5 v. tytön pituus/paino

Äimän käki

Neuvolan täti vihjaili, että tytöllä on liikaa elopainoa, vaikka päällepäin näyttää ihan normaalilta lapselta (massu vähän pömpöttää mutta ei liikaa - minun mielestäni).
Pituutta 111 cm ja painoa noin 21 kg. Miten teillä vastaavan ikäiset lapset?

17

11615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gertrude

      meitin pimatsu on 4,5 vuotta, pituutta on n.113 cm ja painoa reilut 20 kg. Ja varmasti ihan normaalit mitat. Itse oon joskus funtsinut et oisko jopa laiheliini.. ja massun kuuluukin vähän pömpöttää..

      • liisu

        siskon tyttö painoi 5 v18 kg ja oli pitkä 117 cm. mutta todellakin kyllä tuonikäisellä saa masu pömpöttääkkin kyllä sen itse tietää jos lapsi on liian isokokoinen, älä ota stressiä..


      • Äimän käki
        liisu kirjoitti:

        siskon tyttö painoi 5 v18 kg ja oli pitkä 117 cm. mutta todellakin kyllä tuonikäisellä saa masu pömpöttääkkin kyllä sen itse tietää jos lapsi on liian isokokoinen, älä ota stressiä..

        Niin, siis tyttö kuuli, kun neuvolatäti mainitsi painosta ja on nyt lopettanut/vähentänyt syömistään hoidossa (päiväkodin opet ehtivät jo ihmetellä, missä vika, kun ruoka ei enää maistu).

        Voiko 5-vuotias jo kiinnittää tuollaisiin asioihin huomiota? Pikkuisen voisivat neuvolassakin miettiä, mitä lasten kuullen suustaan päästelevät..


    • Elmeriina

      Tyttösi mitat ovat minusta aivan normaaleja 5-vuotiaan mittoja. Meidän tyttömme on pienikokoinen ja painoa vajaa 15 kg ja pituutta 100 cm.

    • itse olin

      Moikka

      Itse olin viisi vuotiaana vajaan 21 kiloa, ja pituutta oli 110 senttiä.
      en tiedä sanottiinko siitä neuvolassa silloin mitään.
      Kuitenkin siitä eteen päin paino alkoi pikkuhiljaa lisääntyä kovasti ja koko koulu,että opiskeluajan kärsin paino-ongelmista.

      Vasta aikuisella iällä olen saanut painon kuriin.

      Mutta siin, silloin viisi vuotiaana en ollut mikään pullukka, joten enpä usko että teidänkään lapsi on. kannattaa kuitenkin innostaa liikkumaan ja vaivihkaa tarkkailla hieman syömistä.

    • anne-

      Minulla on tyttö joka on 4,5 v pituutta on 116 ja painoa 25 kg. Lääkäri sanoi ettei lapsen pidä ottaa ruokaa lisää ettei liho enempää. Itseni mielestä lapseni on pitkä, laiha tyttö, jolla maha vähän pömpöttää. Muutenkin tyttöni on huono syömään. Mielestäni paino nousi siksi koska edellisessä hoidossa syötiin liikaa herkkuja välipaloina, tuntui että aina oli kakkuja, jäätelöä.

    • merja

      Painaa 5 vee tyttö 17 kg ja on 108 pitkä.Musta ihan normaalipainoinen ja kokoinen.masu pömpöllä,mutta parempi niin.Veljensä myös 5 vee on laiha,jonka masu ei pömpötä ja kylkiluut näkyvät,112 pitkä ja 16 kg.Ei lihoa,vaikka olen siirtynyt punaiseen maitoon ja kermaa ruokaan yms..Poika liikkuu kovasti ja on energinen,itsellä laihuudesta huoli vain.Parempi hiukan tukeva kuin liian laiha.Kaksoset oli syntyessään hyvän kokoiset,melkein 3 kiloa.

      • liisukka

        miten ihmeessä voi olla vielä ajatus, että lapsen pitää olla mieluummin pyöreä kuin laiha??
        jokainen lapsi on aina oma yksilö ja kasvaa omalla mallillaan. totuus on, että lapsen ruokavalioon on erittäin tärkeä kiinnittää huomiota jo pienestä pitäen. Kenellekään EI VOI suositella rasvaisten ruokien, kuten punaisen maidon ,kerman syöttämistä!
        liikapainolla taipumus pysyä pitempään ja useinhan pyöreä lapsi on pyöreä aikuinen. lasten ylipaino huolestuttavasti kasvussa! diabetesriski kasvaa, samoin syän ja verisuonitautien riskit!
        Terveellinen ruokavalio on jo vauvasta lähtien tärkeä!


      • merja
        liisukka kirjoitti:

        miten ihmeessä voi olla vielä ajatus, että lapsen pitää olla mieluummin pyöreä kuin laiha??
        jokainen lapsi on aina oma yksilö ja kasvaa omalla mallillaan. totuus on, että lapsen ruokavalioon on erittäin tärkeä kiinnittää huomiota jo pienestä pitäen. Kenellekään EI VOI suositella rasvaisten ruokien, kuten punaisen maidon ,kerman syöttämistä!
        liikapainolla taipumus pysyä pitempään ja useinhan pyöreä lapsi on pyöreä aikuinen. lasten ylipaino huolestuttavasti kasvussa! diabetesriski kasvaa, samoin syän ja verisuonitautien riskit!
        Terveellinen ruokavalio on jo vauvasta lähtien tärkeä!

        ja ennen muinoin lapset kuolivat kun joivat maitoa suoraan lehmästä.Olen sairaanhoitaja ja olemme lääkärin kanssa keskustelleet pojan painoasioista,joten jätäpä maallikkopsykologiasi sikseen.
        Puhuinkin pyöreydestä,EN lihavuudesta.Lapsi saa olla ennemmin pyöreä kuin laiha.Lapsemme syövät monipuolisesti,vihanneksia,kasviksia,kalaa,lihaa plus lisänä ravintoarvoltaan rasvaisempia tuotteita.Liian vähäinen rasvojen saanti on myös terveysriski.Ja kun lapsi on pieniruokainen,tämä oikea vaihtoehto.Meinaatko että keskosillekin aloitetaan rasvattoman maidon syöttäminen diabeteksen pelossa???
        Ei hyvää päivää...


      • asiaa.
        liisukka kirjoitti:

        miten ihmeessä voi olla vielä ajatus, että lapsen pitää olla mieluummin pyöreä kuin laiha??
        jokainen lapsi on aina oma yksilö ja kasvaa omalla mallillaan. totuus on, että lapsen ruokavalioon on erittäin tärkeä kiinnittää huomiota jo pienestä pitäen. Kenellekään EI VOI suositella rasvaisten ruokien, kuten punaisen maidon ,kerman syöttämistä!
        liikapainolla taipumus pysyä pitempään ja useinhan pyöreä lapsi on pyöreä aikuinen. lasten ylipaino huolestuttavasti kasvussa! diabetesriski kasvaa, samoin syän ja verisuonitautien riskit!
        Terveellinen ruokavalio on jo vauvasta lähtien tärkeä!

        Jos lapsi syntyypi kovin kevyenä (alle 2000 g), on hänelle annettava rasvaa, mutta paljonko, on täysin kiinni syntymäpainosta.

        Joillekin on siis perusteltua suositella rasvan lisäämistä ruokavalioon.

        Mekään rasvatonta osteta, vaan kevytmaitoa.


      • mutsi
        asiaa. kirjoitti:

        Jos lapsi syntyypi kovin kevyenä (alle 2000 g), on hänelle annettava rasvaa, mutta paljonko, on täysin kiinni syntymäpainosta.

        Joillekin on siis perusteltua suositella rasvan lisäämistä ruokavalioon.

        Mekään rasvatonta osteta, vaan kevytmaitoa.

        Rasvatonta maitoa ja pitkäketjuisia monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältäviä rasvoja (kylmien vesien kala, rypsiöljy).

        Keskosen tai laihan lapsen painon ei ole hyvä nousta äkkiä.


    • äiti myös

      Siis ei voi olla totta.Nykymaalimassa kytätään ja vahdataan ylipainoa ihan liikaa.Lapset ovat lapsia,heidän tuleekin olla hivenen lapsenomaisia,pyöreitä.Ei pikkutyttöjen kuulu olla Kate Moss kuvatuksia.Antakaa lastenne olla lapsia,älkää vahdatko onko ne lihavia.
      Kouluikäisen lapsen liika-nimenomaan liikalihavuuteen tulee puuttua.Mutta eikö kyse ollut 5 vuotiaasta,sen ikäinen on leikki-ikäinen.

      • on lapsi kans

        Tämä painohössötys on mennyt ihan susille, kun lapsetkaan eivät saa kasvaa rauhassa.
        Jos kotona syödään tavallista ruokaa, eikä nautita ylenmäärin roskaruokia, sipsejä ja turhia sokereita, ei lasten pyöreydestä tarvitse olla huolissaan.
        Kasvuikäisen massan kertyminen ennakoi usein pyrähdystä pituuskasvussa, harvoin käyrää kiivetään ilman pykällyksiä. Oma tyttöni oli pyöreä vielä 12-vuotiaanakin, kouluhoitaja käski vaihtaa rasvattomaan maitoon ja tehdä vatsalihasliikkeitä. Ujo tyttöni ei kehdannut sanoa jo juovansa rasvatonta maitoa ja jumppaavansa jalkapalloharkoissa.
        Seuraavana vuonna hän kasvoi 20 cm pituutta ja näytti menevän pian keskeltä poikki! Eipä aikaakaan, kun koulusta alettiin kysellä, että syödäänkö meillä ilta-aterioita ensinkään:)
        Terveellinen, monipuolinen ruokavalio ja lupa olla itsensä mallinen - siinä se juju.


    • äitipuoli

      Meillä mieheni tytär on n. 112 cm pitkä ja painaa n.30 kg. Tyttö on vanttera, reisiä ja pyllyä löytyy. Tyttö syö paljon herkkuja, joita isä haluaa antaa tytölle. Joka päivä syödään jotain kakkua ja siihen päälle vielä pursotetaan jääkaapista kermavaahtoa. Lisäksi joka päivä on tytön karkkipäivä, jos hän vain niin haluaa.

      Viime visiitillä tyttö söi 1,5 talouskyljystä (älyttömän isoja pihvejä) ja 4 perunaa kerralla. Edes me aikuiset ei jaksettu syödä niin paljon, vaikka minäkin olen raskaana! Jälkkäriksi otti vielä mustikkapiirakkaa kermavaahdon kera! Sitten tyttö hiipii omaan huoneeseensa ja makaa hetken, kun maha on niin täynnä.

      Ärsyttää, kun ruokapöydässä syödään, lapsi kysyy, että onko tuossa kaikki? Ihan kuin pelkäisi jäävänsä ilman!!!! Useasti teemme paljon ruokaa, että ei varmasti lopu kesken. Jos mieheni tekee, hän tekee juuri sopivasti kolmelle. Niinpä useasti isä jää ilman ruokaa, kun tyttö syö myös isänkin lautasen tyhjäksi. Isä ei raaski kieltää tytöltä mitään ruokaa. Isä sitten syö leipää, kun ruoka ei riittänyt. Ääh, kun ärsyttää.

      Minusta tytölle pitäisi laittaa kuri, mutta äitipuolena en voi oikein mennä mitään sanomaan. Varsinkaan kun itse olen raskaana ja syön normaalia enemmän.

    • Zuf

      Itse olin kanssa samoissa mitoissa noin 5. vuotiaana ja kaverini oli laiha on vieläkin mikä toi minulle tarvetta laihduttaa itseäni silloin. Meillä oli kaverin kanssa sopimus että minä laihdutan ja hän lihottaa mutta eihän siitä nyt mitään tullut =) Nyt olen 13 vuotta ja olemme vieläkin parhaita kavereita.

    • Anonyymi

      Minun peenikseni on yli 30cm pitkä ja painaa yli puoli kiloa. Onko se normaalia?

    • Anonyymi

      Mä olin kuulemma 122cm kun olin 5.v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe