Koiran kynsien leikkuu

::)

Joo, elikkä saimme tässä kuussa ensimmäisen koiramme, 8-viikkoisen pennun.
Pentu on nyt 10-viikkoinen ja sen kynnet ovat jo todella pitkät, eli ne pitäisi leikata.
Mutta tässä nyt on sellainen pieni juttu.

Koira ei siis ole kirjaimellisesti ensimmäiseni, olen elänyt koko elämäni koirien parissa, mutta ikinä ei ole tarvinnut kynsiä leikata.

Vanhemmillani on 8-vuotias sekarotuinen narttu.
Siltä ei ole IKINÄ tarvinnut leikata kynsiä.
Kuulostaa varmasti todella, todella oudolta, mutta vanhempieni koira pureskelee itse kyntensä.

Nyt siis kun oman koiran kohdalla tulikin kynsien leikkuu eteen, en aio sitä itse yrittää :)
Leikataanko joissakin eläinkaupoissa kynnet ilmaiseksi, vai leikattaisiinko ne eläinlääkärissä perustarkastuksen yhteydessä?

6

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiran peruskoulutukseen kuuluu koiran totuttaminen kaikkeen käsittelyyn ja hoitotoimenpiteisiin. Tassujen ja kysien hoitoa tulee harjoitella joka viikko. Mitens ajattelit että ne siellä lekurilla tekee sen myöhemmin, muuten kuin kuonokopalla tai rauhoituksessa jos koiraa ei ole totutettu toimenpiteeseen?

    • luomuhurtta

      aloita heti, pitele tassua kädessä ja koskettele kynttä kynsisaksilla tai vaikka kynsiviilalla, vaikka kerran päivässä, jotta pentu tottuu käpäliensä käsittelyyn. Asia onnistuu parhaiten kun pentu on uninen, eli juuri heräämässä pitkiltä unilta ja haukottelee ja kellii rauhallisena. Myöskin varsinainen kynsien leikkaus kannatta ajoittaa pennun ja miksei aikuisenkin koiran rauhallisimpaan hetkeen, eikä yrittää silloin kun penillä on vauhti päällä.
      Eikä ole välttämätöntä leikata kaikkia kynsiä kerralla, tassu päivässä sujuu paremmin

    • ::)

      Tajusitte nyt kaiken väärin.

      Koiramme on tottunut käsittelyyn, mutta en uskalla leikata kynsiä, koska leikkaan kumminkin liikaa tai muuten vaan huonosti.

      Kasvattaja on leikannut pennulta kynsiä, joten se sujuu kyllä, ja eläinlääkäri/lemmikkikauppias voi ihan helposti leikata kynnet.

    • ::)

      Olen usein miettinyt, miten vanhempieni koira oppi pureskelemaan itse kyntensä...
      Se on varsin huvittavaa, kun joskus olkkarissa katsoo telkkaria ja lattialta alkaa kuulua kynsien pureskelua :)
      Eläinlääkäri tänään sanoi, että tuon meidän veijarin kynsiä olisi hyvä leikata kerran viikossa, huhhuh.
      Outoa vaan, kun ei kotona asuessani tarvinnut perjaatteessa hoitaa koiraa lainkaan :D
      Sille piti vain antaa ruoka ja päästää ulos, kaiken muun se hoiti itse :)
      En tietenkään valita siitä, ettei tuo meidän pentu osaa kynsiään itse leikata, kyllä siitä varmaan ajan myötä tulee rutiini :)

    • Riitumaija

      Kukin tyylillään, mutta turha kuvitella, että kynsienleikkuu ilmaista olisi. Kyllä sinua pian rupeaa keljuttamaan se turha rahanmeno, vai oletko varakas?

      Lemmikinomistaja joutuu tekemään itse monenlaisia hoitotoimenpiteitä, kynsienleikkuu on niistä helpoimpia. Ihan turhaa esittää mitään prinsessaa, vaadippas itseltäsi aikuista, vastuullista käytöstä. Eikä tuollaisia naurettavia jossitteluja.
      Entäpä jos vierailisitte kasvattajan luona, hän varmaan mielellään kädestä pitäen opettaisi sinulle homman?

    • Tyyyy

      Kaikista helpoimmalla pääsee opettelemalla leikkaamaan kynnet itse.Se kuuluu koiran perus hoitotoimen piteisiin.Kynsienleikkaus koiralla ei ole vaikeaa kunhan muistaa leikata mielummin liian vähän kuin liian paljon.Yksikin kerta ytimeen osuessa voi saada koiran pelkäämään kynsienleikkuuta koko ikänsä.Koirasi on vielä pieni pentu ja sille täytyy opettaa pienestä pitäen kynsienleikkuu jotta aikuisena se ei tuota minkäänlaisia ongelmia.Aloita totuttelu ainoastaan koskemalla koirasi tassuja ja kynsiä.Ota tassu sitten käteen ja toista sama uudestaan.Sen jälkeen näytä pennulle kynsisakset mutta älä vielä leikkaa.Etene kokoajan rauhallisesti ja palkkaa aina kun pentu antaa kiltisti kosketella tassujaan.Ota sitten leikkurit käteen ja tassu toiseen käteen ja sitten vain leikkaat kynnen päästä pienen palan.Jos pentu rimpuilee odota hetki ja koita taas uudestaan.Palkaa aina kun koira antaa leikata kynnen.Muista pysyä rauhallisena niin pentu pysyy myös.Pyydä vaikka kasvattajaa näyttämään sinulle kädestä pitäen kynsienleikkuu niin saat sitten vielä hyvän käsityksen miten se tehdään.Eläinlääkäri leikkaa myös kynsiä mutta se usein maksaa.Jokaisen koiranomistajan täytyy opetella perus hoitotoimet.Onnea harjoittelemiseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3003
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2082
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1224
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe