ette pijä ihimisinä ja suomalaiset jakaa siinä mielipitteen kanssanne. Mites näille sekarotusille tehhän, jokka ei puhu sivistyksen suomea ja saameksikaan ei saisi puhua kun ei täydellisesti ossaa? Mitä tukkea meille? Turpaanko vai puukosta?


      • Áhkos
        sekarotunen kirjoitti:

        Oletpa sie viisas nuine kommentteinesi. Ihan saamelaisia pitäisi tukea enemmän... No, kerros sitten miten pitäisi kohella ja tukea näitä, joita te hienot saamelaiset ette pijä ihimisinä ja suomalaiset jakaa siinä mielipitteen kanssanne. Mites näille sekarotusille tehhän, jokka ei puhu sivistyksen suomea ja saameksikaan ei saisi puhua kun ei täydellisesti ossaa? Mitä tukkea meille? Turpaanko vai puukosta?

        Jos luit viestini oikein, niin en suinkaan vaatinut tukien lopettamista muilta kuin saamelaisilta. Halusin vaan tuoda esille sen näkökohdan, että Lappi ei ole yhtä kuin Saamenmaa, näin etelässä usein luullaan. Missään nimessä tarkoituksenani ei ollut asettaa nämä kaksi kansaa vastakkain, sillä sellaista on Lapissa liikaakin, mukaan lukien sinun viestisi.
        Minusta jokaisen joka osaa kieliä, pitäisi puhua rohkeasti, olipa kyseessä venäjä, saksa, indokiina, saame tai suomi.

        Luettuani viestisi jäin pohtimaan sitä, mistä aggressiosi on peräisin. Kuulutko ehkä heihin, jolta vanhemmat ovat riistäneet saamen kielen taidon puhumalla lapsilleen suomen kieltä. On itsestään selvää, että myös saamelaisten keskuudessa vallitsee eriarvoisuutta. On opiskelleita ja varakkaita, joilla on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa ja osallistua toimintaan. Minusta saamelaisten pitäisikin entistä enemmän yrittää vaikuttaa siihen, ettei eriarvoistuminen ainakaan enää lisäänny, vaan pikemminkin vähenisi.

        Sinua, sekarotuinen lämpimästi tervehtien
        Áhkos


      • Tatti

        Olen kyllä kuullut saamelaisalueista puhuttavan, mutta en juuri tuosta Saamenmaasta. Mitä se alue suunilleen pitää sisällään. Ja jos muutenkin selventäisit hiukan koko käsitettä. Sen kyllä olen tiennyt ettei koko Lappi ole saamelaisaluetta. He taitavat olla aikamoisena vähemmistönä.


      • Áhkoš
        Tatti kirjoitti:

        Olen kyllä kuullut saamelaisalueista puhuttavan, mutta en juuri tuosta Saamenmaasta. Mitä se alue suunilleen pitää sisällään. Ja jos muutenkin selventäisit hiukan koko käsitettä. Sen kyllä olen tiennyt ettei koko Lappi ole saamelaisaluetta. He taitavat olla aikamoisena vähemmistönä.

        Käsite vaatii tosiaan selvennystä,sillä olen käyttänyt sitä huolimattomasti. Oikeastaan Saamenmaa tarkoittaa koko Saamealaisluetta, johon kuuluvat Suomen saamelaisalueen lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Venäjän puolella sijaitsevat saamelaislueet. Mutta toisaalta kun sanona auvani Inarissa kotipaikkani sijaitsee Saamenmaassa.
        Toivottavasti selitin riittävän selvästi.

        http://www.lapland.fi/audia/palvelut/lapinradio/paivanjuttu/index.asp?ID=996


      • Tatti
        Áhkoš kirjoitti:

        Käsite vaatii tosiaan selvennystä,sillä olen käyttänyt sitä huolimattomasti. Oikeastaan Saamenmaa tarkoittaa koko Saamealaisluetta, johon kuuluvat Suomen saamelaisalueen lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Venäjän puolella sijaitsevat saamelaislueet. Mutta toisaalta kun sanona auvani Inarissa kotipaikkani sijaitsee Saamenmaassa.
        Toivottavasti selitin riittävän selvästi.

        http://www.lapland.fi/audia/palvelut/lapinradio/paivanjuttu/index.asp?ID=996

        Nyt selvisi se käsite. Mielestäni on haitallista saamelaisuuden kannalta tuo monen maan alueella asuminen. Kaikissa on niin pienenä vähemmistönä ettei tule huomioiduksi. Tarkoitan juuri erikoisongelmia joita vaikeat elin- ja luonnonolosuhteet aiheuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe