Miten kiihtyy ja kulkee?

JanMac

Lueskelin vanhoja palstoja ja huomasin ylivoimaisesti eniten kävijöitä/kiinnostusta olleen otsikolla "Huippunopeudet".

Jatketaan siis samasta aiheesta...Koska varsinkin Suomessa on riskaabelia (eikä järin järkevääkään) hommaa sen tapin saavuttaminen, niin kysyisin lähinnä saabisteilta miten pelit kulkee esim välin 60-120km/h ? Vaihteina voisi olla kolmas ja neljäs. Kolmas siksi että kierrokset ehtii nousta jo varmasti hyvälle vääntöalueelle.
Kiihdyttämis-nopeusväli noin pitkäksi siksi että saisi edes hieman tarkemman kuvan todellisesta kiihtyvyydestä (pitempi aika),kun kuitenkin valtaosa naksuttelee kelloa ja alue on muutenkin se mitä todnäk. tarvitaan usein. Traktori jurraa ja jurraa edessä sitten tie vapautuu... juu now?

Olisko vielä hyvä että mahdolliset vastaajat kirjoittasivat jo otsikkoon autonsa tyypin ja moottorikoon ja ehkä "Viri" jos on jotakin palikkaa tullut osteltua. Näin löytäisi nopeasti vastaavuudet oman auton kanssa?

Toivoisin vielä sitä samaa asiallista ja realistista linjaa joka leimaa tätä koko palstaa!!

50

4798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JanMac

      Virit: Superchips
      JR-filtter (universal malli)
      Mag.venttiili (tod.näk. ei toimi)

      Testaus Nokia 1 renkailla, lämpötila - 3C, Oktaani 95, tien pinta pitävä mutta kostea.

      Tulokset (usean vedon keskiarvo)
      3v 60-120 10.1 sec
      4v 60-120 12.4 sec
      5v 60-120 18.5 sec (tämä saataa olla lootalle liian rankka juttu)

      • Turbo Sensonic

        Eipä ole tullut testattua 60-120 km/h:ta, mutta 80-120 km/h on tullut testattua kolmosella lähes heti BSR:n 'steg 1':n (227 hv, 346 Nm) asentamisen jälkeen. Kyseinen intervalli meni aikaan 4,0 sekuntia. Alla oli Nokian NRV 15" 195/65.

        Toi 60-120 km/h viitosella vois kyllä tehdä pahaa laatikolle. Olen tosin ajanut omalla autolla 50 km/h viitosella tasaista nopeutta, mutta en ole koskaan edes yrittänyt pistää kaasupedaalia pohjaan noilla kierroksilla, tuolla vaihteella ja noilla nopeuksilla. Tuskinpa kannattaa edes yrittää, jottei tapahtuisi mitään "haveria". Varmuus ennen kaikkea.

        Muuten, kirjoittelin tuonne 'BSR:n edustus' -juttuun, että viitsisitkö antaa hieman lisää infoa siitä kaverisi Saabin eri virisoftakokeiluista. Olisi tosi kiinnostavaa tietää, mitä kaikkia softia kaverisi oli kokeillut? Oliko seassa esim. Nordic Uhr, Super Chips, SQR, Maptun tai jotain muita virifirmoja? Miten tuo testaus tehtiin? Vaihdettiinko Trionic -palikkaa (siis Trionicit eri viritysfirmoilta) ja sen jälkeen testattiin autoa vai mitä? Kiitos etukäteen vastauksestasi!


      • Saabisti

        Paljonko tehoa toi tuo Superchip lastu teho/vääntö
        verrattuna vakioon ? Onko ollut mitään ongelmia ?


      • Jani
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Eipä ole tullut testattua 60-120 km/h:ta, mutta 80-120 km/h on tullut testattua kolmosella lähes heti BSR:n 'steg 1':n (227 hv, 346 Nm) asentamisen jälkeen. Kyseinen intervalli meni aikaan 4,0 sekuntia. Alla oli Nokian NRV 15" 195/65.

        Toi 60-120 km/h viitosella vois kyllä tehdä pahaa laatikolle. Olen tosin ajanut omalla autolla 50 km/h viitosella tasaista nopeutta, mutta en ole koskaan edes yrittänyt pistää kaasupedaalia pohjaan noilla kierroksilla, tuolla vaihteella ja noilla nopeuksilla. Tuskinpa kannattaa edes yrittää, jottei tapahtuisi mitään "haveria". Varmuus ennen kaikkea.

        Muuten, kirjoittelin tuonne 'BSR:n edustus' -juttuun, että viitsisitkö antaa hieman lisää infoa siitä kaverisi Saabin eri virisoftakokeiluista. Olisi tosi kiinnostavaa tietää, mitä kaikkia softia kaverisi oli kokeillut? Oliko seassa esim. Nordic Uhr, Super Chips, SQR, Maptun tai jotain muita virifirmoja? Miten tuo testaus tehtiin? Vaihdettiinko Trionic -palikkaa (siis Trionicit eri viritysfirmoilta) ja sen jälkeen testattiin autoa vai mitä? Kiitos etukäteen vastauksestasi!

        kokeilin eilen noita kiihtyyvyyksiä 900S vanha korisella
        4:lla 4sek
        5:lla 6sek
        kolmosta en kokeillu


      • Turbo Sensonic
        Jani kirjoitti:

        kokeilin eilen noita kiihtyyvyyksiä 900S vanha korisella
        4:lla 4sek
        5:lla 6sek
        kolmosta en kokeillu

        Siis mitä nopeusintervallia olit testannut (80-120 km/h)?

        Jos auto tosiaan meni 4. -vaihteella kyseisen intervallin 4 sekunnissa ja 5. -vaihteella kuudessa, niin sitten autosi on tuskin vakio matalapaineturbo (ahtopaine max. 0.4 bar)?


      • JanMac
        Jani kirjoitti:

        kokeilin eilen noita kiihtyyvyyksiä 900S vanha korisella
        4:lla 4sek
        5:lla 6sek
        kolmosta en kokeillu

        Niin olisi kyllä mielenkiintoista tietää millaisista virityksistä oli kysymys...
        Ellei kysymyksessä ollut sitten ns. märkä uni?


      • Jani
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Siis mitä nopeusintervallia olit testannut (80-120 km/h)?

        Jos auto tosiaan meni 4. -vaihteella kyseisen intervallin 4 sekunnissa ja 5. -vaihteella kuudessa, niin sitten autosi on tuskin vakio matalapaineturbo (ahtopaine max. 0.4 bar)?

        eli se nopeus alue oli juuri se(60-120),no matalapaine on(1.2bar);)
        (talviasetukset,katsellaa kesällä sitten täyspaineseksi,noin 1,5-1,7)
        no muuta mitä on niin K&N putsari,3"JR,yksi pönttö,Kolvattu APC,
        bsr lastu,ja cooleri.
        Heposia ihan mukavasti;)
        melkein vakio S
        Ja ei sitä kaikkea kerrota;)


      • Turbo Sensonic
        Jani kirjoitti:

        eli se nopeus alue oli juuri se(60-120),no matalapaine on(1.2bar);)
        (talviasetukset,katsellaa kesällä sitten täyspaineseksi,noin 1,5-1,7)
        no muuta mitä on niin K&N putsari,3"JR,yksi pönttö,Kolvattu APC,
        bsr lastu,ja cooleri.
        Heposia ihan mukavasti;)
        melkein vakio S
        Ja ei sitä kaikkea kerrota;)

        Joo, onpa todella "melkein vakio" matalapaineturbo :)
        Asiaa!

        Joku sanoi joskus Saab Turbo Clubin of Swedenin sivuilla, että "elämä alkaa 1.0 barista eteenpäin" :)


      • Achilles Viggen
        Jani kirjoitti:

        eli se nopeus alue oli juuri se(60-120),no matalapaine on(1.2bar);)
        (talviasetukset,katsellaa kesällä sitten täyspaineseksi,noin 1,5-1,7)
        no muuta mitä on niin K&N putsari,3"JR,yksi pönttö,Kolvattu APC,
        bsr lastu,ja cooleri.
        Heposia ihan mukavasti;)
        melkein vakio S
        Ja ei sitä kaikkea kerrota;)

        Jokunen aika sitten sain C900S:n rinnalleni kaasuttelemaan liikennevaloissa, enkä oikein voinut olla vastaamatta ilmiselvään haasteeseen, vaikka lapsellista ja tyhmää se kieltämättä onkin :)

        Oli melkoinen yllätys että matalapaine C900 näytti perävalot hieman piristetylle tonnarille. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki siitä.

        Mahdoitkohan tuossa joulun alla lähteä vihreän 9k CDE:n rinnalta liikennevaloissa Nokialla varsin ripeään tahtiin?


      • Jani
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Joo, onpa todella "melkein vakio" matalapaineturbo :)
        Asiaa!

        Joku sanoi joskus Saab Turbo Clubin of Swedenin sivuilla, että "elämä alkaa 1.0 barista eteenpäin" :)

        se on aika hyvin sanottu:)ehkä voi kesällä sanoa että
        1.5bar jälkee;)
        niin en ollut nokialla silloin.On näitä sitten näköjään
        enemmänkin:)
        Mutta eiköhän tässä noin kuukauden päästä tulla nokialle
        kun taitaa olla nuo talvipäivät.


      • JanMac
        Saabisti kirjoitti:

        Paljonko tehoa toi tuo Superchip lastu teho/vääntö
        verrattuna vakioon ? Onko ollut mitään ongelmia ?

        tarkkoja lukuja, Chips lupaa sen "normaalin" 235hv 350nm
        Mag.venan kanssa ollut ongelmia. Ensi viikolla päästään ehkä kellottamaan uutta tietoa. Kulutus kuitenkin laski n 0.3l/100km eikä muuten auton käyttäytymisessä ole ollut mitään moitittavaa. Maksoi muuten 4000,- hintaan kuului JR-filtteri ja asennus (tehtiin PLCC irtokantoihin). Niistähän on se hyöty että uuden chipsin vaihtaminen on parin minuutin juttu. Ainakaan minun tapauksessa EI tullut mukaan meg.venaa eikä siitä muuten puhuttu paljon muutenkaan. Mikä on todella kovan luokan moka, tehothan ei nouse häävisti kun ei ole ohjattua ahtopaineen nostoa.
        Myöhemmin valitettuani asiasta "asennuspäällikkö" nakkasi kiinni bleederi virityksen jonka luulin olevan hyväkin - nousihan teho selvästi. Ole viisas ja ota asioista etukäteen selvää!!

        Jos olet lastua katselemassa voisin kuitenkin suositella noita ruottalaisia firmoja eli lähinnä www.speedparts.se ja www.BSRab.se
        Hinnat on linjassa ja olen kuullut paljon hyvää palautetta. Asiastahan on paljon tietoa aikaisemmissa keskusteluissa.


      • Superchips?
        JanMac kirjoitti:

        tarkkoja lukuja, Chips lupaa sen "normaalin" 235hv 350nm
        Mag.venan kanssa ollut ongelmia. Ensi viikolla päästään ehkä kellottamaan uutta tietoa. Kulutus kuitenkin laski n 0.3l/100km eikä muuten auton käyttäytymisessä ole ollut mitään moitittavaa. Maksoi muuten 4000,- hintaan kuului JR-filtteri ja asennus (tehtiin PLCC irtokantoihin). Niistähän on se hyöty että uuden chipsin vaihtaminen on parin minuutin juttu. Ainakaan minun tapauksessa EI tullut mukaan meg.venaa eikä siitä muuten puhuttu paljon muutenkaan. Mikä on todella kovan luokan moka, tehothan ei nouse häävisti kun ei ole ohjattua ahtopaineen nostoa.
        Myöhemmin valitettuani asiasta "asennuspäällikkö" nakkasi kiinni bleederi virityksen jonka luulin olevan hyväkin - nousihan teho selvästi. Ole viisas ja ota asioista etukäteen selvää!!

        Jos olet lastua katselemassa voisin kuitenkin suositella noita ruottalaisia firmoja eli lähinnä www.speedparts.se ja www.BSRab.se
        Hinnat on linjassa ja olen kuullut paljon hyvää palautetta. Asiastahan on paljon tietoa aikaisemmissa keskusteluissa.

        Onko autosi viritetty Superchipsin setillä, vai millä? Missä viritysfirmassa muuten kävit virittämässä autoasi?

        Kiitos etukäteen vastauksestasi!


      • Turbo Sensonic
        Superchips? kirjoitti:

        Onko autosi viritetty Superchipsin setillä, vai millä? Missä viritysfirmassa muuten kävit virittämässä autoasi?

        Kiitos etukäteen vastauksestasi!

        Alkaa näköjään meikäläisen nettikin sekoilemaan, kun otsikot ja nimimerkit menee sekaisin :( Kas kun ei vielä tehnyt puolen tusinaa replicaa viestistäni!


      • JanMac
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Alkaa näköjään meikäläisen nettikin sekoilemaan, kun otsikot ja nimimerkit menee sekaisin :( Kas kun ei vielä tehnyt puolen tusinaa replicaa viestistäni!

        sitä firmaa paljastaa näin yleisesti...on meinaan ollut niin kitkerää palautetta meikältä. No eipä sitä toisille harrastajille toivo kuin hyvää joten: "viritys" tehtiin Ähtävällä ab T. Muukkonen oli toiminimi. Onko kellään kokemuksia toiminnasta ?

        Muuten tässä palstalla oli pari päivää nuo NIMIMERKKI ja OTSIKKO rivit vaihtanut paikkaa, melkein minäkin sekotin...;)!


      • JanMac
        JanMac kirjoitti:

        sitä firmaa paljastaa näin yleisesti...on meinaan ollut niin kitkerää palautetta meikältä. No eipä sitä toisille harrastajille toivo kuin hyvää joten: "viritys" tehtiin Ähtävällä ab T. Muukkonen oli toiminimi. Onko kellään kokemuksia toiminnasta ?

        Muuten tässä palstalla oli pari päivää nuo NIMIMERKKI ja OTSIKKO rivit vaihtanut paikkaa, melkein minäkin sekotin...;)!

        Pitkähköjen mittausten ja toisen mag.venan asentamisen jälkeen totesin että vika ei ole niissä vaan softa ei ohjaa/tue venaa. Soitin Muukkoselle ja kerroin tästä "ominaisuudesta" kaveri ei tuntunut ollenkaan yllättyneeltä vaan totesi että "...tilataan sitten sellanen päivitys joka ohjaa..." Ja että tassä malli luokasssa on ollut ongelmia. JUMALAUTA! mitä meininkiä! myydään kirkkain silmin kyvytöntä paskaa ja viritellään bleeder - tempuilla tehoa niin että asiakkaalle jää tuntu hyvästä hommasta.

        Mistä sen tietää onko siellä virisoftaa ollenkaan? Kun olisi tuo palautusoikeus vielä voimassa niin...Onko muuten motornord cippien "esi-isä" jolta mm. BSR.n Per Enqvist on sitten opppimut kaikki osaamansa ? Kysymykseen miksi superchipin softa on niin "tehotonta" kaveri myönsi näin olevan mutta homma on parempi koska näin jää esim. vaihteiston kestävyydelle turvarajaa. Niin voihan sen näinkin sanoa, mutta yleensä ihmiset ostavat tehoa eikä turvarajoja.


      • Turbo Sensonic
        JanMac kirjoitti:

        Pitkähköjen mittausten ja toisen mag.venan asentamisen jälkeen totesin että vika ei ole niissä vaan softa ei ohjaa/tue venaa. Soitin Muukkoselle ja kerroin tästä "ominaisuudesta" kaveri ei tuntunut ollenkaan yllättyneeltä vaan totesi että "...tilataan sitten sellanen päivitys joka ohjaa..." Ja että tassä malli luokasssa on ollut ongelmia. JUMALAUTA! mitä meininkiä! myydään kirkkain silmin kyvytöntä paskaa ja viritellään bleeder - tempuilla tehoa niin että asiakkaalle jää tuntu hyvästä hommasta.

        Mistä sen tietää onko siellä virisoftaa ollenkaan? Kun olisi tuo palautusoikeus vielä voimassa niin...Onko muuten motornord cippien "esi-isä" jolta mm. BSR.n Per Enqvist on sitten opppimut kaikki osaamansa ? Kysymykseen miksi superchipin softa on niin "tehotonta" kaveri myönsi näin olevan mutta homma on parempi koska näin jää esim. vaihteiston kestävyydelle turvarajaa. Niin voihan sen näinkin sanoa, mutta yleensä ihmiset ostavat tehoa eikä turvarajoja.

        Eikö Muukkosella ole tyytyväisyystakuu/softatakuu myymissään seteissä? Ensinnäkin A: et voi olla tyytyväinen, jos auto ei pelitä kunnolla, ja B: auto ei pelitä kunnolla, koska siihen on laitettu väärä setti (eli siis tavallaan myös väärä softa). Softatakuun pitäisi olla voimassa muistaakseni 2 vuotta ja tyytyväisyystakuunkin kuukauden (vai olivatkohan nuo Turbotecin myöntämiä aikoja).

        Motor Nordin setit eivät tosiaankaan anna ulos niin paljon "kakkua", kuin BSR/Speedpartsin, Nordic Uhrin ja Maptunin setit. Speedparts taitaa olla noista em. firmoista kaikista halvin.

        Pyydä ihmeessä rahat takaisin ja osta virityssetti vaikka BSR/Speedpartsilta tai jotain vastaavaa!


      • Achilles Viggen
        JanMac kirjoitti:

        Pitkähköjen mittausten ja toisen mag.venan asentamisen jälkeen totesin että vika ei ole niissä vaan softa ei ohjaa/tue venaa. Soitin Muukkoselle ja kerroin tästä "ominaisuudesta" kaveri ei tuntunut ollenkaan yllättyneeltä vaan totesi että "...tilataan sitten sellanen päivitys joka ohjaa..." Ja että tassä malli luokasssa on ollut ongelmia. JUMALAUTA! mitä meininkiä! myydään kirkkain silmin kyvytöntä paskaa ja viritellään bleeder - tempuilla tehoa niin että asiakkaalle jää tuntu hyvästä hommasta.

        Mistä sen tietää onko siellä virisoftaa ollenkaan? Kun olisi tuo palautusoikeus vielä voimassa niin...Onko muuten motornord cippien "esi-isä" jolta mm. BSR.n Per Enqvist on sitten opppimut kaikki osaamansa ? Kysymykseen miksi superchipin softa on niin "tehotonta" kaveri myönsi näin olevan mutta homma on parempi koska näin jää esim. vaihteiston kestävyydelle turvarajaa. Niin voihan sen näinkin sanoa, mutta yleensä ihmiset ostavat tehoa eikä turvarajoja.

        Käsittääkseni jopa LPT:n softa tukee "magneettiventiiliä", eli kun venttiilin asentaa LPT:hen se alkaa siellä pelittämään omia aikojaan - hyödyt lienevät kyseenalaiset, mutta juttuja asiasta kuulee tämän tästä. Itse en ole kokeillut vaan touhusin homman päinvastoin - ostin softapäivityksen, asensin sen ja sitten vasta metsästin magneettiventtiilin romarilta ja asensin sen. Ilman venttiiliähän HPT pelaa "normaalisti", mutta ei osaa ottaa ahtopainetta kuin 0.4bar peruspaineen.

        Suhtaudun melkoisella varauksella näihin virityschippien ja muidenkin viritysosien kauppiaisiin ja valmistajiin. Itselläni on sen verran hyvä näköalapaikka moottorialan kehitykseen että jotakuinkin ymmärrän minkä vaikeus tason asioista on kysymys - vaikka itse en moottorien syvempää sielunelämää kovinkaan tarkasti ymmärrä. Moottorinohjaus ja sen optimointi eivät ole aivan yksinkertaisia tai yksiselitteisiä asioita. Tehdas on optimoinnin suorittanut omia päämääriään vastaavasti, on jokseenkin turha yrittää löytää sieltä helppoa tapaa lisätä tehoa. Valitettavan usein tehoa lisätään helpolla tavalla - lisää bensaa, lisää tehoa. Kun pistää vaikkapa Evrekalla haun virichipeistä löytää n 1 toimittajaa ja valmistajaa, en aivan tältä syömiseltä usko että joka ainoalla on kehtiysosastolla töissä fiksumpia inssejä kuin autotehtailla... hyvin harvalla jopa todennäköisesti.

        Esimerkiksi Saabeissa on tehoa helppo kasvattaa vain kiskomalla ahtopainetta ja ruiskutusannosta ylös, samalla voi myös puuttua APC-puoleen ja vaatia kovempi oktaanista polttoainetta niin palopaine saadaan nousemaan radikaalimmin. EIhän softa kuitenkaan ole valmis jos tehot saadaan nousemaan inansa... moottorin pitää kestää, sietää tarvittaessa matalaoktaanista polttoainetta, täyttää päästönormit yms. Kuullun ja itse koetun perusteella BSR:llä, Nordicilla ja Hirsch:llä homma on hanskassa, muihin en uskaltaisi luottaa.


      • JanMac
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Käsittääkseni jopa LPT:n softa tukee "magneettiventiiliä", eli kun venttiilin asentaa LPT:hen se alkaa siellä pelittämään omia aikojaan - hyödyt lienevät kyseenalaiset, mutta juttuja asiasta kuulee tämän tästä. Itse en ole kokeillut vaan touhusin homman päinvastoin - ostin softapäivityksen, asensin sen ja sitten vasta metsästin magneettiventtiilin romarilta ja asensin sen. Ilman venttiiliähän HPT pelaa "normaalisti", mutta ei osaa ottaa ahtopainetta kuin 0.4bar peruspaineen.

        Suhtaudun melkoisella varauksella näihin virityschippien ja muidenkin viritysosien kauppiaisiin ja valmistajiin. Itselläni on sen verran hyvä näköalapaikka moottorialan kehitykseen että jotakuinkin ymmärrän minkä vaikeus tason asioista on kysymys - vaikka itse en moottorien syvempää sielunelämää kovinkaan tarkasti ymmärrä. Moottorinohjaus ja sen optimointi eivät ole aivan yksinkertaisia tai yksiselitteisiä asioita. Tehdas on optimoinnin suorittanut omia päämääriään vastaavasti, on jokseenkin turha yrittää löytää sieltä helppoa tapaa lisätä tehoa. Valitettavan usein tehoa lisätään helpolla tavalla - lisää bensaa, lisää tehoa. Kun pistää vaikkapa Evrekalla haun virichipeistä löytää n 1 toimittajaa ja valmistajaa, en aivan tältä syömiseltä usko että joka ainoalla on kehtiysosastolla töissä fiksumpia inssejä kuin autotehtailla... hyvin harvalla jopa todennäköisesti.

        Esimerkiksi Saabeissa on tehoa helppo kasvattaa vain kiskomalla ahtopainetta ja ruiskutusannosta ylös, samalla voi myös puuttua APC-puoleen ja vaatia kovempi oktaanista polttoainetta niin palopaine saadaan nousemaan radikaalimmin. EIhän softa kuitenkaan ole valmis jos tehot saadaan nousemaan inansa... moottorin pitää kestää, sietää tarvittaessa matalaoktaanista polttoainetta, täyttää päästönormit yms. Kuullun ja itse koetun perusteella BSR:llä, Nordicilla ja Hirsch:llä homma on hanskassa, muihin en uskaltaisi luottaa.

        Jaahas poiijaat oli heti asennossa...hyvä...lepo! ;-))! Juu peruisinkin koko jutun. Tuotteella on 1v "takuu", mutta siinä pitää olla "vika" että voi vaatia kaupan purkua. Nythän se on susi mutta kauppiaalla on oikeus korjata se/ vaihtaa toimivaan. Näin ymmärrän en tiedä olenko oikeassa?

        Nyt siihen sitten ollaan hakemassa päivitystä mistä taas aiheutuu kuluja & ajanhukkaa minulle (asennukset firmassa jne)PRKL!
        Jos jotain positiivistakin; esim tätä palstaa lukemalla voi säästää vaikka mitä. Harmi kun se Saabclub on kuollut ja kuopattu (nyt)siellähän tämä asiat pitäisi olla esillä!!


      • Turbo Sensonic
        JanMac kirjoitti:

        Jaahas poiijaat oli heti asennossa...hyvä...lepo! ;-))! Juu peruisinkin koko jutun. Tuotteella on 1v "takuu", mutta siinä pitää olla "vika" että voi vaatia kaupan purkua. Nythän se on susi mutta kauppiaalla on oikeus korjata se/ vaihtaa toimivaan. Näin ymmärrän en tiedä olenko oikeassa?

        Nyt siihen sitten ollaan hakemassa päivitystä mistä taas aiheutuu kuluja & ajanhukkaa minulle (asennukset firmassa jne)PRKL!
        Jos jotain positiivistakin; esim tätä palstaa lukemalla voi säästää vaikka mitä. Harmi kun se Saabclub on kuollut ja kuopattu (nyt)siellähän tämä asiat pitäisi olla esillä!!

        Eikös siinä ole "vika", jos virifirma on pistänyt sinulle väärän softan / unohtanut vaihtaa magneettiventtiilin, jotta softan ohjaama ahtopaine olisi mahdollinen?

        Nämä asiat ovat varmaan neuvottelukysymyksiä virifirman kanssa ja uskoisin, että niistä voi päästä sopimukseen.

        Kauppa-asioihin: kauppialla on tosiaan oikeus korjata se / vaihtaa toimivaan, mutta siitä ei saa aiheutua kuluja sinulle. Okei, ajanhukkaa ja kilometrejä ei lasketa noiksi kuluiksi, mutta jos sinulta yritetään nyhtää lisää tuohta, että kauppias korjaisi virheensä, niin "lyö ajoissa jarrut lukkoon", ja pyydä kaupan purkamista.

        Ai niin, vielä tuohon kauppaan: jos olet itse aluperin tilannut etukäteen virheellisen setin virifirmalta, niin vika on sinun. Jos olet tasan tarkkaan tiennyt, mitä olet tilaamassa, tai sitten vain viennyt autosi virifirmaan ja sanonut, että haluat tähän autoon virityksen, niin vika on virifirman.

        Pidä ihmeessä kiinni oikeuksistasi, äläkä anna virifirman lypsää itseäsi, jos he ovat mokanneet asian!

        Lykkyä tykö!


      • JanMac
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Eikös siinä ole "vika", jos virifirma on pistänyt sinulle väärän softan / unohtanut vaihtaa magneettiventtiilin, jotta softan ohjaama ahtopaine olisi mahdollinen?

        Nämä asiat ovat varmaan neuvottelukysymyksiä virifirman kanssa ja uskoisin, että niistä voi päästä sopimukseen.

        Kauppa-asioihin: kauppialla on tosiaan oikeus korjata se / vaihtaa toimivaan, mutta siitä ei saa aiheutua kuluja sinulle. Okei, ajanhukkaa ja kilometrejä ei lasketa noiksi kuluiksi, mutta jos sinulta yritetään nyhtää lisää tuohta, että kauppias korjaisi virheensä, niin "lyö ajoissa jarrut lukkoon", ja pyydä kaupan purkamista.

        Ai niin, vielä tuohon kauppaan: jos olet itse aluperin tilannut etukäteen virheellisen setin virifirmalta, niin vika on sinun. Jos olet tasan tarkkaan tiennyt, mitä olet tilaamassa, tai sitten vain viennyt autosi virifirmaan ja sanonut, että haluat tähän autoon virityksen, niin vika on virifirman.

        Pidä ihmeessä kiinni oikeuksistasi, äläkä anna virifirman lypsää itseäsi, jos he ovat mokanneet asian!

        Lykkyä tykö!

        lyhyiden "neuvotteluiden" jälkee Superchips lähettää uuden "Hi Boost" version softasta. Tulee lähipäivinä. Erikoista hommassa on se että tämä softa tulee suoraan PLCC kantaan ilman mitään scrambleriä (kopionestovälipiirilevy)! Hetikön ongelmat olisivat johtuneet sen kyvyttömyydestä purkaa koodia.

        Tällä hetkellä auton toiminta on tosi villiä. Ahdot seilaavat 0-0.4bar välillä!!Miten ne voivatkin mennä nollaan?? Pitempään ajajessa ei enää löydy tehoa kun sitä pyytää, juuri lähdettäessä (kylmänä) irtoaa se peruspaine 0.4bar
        Kone käy kuumana ja trionic tiputtaa tehoja? mutta miten helskutissa se voi tiputtaa paineet ton alle? Ei mene meikän jakeluun.


      • Turbo Sensonic
        JanMac kirjoitti:

        lyhyiden "neuvotteluiden" jälkee Superchips lähettää uuden "Hi Boost" version softasta. Tulee lähipäivinä. Erikoista hommassa on se että tämä softa tulee suoraan PLCC kantaan ilman mitään scrambleriä (kopionestovälipiirilevy)! Hetikön ongelmat olisivat johtuneet sen kyvyttömyydestä purkaa koodia.

        Tällä hetkellä auton toiminta on tosi villiä. Ahdot seilaavat 0-0.4bar välillä!!Miten ne voivatkin mennä nollaan?? Pitempään ajajessa ei enää löydy tehoa kun sitä pyytää, juuri lähdettäessä (kylmänä) irtoaa se peruspaine 0.4bar
        Kone käy kuumana ja trionic tiputtaa tehoja? mutta miten helskutissa se voi tiputtaa paineet ton alle? Ei mene meikän jakeluun.

        Voi olla, että tuo tehojen pudotus johtuu softasta. Joka tapauksessa Trionicin pitäisi yrittää hyödyntää käytettävissä oleva 0,4 barin paine hyväkseen niin hyvin, kuin mahdollista, ja mukauttaa itsensä toimimaan sillä paineella.

        Jos tuo Trionic on saanut tottua 0,4 barin "maksimipaineeseen", niin odotapa, kun autosta saa irti täyden paineen. Se lähtee kuin raketti, kunnes Trionic on taas uudelleen mukautunut. Omasta autosta oli viime kesänä lähtenyt yksi magneettiventtiilin piuha irti. Ihmettelin, kun ei tullut painetta ja ajelin noi kuukauden 0,4 barin peruspaineella. Trionic oli niin "tottunut" tuohon 0,4 barin käyttöön, että kun piuhan laittoi kiinni, niin se luuli, että maksimipaine on vielä käytettävä täysin hyväksi. Ahtopainemittari veti täysin tappiin ja paineet oli jossain 1,3-1,35 barissa, kunnes Trionic mukautui uudestaan ja meno muuttui, ikävä kyllä, laimeammaksi. Tosin pääasiahan on se, että kone pysyy ehjänä, vai mitä.


      • JanMac
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Voi olla, että tuo tehojen pudotus johtuu softasta. Joka tapauksessa Trionicin pitäisi yrittää hyödyntää käytettävissä oleva 0,4 barin paine hyväkseen niin hyvin, kuin mahdollista, ja mukauttaa itsensä toimimaan sillä paineella.

        Jos tuo Trionic on saanut tottua 0,4 barin "maksimipaineeseen", niin odotapa, kun autosta saa irti täyden paineen. Se lähtee kuin raketti, kunnes Trionic on taas uudelleen mukautunut. Omasta autosta oli viime kesänä lähtenyt yksi magneettiventtiilin piuha irti. Ihmettelin, kun ei tullut painetta ja ajelin noi kuukauden 0,4 barin peruspaineella. Trionic oli niin "tottunut" tuohon 0,4 barin käyttöön, että kun piuhan laittoi kiinni, niin se luuli, että maksimipaine on vielä käytettävä täysin hyväksi. Ahtopainemittari veti täysin tappiin ja paineet oli jossain 1,3-1,35 barissa, kunnes Trionic mukautui uudestaan ja meno muuttui, ikävä kyllä, laimeammaksi. Tosin pääasiahan on se, että kone pysyy ehjänä, vai mitä.

        Se on kyllä pääasia että autolla pääsee vielä töihin tämän softa sekoilun jälkeen. Tuo suojaamaton(?) softa herättää joitakin mielenkiintoisia ajatuksia...

        Tulossa Saabin liukkaankelin harjoittelu päiville Helmikuun lopulla?

        Myynnissä ahtopaine mittari, teräskuorinen, länsisaksalainen,valkoinen tausta, silikonitäytetty, tosi korkealaatuinen. Viikon kiinni = kuin uusi. HUOM halkaisija 63mm!!


      • Turbo Sensonic
        JanMac kirjoitti:

        Se on kyllä pääasia että autolla pääsee vielä töihin tämän softa sekoilun jälkeen. Tuo suojaamaton(?) softa herättää joitakin mielenkiintoisia ajatuksia...

        Tulossa Saabin liukkaankelin harjoittelu päiville Helmikuun lopulla?

        Myynnissä ahtopaine mittari, teräskuorinen, länsisaksalainen,valkoinen tausta, silikonitäytetty, tosi korkealaatuinen. Viikon kiinni = kuin uusi. HUOM halkaisija 63mm!!

        Siis klubin talvipäiville 23.2. Nokian Renkaiden testiradalle? Joo, olen tulossa. Ajattelin jopa ottaa muijan mukaan, niin saapa ainakin lisää jäärata-ajoharjoitusta :)


      • JanMac
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Siis klubin talvipäiville 23.2. Nokian Renkaiden testiradalle? Joo, olen tulossa. Ajattelin jopa ottaa muijan mukaan, niin saapa ainakin lisää jäärata-ajoharjoitusta :)

        Joo sinne pitäis yrittää päästä. Vaimo kyllä sanoitu jo irti "näistä hommista" mutta eiköhän sitä aina yhden kaverin kyytiin saa (ainakin jos lupaa ilmaisen aterian...;)Katteleppa hopeata 9k tummilla ruuduilla jos vaikka tavataan live.


      • Turbo Sensonic
        JanMac kirjoitti:

        Joo sinne pitäis yrittää päästä. Vaimo kyllä sanoitu jo irti "näistä hommista" mutta eiköhän sitä aina yhden kaverin kyytiin saa (ainakin jos lupaa ilmaisen aterian...;)Katteleppa hopeata 9k tummilla ruuduilla jos vaikka tavataan live.

        Joo, eiköhän siellä tapaa suurimman osan klubilaisista, jotka keskustelevat tällä palstalla.

        Meikäläisen erottaa valko-mustasta NG900:sta, jossa on kaksi hopeaa raitaa kyljessä, Seven Spoke -vanteet, kattoluukku, tavaraverkko, sekä pisteenä iin päälle kaksi Saabin lippistä "hattuhyllyllä". Eli aika "sleeperi".

        P.S. No tuota muijaakin täytyi vähän aikaa suostutella mukaan, mutta kun mainitsin, että siellä on ilmainen safka ym., ja olisihan se hyvä, että se saisi jäärataharjoitusta, niin sitten se suostui lähtemään :)

        Toisaalta olisin voinut ottaa mukaan yhden kaverin, joka on myös Saab -friikki, mutta ei klubin jäsen. Ajattelin kuitenkin, että koska muijani osaa jopa ajaa autollani, ja kaverilla taas on Saab 9-3 2.0t vm. 2001 manuaali, niin se ei oikein hallitse Sensonicilla ajamista (joka muuten on äärettömän helppoa), niin kannattaa ottaa mukaan sellainen, joka osaa ajaa autollani.


      • Vesku
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Joo, eiköhän siellä tapaa suurimman osan klubilaisista, jotka keskustelevat tällä palstalla.

        Meikäläisen erottaa valko-mustasta NG900:sta, jossa on kaksi hopeaa raitaa kyljessä, Seven Spoke -vanteet, kattoluukku, tavaraverkko, sekä pisteenä iin päälle kaksi Saabin lippistä "hattuhyllyllä". Eli aika "sleeperi".

        P.S. No tuota muijaakin täytyi vähän aikaa suostutella mukaan, mutta kun mainitsin, että siellä on ilmainen safka ym., ja olisihan se hyvä, että se saisi jäärataharjoitusta, niin sitten se suostui lähtemään :)

        Toisaalta olisin voinut ottaa mukaan yhden kaverin, joka on myös Saab -friikki, mutta ei klubin jäsen. Ajattelin kuitenkin, että koska muijani osaa jopa ajaa autollani, ja kaverilla taas on Saab 9-3 2.0t vm. 2001 manuaali, niin se ei oikein hallitse Sensonicilla ajamista (joka muuten on äärettömän helppoa), niin kannattaa ottaa mukaan sellainen, joka osaa ajaa autollani.

        Tyhmä kysymys, mut tarvii ilmeisesti olla jäsen
        et pääsee radalle koittamaan?


      • JanMac
        Vesku kirjoitti:

        Tyhmä kysymys, mut tarvii ilmeisesti olla jäsen
        et pääsee radalle koittamaan?

        näin on ? Mutta eihän liittyminen mikään tuskallinen tapahtuma ole. Hintakin oli muistaakseni 150,-mk(eka vuoden jäsenmaksu extra 50mk uudelle untuvikólle)

        Tuli muuten Supercipin supershit softa ja kuten saattoi arvata ei mitään eroa entiseen. Paineet ei nouse kiihdytyksessä yli sen 0.45bar. Alkaa jo usko loppumaan tähän pelleilyyn. Voisiko sittenkin vikaa olla boksissa/antureissa/johdotuksessa ? Homma etenis kun pääsisi vaihtamaan bokseja ristiin. Merkkihuollon GM data testeri ei näyttänyt vikakoodeja. Auto toimii muuten aivan "normaalisti".


    • 9000 2.3 turbo

      Testaus Nokia hakkapeliitta renkailla, lämpötila - 2C, Oktaani 95, tien pinta pitävä mutta kostea.

      Automaatilla 2. ja 3. vaihde 60km/h-120km/h ~8 sec. (Yks veto)

      • 170@240 & Aero 250

        Kuis noin? Eikö tomaatti ole nelipykäläinen, joten pitäisi sujua ykkösellä ja kakkosella. Vai millaiset välitykset tuossa autossa on?


      • 9000 2.3 turbo
        170@240 & Aero 250 kirjoitti:

        Kuis noin? Eikö tomaatti ole nelipykäläinen, joten pitäisi sujua ykkösellä ja kakkosella. Vai millaiset välitykset tuossa autossa on?

        on juu ja saatatpa olla oikeassa. On tullu sen verran vähän rääkättyä tuota etten oo koskaan sen tarkemmin ajatellu miten alas kick-down vetää pykälät. Kerran tuli 160:ssä vielä kiire ja tuosta veti vielä kolmosen sisään eli tuonkin perusteella oli varmaan kyseessä 1. ja 2. vaihde niinkuin sanoit. Täytyypi vielä aamulla kokeilla ;-)


      • 170@240 & Aero 250
        9000 2.3 turbo kirjoitti:

        on juu ja saatatpa olla oikeassa. On tullu sen verran vähän rääkättyä tuota etten oo koskaan sen tarkemmin ajatellu miten alas kick-down vetää pykälät. Kerran tuli 160:ssä vielä kiire ja tuosta veti vielä kolmosen sisään eli tuonkin perusteella oli varmaan kyseessä 1. ja 2. vaihde niinkuin sanoit. Täytyypi vielä aamulla kokeilla ;-)

        kunhan ihmettelin. Sillä isäni automaatti Saabi ottaa mittariin ykkösellä n. 80 ja kokkosella taisi olla n. 140. Komosella mennänkin tasan kahteen sataan...

        Voi olla, että muistan väärinkin.


      • 9000 2.3 turbo
        170@240 & Aero 250 kirjoitti:

        kunhan ihmettelin. Sillä isäni automaatti Saabi ottaa mittariin ykkösellä n. 80 ja kokkosella taisi olla n. 140. Komosella mennänkin tasan kahteen sataan...

        Voi olla, että muistan väärinkin.

        riitä meikäläisen välitykset noin pitkälle; kokeilin tänä aamuna ja nyt mentiin koko väli 60km/h - 120 km/h kakkosella ~7 sek.


    • Jari

      Tässä hieman referenssiarvoja välillä 70-110kmh, vedot 3. vaihteella (Bilsport no.14/15, "Stort tuner test"):

      -Nordic Uhr Saab 9-3 Aero (260hv/370Nm): 3.65s
      -Chip Center Saab 9-3 Aero (250hv/365Nm): 4.00s
      -Forsbergs Saab 9-5 Aero (267hv/415Nm): 4.05s
      -Speedparts Saab 9-5 Aero (324hv/470Nm): 3.80s
      -Maptun Saab 9000 2.3T (345hv/550Nm): 3.05s
      (0-100kmh: 5.75s)

      • Turbo Sensonic

        Osa noista antamistasi luvuista ei ole vertailukelpoisia keskenään, koska ne on mitattu eri tavalla.

        Bilsport käyttää yleensä suorituskykytesteissään ns. viidettä pyörää. Osa tuossa testissä olleiden autojen suorituskyvystä ehdittiin mitata tuolla viidennellä pyörällä (mm. tuo 9000:n ajat), mutta sen jälkeen tuo mittausvälinen otti ja hajosi, jonka jälkeen Bilsportin mittauksissa käytettiin kojelautaan kiinnitettävää ns. kiihtyvyysanturia, joka mittaa G -voimien perusteella auton suorituskykyä, aikoja jne.

        Tuo kiihtyvyysanturi on melko herkkä tärinälle ja nytkähtelyille (mm. vaihtaminen), joten omasta mielestäni Bilsportin olisi pitänyt mitata kaikki auton ainoastaan jommalla kummalla mittauslaitteella. Tällöin mittaukset olisivat olleet "reiluja" kaikkia testissä mukana olleita kohtaan.

        Toki noista arvoista saa jotain referenssiä, kun niitä vertaa oman autonsa arvoihin. Esim. Speedparts myy sangen monipuolista kiihtyvyysanturia (hinta noin 1800 FIM), jolla voi mitata mm. auton tehon, G -voimat, 0- kiihtyvyydet, varttimailin, sekä minkä tahansa kahden eri nopeuden välisen kiihtyvyysajan. Lisäksi tulokset saa downloadattua kiihtyvyysanturin muistista tietokoneelle, jolla niistä voi tehdä esim. tehokäppyrän, tai kiihtyvyystaulukon eri nopeuksille.


      • Jari
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Osa noista antamistasi luvuista ei ole vertailukelpoisia keskenään, koska ne on mitattu eri tavalla.

        Bilsport käyttää yleensä suorituskykytesteissään ns. viidettä pyörää. Osa tuossa testissä olleiden autojen suorituskyvystä ehdittiin mitata tuolla viidennellä pyörällä (mm. tuo 9000:n ajat), mutta sen jälkeen tuo mittausvälinen otti ja hajosi, jonka jälkeen Bilsportin mittauksissa käytettiin kojelautaan kiinnitettävää ns. kiihtyvyysanturia, joka mittaa G -voimien perusteella auton suorituskykyä, aikoja jne.

        Tuo kiihtyvyysanturi on melko herkkä tärinälle ja nytkähtelyille (mm. vaihtaminen), joten omasta mielestäni Bilsportin olisi pitänyt mitata kaikki auton ainoastaan jommalla kummalla mittauslaitteella. Tällöin mittaukset olisivat olleet "reiluja" kaikkia testissä mukana olleita kohtaan.

        Toki noista arvoista saa jotain referenssiä, kun niitä vertaa oman autonsa arvoihin. Esim. Speedparts myy sangen monipuolista kiihtyvyysanturia (hinta noin 1800 FIM), jolla voi mitata mm. auton tehon, G -voimat, 0- kiihtyvyydet, varttimailin, sekä minkä tahansa kahden eri nopeuden välisen kiihtyvyysajan. Lisäksi tulokset saa downloadattua kiihtyvyysanturin muistista tietokoneelle, jolla niistä voi tehdä esim. tehokäppyrän, tai kiihtyvyystaulukon eri nopeuksille.

        No joo, tarkennus on paikallaan:
        Nordic Uhrin 9-3 Aeron ja Speedpartsin 9-5 Aeron arvot olivat mitattu Vericomilla, muut viidennellä pyörällä. Ja tuo Bilsport on vuodelta 2001.

        Millähän nopeusvälillä tuon Janin 900s:n arvot (4 ja 6s) olikaan mitattu, millä mittalaitteella ja onko autossa vakio ensiövälitys (no.6)?


      • Jari
        Jari kirjoitti:

        No joo, tarkennus on paikallaan:
        Nordic Uhrin 9-3 Aeron ja Speedpartsin 9-5 Aeron arvot olivat mitattu Vericomilla, muut viidennellä pyörällä. Ja tuo Bilsport on vuodelta 2001.

        Millähän nopeusvälillä tuon Janin 900s:n arvot (4 ja 6s) olikaan mitattu, millä mittalaitteella ja onko autossa vakio ensiövälitys (no.6)?

        >Millähän nopeusvälillä tuon Janin 900s:n arvot (4 ja 6s) olikaan mitattu>

        Olisi pitännyt lukea hieman tarkemmin: 60-120kmh, 4s nelosella ja 6s femmalla. Aika kovia arvoja ;)


      • Jani
        Jari kirjoitti:

        >Millähän nopeusvälillä tuon Janin 900s:n arvot (4 ja 6s) olikaan mitattu>

        Olisi pitännyt lukea hieman tarkemmin: 60-120kmh, 4s nelosella ja 6s femmalla. Aika kovia arvoja ;)

        Moro taasen
        välityksiä en edes tiedä miksi niitä kutsua,kun ne on otettu eri laatikoista,ja yhdistelty sopivasti;)laatikko on tosin aika kovilla noissa vitosen kiihtyksissä(muutama laatikko rikottu), en esim ohittaessa koskaan juuri vaihda pienempää vaihdetta.Niin ja ne ajat on mitattu ihan perinteisesti,mutta joskus kyllä kun saa ostettua ihan tarkan mittalaitten niin voi sitten kertoa niitä tarkempia aikoja.


      • Saab 9000 CSE 2,3t->TT
        Jani kirjoitti:

        Moro taasen
        välityksiä en edes tiedä miksi niitä kutsua,kun ne on otettu eri laatikoista,ja yhdistelty sopivasti;)laatikko on tosin aika kovilla noissa vitosen kiihtyksissä(muutama laatikko rikottu), en esim ohittaessa koskaan juuri vaihda pienempää vaihdetta.Niin ja ne ajat on mitattu ihan perinteisesti,mutta joskus kyllä kun saa ostettua ihan tarkan mittalaitten niin voi sitten kertoa niitä tarkempia aikoja.

        miksi manuaalilaatikko on "kovemmilla" vitosen kiihdytyksessä kuin pudottaa esimerkiksi kolmoselle?

        Siis pitäsikö aina rajuissa ohituksissa pudottaa kolmoselle?


      • Achilles Viggen
        Saab 9000 CSE 2,3t->TT kirjoitti:

        miksi manuaalilaatikko on "kovemmilla" vitosen kiihdytyksessä kuin pudottaa esimerkiksi kolmoselle?

        Siis pitäsikö aina rajuissa ohituksissa pudottaa kolmoselle?

        Jotta saadaan aikaan tietty kiihtyvyys tarvitaan tietty voima, eli moottorin on tuotettava tietty vääntömonentti ja vaihteiston välitettävä se pyörille ja sitä kautta tien ja pyörän väliin. Jos kiihdytetään esim 4:ssa sekunnissa 80-120km/h on vääntömomentti pyörällä tismalleen sama riippumatta vaihteesta, mutta momentti moottorilla ei taas ole, johtuen välityssuhteesta. Tällä perusteella voidaan sanoa vaihteiston rasittuvan vähemmän käytettäessä pienempää vaihdetta kiihdytyksessä. Kyseessä on kuitenkin vain osatotuus, sillä suurempi momentti rasittaa vain vaihteiston ensiöpuolta - toisiopuolella ja vetopyörästössä momentti on aivan sama riippumatta vaihteesta. Tilanteita joissa ensiöpuolta rasitetaan suurella vääntömomentilla pitäisi siis välttää kautta linjan jos todella haluttaisiin vaihteistoa säästää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että aina tulisi käyttää pykälää pienempää vaihdetta kuin periaatteessa olisi tarpeen, eli aina operoitaisiin vääntömomenttikäyrän laskevalla alueella (mikä periaatteessa on oikea alue operoida).

        Nykyaikainen viherpiiperryshömppä ja autotoimittajien asiantuntemattomat puheet ovat pitkälti johtaneet siihen että autoja käytetään liian pienillä kierroksilla. Kiistämätön totuus on että polttomoottori (bensa tai diesel) toimii parhaimmalla hyötysuhteellaan maksimikuormalla, eli ajettaessa juuri vääntömomenttipiikillä. Paras hyötysuhde ei kuitenkaan ole välttämättä optimikäyttöalue muun kuin polttoaineen kulutuksen suhteen. Moottorissa on kohteita jotka toimivat roiskevoitelun varassa ja vaihteisto kokonaisuudessaaan voidellaan vain kylpy- tai roiskevoitelulla, niitä ajatellen kohtuuttoman pienillä kierroksilla ajaminen on haitallista. Itseasiassa raskaammassa kalustossa (jo pakettiautokokoluokassa) ongelma on havaittu ja havaittaisiin henkilöautoissakin jos niiden seuranta olisi yhtä tarkkaa kuin työkäytössä olevien ajoneuvojen.

        Summa summarum: Viriviri Saabeissa (ja muissakin) pientä vaihdetta ja reilusti kierroksia niin voiteluongelmat ja momenttiongelmat ovat hanskassa. Aina ei tarvitse silti kierrosten rajoittimeenkaan asti vedättää :)


      • JanMac
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Jotta saadaan aikaan tietty kiihtyvyys tarvitaan tietty voima, eli moottorin on tuotettava tietty vääntömonentti ja vaihteiston välitettävä se pyörille ja sitä kautta tien ja pyörän väliin. Jos kiihdytetään esim 4:ssa sekunnissa 80-120km/h on vääntömomentti pyörällä tismalleen sama riippumatta vaihteesta, mutta momentti moottorilla ei taas ole, johtuen välityssuhteesta. Tällä perusteella voidaan sanoa vaihteiston rasittuvan vähemmän käytettäessä pienempää vaihdetta kiihdytyksessä. Kyseessä on kuitenkin vain osatotuus, sillä suurempi momentti rasittaa vain vaihteiston ensiöpuolta - toisiopuolella ja vetopyörästössä momentti on aivan sama riippumatta vaihteesta. Tilanteita joissa ensiöpuolta rasitetaan suurella vääntömomentilla pitäisi siis välttää kautta linjan jos todella haluttaisiin vaihteistoa säästää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että aina tulisi käyttää pykälää pienempää vaihdetta kuin periaatteessa olisi tarpeen, eli aina operoitaisiin vääntömomenttikäyrän laskevalla alueella (mikä periaatteessa on oikea alue operoida).

        Nykyaikainen viherpiiperryshömppä ja autotoimittajien asiantuntemattomat puheet ovat pitkälti johtaneet siihen että autoja käytetään liian pienillä kierroksilla. Kiistämätön totuus on että polttomoottori (bensa tai diesel) toimii parhaimmalla hyötysuhteellaan maksimikuormalla, eli ajettaessa juuri vääntömomenttipiikillä. Paras hyötysuhde ei kuitenkaan ole välttämättä optimikäyttöalue muun kuin polttoaineen kulutuksen suhteen. Moottorissa on kohteita jotka toimivat roiskevoitelun varassa ja vaihteisto kokonaisuudessaaan voidellaan vain kylpy- tai roiskevoitelulla, niitä ajatellen kohtuuttoman pienillä kierroksilla ajaminen on haitallista. Itseasiassa raskaammassa kalustossa (jo pakettiautokokoluokassa) ongelma on havaittu ja havaittaisiin henkilöautoissakin jos niiden seuranta olisi yhtä tarkkaa kuin työkäytössä olevien ajoneuvojen.

        Summa summarum: Viriviri Saabeissa (ja muissakin) pientä vaihdetta ja reilusti kierroksia niin voiteluongelmat ja momenttiongelmat ovat hanskassa. Aina ei tarvitse silti kierrosten rajoittimeenkaan asti vedättää :)

        Olipa asiallinen ja tyhjentävä vastaus! Kymmenen pistettä Achilles!!


      • Saab 9000 CSE 2,3t->TT
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Jotta saadaan aikaan tietty kiihtyvyys tarvitaan tietty voima, eli moottorin on tuotettava tietty vääntömonentti ja vaihteiston välitettävä se pyörille ja sitä kautta tien ja pyörän väliin. Jos kiihdytetään esim 4:ssa sekunnissa 80-120km/h on vääntömomentti pyörällä tismalleen sama riippumatta vaihteesta, mutta momentti moottorilla ei taas ole, johtuen välityssuhteesta. Tällä perusteella voidaan sanoa vaihteiston rasittuvan vähemmän käytettäessä pienempää vaihdetta kiihdytyksessä. Kyseessä on kuitenkin vain osatotuus, sillä suurempi momentti rasittaa vain vaihteiston ensiöpuolta - toisiopuolella ja vetopyörästössä momentti on aivan sama riippumatta vaihteesta. Tilanteita joissa ensiöpuolta rasitetaan suurella vääntömomentilla pitäisi siis välttää kautta linjan jos todella haluttaisiin vaihteistoa säästää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että aina tulisi käyttää pykälää pienempää vaihdetta kuin periaatteessa olisi tarpeen, eli aina operoitaisiin vääntömomenttikäyrän laskevalla alueella (mikä periaatteessa on oikea alue operoida).

        Nykyaikainen viherpiiperryshömppä ja autotoimittajien asiantuntemattomat puheet ovat pitkälti johtaneet siihen että autoja käytetään liian pienillä kierroksilla. Kiistämätön totuus on että polttomoottori (bensa tai diesel) toimii parhaimmalla hyötysuhteellaan maksimikuormalla, eli ajettaessa juuri vääntömomenttipiikillä. Paras hyötysuhde ei kuitenkaan ole välttämättä optimikäyttöalue muun kuin polttoaineen kulutuksen suhteen. Moottorissa on kohteita jotka toimivat roiskevoitelun varassa ja vaihteisto kokonaisuudessaaan voidellaan vain kylpy- tai roiskevoitelulla, niitä ajatellen kohtuuttoman pienillä kierroksilla ajaminen on haitallista. Itseasiassa raskaammassa kalustossa (jo pakettiautokokoluokassa) ongelma on havaittu ja havaittaisiin henkilöautoissakin jos niiden seuranta olisi yhtä tarkkaa kuin työkäytössä olevien ajoneuvojen.

        Summa summarum: Viriviri Saabeissa (ja muissakin) pientä vaihdetta ja reilusti kierroksia niin voiteluongelmat ja momenttiongelmat ovat hanskassa. Aina ei tarvitse silti kierrosten rajoittimeenkaan asti vedättää :)

        saisiko vielä lisää.

        Voitteko vielä kertoa, mitä eroa on hp ja väätöarvoissa. Minulle on väitetty, että kiihtyvyyteen vaikuttaa enemmän väätöarvot.

        Tästä viritetystäni Saabista pitäisi löytyä 235 hp ja 400nm vääntöä.

        Tähän asti olen vain ymmärtänyt sen, että kun mittaan kellolla niin 80->120 ottaa 4,5s. Tämä on fakta. Ennen viritystä (170hp ja 270nm) sama aika oli 8,7s.

        Siis mikä vaikuttaa?
        Voisiko joku todella kirjoittaa tälläisen perusasian auki mallllikolla.


        Muuten kiitos erittäin hyvästä vastuksesta edelliseen kysymykseeni.


      • Achilles Viggen
        Saab 9000 CSE 2,3t->TT kirjoitti:

        saisiko vielä lisää.

        Voitteko vielä kertoa, mitä eroa on hp ja väätöarvoissa. Minulle on väitetty, että kiihtyvyyteen vaikuttaa enemmän väätöarvot.

        Tästä viritetystäni Saabista pitäisi löytyä 235 hp ja 400nm vääntöä.

        Tähän asti olen vain ymmärtänyt sen, että kun mittaan kellolla niin 80->120 ottaa 4,5s. Tämä on fakta. Ennen viritystä (170hp ja 270nm) sama aika oli 8,7s.

        Siis mikä vaikuttaa?
        Voisiko joku todella kirjoittaa tälläisen perusasian auki mallllikolla.


        Muuten kiitos erittäin hyvästä vastuksesta edelliseen kysymykseeni.

        Kiihtyvyys on voiman ja massa osamäärä:

        a=F/m

        Voima taas syntyy vääntömomentista vetävällä pyörällä, eli on momentin ja pyörän säteen osamäärä:

        F=M/r

        Momentti vetävällä pyörällä redusoituu moottorille kokonaisvälityssuhteen (vaihteisto ja vetopyörästö) kautta:

        M(moottori)=M(vetopyörä)/i

        Momentti on sinänsä vain laskennallinen suure joka on mäntiin kohdistuvien voimien ja kammenpituuden tulo, toisaalta mäntiin kohdistuvat voimat ovat palotilanpaineen ja männän pinta-alan tulo. Teho taas on laskennallinen suure joka on momentin ja kulmanopeuden (pyörimisnopeus) tulo.

        Elikkäs, periaatteessa on niin että momentti se autoa kiihdyttää, mutta kun edellä kirjoitettua kelailee edestakaisin huomaa että koska teho on momentista laskettava suure ja vetopyörämomentissa on aina mukana välityssuhde niin samalla tavoin voidaan sanoa tehonkin vaikuttavan kiihtyvyyteen.

        Kun mennään moottorien ja voimansiirron hyötysuhteisiin niin päästäänkin taas tulokseen että huomattavan alhaalla oleva vääntömomentin huippu kiihdyttää parhaiten ja on moottorin hyötysuhteen kannalta edullinen, kun taas korkealta kierrosluvulta löytyvä momenttipiikki hukkaa energiaa(polttoainetta) voimansiirtoon ja moottorinhäviöhin enemmän.

        Muistissa on syytä pitää:

        Suuri teho suurella pyörimisnopeudella = pieni momentti

        Suuri momentti pienellä pyörimisnopeudella = pieni teho

        Eli jos unohdetaan pyörimisnopeus niin hukataan osa totuudesta.

        Suuren välityssuhteen hyötysuhde on aina heikompi kuin pienen.

        Moottorin häviöt ovat pyörimisnopeuden funktio.

        Itselleni tyypillisesti pitkä ja sekava selitys, mutta kysykää niin yritän vastata ytimekkäämmin :)

        Moottorialan ammattilaiset eivät yleensä puhu samoin termein kuin me maallikot, eli momentti, teho ja pyörimisnopeus eivät heidän keskusteluissaan vilahtele. Kuvaavampia suureita, jotka mahdollistavat erikokoisten moottorien vertailun, ovat keskimääräinen männännopeus, keskipaine ja indikoitu keskipaine.


    • Dew

      Testasin tossa viime kesä Honda S2000 ja kyllä kulkee ku raketti. Maailman tehokkain vapaasti hengittävä moottori: 2,0 rivi4 Doch VTEC 241hp.
      Kun kierrokset ylittää 6000 ni kyllä saundii myllyst lähtee kuin formulasta konsanaan!

      • Achilles Viggen

        Juu... ja minä testasin muutaman vuoden vanhan Preluden.

        Jumankekka... pikkupoikien märkäuni ja jonkinlaisena urheiluautona pidetty kulkupeli... 133hp... laiskempi kuin 9000CS 2.0i, mikä minulla silloin oli... ja ruiskutonnaria sitten vielä pidetään nuhaisena pelinä.

        Samanlaisia kokemuksia on muistakin pikkupoikien märistä unista, kuten esim Opel Calibrasta.


      • Turbo Sensonic
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Juu... ja minä testasin muutaman vuoden vanhan Preluden.

        Jumankekka... pikkupoikien märkäuni ja jonkinlaisena urheiluautona pidetty kulkupeli... 133hp... laiskempi kuin 9000CS 2.0i, mikä minulla silloin oli... ja ruiskutonnaria sitten vielä pidetään nuhaisena pelinä.

        Samanlaisia kokemuksia on muistakin pikkupoikien märistä unista, kuten esim Opel Calibrasta.

        Honda S2000:n ja Civic Type R:n koneet kyllä kehittävät suuren huipputehon aivan "lähes punaviivan tuntumassa" (S2000:lla 241 hv 8300 rpm, kun "punaviiva" on 9000:ssa). Tosin vääntö on aivan olematonta tuon tehoiselle autolla, 207-208 Nm 7500 rpm:llä, eli vielä aika korkealla kierrosluvulla. Konetta täytyykin "huudattaa ihan kybällä", jotta siitä saisi jotain irti. Road & Trackin arvostelussa olikin sanottu aika osuvasti tuosta Hondan S2000:sta: "ongelmana on se, että alle 6000 rpm:n Honda tuntuu yhtä elävältä, kuin Civic Si, ei ehkä nuhapumppu omassa (Civicin) luokassaan, mutta ei todellakaan mitään Roadsterin arvoista käytöstä".


    • 9-5 AW

      9-5 Aero Wagon -00
      Kone 2,3T 230 hv/350 Nm tehtaan mukaan, BSR ilmoittaa 252 hv/401 Nm
      3:lla n. 5 sekkaa
      4:lla n. 7 sekkaa
      ajat aika summittaisia, mutta suuntaa antavia

      Kellotellaan kesäkelillä paremmin kun tänne pohjoiseenkin saadaan pitävämmät kelit ;c)

    • Samuel

      menee 80-120km/h 7,0 s/4. vaihde
      80-120km/h 10,5 s /5 vaihde
      60-100km/h muistaakseni 7,5 s/4 vaihde
      Kesäkeli, n. 15 astetta
      Mittarivirheen laskin mukaan
      Autolla oli ajettu 360 tkm

      Nykyisellä samanlaisella (vm. 85 aj. 315 tkm), jossa on turbo finaalissa menee reilu sekunti enemmän. Johtuiskohan osittain myös välityksistä, tuntuu vaan siltä kun kävis matalemmilla kierroksilla, ainakin 5-vaihteella.

    • Turbo Sensonic

      No nyt yritin vastata tuohon "Ilmeisesti" -juttuun, mutta Suomi 24:n palvelin ilmoitti, että "Viestin hierarkia on liian syvä". Ilmeisesti noille "viestipuille" on ohjelmoitu joku maksimipituus, jonka jälkeen täytyy seuraava viesti kirjoittaa originaaliviestin alle. Ei hyvä siis! Siinä riittäisi paranneltavaa Suomi 24:n ylläpitäjälle! Vinkkinä, jos satut lukemaan tätä, ylläpitäjä!

      No joo, noista klubin talvipäivistä: tilaisuuteen pääsyy tosiaan edellyttää klubin jäsenyyttä, tuo talvipäivä on tavallaan ns. "klubietu". Mutta eihän tuo jäsenmaksu ole suuri, ja sillä hinnalla saa aika paljon vastinetta rahoilleen. Eräs kaverini sai "saabismin sairauden", kun oli autoni kyydissä ja osti viime maaliskuussa itselleen upouuden 9-3:n. Nyt olenkin yrittänyt houkutella kaveria klubin jäseneksi, ja kun hän kuuli tuosta talvipäivästä, niin todennäköisesti hän myös liittyy klubiin. Hyvä homma!

      Tuosta virityksestä: enpä tiedä, mikä autossasi olisi vikana, mutta olen itse kuullut tyytymättömyyttä muidenkin Super Chipsillä autonsa virittäneiden keskuudesta. Okei, kun autoonsa on tottunut virityksen jälkeen, niin tavallaan sitä haluaa lisää (ainakin meikäläinen "halajaisi" autoon nyt BSR:n steg 3 -settiä!), ja vanha viritys tuntuu "mopolta", mutta aivan eri juttu on, jos ostettu virityspaketti ei anna sitä, mitä se lupaa, tai sitten se ei edes toimi kunnolla.

      Itse sanoisin, että paras tapa tsekata, mikä mättää, olisi ohjausboksin vaihto. Jos sinulla ei ole jäljellä alkuperäistä ohjausboksia, niin sitten täytyy ilmeisesti toivoa, että jollain talvipäiville tulevalla klubin jäsenellä olisi samanlainen auto kuin sinulla, ja hän antaisi kokeilla omaa boksiaan autoosi. Siis jos vikaa ei saa aikaisemmin tietoon.

      Jos vika sitten olisi ohjausboksissa, ja auto toimisi OK toisella ohjausboksilla, niin kannattaisi ilman muuta perua kauppa virittäjän kanssa ja ostaa uusi setti esim. Speedpartsilta. En nyt halua suosia Speedpartsia tässä tekstissäni, mutta ihmettelen, että ostit tuon virisetin Muukkoselta, kun olisit klubin jäsenenä saanut vastaavan setin aivan varmasti halvemmalla Speedpartsilta. Lisäksi ostaessaan Speedpartsilta virityssetin voi kaupan yhteydessä pitää oman alkuperäisen ohjausboksinsa 2500 SEK hintaan.

      Seuraavat jutut voi olla aika basic -juttuja, mutta kannattaa tsekata ne: onko kaikki magneettiventtiilin letkut ehdottoman tiiviitä magneettiventiilissä, onko magneettiventtiili OK, ja onko bypass -venttiili OK?

      Ohjeet löytyvät seuraavilta sivuilta:

      http://216.78.172.244/Trionic/trionicpg1.htm
      http://216.78.172.244/turbo_folder/hootervalve.htm

      Voi nimittäin olla, että joku magneettiventtiilin letkuista falskaa / on irti. Tällöin kovin paine, jota turbosta saa irti, on peruspaine 0,4 baria. Meikäläiselle on kerran tapahtunut tuo magneettiventtilin letkun irtoaminen, ja Tech 2 ei anna mitään vikakoodia tuon letkun irti olemisesta / vuotamisesta.

      Lykkyä tykö, ja toivotaan, että vika löytyy!

      • JanMac

        Olinkin ajatellut koittaa piruuttani mitä tapahtuu jos lykkää vaan uutta viestiä tikapuuhun.Toinen juttu joka tässä palstassa ärsyttää on sivujen päivittyminen - ne siis ei ainakaan aina päivity kommenteista ajantasalle. Pitää muistaa hoidella manuaalisesti.

        Vai tuntuu jo steg 1 mopolta?? Luenko tässä omaa tulevaisuuttani? Pitäiskö pistää pillit ajoissa pussiin ja säästää sukanvarteen... Ei hel*etti ! Tää homma kyllä katotaan nyt loppuun kun tuli aloitettua! On muuten erittäin hyvä kysymys miksi ostin Supershitin!!!

        Silloin (alkukesästä) en ollut vielä liittynyt klubiin, en tiennyt viri hommista käytännössä mitään, Ähtävä on lähellä ja pakettihintaan kuului asennus ja "koko hoito". Helppoa ja vaivatonta siis. Ja erittäin tyhmä temppu! Saattaa käydä muillekin "sunnuntai simoille"

        Jep yritys on saada boksinvaihto treffit aikaiseksi pikimmiten. Kiitos neuvoista ja linkeistä!


    • Jussikuusysi

      mulla on Porsche

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe