endometrioosi ja raskaus

seela

Kuinka paljonkohan on tapauksia joissa endo on tullut raskaaksi?

Kävin tänään polilla koska ensi kertaa kivut menivät ihan äärirajoille että pysynkö tajuissani vai en.. Kuukautiskivut ovat olleet kovat vasta n. vuoden verran.

Lääkäri määräsi e-pillerit kipuiluun toukokuussa ja lopetin ne heinäkuussa jolloin aloimme yrittää lasta.

Huommenna on soittoaika perhesuunnitteluneuvolaan ja yritetään sitä kautta lähteä tutkimaan mahdollista endoa koska naistentautienklinikalla kuulemma todella pitkät jonont..
Mitä kautta olette läheneet viemään asiaa eteenpäin ja minkälainen on etenemistahti?

Oireena on siis TODELLA sietämättömät vatsakivut, ripuli kuukautisten aikana ja kipu vasemmassa takareidessä..

haluaisin kuulla kokemuksia endometrioosista ja päätöksiä teidän tarinoille.

Kiitos jo etukäteen kaikille jotka viitsitte nähdä vaivaa ja vastata minulle. Kiitos.

17

17815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsi

      Juu, ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta mun kaverilla oli tosi paha endo, ja se kyllä sai lapsen, melkein heti kun ne alkoi yrittään.

    • Hipsu

      Itselläni leikattiin endon takia toinen munasarja kokonaan pois ja toinen osittain 90-luvun puolessa välin. Olin ilman ehkäsyä reilu kymmenisen vuotta tulematta raskaaksi.

      Luomumenetelmällä syntyi puolitoista vuotta sitten ensimmäinen lapsi ja nyt syyskuussa kaksoset. Miehellä taitaa olla osuutta asiaan, koska raskaus alkoi lähes heti uuden miehen myötä:-)

    • Tiiamari

      Hei!
      ei ole haittaa!!
      mun ukon siskolla oli kanssa paljon endometrioosia ja tuli raskaaksi.
      tosin hän kävi semmoisella parantajalla ja sen jälkeen lähti ne kivut.
      melkein heti sen jälkeen myös massu alkoi kasvaa!!
      tiedän pari muutakin samalaista tapausta ihan lähipiiristä,ovat semmoisia vähän vanhempia äitejä,36 ja 38 vuotiaita.
      se parantaja oli sanonut,että lapset pitäisi tehdä nuorenpina,oli nauranut ja sanonut,ettei sitä tavaraa ihan yksinomaan herkuttelua varten ole tarkoitettu!!

      • Siunausta

      • Tiiamari
        Siunausta kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=694&posting=22000000004978901

        Käyhän tuolla. Lapsi parka on jo äidinkohdusta sidottu vääränpuolen henkimaailmaan, jos kyseessä oli henkiparantaja. Tämä ei ole vitsi. Jos tunnistatte itsenne, kääntykää oman seurakunnan papin puoleen, ihan mikä tahansa ev.lut. seurakunta käy. He voivat rukoilla vapautusta.

        Tämä parantajakaveri on uskovainen mies,rukoilee jokaisen tapahtuman aluksi.


      • Jeesuksen herrakseen.
        Tiiamari kirjoitti:

        Tämä parantajakaveri on uskovainen mies,rukoilee jokaisen tapahtuman aluksi.

        Eihän perinyt palkkaa? Jos parantamisesta täytyy maksaa, se on aina hälyttävä merkki.


      • huhhuhhuhhuh!
        Jeesuksen herrakseen. kirjoitti:

        Eihän perinyt palkkaa? Jos parantamisesta täytyy maksaa, se on aina hälyttävä merkki.

        Varmasti käyt myös konserteissa ilmaiseksi,samoin teattereissa,et maksa tauluista jne.
        jos jollakin on jokin lahja,niin sinun mielestäsi hänen pitää luovuttaa se vapaasti käytettäväksesi???


      • Lue
        huhhuhhuhhuh! kirjoitti:

        Varmasti käyt myös konserteissa ilmaiseksi,samoin teattereissa,et maksa tauluista jne.
        jos jollakin on jokin lahja,niin sinun mielestäsi hänen pitää luovuttaa se vapaasti käytettäväksesi???

        "Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa."
        Tämä teksti löytyy raamatusta Matteuksen evankeliumista 10:8. Keskeinen osa kristinuskoa.
        Ei tulisi mieleenikään rahastaa armolahjojeni käytöllä. Herra kyllä maksaa omalla tavallaan takaisin, miten ja milloin parhaaksi näkee.
        Toivotan sinulle todella runsasta Taivaan Isän siunausta. Tarkoitukseni ei ole väitellä, vaan auttaa sinua välttämään mahdollisia sudenkuoppia, sillä minä välitän ihan oikeasti juuri sinusta, ja Herra välittää vielä enemmän.


      • elämäsi
        Lue kirjoitti:

        "Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa."
        Tämä teksti löytyy raamatusta Matteuksen evankeliumista 10:8. Keskeinen osa kristinuskoa.
        Ei tulisi mieleenikään rahastaa armolahjojeni käytöllä. Herra kyllä maksaa omalla tavallaan takaisin, miten ja milloin parhaaksi näkee.
        Toivotan sinulle todella runsasta Taivaan Isän siunausta. Tarkoitukseni ei ole väitellä, vaan auttaa sinua välttämään mahdollisia sudenkuoppia, sillä minä välitän ihan oikeasti juuri sinusta, ja Herra välittää vielä enemmän.

        ettet vain ole se surullisen kuuluisa "elämäsi lahja"????????????


    • mini

      Hei! olen 24v ja 15 raskaana.minulle todettiin endo ku olin 17v.mulla oli ihan kauheen pahat vatsakivut ja menkkakivut aivan sietämättömiä!!kävin vatsatähystyksessä ja lekurit poltti pois endo pesäkkeet....sen jälkeen kaikki on ollut ok!ei kestänut kuin muutama kuukausi tulla raskaaksi ja innoissani odotan toista ultra tutkimusta!!!onnea sulle ja kaikkea hyvää!!!

    • MIT

      Minulla on kaksi kertaa leikattu endometrioosi, toinen oli avoleikkauksella ja toinen tähystämällä. Endometrioosi todettiin vasta ensimmäisen leikkauksen yhteydessä. Leikkaukseen menin kystien takia.

      Ammattitaitoinen gynekologi osaa tunnistaa endometrioosin, mutta valitettavasti kaikki eivät siihen pysty. Tiedustele paikkakunnaltasi pätevää yksityistä gynekologia, terveyskeskusten tai neuvoloiden kautta sinulla menee ihan liian kauan aikaa eikä tulokset välttämättä kerro totuutta. Varmasti lähipiiristäsi löytyy joku nainen, joka tietää, kuka paikkakunnallasi on pätevä. Se on tärkeää, koska endometrioosia voi olla vaikea havaita ilman tähystystä.

      Samoin valitettavasti gynekologien keskuudessa vallitsee erimielisyyksiä siitä, miten sairautta tulisi hoitaa. Siksi voi olla tärkeää, että käyt useamman lääkärin luona, jotta kuulet erilaisia mielipiteitä. Jälkeenpäin minun kohdallani todettiin, että leikkaushoidot eivät välttämättä olisi olleet tarpeellisia, lääkitykselläkin olisi ehkä päästy hyviin tuloksiin. Lisäksi eräs lääkäri uhkaili kohdun poistolla...

      Nyt jälkimmäisestä leikkauksesta on kolme vuotta ja olen pärjännyt lääkityksen (lähinnä e-pillerit) avulla hyvin. Noin puolen vuoden yrittämisen jälkeen olen nyt raskaana ja ihan luomukeinoilla. Nykyinen lääkärini sanoikin minulle keväällä, että vaikka minulla oli havaittavissa pientä endometrioosikasvua, minulla on yhtäläiset mahdollisuudet tulla raskaaksi kuin kenellä tahansa muulla naisella. Piti paikkansa!

    • Maaria27

      Minulla todettiin 18-vuotiaana endometrioosi ja samoihin aikoihin tehtiin tähystysleikkaus jossa endopesäkkeitä poltettiin. Olen käynyt säännöllisin väliajoin lääkärintark. eikä pesäkkeitä ole tullut uusia, mutta kivut vaivaavat edelleen. Pari vuotta sitten lääkäri määräsi minulle hoidoksi kipuihin syödä 4 levyä e-pillereitä putkeen ja sitten pitämään aina viikon tauon. Nyt olisi tarkoitus jossain vaiheessa jättää pillerit kokonaan pois ja alkaa yrittämään lasta. Pillereitä olen syönyt jo yli 10v. yhteensä, ja nyt olen 27v. Onko kellään samankaltaisia kokemuksia/onko ollut vaikeuksia tulla raskaaksi kun syönyt niin kauan pillereitä on endo??

