moppi vai lattialiina

nhtureiod

onko kellään kokemusta. meillä on tullut työyhteisöön hirveä ristiriita yhdestä vessanpesusta. koulu. olemme nykyaikastaneet kaiken ja lattialiinat heitetty roskiin jo ajat sitten. nyt vaihtui työkaveri ja hän vannoo liinojen perään. tuotatti kasan liinoja. pari työkaveria olemme sitä mieltä, että emme enää palaa vanhaan lutraamiseen liinojen kanssa. kauhea riita pystyssä. lopputulos on se että tehköön jokainen kuin parhaammakseen näkee, jonninjoutava ristiriita. mutta meillä vaan se tieto että liinat puuvillaiset levittää likaa ja on työläämpää. esimiehen taholta tuli käsky heittää liinat pois ajat sitten. nyt vaihtui esimies, ei ota kantaa nykyaikaisuuteen. joutava ristiriita, mutta raskasta.

35

4057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omatyyli

      Mikrokuituisia lattiapyyhkeitä valmiiksi kostutettuna sangossa on ainakin meillä tapana. Puuvillaiset liinat ovat jo kylläkin historiaa jos jostain löytyy niin käytetään peruspesuissa ja vahanpoistoissa.

    • tikka

      Kannattaako asiasta tehdä noin suuri numero. Eikö olisi parempi jos jokainen tosiaan tekisi tyylillään??
      Kyllä itse ainakin olen kauan tehnyt siivoustyötä ja vessoissa on käytössä lattiapyyhkeet, kevyemmät käyttää kun pitää olla kosteat kuin moppi.

      • höpöhöpöpöpöpöpö

        Turhaa höpinää, kukin siivoaa tavallaa. Pääasia, kun puhdasta tulee taloudellisesti, aseptisesti ja terveydellisesti.


    • vkosiivous

      Ilmeisesti tässä tarkoitetaan lattialiinoilla froteita. Frotee on ihan menneen talven lumi. Liinojahan on mikrokuituisena, jos liinaa haluaa käyttää. Kyllä mikrokuitu ottaa tarkemmin kun frotee. Mutta tietysti kostutusohjeita pitää noudattaa, löytyy vileda swepillä heidän sivultaan.

      Itse käytän mikrokuituliinaa tai kuivainmoppia (swep vileda).

    • 15...

      Kuivain menee paremmin vessan ahtaisiin koloihin joten tavallista moppia en vessanpesussa ole käyttänyt. Tuo mikrokuitupyyhe tuntuu parhaalta ratkaisulta, mutta kyllä meillä (koulua siivoan myöskin) on vielä froteet käytössä.

    • vkosiivous

      Pitää jatkaa vielä, että kyllä frotee voi olla joissain tilanteissa paras ratkaisu. Jos likaa tulee paljon, niin ei mikrokuitu kyllä siihen sovellu. Tai esim. öljylikaan.

    • Jaana marja

      meillä on myös vanhat liinat menneen talven lumia. saimme tilalle sappaxin, mikrokuituisen. mahtava, on kevyt käyttää myös kosteana. onneksi meillä ollaan samaa mieltä ja olemme myös uudistaneet siivous välineet ja kaiken. pitäkää vaan pintanne, siivous alallakin saa uudistua ja käyttää kevyempiä menetelmiä. jo oman terveydenkin kannalta. antaa esimiesten olla vanhanaikaisia,jos eivät älyä kouluttaa itseään uudistuksiin.

      • muee

        Mahtavaa, että jossain päin myös älytään uudistua nykyaikaan. Sappax on todella mahtava. Ei lutrua ja irtoo. Inhoon niin niitä liinoja. Heitän roskiin sitä myöten kun vaan ilmestyy silmien eteen.


    • Siivoooja

      "lopputulos on se että tehköön jokainen kuin parhaammakseen näkee, jonninjoutava ristiriita."

      Vastasit asiaan oikeastaan itse. Minusta tämä työ on tarpeeksi rankkaa jo ilman ylimääräisiä ristiriitojakin, joten en puutu siihen miten ja millä joku muu hommansa hoitaa. Puuttukoon esimies jos siltä tuntuu ja tässä tapauksessa ilmeisesti ei tunnu. Vinkkejä työn helpottamiseen voi tietysti antaa työkaverillekin, mutta jos hän ei niitä halua edes kokeilla niin antaisin olla, enkä edes yrittäisi lähteä varsinaiseen määräilyyn. Enkä usko, että se vessan lattia froteellakaan niin oleellisesti likaisemmaksi jää, pääasia että jollain pyyhkii.

      • tikki2212

        Oikeaa puhetta!!!


    • Mie vain-

      liina ja teräväkuivain on ihan kiva, missä on ahtaita syviä koloja ja pöytäalusia, ym. Ja miksei niitä liinoja voi desittää? Pestä väh. 60 cels?

    • eveliina -75

      eipä ne jotkut työkaverit halua ottaa vastaan käytännön vinkkejä, jotka työtä helpottaa ja olisivat kevyempiä menetelmiä. suututaan vaan. asian ydinhän on monesti siinä, että uusilla menetelmillä tehdään työ nopeammin ja sitten nämä jäärät aina valittaa kun ei kerkee ja katsotaan kieroon kun toiset tekee puolet nopeammin. kyllä siivousalalla ristiriittoja riittää. onneksi saan tehdä nykyään itsenäistä työtä ja nautin todella. ei ole kukaan kyttäämässä minkä värisellä liinalla pyyhin mitäkin jne. kokemusta on jääristäkin.

    • Moppi voi toimia suuressa vessassa suuren pinta-alan pesussa mutta kun vessoissa on usein hirveästi erilaista viemäri-, ilmastointi-, sekä vesiputkea joiden tauksiin moppi on hyvin usein erittäin kömpelö. SIlloin putkien taakse jää kaikennäköistä likaa: Pölyä, hämähäkinseittejä, eritteitä, jotka jäävät tekemään ikäviä mikrobiyllätyksiä.
      Joten mielestäni lattialiinan käyttö on suositeltavaa ainakin silloin tällöin kun pitää tehdä tarkkuussiivousta nopean ylläpitosiivouksen sijaan.
      Mitä tulee liinan materiaaliin niin mielestäni tälle työntekijälle voisi esitellä ideana mikrokuitupyyhkeitä. Niitähän on montaa eri tyyppiä. Minä käytän harmaita lastaan sopivia melko paksuja lattiapyyhkeitä. Ne imevät hämmästyttävän hyvin likaa ja rasvaa ja niillä pääsee yllättävän pieniin koloihin jolloin vessasta tulee sisiti.
      Mitä tulee perinteiseen froteepyyhkeeseen minä en ole koskaan tottunut käyttämään niitä, mutta periaatteessa mikäli niitä on aivan pakko käyttää niin voisi tehdä niin että pyyhkii mopilla leveämmät kulkuväylät ja käy froteepyyhkeellä sitten läpi ne kolot joihin ei pääse mopilla

    • riinukka 70

      Meillä tehdään kosteapyyhintä mopeilla 4 kertaa viikossa ja märkäpesu 1 kertaa viikossa safetymopilla ja kuivataan kuivaimella. Lattioissa lämmitys. Ei mene kauan kuin on kuiva ja puhdas lattia. Liinat on heitetty ajat sitten käytön myötä roskiin. Hyvin toimii yhteisymmärrys/mahtava työyhteisö.

    • vkosiivous

      Kuullostaa hyvältä. Tuo safetymoppihan toimii kun harja.

      • hannele j

        Jep,ja on todella kevyt käyttää. Monipuolinenkin. Saunan pesussa ensin lauteet,sitten seinää suihkun kohdelta ja lopuksi lattia.


    • mikroliina kotonakin

      mä käytän mikroliinoja.ihan parhaita.en ymmärrä tuota sanaa lutraus..itse kostutan liinat ensin astiassa ja siitä mukaan tarpeellinen määrä liinoja.
      frotee käytössä vahanpoistossa.muita liinoja ei käytössä.
      moppi käytössä toisenlaisessa lattiamateriaalissa eikä siihen mikroliina
      sopisi.

    • ...

      Samaa mieltä olen edellisten kanssa että monet firmat ovat jättäneet nämä froteiset pyyhkeet pois ylläpitosiivouksissa. Ne ovat kyllä omiaan esim. likaisemmissa kohteissa missä on öljyä tms, tai sitten vahauskeikoilla. En myöskään näe mitään järkeä tapella ja riidellä siitä miten joku siivoaa. Jos henkilö nyt ei varsinaisesti tee mitään väärää (käytä väärää ainetta joka syövyttää pintaa tms) niin olkoon jokaisen etuoikeus siivota niinkuin itselle sopii. Pikkuvessat olen siivonnut teräväkuivaimella jossa mikrokuituliina. Muuten lattiat tykkään ottaa aina mikrokuitumopilla.

      • mirja helena

        Monesti ongelma onkin siinä, kun toisella tavalla tehtynä menee enemmän aikaa kuin toisella. Sitten väkättäjät ihmettelee miten Se teki noin nopeeta. Uudet menetelmät kun säästää aikaa ja terveyttä.


      • Rappusiivoojatar
        mirja helena kirjoitti:

        Monesti ongelma onkin siinä, kun toisella tavalla tehtynä menee enemmän aikaa kuin toisella. Sitten väkättäjät ihmettelee miten Se teki noin nopeeta. Uudet menetelmät kun säästää aikaa ja terveyttä.

        Lattioiden pesussa jos lattiat kuraiset, likaiset vanhaan frotee liinaan tarttuu lika parhaiten kiinni, mikrokuituiset vastaavat liinat ovat vähän kuin liukaspintaisia joten niihin se pieni pöly tai tomu ottaa kiinni. Nimimerkki "kokemusta" kummastakin lattialiina tyypistä !


      • rättiriepu
        Rappusiivoojatar kirjoitti:

        Lattioiden pesussa jos lattiat kuraiset, likaiset vanhaan frotee liinaan tarttuu lika parhaiten kiinni, mikrokuituiset vastaavat liinat ovat vähän kuin liukaspintaisia joten niihin se pieni pöly tai tomu ottaa kiinni. Nimimerkki "kokemusta" kummastakin lattialiina tyypistä !

        Siivoukseen kun tuli värikoodit siivouspyyhkeisiin ja -liinoihin, niin alkoi työyhteisössä tosiaan kauhee kyttäys peseekö vessaa keltaisella vai punaisella rätillä. Monessa hotellissa siivotaan koko hotellikämppä yhdellä pyyhkeellä....


      • kokeillut
        Rappusiivoojatar kirjoitti:

        Lattioiden pesussa jos lattiat kuraiset, likaiset vanhaan frotee liinaan tarttuu lika parhaiten kiinni, mikrokuituiset vastaavat liinat ovat vähän kuin liukaspintaisia joten niihin se pieni pöly tai tomu ottaa kiinni. Nimimerkki "kokemusta" kummastakin lattialiina tyypistä !

        Minun kokemukseni on se että mitä likaisempi lattia sitä tiukemmin mikrokuitupyyhe tarttuu lattiaan. Eli tosi likaisia lattioita sillä ei voi pyyhkiä.


      • siivoustyönjohtaja
        rättiriepu kirjoitti:

        Siivoukseen kun tuli värikoodit siivouspyyhkeisiin ja -liinoihin, niin alkoi työyhteisössä tosiaan kauhee kyttäys peseekö vessaa keltaisella vai punaisella rätillä. Monessa hotellissa siivotaan koko hotellikämppä yhdellä pyyhkeellä....

        nyt ei värikoodeja enään oteta huomioon koska kaikki siivouspyyhkeet pestään samassa koneessa eikä lattialiinoja enään ole .Mikropyyhkeeta ja mikromopit on nyt ja tietenkin niin sanottu vedetön siivous.
        Kysymys ......miten pidätte wc-tilan erittäin puhtaana


      • ...
        kokeillut kirjoitti:

        Minun kokemukseni on se että mitä likaisempi lattia sitä tiukemmin mikrokuitupyyhe tarttuu lattiaan. Eli tosi likaisia lattioita sillä ei voi pyyhkiä.

        Ns. normaaliin ylläpitosiivoukseen mikrokuituliina on paras, mutta jos kohde on tosi likainen niin toki se silloin siivotaan sellaisella "rätillä" mikä sinne kohteeseen on paras ja järkevin. Jos öljyjä ja muuta pa*kaa vedetään suoraa mikrokuituliinalla niin kyllä se liina siitä piloille menee, eivätkä ole mitään halpoja.


      • khhggc
        siivoustyönjohtaja kirjoitti:

        nyt ei värikoodeja enään oteta huomioon koska kaikki siivouspyyhkeet pestään samassa koneessa eikä lattialiinoja enään ole .Mikropyyhkeeta ja mikromopit on nyt ja tietenkin niin sanottu vedetön siivous.
        Kysymys ......miten pidätte wc-tilan erittäin puhtaana

        Hienoa, työjohdolta. Kumpa meillekin sanottaisi noin,kaikki ymmärtäisi.


    • frotee ja mikrokuitu

      Jokainen käyttäköön sitä mitä haluaa, jos asiasta tehdään elämää isompi kysymys. Muistuttaisin kuitenkin siitä, että kyseisiä lattiapyyhkeitä ei saa pestä samassa pesussa, paitsi erillään pesupusseissa, muuten mikrokuidun ominaisuudet menevät pilalle ja käytössä on taas froteet =D

    • moppipää

      Mikrokuitulattialiina ja teräväkuivameen sopiva kuivainmoppi, mikä ero niillä mielestänne on? Eikö molemmat ole mikrokuituisia ja niillä mahtuu ahtaimpiinkiin koloihin?
      Sain kokeiltavaksi harmaita mikrokuituliinoja, mutta ne eivät pysy teräväkuivaimessa, kun ovat niin pieniä lattialiinoja. Sen takia olen ennemmin käyttänyt ahtaissa paikoissa kuivainmoppia lattialiinojen sijaan.

