Uros vs narttu, kumpi?

sukupuolen valinta

Onko uros vai narttu parempi valinta ensi- ja perhekoiraksi? Haaverotujani ovat koosta riippuen kerrynterrieri ja briard, mutta mietin vielä, kumman kokoisen koiran tulen loppujen lopuksi haluamaan. Tiedän koiran tarvitsevan peruskoulutuksen ja paljon liikuntaa/aktivointia. Vai onko sukupuolten välillä eroja sittenkään?

9

452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valintaa on

Yksilökysymys oikeasti. Narttu on kumminkin yleensä sellainen mikä oppii nopeammin. Kunhan ette hanki urosta mitä ei aijota kastroida, siinä on yleensä jo vähän liikaa koiraa monelle kokeneellekkin koira ystävälle, kun sen keskittymiskyky on paikoittain hyvinkin huono.

Älä niinkään katso pennun sukupuolta, vaan sitä miten se käyttäytyy omassa laumassaan kun käyt katsomassa pentuja. Rauhallinen ja itsenäinen pentu on paras ensikoiraksi. Jos pentu tai pennut nukkuvat kun käyt siellä, niin älä mene lankaan, oikeasti nukkuva koiranpentu saattaa olla rasavilli joka on juossut aijemmin itsensä väsyksiin. Sovi siis mielellään uusi aika jolloin kaikki pennut on hereillä. Niin et saa mitään ikävää yllätystä.

• minun mielipide

Minun käsittääkseni rauhallinen ja itsenäinen pentu kasvaa suuremmalla todennäköisyydellä varautuneeksi kuin avoin ja vilkas pentu. Iloinen ja leikkisä pentu on paras valinta minun mielestäni, se osoittaa kumminkin jo hyvissä ajoin sosiaalisuutta ja rohkeutta. Minä valitsin pentueen rauhallisimman ja itsenäisimmän koiran, ja kuinka ollakaan, siitä kasvoi varautunut vieraita kohtaan ja dominoiva toisten koirien suhteen. Koirani on uros.

• lapinpossu
        minun mielipide kirjoitti:

Minun käsittääkseni rauhallinen ja itsenäinen pentu kasvaa suuremmalla todennäköisyydellä varautuneeksi kuin avoin ja vilkas pentu. Iloinen ja leikkisä pentu on paras valinta minun mielestäni, se osoittaa kumminkin jo hyvissä ajoin sosiaalisuutta ja rohkeutta. Minä valitsin pentueen rauhallisimman ja itsenäisimmän koiran, ja kuinka ollakaan, siitä kasvoi varautunut vieraita kohtaan ja dominoiva toisten koirien suhteen. Koirani on uros.

Keskitason pentu on hyvä vasta-alkajalle. Liian vetäytyvistä tosiaan tulee herkemmin varautuneita, harjoittelun, oikeanlaisen sosiaalistamisen ja sekä koiran herkkyyden huomioivalla koulutuksella voi kuitenkin itsenäisestäkin pennusta hyvä perhelemmikki. Kun taas ne ääripää rasavillit ovat kovempia ja tarvitsevat myös jämäkämmän otteen koulutuksessa joka voi olla ensiomistajalle hankalaa.
        Keskipennun kanssa on eniten liikkumavaraa.

Sukupuolileima vaihtelee rotujen välillä, joten kannattaa kasvattajalta kysellä rotukohtaista tietoa

• jkjdk
        lapinpossu kirjoitti:

Keskitason pentu on hyvä vasta-alkajalle. Liian vetäytyvistä tosiaan tulee herkemmin varautuneita, harjoittelun, oikeanlaisen sosiaalistamisen ja sekä koiran herkkyyden huomioivalla koulutuksella voi kuitenkin itsenäisestäkin pennusta hyvä perhelemmikki. Kun taas ne ääripää rasavillit ovat kovempia ja tarvitsevat myös jämäkämmän otteen koulutuksessa joka voi olla ensiomistajalle hankalaa.
        Keskipennun kanssa on eniten liikkumavaraa.

Sukupuolileima vaihtelee rotujen välillä, joten kannattaa kasvattajalta kysellä rotukohtaista tietoa

Suosittelen minäkin kysymään kasvattajan mielipidettä. Olen kuullut koiranäyttelyssä kerrynterrierin kasvattajalta, että hän ei myy urosta ensimmäiseksi koiraksi. En tiedä mistä syystä, mutta rodun kasvattajana hän on varmasti meitä muita viisaampi.

• tftr
        minun mielipide kirjoitti:

Eipä pieni varautuneisuus välttämättä pahasta ole... helpottaa vain koulutusta, kun koira tukeutuu mieluummin tuttuihin ihmisiin kuin vilistää villiksenä tai bichonina aina uusia asioita tutkimassa. Toisaalta "introverttia" pentua kannattaa viedä jo pentuna monenlaisiin paikkoihin ja varmistaa, ettei siitä kehkeydy pirttihirmua ;) Yhdelle koiranomistajalle sopiva ominaisuus vaikeuttaa toisen elämää suunnattomasti.

Pennun tulee olla iloinen, utelias ja leikkisä (muutoin voi epäillä vakavaa sairautta tai vaikka sisäloisia). Puhe oli pentueen sisäisistä eroavaisuuksista. Rauhallisille ihmisille suosittelen siis iloisen, uteliaan ja leikkisän pentulauman rauhallisinta pentua, aktiivisemmalle aktiivisempaa jne. Sukupuolesta ei kannata välittää. Koira on kokonaisuus, josta sukupuoli on vain yksi ominaisuus. Vaakakupissa painavat paljon enemmän koiran varhaiset kokemukset, perusluonne (yleensä rodun määräämä; terrierit ovat vilkkaita, paimenet sopuisia jne.) ja myöhempi koulutus. Rasavilli basset ei tule koskaan olemaan yhtä eloisa kuin laiskanpuoleinen villakoira.

• hupia kullakin

Eipä tainnut aloittaja mitään uroksen ja nartun ottamisesta kysellä, mutta neuvoa pukkaa kuitenkin.

Uusi tapaamisaika? Meinasitko että asuvat ihan vierekkäin, meinaten alle luovutusikäinen pentu ei pitkään valvo, kiirettä pittää.

• pieniä eroja

Sukupuolten välillä on eroja mutta yksilöerot ovat merkittävämmät, etenkin jos aiot leikkauttaa koiran jolloin ei tarvitse välittää siitä että nartut saattavat olla hyvinkin hankalia juoksujen aikaan ja urosten keskittymiskyky saattaa kadota täysin jos yhdelläkin naapuriston nartuista on juoksut. Pahimmillaan siis, useimmilla koirilla nämä hormonaaliset erotkin ovat aika pientä.

Jos hankit rotukoiran kunnolliselta kasvattajalta hän osaa kyllä auttaa sinua juuri sinulle sopivan yksilön valitsemisessa. Kasvattajalle voit toki kertoa jos suosit jompaa kumpaa sukupuolta mutta suosittelen lämpimästi keskittymään enemmän siihen yksilön luonteeseen.

• Anonyymi

Uros.

• Anonyymi

Suurin osa tytöistä ja naisista haluaa uroksen, mutta osa tykkää puuhailla nartun kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4457
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1178
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1052
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1032
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      913
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      901
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      847
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      846
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe