Tulevaisuuden suunittelua

tulevaisuusmielessä

Hei olen viimeistä vuotta ammattikoulua käyvä opiskelija ja minulla olisi edessä intti mutta nyt olen alkanut miettiä mitä tehdä intin jälkeen ja olen tullut siihen tulokseen että haluaisin opiskella ammattikorkeakoulussa. Olen kuullut että pääsykokeisiin pitäisi alkaa lukemaan ennen inttiä koska intissä ei voi eli juuri nyt mutta minulla ei ole mitään hajua miten ja missä luen niihin. Olisinkin kiitollinen jos joku joka tietäisi voisi antaa neuvoja? :)

4

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lue äidinkieltä

      Mitäs alaa ajattelit? Tekniikan alalle ei taida olla kirjoja luettavana ja hoitoalan koekirjat vaihtelee eri paikkakunnilla erilaiset. Ihan noin vaan on vaikea vastata jos ei tiedä mihin kokeeseen olisit menossa.Kaikille aloille on hyötyä, jos ymmärtää hyvin lukemaansa tekstiä ja osaa kirjoittaa hyvin.

    • Velma

      AMK:n pääsykokeisiin ei osaan tarvitse lukea ollenkaan ja niihin loppuihinkin on paaaaljon vähemmän luettavaa kuin yliopistolle. Lukemisen kannalta olisi helpompi, jos sulla olis joku haju siitä, että mille alalle meinaat hakea ja siten voisit selvittää ihan itse, että mitä sinne vaaditaan. Mihinkään ensi vuoden hakukohteisiin ei taida olla pääsykoetietoja edes julkaistu vielä, niin ei sitä lukemista voi oikein alkaa, jos ei tiedä mitä vaaditaan.

      • Riippuu alasta

        Se, että pitääkö lukea ja paljonko pitää, riippuu enemmänkin alasta ja opiskelun luonteesta jatkossa, kuin siitä, onko yliopisto vai amk.

        Ei yliopistollekaan tarvitse lukea tekniikan alan tai matemaattisten alojen pääsykokeisiin mitään kirjoja.Niihin harjoitellaan laskemista tai joissakin tapauksissa mennään sisään suoraan todistusnumeroitten perusteella, esim. matikan ja kemian laitokselle. Myöskään taideyliopistoihin ei lueta kirjoja, kuten ei amk:ssakaan kulttuurialoille.

        Amk:ssa joillakin aloilla, esim. hoitoalalla, on melko vähän luettavaa, koska pääpaino on soveltuvuuskokeessa, johon sisältyy haastaattelu. Haastattelun yhteydessä selvitetään motivaatio. Motivaatiota ei tarvitse testata luetuttamalla suuria sivumääriä alan kirjallisuutta, kuten joillakin yliopiston laitoksilla, joilla haastattelu puuttuu. Pelkästään motivaation testauksen vuoksi haastattelua ei yleensä kannata järjestää, koska haastattelu on kallis menetelmä. Hoitoalalle se kuitenkin on perusteltua muiden ominaisuuksien testaamisen vuoksi. Yliopistossa esimerkiksi opettajiksi haluavilla on samaan tapaan vähän luettavaa ja haastattelu. Ja sivumennen sanoen, kyllä haastattelu olisi hyvä olla lääkiksessäkin.

        Tietysti sellaisillle aloille, joita opiskellaan pelkästään teoreettisesti, on perusteltuakin luetuttaa enemmän sivuja jo pääsykokeeseen. Sehän testaa samalla sitä, että selviytyy jatkossakin suurten sivumäärien hallinnasta.


    • hanki kirja

      Sitten kun tiedät, mikä kirja sinun pitää lukea, hankit kirjan. Kun sinulla on kirja, istu pyllyllesi ja ala lukea. Ei siinä sen kummempaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe