Olisiko ihan sama onko kumppanisi aseksuaali vai selibaatissa?

11+20

Aseksuaalina olisiko sinulle sama seurustella ja asua kumppanin kanssa, joka on selibaatissa jostain syystä, kuin että hän olisi myös aseksuaali?
Poisluettuna tästä ehkä sellaiset selibaatissa olevat, jotka ovat voimakkaasti antiseksuaalisia. Häiritseekö toisen sinuun kohdistuvat mahdolliset seksuaaliset ajatukset ja mieliteot mitenkään? Onko sama olla alasti toisen nähden, käydä yhdessä suihkussa/saunassa ym?

10

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyytyväinen eläkeläi

      Tulin tänne kertoakseni että elämäni tässä vaiheessa 68w olen lukenut artikkelin aseksuaalista?
      Koko elämäni olen ihmetellyt mikä minussa on vikana, kun seksi ei kiinnosta eikä kiihota.
      Olen epäillyt ettei minua ole herätetty naisena. Mutta kun ei ole ollut partnereissakaan valittamista.
      Ihan hämmästyksenä itselleni olen tehnyt 2 lasta joilla on jo lapsia. ja kohta lapsenlapsenlapsia.
      Olen nuoresta asti kaivannut romanttiikkaa, turvaa, sekä lähellä oloa pelkästään. Ne on minulle riittäneet.
      Olen jopa sanonut syntyneeni väärään vuoisataan. Trubaruudit ja ritari aika kaipauksineen olisi sitä.
      Nuorena silloin kun homot ja lesbot oli lainsuojattomia oli niitä kavereinani ja heidän seuransa oli sitä, ettei tarvinnut kuvitella koska kundi alkaa vonkuu....
      Minulle sopisi hyvin kumppanuus. Vaikka nyt se on jo myöhäistä, sillä olen tottunut itse määräämään elämäni laadun ja tahdin.

    • Sinuiksi-palvelu

      Valtakunnallinen tuki- ja neuvontapalvelu SINUIKSI on käytettävissäsi.

      Päivystys on avoinna maanantaisin ja torstaisin klo 19–21
      Voit soittaa numeroon 044 300 2355 tai lähettää kysymyksesi verkon kautta koska tahansa: http://www.sinuiksi.fi/kysy-neuvoa

      Voit kysyä meiltä mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta oman tai läheisen seksuaaliseen suuntautumiseen (mm. a-, bi-, homo- ja panseksuaalisuuteen tai lesbouteen) ja sukupuolen moninaisuuteen (mm. inter-, muun-, ja transsukupuolisuuteen, transvestisuuteen, transgender- tai queer-identiteettiin) liittyvistä kysymyksistä kuten sosiaalisista paineista, vertaisuudesta, seurustelusta, seksistä,kaapista ulostulosta, parisuhde-, perhe- ja työelämästä, ikääntymisestä, yksinäisyydestä, eheyttämisestä, vihapuheesta, kiusaamisesta tai muista syrjintäkokemuksista.

    • asek.miäs

      Aseksuaalille selibaatissa elävän kanssa seurustelu voisi olla ideaalinen tilanne, koska silloin ei tule paineita joutua toisen kanssa sänkyyn, ja siitä seuraavaa suoriutumisenpakkoa.

      Muiden seksuaaliset ajatukset ja mieliteot eivät haittaa - olivat ne omia salaisia ajatuksia tai kerrottuja ajatuksia. Onhan se imartelevaa toisaalta. Tai näin omalla kohdalla, koska harvoin kukaan minusta noin ajattelee. Kenties jos jokainen ajattelisi noin, jos olisin "superhunk", joka kerää katseita kaikkialla ja saisi koko ajan iskuyrityksiä, niin sitten voisi jo ehkä vähän ahdistaakin.

      Alastomuus on mukava luontainen tila, ja suhtaudun muidenkin alastomuuteen aika passiivisesti vaikka toki voin ihastella alastomia ihmisiä. Kauneutta arvostan, muttei tarvitse pelätä että katsoisin himokkaasti ketään alastonta ihmistä :) Ihailevasti kyllä, mutta en himokkaasti koskaan.

      • Asek.nainen

        Komppaan viimeistä kappalettasi. Muutoin on vähän sillai, että toisten ihmisten lähentelyt, jotka alkavat mielestäni aina melko aikaisin tutustumisvaiheessa, kyllä toisinaan ahdistavat ja rikkovat suhteita.

        Paineita on. Ihan vaan jo siinä yhteiskuntaan kuulumisessa.


    • Minttunenn

      Ihan sama, kunhan vain ei ala minua painostamaan. Menköön mun puolesta vaikka johonkin muualle panemaan.

    • ace female

      Vastauksena kyllä, kumppani saisi olla selibaatissa jostain syystä. Mutta jos syy olisi esim jokin uskonnollinen kielteinen asenne seksuaalisuuteen niin se ei kävisi minulle. Tai jos syy olisi ylipäätään jokin ahdistunut ja vihamielinen asenne ihmisen seksuaalisuuteen niin parisuhde ei voisi olla kovin tasapainoinen.

      Minua ei häiritse vaan imartelee mahdollisen kumppanin halut minua kohtaan. Kunhan luottamusta ja yhteisymmärrystä on sen verran ettei tarvitse pelätä toisen ylittävän minun rajojani ja kunhan hän ymmärtää ettei se velvoita minua mihinkään, että tykkään olla haluttu.

      Mutta jos kiinnostus minua kohtaan on pelkkää kehoni haluamista niin sellaisen koen ahdistavana.

      Ei häiritse oma eikä toisen alastomuus. Alastomuus ei myöskään sytytä millään lailla riippumatta vartalon pinnallisesta viehättävyydestä.

    • asse

      Kumppaniehdokkaana toinen heteroromanttinen aseksuaali olisi itselleni varmasti paras vaihtoehto, mutta myös heikkolibidoinen romanttinen heteroseksuaali kävisi. Tai näin keski-ikäisenä voisi löytyä impotenssia poteva mies 50-60 v mies, joka ei haluaisi käyttää vaivaansa lääkkeitä, vaan pärjäisi ja valitsisi elää seksittömänä...

      Selibaatissa oleminen taas kuulostaa siltä, että syyt selibaatille voisivat olla sellaiset, ettei minua kiinnostaisi alkaa rakentaa suhdetta tällaisen ihmisen kanssa. Ajattelen, että seksi olisi varmasti antoisaa, jos siitä kykenisi nauttimaan niinkuin seksuaalit ihmiset nauttivat, eli en ymmärrä miksi se pitäisi kieltää itseltään selibaatilla?

      Toisen seksuaaliset ajatukset ja mieliteot sinänsä ei häiritsisi, mutta lisäisivät jotenkin paineita joita otan parisuhteessa seksuaalin kanssa. Saunominen ja alastomuus ovat ihan ok sinänsä. En tiedä, onko minun mahdollista koskaan saada onnistunutta suhdetta seksuaalin ihmisen kanssa, valitettavasti. Pelkään että joutuisin tekemään niin paljon kompromisseja, ettei se tunnu enää hyvältä. Tällä hetkellä tapailen miehen kanssa joka on seksuaali, ja uskoo tulevansa toimeen aseksuaalisuuteni kanssa. Hieman vaikea siihen on luottaa, ja olen tästä hänelle sanonutkin. Mutta aika näyttää miten menee.

    • Aseksuaali olisi se paras "vaihtoehto", mutta myös selibaatissa olevaa voisin harkita kumppanikseni..

    • rakastanrakastan

      Omalla kohdallani kävi näin: en ajatellut koskaan seurustelevani, koska luulin, että toista aseksuaalia, joka vielä lisäksi persoonaltaankin mätsäisi minun kanssani, tuskin löytyisi ja että seksuaalin, joka persoonaltaan mätsää ja on mukava, kanssa olisi mahdoton olla koska se iänikuinen itkuvirsi "seksi kuuluu suhteeseen", vaikkei se siihen mitenkään KUULU. Ei ole sääntökirjoja parisuhteelle, ei ole määritelty, mitä kaikkea suhteeseen kuuluu sisällyttää ja mitä siihen ei saa sisällyttää jne.

      No, en siis mitenkään hakenut suhdetta, koska se oli niin sanotusti mahdoton ajatus. Halusin toki jonkun läheisen ja puolisoksi kelpaavan ihmisen, jonka kanssa jakaa elämäni, mutta "mahdottoman" edessä ajattelin aina, että en kuitenkaan löydä, joten en edes etsi. Koska yksinkin oli sinänsä ihan hyvä olla.

      Mutta sitten talsi elämääni aivan ihana ihminen, jonka kanssa ihastuttiin toisiimme melko välittömästi kaveruuden myötä. Hän on normaali heteroseksuaali, muttei pidä seksiä tärkeänä eikä koe tarvetta sille. Hänelle minä ja tämä suhde on jotain yksittäistä asiaa (tässä tapauksessa hässintää) tärkeämpää.

      Eli onko se nyt sitten selibaatissa elämistä vai ei, kun ei hän mitenkään "joudu kieltäytymään seksistä" mistään syystä, muttei vain harjoita sitä, koska minäkään en harjoita sitä... Joskus häiritsee, jos mietin ajatteleeko hän minusta seksuaalisesti, tyyliin "millaistakohan olisi panna tuon kanssa" tms. Yleisesti ottaen en usko hänen ajattelevan tuollaisia lainkaan, mutta jos päästän mielikuvitukseni valloilleen, niin mahdollisuus tuommoisista ajatuksista kyllä oksettaa minua.

      Alastomuudesta on ristiriitaisia ajatuksia: minua ei häiritse, vaikka muut ihmiset olisivat alasti, koska minä en ajattele siitä sen kummempaa. Mutta jos itse olen alasti, häiritsee valtavasti, ajatteleeko se toinen jotain rivoa. En ikään kuin halua antaa hänelle "virikettä" ajatella rivoja, ettei hänen "seksitarve" vain ala heräillä, koska jos alkaisi, suhde täytyisi lopettaa (en halua olla suhteessa, jossa kummankaan ei ole hyvä olla siksi, että periaatteelliset kysymykset eivät kohtaa), enkä halua lopettaa täydellistä suhdetta.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe