näköhermon päiden vaurio (staasipapilli?)

peloissaan

Muutama päivä takaperin olin silmälääkärillä piilokarsastukseni takia, ja siinä perustutkimusta tehdessään hän (silmänpohjatutkimuksen yhteydessä) totesi yllättäen, että näköhermojeni päät ovat vaurioituneet. Kysyin, mistä se voi johtua, ja hän sanoi että ne saattavat olla turvonneet, eikä selittänyt tilannetta sen kummemmin, kirjoitti vain lähetteen näkökenttätutkimukseen, jonne pääsyä nyt odottelen.
Olen itse yrittänyt etsiä tietoa kirjoista ja netistä, ja minua on ruvennut pelottamaan aivan hirveästi. Ilmeisesti näköhermojen vaurioituminen on hyvin vakava asia? Osaako joku kertoa siitä tarkemmin? (Nimimerkki "silmälääkäri"? Sinulla on ollut asiantuntevan tuntuisia vastauksia muihin kysymyksiin, olisi hienoa jos osaisit jotenkin valaista minunkin tilannettani.)

Minulla ei ole ollut mitään näkyviä puutteita näkökentässä tai muitakaan oireita, lukeminen on aavistuksen epätarkkaa (muuttunut epätarkemmaksi viimeisen vuoden aikana) mutta ainakin tähän asti syynä on pidetty piilokarsastustani.
Olen 22-vuotias, ja minulle on aiemminkin varmasti tehty tuo silmänpohjatutkimus eikä näköhermovaurioista ole puhuttu mitään. Joten kyseessä on varmasti ei-synnynnäinen vaurio. Voiko se olla vaaratonta? Voivatko näköhermon päät vaurioitua ilman että siitä seuraisi mitään kamalaa?
Lähteitä tutkittuani kyseessä voisi ymmärtääkseni olla staasipapilla (eli salpauspapilla) - ja staasipapillan ja ylipäänsä näköhermon turvotuksen yhteydessä luki yhdessä jos toisessakin lähteessä pelottava lause: "tilan jatkuessa seurauksena näönmenetys".
Voiko vaurion estämisen pysäyttää? Kuinka todennäköistä on että näköni heikkenee paljon tai sokeudun?

On hirvittävää, aivan hirvittävää, pelätä sokeutuvansa. Nämä päivät, kun joutuu odottamaan näkökenttätutkimukseen menoa ja sen jälkeen silmälääkärin jatkotutkimuksia (hän ei voinut silmätippojen laiton takia tehdä viimeksi joitain kokeita mitä olisi tahtonut), tuntuvat kiduttavilta ja kauheilta. Ja on hirvittävää, ettei missään tunnu lukevan että näköhermovaurio voisi olla vaaratonta tai että siihen olisi hoitomuotoja. Olisinkin hyvin kiitollinen, jos joku tällä palstalla osaisi mahdollisimman pikaisesti kertoa asiasta jotain.

5

9983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Kirjoituksestasi sain sen käsityksen, että diagnoosi on edelleen jonkin verran epävarma ("...saattavat olla turvonneet").
      Osalla ihmisistä näköhermon pää on tavallista enemmän koholla verrattuna muuhun silmänpohjaan ja tämä voi aiheuttaa joskus diagnostisia vaikeuksia (eli onko kyseessä normaali terve näköhermo vai onko kyseessä verenkiertohäiriö/tulehdus/jne).
      Siksi lääkärisi on laittanut lähetteen näkökenttätutkimukseen.
      Toinen seikka mikä voi herättää epäilyksiä edesmenneistä turvotuksista jne. voi olla näköhermon väri (tulehdusten, verenkiertohäiriöiden jne jälkeen voi näköhermon pää olla kalpeampi) ja lisäksi näköhermon keskuskuopan koko voi olla epäilyttävän suuri - näköhermovauriot voivat hermosäikeiden osittain tuhouduttua näkyä tavallista suurempana näköhermon keskuskuoppana (silloin sanotaan ekskavaation olevan tavallista suurempi). Tässäkin tulkintaa voi vaikeuttaa se, että ihmisillä on luonnostaankin eri suuruisia ekskavaatioita ja normaalin ekskavaation koko riippuu näköhermon pään halkaisijasta - mitä suurempi näköhermo, sitä suurempi saa ekskavaatiokin olla.

Staasipapillin syntyyn on useampia syitä. Mikäli olet nainen, ylipainoinen ja käytät e-pillereitä saattaa kyseessä olla ns. pseudotumor cerebri, jossa aivo- ja selkäydinnesteen paine on koholla aiheuttaen näköhermon "pullottamisen" silmän sisään. Kasvaimet ja muut tilaa vievät muutokset saattavat myös aiheuttaa staasipapillin. Nuorilla nämä ovat kyllä erittäin harvinaisia, mutta näiden mahdollisuuksien vuoksi jatkotutkimukset ovat tarpeen. Mutta kuten edellä mainitsin, saattaa olla että sinun näköhermonpääsi on ulkonäöltään vain normista poikkeava ja tutkimukset tehdään "varmuuden vuoksi".
      Myös näköhermon verenkiertohäiriöt saattavat aiheuttaa näköhermon turvotusta.

Näköhermovauriot pitkälle edetessään voivat toki johtaa näön huononemiseen. Sinun ikäisilläsi on kyllä erittäin harvinaista että näkö selvästi huononisi tai jopa sokeutuisi. Mutta valitettavasti näin netin välityksellä en voi sinua paljoa enempää neuvoa. Mutta jos kysyttävää vielä ilmenee niin kysy pois...

• peloissaan (tai ei enää :))

Iso kaunis kiitos kun viitsit vastata! :) Todella hienoa että jaksat täällä vastailla ihmisten silmähuoliin :) (Tämän pitkän sepustukseni lopussa olisi sinulle vielä yksi kysymys, jos ehdit vastaamaan.)

Tuo staasipapilli oli siis oman päättelyni tulos, silmälääkärini (ystävällinen kyllä, mutta kiireinen) kun ei juuri muuta sanonut kuin että näköhermojeni päät on rosoiset (kun normaalisti ne ovat kuulemma munkkirinkilän malliset) ja että ne ovat siis vaurioituneet, ja että ne saattavat olla turvonneet. (Kun kysyin voiko se olla vakavaa, hän sanoi vain "en tiedä", joten siinä jäi hyvin paljon tilaa mielikuvituksen ja epäilyksen laukata!) Silmänpaineesta hän ei puhunut mitään (joten sen takia en kaiketi tullut aiemmin ajatelleksi glaukooman mahdollisuutta; tosin siihenhän ei välttämättä liity kohonnutta painetta).

Tänään olin näkökenttätutkimuksessa ja siellä minut tutki maailman mukavin sairaanhoitaja, joka ystävällisesti ja perusteellisesti selitti asioita ja joka jo ennen tutkimusta sanoi, että luultavasti ei ole mitään hätää ja ainakaan staasipapillista tuskin on kyse. En tosin tiedä miksi hän heti oli niin varma ettei kyse ole staasipapillista; hän sanoi että se olisi aiheuttanut jo jotain muitakin oireita, vaikka lukemieni lähteiden mukaan sekin voi olla oireeton lukuunottamatta suurentunutta sokeaa pistettä - en kyllä tiedä onko tuo suurentunut sokea piste välttämätön oire, eli siis jos sitä ei ole niin onko niin ettei voi olla staasipapilliakaan? (Olen hoikka enkä syö e-pillereitä; eli siis en täytä niitä riskitekijöitä joita mainitsit staasipapillan mahdollisiksi altistajiksi.)
        Sairaanhoitaja oli jo ennen näkökenttätutkimusta sitä mieltä, että jos jostain on kyse niin varmaankin glaukoomasta (ja se ei pelota kauheasti koska sitähän pystytään hyvin hoitamaan eikä se varmastikaan johda sokeuteen). Ja tutkimusten jälkeen hän totesi että näkökenttäni on erinomainen ja sokeapisteeni täysin normaali, ja sanoi että luultavasti tilannetta aletaan nyt seurata sen varalta, jos minulla on glaukooma (molemmilla isovanhemmillani on ollut se). Toki se hoitaja luetteli että joskus tällaista näköhermovauriota voi aiheuttaa esim kasvain jne, mutta jotenkin en kuitenkaan osaa kasvainta pelätä.

Vielä minulla on edessä silmälääkärin jatkotutkimus, mutta toivottavasti sieltä ei enää paljastu mitään uutta pahaa.

Sitä jäin vielä miettimään, että osaatko nimimerkki "silmälääkäri" sanoa, voiko B-vitamiinin puutos aiheuttaa tällaista vauriota? Olen vegaani (eli ruokavaliooni eivät kuulu eläinkunnan tuotteet), ja vegaaniruokavaliohan on ravitsemuksellisesti täysin riittävä, sillä poikkeuksella että B12-vitamiini on ainut jota siitä ei saa, eli sitä täytyy nauttia erillisenä lisänä. Olen ollut vegaani viitisen vuotta ja syönyt kyllä aina B12-vitamiinia vitamiinitabletteina, mutta en aina niin täsmällisesti (monesti saattaa päivä tai pari jäädä viikosta väliin ja joskus menee viikko pari ilman kun edellinen tablettipurkki on loppu enkä ole tullut ostaneeksi uutta. Omaa tyhmyyttä ja laiskuutta siis, aion kyllä nyt parantaa tapani! Ja syödä silloin tällöin oikein tehostetun b-vitamiinikuurin). B12-vitamiini-arvoni on mitattu viimeksi nyt kesällä, ja se oli ok, kylläkin normaalin alarajoilla. Koskaan aiemmin sitä arvoa ei ole mitattu (mutta esim hemoglobiinini on aina ollut oikein hyvä, en tiedä korreloiko se b-vitamiinin kanssa?). Olisiko siis mahdollista, että minulla on jossain vaiheessa ollut b-vitamiinin puutosta ja vaurio on aiheutunut siitä? (Synnynnäistä tuo vaurio siis tuskin on; minut tutkinut sairaanhoitajakin sanoi, että varmasti aiemmin minut tutkineet silmälääkärit olisivat siitä todenneet jos se olisi silloin jo silmissäni ollut.)

Aivan mahtava tunne päästä eroon pelosta, että ei olekaan riskiä sokeutua! Tuntuu melkeinpä uudestisyntyneeltä; josko sitä nyt taas ainakin hetken osaisi entistä enemmän arvostaa ja ihastella arjen pieniä kauniita asioita :)

• silmälääkäri
        peloissaan (tai ei enää :)) kirjoitti:

Iso kaunis kiitos kun viitsit vastata! :) Todella hienoa että jaksat täällä vastailla ihmisten silmähuoliin :) (Tämän pitkän sepustukseni lopussa olisi sinulle vielä yksi kysymys, jos ehdit vastaamaan.)

Tuo staasipapilli oli siis oman päättelyni tulos, silmälääkärini (ystävällinen kyllä, mutta kiireinen) kun ei juuri muuta sanonut kuin että näköhermojeni päät on rosoiset (kun normaalisti ne ovat kuulemma munkkirinkilän malliset) ja että ne ovat siis vaurioituneet, ja että ne saattavat olla turvonneet. (Kun kysyin voiko se olla vakavaa, hän sanoi vain "en tiedä", joten siinä jäi hyvin paljon tilaa mielikuvituksen ja epäilyksen laukata!) Silmänpaineesta hän ei puhunut mitään (joten sen takia en kaiketi tullut aiemmin ajatelleksi glaukooman mahdollisuutta; tosin siihenhän ei välttämättä liity kohonnutta painetta).

Tänään olin näkökenttätutkimuksessa ja siellä minut tutki maailman mukavin sairaanhoitaja, joka ystävällisesti ja perusteellisesti selitti asioita ja joka jo ennen tutkimusta sanoi, että luultavasti ei ole mitään hätää ja ainakaan staasipapillista tuskin on kyse. En tosin tiedä miksi hän heti oli niin varma ettei kyse ole staasipapillista; hän sanoi että se olisi aiheuttanut jo jotain muitakin oireita, vaikka lukemieni lähteiden mukaan sekin voi olla oireeton lukuunottamatta suurentunutta sokeaa pistettä - en kyllä tiedä onko tuo suurentunut sokea piste välttämätön oire, eli siis jos sitä ei ole niin onko niin ettei voi olla staasipapilliakaan? (Olen hoikka enkä syö e-pillereitä; eli siis en täytä niitä riskitekijöitä joita mainitsit staasipapillan mahdollisiksi altistajiksi.)
        Sairaanhoitaja oli jo ennen näkökenttätutkimusta sitä mieltä, että jos jostain on kyse niin varmaankin glaukoomasta (ja se ei pelota kauheasti koska sitähän pystytään hyvin hoitamaan eikä se varmastikaan johda sokeuteen). Ja tutkimusten jälkeen hän totesi että näkökenttäni on erinomainen ja sokeapisteeni täysin normaali, ja sanoi että luultavasti tilannetta aletaan nyt seurata sen varalta, jos minulla on glaukooma (molemmilla isovanhemmillani on ollut se). Toki se hoitaja luetteli että joskus tällaista näköhermovauriota voi aiheuttaa esim kasvain jne, mutta jotenkin en kuitenkaan osaa kasvainta pelätä.

Vielä minulla on edessä silmälääkärin jatkotutkimus, mutta toivottavasti sieltä ei enää paljastu mitään uutta pahaa.

Sitä jäin vielä miettimään, että osaatko nimimerkki "silmälääkäri" sanoa, voiko B-vitamiinin puutos aiheuttaa tällaista vauriota? Olen vegaani (eli ruokavaliooni eivät kuulu eläinkunnan tuotteet), ja vegaaniruokavaliohan on ravitsemuksellisesti täysin riittävä, sillä poikkeuksella että B12-vitamiini on ainut jota siitä ei saa, eli sitä täytyy nauttia erillisenä lisänä. Olen ollut vegaani viitisen vuotta ja syönyt kyllä aina B12-vitamiinia vitamiinitabletteina, mutta en aina niin täsmällisesti (monesti saattaa päivä tai pari jäädä viikosta väliin ja joskus menee viikko pari ilman kun edellinen tablettipurkki on loppu enkä ole tullut ostaneeksi uutta. Omaa tyhmyyttä ja laiskuutta siis, aion kyllä nyt parantaa tapani! Ja syödä silloin tällöin oikein tehostetun b-vitamiinikuurin). B12-vitamiini-arvoni on mitattu viimeksi nyt kesällä, ja se oli ok, kylläkin normaalin alarajoilla. Koskaan aiemmin sitä arvoa ei ole mitattu (mutta esim hemoglobiinini on aina ollut oikein hyvä, en tiedä korreloiko se b-vitamiinin kanssa?). Olisiko siis mahdollista, että minulla on jossain vaiheessa ollut b-vitamiinin puutosta ja vaurio on aiheutunut siitä? (Synnynnäistä tuo vaurio siis tuskin on; minut tutkinut sairaanhoitajakin sanoi, että varmasti aiemmin minut tutkineet silmälääkärit olisivat siitä todenneet jos se olisi silloin jo silmissäni ollut.)

Aivan mahtava tunne päästä eroon pelosta, että ei olekaan riskiä sokeutua! Tuntuu melkeinpä uudestisyntyneeltä; josko sitä nyt taas ainakin hetken osaisi entistä enemmän arvostaa ja ihastella arjen pieniä kauniita asioita :)

Glaukooma voi hoitamattomana tai mikäli ei saavuteta tarpeeksi matalaa silmänpainetasoa johtaa myös sokeutumiseen, vaikkakin harvoin. Glaukooma sinun iässäsi on kyllä erittäin harvinaista ja yleensä joko synnynnäisen silmän rakenteen poikkeavuuden tai pahojen silmävammojen aiheuttama seuraus.

Vitamiinipuutos voi aiheuttaa näköhermovaurion mutta tällöin näköhermo on yleensä kalpea, ei siis turvonnut eikä keskuskuoppa laajene. Tätä esiintyy esim. alkoholisteilla, joilla ruokavalio on erittäin yksipuolinen (energia alkoholista ja syömiset mitä sattuu). Eli vitamiininsaanti on hyvä turvata vastaisuudessakin.

Kun näkökenttäkin oli normaali niin melkeinpä veikkaisin, että poikkeavan näköhermon ulkonäön lisäksi ei muuta erikoista sinun tapauksessasi löydy ja tutkimukset tehdään enemmän poissulkumielessä. Todennäköisesti sinua käytetään (löydöksistä riippuen) ainakin jonkin aikaa, esim parin vuoden ajan kontrollitutkimuksissa mutta sen päättää hoitava lääkärisi löydösten perusteella.

• ex-peloissaan
        silmälääkäri kirjoitti:

Glaukooma voi hoitamattomana tai mikäli ei saavuteta tarpeeksi matalaa silmänpainetasoa johtaa myös sokeutumiseen, vaikkakin harvoin. Glaukooma sinun iässäsi on kyllä erittäin harvinaista ja yleensä joko synnynnäisen silmän rakenteen poikkeavuuden tai pahojen silmävammojen aiheuttama seuraus.

Vitamiinipuutos voi aiheuttaa näköhermovaurion mutta tällöin näköhermo on yleensä kalpea, ei siis turvonnut eikä keskuskuoppa laajene. Tätä esiintyy esim. alkoholisteilla, joilla ruokavalio on erittäin yksipuolinen (energia alkoholista ja syömiset mitä sattuu). Eli vitamiininsaanti on hyvä turvata vastaisuudessakin.

Kun näkökenttäkin oli normaali niin melkeinpä veikkaisin, että poikkeavan näköhermon ulkonäön lisäksi ei muuta erikoista sinun tapauksessasi löydy ja tutkimukset tehdään enemmän poissulkumielessä. Todennäköisesti sinua käytetään (löydöksistä riippuen) ainakin jonkin aikaa, esim parin vuoden ajan kontrollitutkimuksissa mutta sen päättää hoitava lääkärisi löydösten perusteella.

Vielä kerran kiitos vastauksistasi ja kirpeän kaunista syksyn jatkoa! :)

• ex-peloissaan
        peloissaan (tai ei enää :)) kirjoitti:

Kirjoitan "päivityksen" siltä varalta ettei joku tee kirjoitukseni perusteella "vääriä kotidiagnooseja" ;) Eli silmälääkäri sanoi ettei kyse voi olla glaukoomasta, koska siihen ei yleensä liity turvotusta (näin hän muistaakseni sanoi). Joten glaukoomasta ei ollutkaan kyse. Silmälääkärikin päätteli, että kai vaurio sitten ollut silmissäni jo iät ja ajat (ei hänkään tosin ymmärtänyt sitä miksi aiemmat silmälääkärini eivät ole siitä sitten mitään sanoneet).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      16
      972
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      87
      788
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe