mitä tarkoittaa....

mä vaan

Israel tarkoittaa "hän taisteli Jumalan kanssa"

mutta mitä SUOMI sana tarkoittaa.

9

817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

Shamaania/tietäjää. muutama sata henkilö lukenut kysymykseni ja kukaan ei osannat tai halunnut vastata.

• jaska jokunen

Suomi: Sehän on sama kuin shamaani, tietäjä. Sukulaissana summon muistuttaa lausuttuna sanaa shaman, ja kun Suomesta otetaan i pois mitä suomalaiset innokkaasti lisäilevät sanoihin, mm. omaan nimeeni, niin siitähän tulee suom, tai summ, joka on varmasti aikojen saatossa muuttunut muotoon suom, ja siihen se i pisteen päälle niin salaisuus on ratkaistu.

• sadhadfhaeh
        jaska jokunen kirjoitti:

Suomi: Sehän on sama kuin shamaani, tietäjä. Sukulaissana summon muistuttaa lausuttuna sanaa shaman, ja kun Suomesta otetaan i pois mitä suomalaiset innokkaasti lisäilevät sanoihin, mm. omaan nimeeni, niin siitähän tulee suom, tai summ, joka on varmasti aikojen saatossa muuttunut muotoon suom, ja siihen se i pisteen päälle niin salaisuus on ratkaistu.

Venäjän sukulaiskansat syrjäseuduilla asuvat obinugrilaiset ja samojedit eivät ole juurikaan kääntyneet ortodoksisuuteen. Perinteiset jumalat ovat luonnon henkiä ja haltioita. Jokaisella perheellä on omat sukuhenkensä, joihin ollaan tiiviissä yhteydessä.

Tukee asiaa mistä SUOMI-sana on tullut

• suomen kielen lehtori

Sana 'suomi' on suomia-verbin imperfektimuoto, siis mennyt aikamuoto. Verbi suomia tarkoittaa suunnilleen samaa kuin vierasperäinen lainasana kritisoida. Esimerkiksi: Opettaja suomi oppilasta huonon käytöksen vuoksi. Puhekielessä suomia-verbiä käytetään melko harvoin.

• mä vaan

Mutta kyllä sitä sai odottaa.. paitsi olen suomi sanan tulkinnassa aivan eri mieltä. Se on kyllä tekemistä...mutta ei suomia.

• Ömhöm
        mä vaan kirjoitti:

Mutta kyllä sitä sai odottaa.. paitsi olen suomi sanan tulkinnassa aivan eri mieltä. Se on kyllä tekemistä...mutta ei suomia.

Sana "Suomi" kuuluu balttilaisperäisiin lainasanoihin kuten "perkele"

• mä vaan
        Ömhöm kirjoitti:

Sana "Suomi" kuuluu balttilaisperäisiin lainasanoihin kuten "perkele"

Niin sanaa SUOMI ei ole virallisesti suomennettu. Riippu kääntäjästä mitä se tarkoittaa. Shamaani sopii hyvin vanhaan suomalaiseen kulttuuriin.

• Ömhöm
        mä vaan kirjoitti:

Niin sanaa SUOMI ei ole virallisesti suomennettu. Riippu kääntäjästä mitä se tarkoittaa. Shamaani sopii hyvin vanhaan suomalaiseen kulttuuriin.

Sopii ja kuulostaa kivalta..se ei ole vielä mikään hyvä etymologinen argumentti. Yhtä hyvällä syyllä voitaisiin sanoa että esim. sanat "romani", "Romeo" "rommi" ja "romanttinen" ovat samaa alkujuurta vain, koska ne kuulostavat äänteellisesti hieman samalta. Teoreettisena pohjana horjuva ajatus. Suosittelen sinulle erinomaista kirjaa nimeltään "Maailman kielet ja kielikunnat", kirjoittanut Jaakko Anhava, julkaissut Gaudeamus. Em. kirjasta eritoten luvut balttilaisista ja itämerensuomalaisista kielistä ovat hyviä tässä asiassa.

Tutkimus todella osoittaa suomen sisältävän paljon balttilainoja, parina esimerkkinä mainittakoon vaikka sanat "sisar" ja "morsian". Nämä tiedot saat osallistumalla yliopiston suomen kursseille tai lukemalla itämerensuomalaisten ja balttikielten tutkimuskirjallisuutta!

• Varttiromani

Suomi = suomaa

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      102
      6448
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      83
      4933
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      105
      3191
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      3032
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2235
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1616
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1211
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1192
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1106
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      884
    Aihe