Voiko maksavan häätää asunnosta?

veshu

Kertokaapas mulle, voiko maksavan vuokralaisen häätä asunnosta? Siis saatavia vuokralaiselta ei ole, eikä muutakaan huomauttamista vuokralaisen toiminnassa. Mutta jos vuokrasopimus on irtisanottu hyväksyttävästä syystä, esim. asunnon myynnin takia ja vuokalainen ei saa uutta asuntoa muuttopäivään mennessä (6 kk irtisanomispäivästä). Vuokralainen siis ilmoittaa ettei ole saanut uutta asuntoa ja aikoo jatkaa nykyisessä asunnossa asumista ja vuokran maksua kunnes löytää uuden asunnon.

5

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asunnon myynti ei lähtökohtaisesti ole hyväksyttävä syy irtisanoa vuokrasopimus, eli sen takia olet heikoilla jos haet häätöä. Jos sopimus on irtisanottu vaikka asunnon omaan käyttöön ottamisen perusteella, niin häädön kyllä yleensä saa (laki antaa vuokralaiselle oikeuden anoa oikeusistuimelta oikeutta jatkaa asumista, mutta käytännössä se vaatii niin voimakkaat perusteet ettei niin käy).

      • vuokranantaja84

        Ainamoista tuubaa välittäjältä. Myynti on hyväksyttävä syy irtisanoa sopimus. Tai näytä oikeuden ratkaisu missä myynti on ollut epäasiallinen syy irtisanoa sopimus.

        Ko. tapauksessa vuokralaisella ei ole laillista oikeutta jäädä asuntoon. Muuttopäivän siirtoa olisi pitänyt hakea aiemmin. Mutta silti suosittelen ettet häädä, vaan odotat että vuokralainen saa hoidettua uuden asunnon.


      • No Way!!
        vuokranantaja84 kirjoitti:

        Ainamoista tuubaa välittäjältä. Myynti on hyväksyttävä syy irtisanoa sopimus. Tai näytä oikeuden ratkaisu missä myynti on ollut epäasiallinen syy irtisanoa sopimus.

        Ko. tapauksessa vuokralaisella ei ole laillista oikeutta jäädä asuntoon. Muuttopäivän siirtoa olisi pitänyt hakea aiemmin. Mutta silti suosittelen ettet häädä, vaan odotat että vuokralainen saa hoidettua uuden asunnon.

        Kyllä tällä kertaa välittäjä on oikeassa. Vuokrasopimusta ei edes tarvitse irtisanoa myynnin takia. JOs uusi omistaja haluaa jatkaa sopimusta niin sen voi tehdä. Jos taas haluaa asunnon omaan käyttöön niin sitten irtisanoo sen. Eli myynti ei riitä perusteeksi.


      • vuokranantaja84
        No Way!! kirjoitti:

        Kyllä tällä kertaa välittäjä on oikeassa. Vuokrasopimusta ei edes tarvitse irtisanoa myynnin takia. JOs uusi omistaja haluaa jatkaa sopimusta niin sen voi tehdä. Jos taas haluaa asunnon omaan käyttöön niin sitten irtisanoo sen. Eli myynti ei riitä perusteeksi.

        Ei tietenkään tarvitse irtisanoa, mutta on mahdollista. Olen asiaa kysynyt lakimieheltä ja vastaus oli yksiselitteinen: myynti on hyväksyttävä syy. Jos et mua usko, niin uskotko vuokralaisen asiaa ajavaa kuluttajaliittoa? Vaikka googlaamalla hae heidän vuokraopas ja katso sieltä kohta irtisanominen. Siellä on mainittu myynti hyväksyttävänä syynä.


    • fdgfdgsfdgsfdgfsdhfh

      " Vuokra-asuntoni myydään. Mitkä ovat oikeuteni vuokralaisena?

      Vuokranantajani otti minuun yhteyttä ja kertoi, että on aikeissa myydä asunnon, jossa asun vuokralla. Olemme tehneet asunnosta toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen. Onko minun pakko päästää vuokranantaja tai kiinteistönvälittäjä esittelemään asuntoa? Mitkä minun oikeuteni ovat, kun asunto saadaan myytyä? Onko minulla oikeus jäädä asuntoon asumaan?


      Vuokrasopimus ei estä asunnon myyntiä.
      Vuokranantajalla tai esim. hänen valtuuttamallaan kiinteistönvälittäjällä on oikeus esitellä asuntoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana. Silloin on sovittava vuokralaisen kanssa siitä, milloin huoneistoa voidaan esitellä. Osapuolten tulee ottaa huomioon toistensa kohtuulliset toivomukset sopivasta ajasta.
      Vuokralainen ei saa kohtuuttomasti vaikeuttaa vuokranantajan oikeutta esitellä huoneistoa. Vuokranantajalla on viime kädessä oikeus saada virka-apua poliisiviranomaiselta, jos vuokralainen estää esittelemästä huoneistoa.
      Koska olet saanut asunnon hallintaasi ennen asunnon myyntiä, vuokrasopimus sitoo sellaisenaan uutta omistajaa. Uusi omistaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen siten kuin laissa on säädetty."

      http://www.kiinteistomaailma.fi/koti-ja-laki?p_p_id=101_INSTANCE_Eg1I&p_p_lifecycle=0&p_p_url_type=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=3&p_p_col_count=4&_101_INSTANCE_Eg1I_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_Eg1I_urlTitle=vuokra-asuntoni-myydaan-mitka-ovat-oikeuteni-vuokralaisena&_101_INSTANCE_Eg1I_type=content&redirect=/koti-ja-laki


      "Vuokranantajan irtisanomisilmoituksessa on mainittava irtisanomisen syy sekä
      vuokrasuhteen päättymisaika. Irtisanomiselle on oltava hyväksyttävä syy. Lais
      -
      sa ei erikseen mainita hyväksyttäviä syitä, vaan periaatteessa kaikki syyt voivat
      olla hyväksyttäviä. Hyväksyttävä syy on esimerkiksi se, että vuokranantaja tar
      -
      vitsee huoneiston omaan tai perheensä käyttöön tai aikoo myydä huoneiston.
      Myös mikäli vuokralainen ja vuokranantaja eivät pääse sopimukseen vuokran
      korottamisesta, voi vuokranantaja irtisanoa sopimuksen, mikäli vuokrankoro
      -
      tus ei ole kohtuuton"

      http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1547/VUOKRAOPAS_FI_2012.pdf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe