Onko normaalia?

Anette

Eli sain eilen sekarotuisen koiranpennun.. Turvotan sille kuivamuonan. Syömisen jälkeen sen maha turpoaa paljon ja on "kova". Eli mistäköhän se vois johtua vai onko normaalia? Annankohan liikaa ruokaa, johtuukohan se siitä? Mua vaivaa tää asia, joten jos tiedätte niin vastatkaa..

19

6183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatööri

Etpäs maininnut minkä ikäinen koiranpentu on kyseessä. Ei kai niille tartte erikseen turvotella ruokaa. Pitäähän niiden hampaidenkin kehittyä.

• FAU

Jos on kyseessä pikkupentu,niin ihan hyvä ,että turvotat sen ruuat.Todennäköisesti ruoka annos on liian iso,jos pentu on "pinkeä" syömisen jälkeen.

• issu56

Jos kyseessä on 7-8 viikkoinen pentu, niin tokihan sille pitää pipanat turvottaa!! Hampaat kehittyvät kyllä, mutta mikäli annat pienelle kersalle kuivia pipanoita, niin saattaa käydä hassusti!

• issu56
        FAU kirjoitti:

Jos on kyseessä pikkupentu,niin ihan hyvä ,että turvotat sen ruuat.Todennäköisesti ruoka annos on liian iso,jos pentu on "pinkeä" syömisen jälkeen.

meilläkin pennut ruukaavat olla aika "pinkeitä" syömisen jäljiltä, mutta mitään häikkää ei milloinkaan ole ollut! Muutamat kakat, niin jo on vatsa pehmeämpi ;()

• Ruokkija
        issu56 kirjoitti:

Jos kyseessä on 7-8 viikkoinen pentu, niin tokihan sille pitää pipanat turvottaa!! Hampaat kehittyvät kyllä, mutta mikäli annat pienelle kersalle kuivia pipanoita, niin saattaa käydä hassusti!

Viikko ollaan annettu 8 viikkoiselle kuivana papanat. Kerro tarkemmin, miten voi käydä hassusti?

• FAU
        Ruokkija kirjoitti:

Viikko ollaan annettu 8 viikkoiselle kuivana papanat. Kerro tarkemmin, miten voi käydä hassusti?

Pennun ruoat suositellaan aina annettavaksi turvotettuina.Kuivana annettaessa nappuloita tulee helposti annettua liikaa ja ne turpoavat vasta koiran mahassa aiheuttaen koiralle todella tukalan olon.Tiedän pennun joka kuoli syötyään paljon nappuloita kuivana,tosin tämä pentu oli päässyt itse ruokavarkaisiin säkille ja ahne kun oli söi tietysti niin paljon kuin jaksoi.Kun ruoka sitten alkoi turvota mahassa,koiran mahalaukku ei enää pystynyt venymään vaan repesi.Yleensähän koira oksentaa jos syö liikaa,mutta kuivat nappulat eivät tulleet oksentamalla ulos.Lisäksi mahalaukunkiertymän riski kasvaa,jos koira syö itsensä aivan täyteen.

• Anette

Koissu on 7viikkoinen..

• Anette

Syötän Bento Kronen Maxi Growth kuivamuonaa.. Annan n.300g päivässä.. Pennun maha turpoaa/paisuu ainakin puolet isommaksi syömisen jälkeen..

• meilläkin

Heippis.

Meillä oli 10 kpl pikkuvauvoja joille syötin jotain kannis tai joku sellainen. Ne papanat piti kunnolla turvottaa, koska ne oli niin "isoja" joten jollei antanut olla monta tuntia vedessä (kuumassa) niin ne saatto jäädä vielä turpoamattomiksi.

Mutta kyllä meidän pennut olivat erittäin pinkeitä, koska ruokahalu oli hyvä. Ei yli syömistä kannata pelätä, se tulee sitten ulos vaikka oksennuksena, mutta vaara on jollei papanat ole kunnolla turvotettu, niin ne alkavat sitten mahassa turpoamaan, ja sitten se on huonompi homma.

Koira saattaa syödä enemmän kuivia papanoita, koska ei tajua että kun ne turpoavat niin ne täyttävät masun.

Mutta jos turvotat papanat kunnolla, niin ei mitään pelkoa. Pennut syö minkä syö, ja maha välillä paukkuu, mutta ei ole minusta hälyyttävää.

• Anette

Kumpi on parempi..?
      A.) Turvotan pipanoita kauan että menevät kuppiin jämähtäväksi sementiksi..
      B.) Liotan vähemmän aikaa ettei ruoka mene epämääräiseksi sementiksi..

Toisin sanoen.. Pitääkö raksujen olla ihan pehmeitä?

• issu56

olla pehmeitä ehdottomasti!!
        Pipanoista riippuen pehmenevät eri lailla. Esim. meillä laitetaan ämpärit Luppaa turpoamaan aamulla n. klo. 8.30, niin ovat valmiiksi pehmenneitä klo. 14, jolloin on ruokinta-aika! Jotkut pipanat vaativat pitemmän ja toiset lyhyemmän ajan, mutta kokeilemalla opit kyllä tietämään, mikä on oikea aika niille, joita syötät.

• sakuli
        issu56 kirjoitti:

olla pehmeitä ehdottomasti!!
        Pipanoista riippuen pehmenevät eri lailla. Esim. meillä laitetaan ämpärit Luppaa turpoamaan aamulla n. klo. 8.30, niin ovat valmiiksi pehmenneitä klo. 14, jolloin on ruokinta-aika! Jotkut pipanat vaativat pitemmän ja toiset lyhyemmän ajan, mutta kokeilemalla opit kyllä tietämään, mikä on oikea aika niille, joita syötät.

syötät koirillesi luppaa???
        :-O

• Helli
        sakuli kirjoitti:

Luppa on ihan hyvä ruoka, kenelle se sopii!!

• issu56
        sakuli kirjoitti:

niin teen! Tosin lisukkeineen, mutta Luppa anyway. Enkä todellakaan muuksi muuta, kun koirat voivat hyvin ja niillä turkit ok! Ihan oikeasti Luppa on aivan liian aliarvostettu ruoka!!

• sakuli
        issu56 kirjoitti:

niin teen! Tosin lisukkeineen, mutta Luppa anyway. Enkä todellakaan muuksi muuta, kun koirat voivat hyvin ja niillä turkit ok! Ihan oikeasti Luppa on aivan liian aliarvostettu ruoka!!

itse kokeilin tuolle nuorimmalle luppaa ja se sai siitä iho oireita ja kakkaa tuli valtavasti joka ulkoilukerralla vatsa oli sekaisin ja koira voi muutoinkin huonosti,eläinlääkäri ja pari kasvattajaa sanoi tätä asiaa pohtiessani että luppa on huonoa ravintoa eikä siinä ole juurikaan ravintoarvoa,mutta anyway jokainen ruokkii koiransa millä tahtoo ja ehkäpä tuo oma on niin "huono koira" ettei kestä tätä ruokaa.

Itse olen syöttänyt Advancen
        German Shephard tai Lamb&rice
        sekä Nutraa
        Ihan pentuna sälli söi Hill`sin pentumuonaa,sälli syö myös itse tehtyä lihapuuroa yms.

• kille

Suosittelisin ihan vaan kaurapuuroa pikkuiselle

• issu56

ja siitäkö kuvittelet pennun sitten saavan kaikki tarvitsemansa vitamiinit, hivenaineet jne.??

• nalapentu
        issu56 kirjoitti:

ja siitäkö kuvittelet pennun sitten saavan kaikki tarvitsemansa vitamiinit, hivenaineet jne.??

Kaurapuuro on erittäin hyvä lisä nappuloille.Se kehittää vatsan tärkeää bakteerikantaa samoin kuin piimä ja viili.Vaikka nappulat sisältävätkin kaiken tarvitun, on usein muutakin syöneillä pennuilla aikuisena parempi ja kestävämpi vatsa.

• rotsu

Mun nartulla turpos silmät ku annoon kaurapuuroa pentuna.Eläinlääkäri sano sitä allergiseksi reaktioksi.Kaurapuuroo narttu ei oo sen jälkeen syöny,vaikka oon kokeellu tarjota.Mannapuuro ja riisipuuro menöö alas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe