Auttakaa suomenkielen kanssa xD

Apuaa

Tiedän, että tämä on monien mielestä tyhmä kysymys, mutta en voi
sille mitään...

Mitä tarkoittaa, jos tieto on ''arvovapaa''?!
Arvovapaa on tässä mitä en ymmärtänyt
Googlasin sen, mutta ei löytynyt mitä se tarkoittaa
Auttakaaa! D:

6

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kegnkn

      Jokin asia ei ole värittynyt arvopohjan mukaan. Esimerkiksi tieteentekijän sosiologinen tausta voi helposti vaikuttii hänen tuottamaan tutkimukseen.

    • austerism1

      Mikään (tieteellinen) tieto ei periaatteessa ole arvovapaata. Tieteeseenhän liittyy jo itsessään esim. ajatus objektiivisuudesta, ja siis periaatteessa tämäkin on arvo.

      • kegnkn

        Mielestäni jotkin luonnontieteiden tutkimustulokset ovat hyvinkin arvovapaita. Niissä kun ei ole välttämättä mitään lähtökohtaa lopputulokselle tutkijalla. Toinen esimerkki voisi olla ekologia. Esimerkkihypoteesi metsäekologiasta:

        Vaikuttaako jäniksen talviturkin väritys sen elinkykyyn Pohjois-Karjalassa.

        Kuhan pohdin..:D


      • Arvot ovat syvällä
        kegnkn kirjoitti:

        Mielestäni jotkin luonnontieteiden tutkimustulokset ovat hyvinkin arvovapaita. Niissä kun ei ole välttämättä mitään lähtökohtaa lopputulokselle tutkijalla. Toinen esimerkki voisi olla ekologia. Esimerkkihypoteesi metsäekologiasta:

        Vaikuttaako jäniksen talviturkin väritys sen elinkykyyn Pohjois-Karjalassa.

        Kuhan pohdin..:D

        Eihän se ole ollenkan arvovapaa kysymys, sillä arvot vaikuttavat siihenkin, mitä kysymyksiä yleensä pidetään tärkeinä pohtia (tutkimuksen ontologinen perusta).


    • Ajattelia

      Arvovapaata on se, että ruottissa ei enää puhuta hon ja han, vaan puhutaan kanasta sen sijaan.

      On se myös älyvapaata.

      Tosin jos tätä tarvitsee kysyä, niin tuskin osaa ruotsiakaan.

    • Arvottomat

      Mulle ei ole koskaan selvinnyt edes, mitä arvo tarkoittaa. Sen verran tiedän, että kun puhutaan yritysten arvoista, niin se tarkoittaa, minkä verran yrityksen osakkeista saa jos ne pistää myyntiin. Kun esimerkiksi laitetaan yrityksistä väkeä pihalle, arvot nousevat ja toimitusjohtaja palkitaan bonuksilla. Siitä herää heti seuraava kysymys, että kuka ei katso sillä olevan mitään arvoa. Nykymaailma on melko arvotonta menoa. Arvoja siis mitataan ilmeisesti rahassa, jos olen oikein ymmärtänyt. Tai olisiko peräti niin, että raha on se arvo. Olisiko arvovapaa tieto sitten sellaista, jolla ei katsota olevan mitään arvoa nykymaailmassa? Tästä sitten seuraa, että tIeteellisellä perustutkimuksella ei kai nykypäivänä katsota olevan arvoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe