Huolestunut

Kummi

Toisten lasten kehitykseen ei pitäisi puuttua, mutta....
Veljelläni on melkein 4-vuotias poika. Poika ei puhu juuri mitään, selviä sanoja on vain muutama ja jos kaveri puhuu, siitä ei saa selvää - ei aina edes äiti, isä tai siskot. Usein tuntuu myös, että poika ei ymmärrä puhetta - samaa asiaa saa sanoa monta kertaa. Pinna on erittäin lyhyt, kieltoja ei kestä yhtään vaan saa hirveitä raivareita. Poika tuntuu olevan muutenkin kuin "hukassa" koko ajan. Veljeni vaimoineen ei näytä olevan asiasta huolissaan. Kertoi, että päiväkodissa oli puhuttu puheteraupetille menosta. Veljeni kommentti oli tähän että "oppis hitto ensin puhumaan ennekuin menee mihinkää terapeutille!" ja naurut päälle.
En uskaltaisi asiaan puuttua mutta nyt tuntuu, että jotain täytyisi tehdä - silläkin uhalla, että veli suuttuu (mikä tapahtuu hyvin todennäköisesti!). Olisiko kyseessä dysfasia? Mitä mieltä olette?

4

885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vierailija

Eiköhän neuvolassa puututa tommosiin asioihin.

• mummikummi

Ovatko vanhemmat huolestuneita? Onko perheessä muita lapsia?
        Kysymyksessä SAATTAISI olla dysfasia, joka on viime aikoina kovasti yleistynyt diagnoosi. Sen vaivaamat lapset eivät tajua eri äänteitä kunnolla.
        Toisaalta taas saattaa olla, että puhe vain viivästyy, eikä mitään ongelmaa olekaan.
        Meitä on moneksi.

• anzu

voisi olla dysfasia tai dyspraxia(En muista kirjoitetaanko näin). jotenkin tuli kouluajoilta mieleen kun olin työssäoppimisen jaksolla päiväkodissa, niin siellä oli vähän samantapainen tapaus. sillä pojalla oli jälkimmäinen.

• puheterapeutti

Toivottavasti neuvola ja päiväkoti saavat puhuttua tämän pojan vanhemmille asiasta niin, että viesti menee perille...eikä sinun tarvitse puuttua asiaan ja pelätä, että veljesi loukkaantuu... Kyllä puheterapeutin tutkimus olisi tarpeen - kuvailusi perusteella!

Kirjoitin eilen aiheesta vastauksen viestiin "Milloin syytä huolestua?". Viestiketju on heti ensimmäisenä. Jos haluat, voit lukea sieltä, miten puheen kehitystä voidaan tukea tukiviittomien ja kuvien avulla yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe