Onko uros vai narttu parempi valinta ensi- ja perhekoiraksi? Haaverotujani ovat koosta riippuen kerrynterrieri ja briard, mutta mietin vielä, kumman kokoisen koiran tulen loppujen lopuksi haluamaan. Tiedän koiran tarvitsevan peruskoulutuksen ja paljon liikuntaa/aktivointia. Vai onko sukupuolten välillä eroja sittenkään?
Uros vs narttu, kumpi?
9
385
Vastaukset
- Valintaa on
Yksilökysymys oikeasti. Narttu on kumminkin yleensä sellainen mikä oppii nopeammin. Kunhan ette hanki urosta mitä ei aijota kastroida, siinä on yleensä jo vähän liikaa koiraa monelle kokeneellekkin koira ystävälle, kun sen keskittymiskyky on paikoittain hyvinkin huono.
Älä niinkään katso pennun sukupuolta, vaan sitä miten se käyttäytyy omassa laumassaan kun käyt katsomassa pentuja. Rauhallinen ja itsenäinen pentu on paras ensikoiraksi. Jos pentu tai pennut nukkuvat kun käyt siellä, niin älä mene lankaan, oikeasti nukkuva koiranpentu saattaa olla rasavilli joka on juossut aijemmin itsensä väsyksiin. Sovi siis mielellään uusi aika jolloin kaikki pennut on hereillä. Niin et saa mitään ikävää yllätystä.- minun mielipide
Minun käsittääkseni rauhallinen ja itsenäinen pentu kasvaa suuremmalla todennäköisyydellä varautuneeksi kuin avoin ja vilkas pentu. Iloinen ja leikkisä pentu on paras valinta minun mielestäni, se osoittaa kumminkin jo hyvissä ajoin sosiaalisuutta ja rohkeutta. Minä valitsin pentueen rauhallisimman ja itsenäisimmän koiran, ja kuinka ollakaan, siitä kasvoi varautunut vieraita kohtaan ja dominoiva toisten koirien suhteen. Koirani on uros.
- lapinpossu
minun mielipide kirjoitti:
Minun käsittääkseni rauhallinen ja itsenäinen pentu kasvaa suuremmalla todennäköisyydellä varautuneeksi kuin avoin ja vilkas pentu. Iloinen ja leikkisä pentu on paras valinta minun mielestäni, se osoittaa kumminkin jo hyvissä ajoin sosiaalisuutta ja rohkeutta. Minä valitsin pentueen rauhallisimman ja itsenäisimmän koiran, ja kuinka ollakaan, siitä kasvoi varautunut vieraita kohtaan ja dominoiva toisten koirien suhteen. Koirani on uros.
Keskitason pentu on hyvä vasta-alkajalle. Liian vetäytyvistä tosiaan tulee herkemmin varautuneita, harjoittelun, oikeanlaisen sosiaalistamisen ja sekä koiran herkkyyden huomioivalla koulutuksella voi kuitenkin itsenäisestäkin pennusta hyvä perhelemmikki. Kun taas ne ääripää rasavillit ovat kovempia ja tarvitsevat myös jämäkämmän otteen koulutuksessa joka voi olla ensiomistajalle hankalaa.
Keskipennun kanssa on eniten liikkumavaraa.
Sukupuolileima vaihtelee rotujen välillä, joten kannattaa kasvattajalta kysellä rotukohtaista tietoa - jkjdk
lapinpossu kirjoitti:
Keskitason pentu on hyvä vasta-alkajalle. Liian vetäytyvistä tosiaan tulee herkemmin varautuneita, harjoittelun, oikeanlaisen sosiaalistamisen ja sekä koiran herkkyyden huomioivalla koulutuksella voi kuitenkin itsenäisestäkin pennusta hyvä perhelemmikki. Kun taas ne ääripää rasavillit ovat kovempia ja tarvitsevat myös jämäkämmän otteen koulutuksessa joka voi olla ensiomistajalle hankalaa.
Keskipennun kanssa on eniten liikkumavaraa.
Sukupuolileima vaihtelee rotujen välillä, joten kannattaa kasvattajalta kysellä rotukohtaista tietoaSuosittelen minäkin kysymään kasvattajan mielipidettä. Olen kuullut koiranäyttelyssä kerrynterrierin kasvattajalta, että hän ei myy urosta ensimmäiseksi koiraksi. En tiedä mistä syystä, mutta rodun kasvattajana hän on varmasti meitä muita viisaampi.
- tftr
minun mielipide kirjoitti:
Eipä pieni varautuneisuus välttämättä pahasta ole... helpottaa vain koulutusta, kun koira tukeutuu mieluummin tuttuihin ihmisiin kuin vilistää villiksenä tai bichonina aina uusia asioita tutkimassa. Toisaalta "introverttia" pentua kannattaa viedä jo pentuna monenlaisiin paikkoihin ja varmistaa, ettei siitä kehkeydy pirttihirmua ;) Yhdelle koiranomistajalle sopiva ominaisuus vaikeuttaa toisen elämää suunnattomasti.
Pennun tulee olla iloinen, utelias ja leikkisä (muutoin voi epäillä vakavaa sairautta tai vaikka sisäloisia). Puhe oli pentueen sisäisistä eroavaisuuksista. Rauhallisille ihmisille suosittelen siis iloisen, uteliaan ja leikkisän pentulauman rauhallisinta pentua, aktiivisemmalle aktiivisempaa jne. Sukupuolesta ei kannata välittää. Koira on kokonaisuus, josta sukupuoli on vain yksi ominaisuus. Vaakakupissa painavat paljon enemmän koiran varhaiset kokemukset, perusluonne (yleensä rodun määräämä; terrierit ovat vilkkaita, paimenet sopuisia jne.) ja myöhempi koulutus. Rasavilli basset ei tule koskaan olemaan yhtä eloisa kuin laiskanpuoleinen villakoira. - hupia kullakin
Eipä tainnut aloittaja mitään uroksen ja nartun ottamisesta kysellä, mutta neuvoa pukkaa kuitenkin.
Uusi tapaamisaika? Meinasitko että asuvat ihan vierekkäin, meinaten alle luovutusikäinen pentu ei pitkään valvo, kiirettä pittää.
- pieniä eroja
Sukupuolten välillä on eroja mutta yksilöerot ovat merkittävämmät, etenkin jos aiot leikkauttaa koiran jolloin ei tarvitse välittää siitä että nartut saattavat olla hyvinkin hankalia juoksujen aikaan ja urosten keskittymiskyky saattaa kadota täysin jos yhdelläkin naapuriston nartuista on juoksut. Pahimmillaan siis, useimmilla koirilla nämä hormonaaliset erotkin ovat aika pientä.
Jos hankit rotukoiran kunnolliselta kasvattajalta hän osaa kyllä auttaa sinua juuri sinulle sopivan yksilön valitsemisessa. Kasvattajalle voit toki kertoa jos suosit jompaa kumpaa sukupuolta mutta suosittelen lämpimästi keskittymään enemmän siihen yksilön luonteeseen. - Anonyymi
Uros.
- Anonyymi
Suurin osa tytöistä ja naisista haluaa uroksen, mutta osa tykkää puuhailla nartun kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin273441Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee282141Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141680Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71418- 761359
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381236- 641056
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10974Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70931- 102912