      • 12+2

        Kuivaimeen on saatavana sellaiset pidikkeet että liina pysyy, on myös tarrallisia kuivaimia itse suosin pidikkeitä.


    • nopoison

      Hommakkaa Enjo-tuotteita,niin loppuu riitely.

      • aseptinen

        Tässä oli kiva lukea aseptiikasta. Ymmärrän toki koulumaailman erikoisuudet. Mutta yrityksissä ei aseptiikasta kai ole tietoakaan, jollette sitten tarkoita värikoodeja. Tässä yhdessä ainakin samalla siivousliinalla pestiin ensin lavuaarit, sitten pyttykomeroiden lavuaari ja pytty ulkopinnat ja rengas, siirryttiin seuraavaan koppiin sama liina ja sama järjestys. Näin. Tosin itse kun tein yksin, niin otin kaikki lavuaarit ja sitten vasta pytyt, sama liina, mutta ainakin pytyt viimeiseksi. Ja sitten vielä pyykkäys: yksi tuuraaja laittoi lattialiinat ja punaiset ja siniset pikkuliinat samaan koneelliseen, vakituinen laittoi sentään lattialiinat erikseen.

        Entäs mikäs on hyvä konsti valkoisten klinkkerilattioiden pyyhintään sen osalta, että klinkkeripinnassa on pölyä vaikkei muuta roskaa oliskaan ja pölyä jää liinalla pyyhkiessä jälkeen, joutuu ottamaan uusiksi, joutuu käyttämään lastaa ilman liinaa pölyjen keräämiseen... Onko ideoita?


      • xxgbkk
        aseptinen kirjoitti:

        Tässä oli kiva lukea aseptiikasta. Ymmärrän toki koulumaailman erikoisuudet. Mutta yrityksissä ei aseptiikasta kai ole tietoakaan, jollette sitten tarkoita värikoodeja. Tässä yhdessä ainakin samalla siivousliinalla pestiin ensin lavuaarit, sitten pyttykomeroiden lavuaari ja pytty ulkopinnat ja rengas, siirryttiin seuraavaan koppiin sama liina ja sama järjestys. Näin. Tosin itse kun tein yksin, niin otin kaikki lavuaarit ja sitten vasta pytyt, sama liina, mutta ainakin pytyt viimeiseksi. Ja sitten vielä pyykkäys: yksi tuuraaja laittoi lattialiinat ja punaiset ja siniset pikkuliinat samaan koneelliseen, vakituinen laittoi sentään lattialiinat erikseen.

        Entäs mikäs on hyvä konsti valkoisten klinkkerilattioiden pyyhintään sen osalta, että klinkkeripinnassa on pölyä vaikkei muuta roskaa oliskaan ja pölyä jää liinalla pyyhkiessä jälkeen, joutuu ottamaan uusiksi, joutuu käyttämään lastaa ilman liinaa pölyjen keräämiseen... Onko ideoita?

        Microkuitumoppi. Harmaa, nihkeä tai kuiva.


    • NäinSeVaaMenee

      Kukin siivotkoon tyylillään niin kauan kuin lopputulos on puhdas. Mutta puuvillaiset laittialiinat on sinällään historiaa mutta niitä käytetään lattiavahauksissa ym missä tulee paljon likaa eikä kannata käyttää kalliita mikrokuitupyyhkeitä. Omasta mielestäni pieni vessa on helpoin siivota käyttämällä teräväkuivanta ja mikrokuitupyyhettä.

    • lattialiinakunniaan

      No miusta joko lattialiina tai sitten se vähä moppia muistuttava jonka pystyy laittaa siihen kuivaimeen :) mutta jokaine tehköö miten huvittaa :)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko töitä tarpeeksi, jos kinataan mikä on sopiva siivousväline? Kohteessani itse päätän mitä tilaan, ja en ole edeltäjän systeemiä muuuttanut kuin siltä osin mitä lattioita vahataan/suojataan, ja mitä ei ensinkään enää käsitellä kuin pyyhitään vain.
      Moppiakin käytän kyllä joskus, sillä saa kätevästi pinttyneenkin lian ilmanvaihtoputkien ym päältä.
      Lattialiinoja käytän, normaalissa yp koska ne toimivat parhaiten siivotessa imien tuotannossa tulevaa hiilivetylikaa. Se on vähän kiinni kussakin paikassa, likatyypeistä mikä toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe