kuinka rohkaistuit laserleikkaukseen?

nössö rillipöllö

Eli: te jotka menitte laserleikkaukseen, kuinka psyykkasitte itsenne leikkaukseen? Rahat on, esitutkimuksessa käyty ja lääkärin kanssa keskusteltu, mutta pelko on vielä. Kaikista eniten pelkään itse leikkaustilannetta. Kuinka selätitte pelon ja uskalsitte mennä laserleikkaukseen?

Minulla on muutama viikko aikaa psyykata itseni valmiiksi (en mene todennäköisesti uudelleen esitutkimukseen ainakaan vähään aikaan). Olen riskiryhmässä 0, eli pienimmät riskit mitä voi olla. Pyörryin esitutkimuksessa, koska jännitti. Yritän tsempata pelkoni pois, jotta pääsen lopullisesti eroon silmälaseista ja kaikenlaisista piilolinsseistä. Jos teillä on vinkkejä niin auttakaa.

16

603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasik-leikattu

      Jos olet järkevä, pelkäät eniten niitä ongelmia, joita silmäleikkaus saattaa aiheuttaa pysyvästi. Harvoille tulee ongelmia itse leikkauksessa vaan ongelmat tulevat leikkauksen jälkeen (pysyvästi kuivat silmät, jatkuvia tulehduksia, valo-ongelmia jne.).

      Sinun kannattaa mielestäni käydä myös toisessa esitutkimuksessa, jotta saat täyden varmuuden siitä, että silmäsi soveltuvat leikkaukseen. Jos minä en olisi uskonut ensimmäisen lääkärin mielipidettä siitä, että olen hyvä kandidaatti leikkaukseen, silmiäni ei olisi leikattu.

      Itse toivon, etten koskaan olisi uskaltanut mennä leikkaukseen. Elämäni olisi nyt paljon helpompaa.

      • rillipöllö

        totta kai olen tietoinen että leikkauksen jälkeenkin voi tulla ongelmia. pääkysymys olikin, että miten saan itseni leikkaussaliin panikoimatta.

        ei ollut kyllä huono idea tuo toinen esitutkimus.


    • Eyeswideopen99

      Jos pelkäät leikkaukseen menoa, todennäköisesti joku osa sinua on toimenpidettä vastaan. Entä jos odotat vielä kaikessa rauhassa ja etsit riippumatonta tietoa aiheesta, koska leikkauksen jälkeen on myöhäistä katua?

      Jokainen leikkaus, olipa kyseessä miten pieni operaatio hyvänsä, pitää sisällään riskin.

      • Leikkauksen riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Leikkauksesta voi seurata pysyviä ongelmia näköön ja silmiin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - uusinta(korjaus)leikkausta ei voi tehdä
        - regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon oheneminen
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus


      • rillipöllö
        Leikkauksen riskit kirjoitti:

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Leikkauksesta voi seurata pysyviä ongelmia näköön ja silmiin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, starburst, glare)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - uusinta(korjaus)leikkausta ei voi tehdä
        - regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - lasiaisen irtauma (verkkokalvon repeytyminen)
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon oheneminen
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus

        Mainitsinko jo, että olen ottanut selvää riskeistä. Keskustelupalstoilla on ihan erilliset viestiketjut noille varoitusviesteille. Ikäviä kokemuksia on siellä pilvin pimein, ja tuo "leikkauksen riskit" oli kopioitu toisesta viestiketjusta.


    • rillimies

      En näe yhtään syytä käydä leikkauksessa likinäön takia. Nykyään on niin siistejä pokia ja ohuita linssejä että varmasti löytyy sopivat. Silmälasinaiset jopa paremman näköisiä kuin rillittömät!
      Minua yritetty puhua ympäri että menisin leikkaukseen mutta en varmasti mene. Viihdyn aviator-laseissa ja olen tyytyväinen ulkonäkööni.

    • musta labbis

      Älä mene laser leikkaukseen. Itselläni tehty femtolasik leikkaus, joka ei onnistunut ja nyt korjattu toista silmää jo kaksi kertaa. Leikkaus on täyttä skeidaa ja sinä saat kärsiä siitä lopun ikääsi. Nyt on mennyt rahaa tähän kusetukseen jo yli 5oooe!!! Hei haloo, milloin nämä leikkaukset kielletään kokonaan??!!

      • Lasik-leikattu

        Silmäleikkauksia voi tuskin kieltää kokonaan (valitettavasti), mutta minunkin mielestäni leikkausten käytäntöä tulisi muuttaa. Kaikille tulisi ehdottomasti kertoa leikkauksen riskeistä rehellisesti ja antaa kattava luettelo niistä kotiinkin. Sen lisäksi täytyisi olla ohjeet siitä, mitä esitutkimuksessa on pakko tutkia (esim. kuivat silmät, sykloplegia).

        Minunkin silmäni leikattiin femtolasikilla pari vuotta sitten, ja elämä on ollut pahimmillaan painajaismaista sen jälkeen. Minulle tuli todella paljon ongelmia ja ne vaivaavat minua loppuikäni. Jälkikäteen katsottuna on aivan selvää ettei silmiäni olisi saanut leikata. Se olisi pitänyt huomata esitutkimuksessa, mutta se tehtiin liian kiireesti. Varoitusmerkit jäivät huomaamatta tai tutkimatta. Joistakin asioista (kuivat silmät) ei välitetty. Tärkeintä estettä leikkaukselle ei ymmärretty.

        Jos saisin peruuttaa elämässäni vain yhden asian, se olisi femtolasik. Ehdottomasti.


      • ex-rillipöllö
        Lasik-leikattu kirjoitti:

        Silmäleikkauksia voi tuskin kieltää kokonaan (valitettavasti), mutta minunkin mielestäni leikkausten käytäntöä tulisi muuttaa. Kaikille tulisi ehdottomasti kertoa leikkauksen riskeistä rehellisesti ja antaa kattava luettelo niistä kotiinkin. Sen lisäksi täytyisi olla ohjeet siitä, mitä esitutkimuksessa on pakko tutkia (esim. kuivat silmät, sykloplegia).

        Minunkin silmäni leikattiin femtolasikilla pari vuotta sitten, ja elämä on ollut pahimmillaan painajaismaista sen jälkeen. Minulle tuli todella paljon ongelmia ja ne vaivaavat minua loppuikäni. Jälkikäteen katsottuna on aivan selvää ettei silmiäni olisi saanut leikata. Se olisi pitänyt huomata esitutkimuksessa, mutta se tehtiin liian kiireesti. Varoitusmerkit jäivät huomaamatta tai tutkimatta. Joistakin asioista (kuivat silmät) ei välitetty. Tärkeintä estettä leikkaukselle ei ymmärretty.

        Jos saisin peruuttaa elämässäni vain yhden asian, se olisi femtolasik. Ehdottomasti.

        Pöh! Sama henkilö varmasti kirjoittanut nämä kaikki viestit. Virheen mahdollisuus on alle prosentin. Kävin tänään leikkauksessa ja ainakin vielä olo ja näkö on mainio. Sain rohkaistua itseni. Revi siitä.


      • Lasik-leikattu
        ex-rillipöllö kirjoitti:

        Pöh! Sama henkilö varmasti kirjoittanut nämä kaikki viestit. Virheen mahdollisuus on alle prosentin. Kävin tänään leikkauksessa ja ainakin vielä olo ja näkö on mainio. Sain rohkaistua itseni. Revi siitä.

        Virheen mahdollisuus ei todellakaan ole alle prosentin, koska leikkaus aiheuttaa jo pysyvästi kuivia silmiäkin sitä enemmän. Tämä on taas tätä roskaa, jonka leikkauspaikat ovat näköjään onnistuneesti saaneet iskostettua ihmisten mieliin. Minäkin luulin ennen omaa leikkaustani, että se olisi turvallista. Nyt tiedän paremmin.

        Silmäleikkauksestasi on niin vähän aikaa ettet voi vielä tietää onnistuiko se. Todennäköisyys on tietenkin puolellasi. Suurin osa leikkauksista onnistuu. Totta on kuitenkin myös se, että joskus leikkauksesta tulee todella suuria ongelmia. Jokainen saa itse päättää, haluaako mennä leikkaukseen. Jos itse saisin tehdä päätöksen nyt, maksaisin siitä ettei silmiäni leikattaisi.

        Minua ärsyttää suuresti nämä ihmiset, jotka arvostelevat ihmisiä, jotka ovat käyneet silmäleikkauksessa ja kärsivät siitä lopun elämänsä ja jotka haluavat tulla varoittamaan ihmisiä leikkauksesta. Kuten jo kerroin, minulle tuli femtolasikista niin suuria ongelmia, että elämäni muuttui painajaismaiseksi. Jouduin mm. luopumaan parista harrastuksestani ja nyt näyttää siltä, että joudun ehkä vaihtamaan ammattiani. Revi siitä.


    • 4444444564

      Leikkauskomplikaatiot ovat varsin epätodennäköisiä, joskin omalle kohdalle sattuessaan varsin valitettavia ja jopa elämää suuresti haittaavia. Jokaisen on itse punnittava, onko valmis ottamaan hyvin pienen riskin parantaakseen elämänlaatua huomattavasti vai jatkaako silmälasien käyttämistä.

    • kannatti!

      Aloittajahan tietää jo tuon kaiken. Hän kysyi neuvoa, kuinka uskaltaa leikkaukseen. No tässä tulee minun kokemukseni kolmen vuoden takaa. Pelkäsin ihan kamalasti ja vatvoin asiaa tosi pitkään. Sitten sain todella tarpeekseni asiasta, joka minua leikkaukseen ajoi, eli jatkuvasta kasvosärystä. Varasin ajan ja menin sinne. Miltäkö tuntui? Ei niin sitten miltään. Silmät valuivat ja kirvelivät tunnin. Samana iltana hiippailin jo ostarilla kärpäslasit päässä =) Viikon oli sellainen fiilis, etten uskalla edes yskiä tai pestä naamaa, mutta sekin menee ohi, kun tajuaa ettei ne silmät sieltä minnekään putoa. Mutta mitään kipua tai sellaista ei operaatiossa tunnu. Sä näet vaan tähtiä ja sitten se on ohi. Suosittelen.

    • leikattu123

      Miettikää oikeasti oletteko valmiita ottamaan riskin. Jos minulle oltaisiin kerrottu riskeistä en olisi mennyt ikinä FemtoLasikkiin. Nyt saan kärsiä ongelmista. Kaikki on arpapeliä. Kukaan ei pysty ennustamaan mitä kukin saa tai on saamatta.

    • ei_uskalla

      Tuo on tavallaan vähän huono neuvo, kun ihmiset suosittelevat leikkausta oman kokemuksensa pohjalta. Jos 95 prosentilla leikkaus sujuu ilman komplikaatioita, se ei poista sitä, että 5 prosentilla tulee ongelmia. En tiedä, ovatko luvut oikeasti tämänsuuntaiset, mutta muistelisin niin.

      En esimerkiksi itse uskalla mennä leikkaukseen, koska silmäni ovat valmiiksi kuivan puoleiset. Siksi minulla olisi keskimääräistä suurempi riski saada ikävän kuivat silmät loppuiäkseni.

    • mieti.tarkkaan

      Itse leikkausta ja lääkäriä tai varsinkaan leikkauspaikkaa ei tarvitsisi pelätä. Mutta jännittäähän se tietysti, se ei ole pahasta.

      Mutta jotenkin en osaa nähdä tarpeelliseksi tuollaista leikkausta, vaikka itselläni on erittäin voimakkaat silmälasit. Ne eivät koskaan ole aiheuttaneet mitään haittaa itselleni saati sitten muille. Silmälasit jokainen tarvitsee joka tapauksessa nelikymppisestä lähtien, joten mikä se hyöty leikkauksesta olikaan?

      Silmäleikkaukseen on mentävä sitten, kun näköä haittaa kaihi. Sitä ei voi korjata muulla tavalla.

    • eskonsaun

      paras ja enin elämä puolessa...tutkiskelemalla aihetta pitkän ajan sekä kasvanuot luotto leikaavaan lääkäriin.lähipiirin hyvät kokemukset antoi lopullisen niitin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe