Tyttäremme (2v) ei suostu nukkumaan millään vaan huutaa kuin hinaaja ainakin tunnin illalla ja puoli tuntia ennen päiväunia ja meillä on jo neuvot lopussa! Siis onko jotain hyviä konsteja jolla saa lapsen kiukuttelun hieman tasaantumaan, sillä tyttö on kamala kiukkupussi muutenkin. Päivään mahtuu aina 2-5 kiukkupuuskaa, jotka sisältävät huutoa, itkua, lyömistä ja repimistä. Tällöin otan tytön syliin enkä päästä tekemään pahojaan, mutta mikä neuvoksi nukkumaan mennessä? Iltasadut tms. eivät auta mitään ja nyt tuntuu siltä että kaikki on kokeiltu. Neuvoja, kiitos!!!
Lapsi ei suostu nukkumaan!
6
1926
Vastaukset
- 3:n äiti
Minun kolmas lapseni täyttää viikon päästä 2v. Nukkumaan menot ovat kaikilla olleet tässä iässä kamalaa vääntöä. Esikoisen kanssa taistelin vielä päiväunista, mutta kakkosen tullessa tuohon unen vastustamis ikään, tiesin jo, että se on ohimenevä elämänvaihe, jonka jälkeen ne päiväunet nukutaan ihan suosiolla silloin kun niihin on tarvetta. Mutta ei enää joka päivä.
Hassuklta tuntuu, että kuopukseni, joka nukkui vuosi sitten joskus jopa kolmetkin päiväunet päivässä, ei nuku viikonloppuisin tai muinakaan kotipäivinä päiväunia juuri koskaan. Päiväkodissa kyllä nukkuu, mutta ei kiltisti.
Muuta neuvoa en osaa antaa kuin että luovu päiväunista vähäksi aikaa. Jos kuitenkin nukahtaa jonain päivänä päiväunille, ole tyytyväinen ja anna nukkua max 1 tunti. Kiukunpuuskiin sanon, että koita löytää tapa, jolla hän rauhoittuu nopeiten. Meillä on tehonnut jokaiseen se, että ei kuunnella sitä kiukuttelua. Pitää tietysti katsoa, ettei tee pahaa itselleen eikä ympäristölleen. Sitten kun alkaa näyttämään rauhoittumisen merkkejä, ojennetaan nenäliina, ja sanotaan, että pyyhi itkut pois silmistä tai mennään itse pyyhkimään ne itkut pois.
Itse ei missään vaiheessa saisi näyttää eikä kuulostaa kiukkuiselta silloin kun lapsi kiukuttelee. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty.- sama
Tämä kolmantemme on ehdottomasti tiukkaluonteisin, oma tahto on kova ja se myös näytetään. Siksi nämä kiukunpuuskat (jotka loppuvat joidenkin mukaan 2-20 vuoden säteellä) eivät sinänsä ole yllätys. Onneksi myös mieheni hoitaa näitä kiukkukohtauksia aina sen mukaan kummalla on pinna pidempi! :)
Täytyy yrittää tuota päiväunien väliin jättämistä, keskimmäinenkin jätti ne tuon ikäisenä pois kokonaan, tosin kävi yöunille jo kuuden maissa ja nukkui aamukahdeksaan. On se ihanaa että muutkin ovat huomanneet saman kuin minäkin; on helpompaa sanoa ettei saa kiukustua itse kuin olla aina kiukustumatta. :)
- Mama 80
Hei vaan!Mielestäni kaikki tollanen nukkumaan menoa koskevat ongelmat on kovin vaikea ymmärtää, kun itse ainakin tiedän että nukkuminen on ihanaa..Meillä on siis 2,5 v tyttö ja toisinaan se päikkäunille käynti on maailman vaikeinta,huutoa,tekosyitä;peitto on huonosti,pissattaa,kakattaa jne..Olen kokeillut kaikkea,jopa sen kaikista kauheimman, että annan vaan huutaa, mutta tyttö on jo oppinut sen, että kun huutaa"oikein"tulee oksennus, sitten kyllä on viimeistään käytävä siivoomassa sänky! Se on kaikkein rasittavinta kun sitä kestää päivästä toiseen!!Olen jopa ajatellut että jättäisin päikkärit pois kokonaan, mutta se ei tosiaan ole suotavaa kun kyseessä on pieni ihminen joka ei oikeesti jaksa lepäämättä koko päivää,ja kun pienten aivojen ym.kehitys tapahtuu nukkuessa, ei siis todellakaan edes harkitse tekeväni karhunpalvelusta omalle lapselleni!kiukku on mielestäni normaalia ja kun se kunnia annetaan äidille,koska jokainen lapsi tietää että äipän tykky ei lopu,vaikka mitä temppuilee!kirjastoista saa aiheeseen kirjoja, jotka itse olen huomannut korvaamattomaksi avuksi!
Jokaisella lapsella on omat tavat,ja ikävä kyllä ne on usein aika rasittavia!!Olen mm. ottanut "hälläväliä"asenteen,kun huudosta seuraa oksennus ja kesken tulee kuuluisa kakkahätä,niin menen lapsen huoneeseen vaan ja otan sanaakaan sanomatta kädestä kiinni,talutan veskiin nostan pöntölle ja menen siksi aikaa pois kun toimintaa suorietaan ja menen takaisin pyyhkimään edelleen sanaakaan sanomatta,sitten talutan takaisin sänkyyn,vedä peiton päälle ja kävelen pois,poikkeuksetta onnistunut nukahtaminen on joka kerta,kun neiti tosiaan huomaa,että mistään ei seuraa muuta kun vaan mykkä äiti joka pistää pöntölle!Soveltaen tätä siis kaikkiin kitinöihin jotka koen jokseenkin turhaksi.Juominen ja syöminen ei tosin kuulu tähän,paitsi kipeenä ollessa.Tänään mm.käyttänyt tätä ja neiti nukkuu tällä hetkellä hyvin!Voimia kaikille!!!! - tarja
päiväunien sijasta jos ei kerta nuku,lapsi on nyt 2v ja päiväunet vaikeutuivat tuossa kesän lopussa.Enää ei nuku kuin satunnaisesti,yritän tietenkin joka päivä,mutta sen näkee heti onko tänään unipäivä vai ei.No,iltaunille käykin sitten omasta pyynnöstään ja sovinnolla ilman temppuja.Tämä toimii kotihoidossa olevalle vallan hyvin.Ja olen myös selittänyt lapselle että äiti ei sitten kuuntele kiukkuttelua jos ei nukuta päiväunia ja ihan kuin hän ymmärtäisi,aina kun turha väsykiukku meinaisi tulla hän itse "tsemppaa" ja unohtaa kiukun...
- anna olla
Tämä menee ohi.
Kaikki lastenhoitopulmat menevät ohi, kun olet kärsivällinen itse. Kun ei nuku, ei nuku. Määräajan jälkeen kuitenkin pyjamat ja iltatoimet, sänkyyn kirjan ja nallen kanssa. Jos ei nuku, niin valvokoon. Jos ei pysy sängyssään, ota heti ilman tappeluita viereesi sohvan nurkkaan. Siihen hän tulee kumminkin tappelulla tai ilman. Älä tappele. Sinä et ole pikkulapsi. Älä kuitenkaan seurustele hänen kanssan, vaan katso TV:tä omissa oloissasi.
Kun on sanottu hyvää yötä, ei ole enää mitään ohjelmaa lapselle luvassa. Pelkkää istumista sohvan nurkassa.
Kyllä hän lopulta oppii, että nukkuminen on ihanaa. Ja kun on sen oppinut, et saa häntä millään hereille ajoissa aamulla. Se on uusi pulma ja yhteenoton paikka.
Jos et siis ole kehittänyt stressinsietokykyäsi.
Se on tässä kaikkein paras lääke.
- luin jostakin
Luin jostakin, että vaikka lapsi olisi kuinka hankala yms., ne tutut iltarutiinit tulee tehdä. Ja niitä pitäisikin olla. Eli ennen nukkumaanmenoa ne samat jutut joka ilta. Iltapala, pesu, vaipan vaihto, yöpaita päälle tai mitä nyt tehdäänkään ja sitten sitä iltahalia yms. jos semmosta on, tai satua. No, satua on hankala lukea, jos ipana huutaa vieressä kuin syötävä.
Ja sitten vaan sitkeesti nukkumaan, sänkyyn ja piste.
No, helpommin sanottu kuin tehty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745