      • mollamaija24

        Minulla on aina ollut voimakkaat kuukautiskivut ja ne ovat ajan myötä muuttunut aina vaan pahemmiksi. Olen itse aina epäillyt endoa mutta gyne on vaan sanonut että "joillakin on vaan pahemmat kuukautiskivut ku toisilla". :(

        Alkuvuodesta mulla todettiin iso suklaakysta (endometrioosikysta)oikeassa munasarjassa ja pääsin nopeasti tähystysleikkaukseen koska alkoi olla lamauttavia kipuja vaikkei ollut kuukautisia. Olin tätä ennen jättänyt pillerit pois noin 7 kuukautta aikaisemmin (alettiin yrittää vauvaa). Leikkauksen jälkeen sain heti clomifenit tukemaan ovulaatiota (leikkauksessa todettiin laajasti levinnyt endo ja mm. umpisuoli poistettiin, molemmat munajohtimet todettiin olevan auki). Söin clomeja 4 kuukautta mutten tullut raskaaksi. Nyt seuraavaksi kokeillaan tehokkaimpia hoitoja.. Kuukautiset alkavat taas olemaan hyvin kivuliaat (leikkauksesta nyt noin puoli vuotta). Vauvaa ollaan nyt yritetty 1,5 vuotta..


    • Santra

      Hei!
      Älä vaan menetä toivoasi!! Minulla oli todella paha endo. Oksensin ja ripuloin ja huusin kivusta. Mieheni soitti jopa aina ambulanssin kun tunsin kuolevani kipuihin. Menin lääkäriin ja tähystivät vatsan. No endoahan se ja molemmat munajohtimet tukossa. Lääkäri sanoi suoraan etten voi saada normaalisti lapsia ja antoi kesäkuulle ajan lapsettomuushoitoihin. YLLÄTYS YLLÄTYS Saatiin kuitenkin alulle normaali raskaus. Lääkärit ovat olleet hiukan ihmeissään kun olen näyttänyt heille Jorvin paperia jossa lukee molemmat munojohtimet tukossa. heh Ihme tapahtui ja laskettu aika on 14. 11.Vastaavalla tavalla on tapahtunut minun kaverillenikin! Joten mene rohkeasti lääkäriin tutkituttamaan ja hoidattamaan asia! :)

    • emppuliinii

      Ihana kuulla myös positiivisia kokemuksia.
      Minulta leikattiin vuosi sitten avoleikkauksessa endometrioosipesäkkeitä ja myoomia (isoin luumun kokoinen). En kuitenkaan silloin haaveillut lapsesta, mutta nyt vauvahaaveet mylläävät.
      Leikkauksen jälkeinen 2. tarkistusaika lääkärissä on piakkoin ja toivottavasti endo ei ole uusinut.
      Koko vuoden olen syönyt e-pillereitä tauotta, yhdet menkat olen antanut tulla, jottei olisi välivuotoa. Tauottoman pillerinsyönnin perusteena on, että aina menkkojen aikana endo kuulemma alkaa todella myllätä. Minulle tauoton on sopinut (ei turvotusta tms).
      Luomusti saadaan yrittää lasta puoli vuotta, sitten suoraan hoitoihin (koeputkihedelmöitys), jottei tila pahene (myoomat kohdussa ym).

      Toivotaan, että vauva saataisiin luomusti alulle :)

      • Aune

        Niin, kun se endo ei näy ultrassa/tavallisessa gynetutkimuksessa, muuta kuin jos on se suklaakysta jossain kasvamassa. Pesäkkeet näkee ainoastaan laparoskopialla.

        Minullakin endo, todettu lievänä kohta 2 vuotta sitten. En tiedä sitten mikä nyt on tilanne, ainoastaan tiedän, että kystaa ei ole kasvanut uudelleen. Kivuista päätellen niitä pesäkkeitä saattais olla jossain.. toisaalta endo voi olla oireetonkin (kivuton) ja silti olla paha ja laajalle levinnyt endo ja toisin päin. Ja lievä endo ei välttämättä tarkoita, että se vaikuttaisi lastensaantiin ei yhtään tai vähän.

        Tosi ihana sairaus, mutta siitäkin huolimatta aurinkoa kaikkien endottarien päiviin!


    • pettynyt11

      Epäilin endoa monta vuotta (jo teininä oli helvetilliset kuukautiskivut), koskaan ei lääkärit ottaneet vakavasti tai tutkittu vaikka munasarjassa tiedettiin olevan kysta. Vasta kun oli raskautta yritetty vuoden verran saada aikaan todettiin endo.. Olen nyt pian 28 ja melkein 15 vuotta kesti saada diagnoosi. En tiedä vielä kuinka levinnyt on ja pystynkö saamaan lapsia..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe