saaako tehä niin että on yks poika joka on 13 vuotta niin saako se olla yli 18 vuotiaan serkun kans jolla on aseenkanto lupa hirvipassissa?? (yksin niin että on viereisessä tornissa on se serkku ja että sillä pojalla on pyssy käessä?)
Kymysys
22
3015
Vastaukset
- Jahimees
Tekstistäsi näkee että olet nuori erämeihen tai -naisen alku.
Koitahan laatia kysymyksesi uudelleen, niin emmeköhän me osaa siihen sitten vastata. - Hirvipassi
Eli olen 13 vuotias hirvimetsäläinen, minulla on yli 18 vuotta oleva serkku jolla on aseenkanto lupa 30-06:seen. Itselläni on 7x57 kivääri ja kysyisin että saanko olla tornissa ase kädessä jos serkkuni on viereisessä tornissa.
Ps .hirven metsästys kokemusta on 3 vuotta?
Vastauksia- arvi
luvasta onko siinä eritelty ehtoja. Kuitenkin vastuu aseen antamisesta käyttöösi on huoltajillasi, jos he luottavat ja siirtävät vastuun serkullesi on se heidän asiansa.
Hirviporukassa/hirvieläimen metsästyksessä on säännöt ja jos noudatat niitä ei ongelmia pitäisi olla, mutta vahingon tapahtuessa asiat tutkitaan ja jos sinussa todetaan syy vahinkoon on vastuu serkkusi/huoltajien.
Mulla on tälläinen käsitys mutta odotetaan muitten järkeilyä ja viimmeksi niitä jotka kaivavat lakitekstiä. - Jahimees
Ampuma-aselaki 88§
*Joka on 18 vuotta täyttänyt ja jolla on oikeus ampuma-aseen hallussapitoon, saa antaa ampuma-aseen välittömässä valvonnassaan käytettäväksi, jos hän kykenee tehokkaasti valvomaan ja ohjaamaan aseen käyttöä siten, ettei aseen käyttämisestä synny vaaraa.*
Serkkusi on siis 18 vuotta täyttänyt, ja hänellä on oikeus kiväärin hallussapitoon. Hänelle voidaan siis lainata ase jonka hän taas saa antaa sinun käyttöösi jos kykenee TEHOKKAASTI valvomaan ja ohjaamaan sinun aseenkäyttöäsi.
Lähtökohtaisesti siis saat osallistua hirven metsätykseen ampujana serkkusi valvonnassa. Serkkusi on kuitenkin se kenen hallussa ase judisesti on, ja vain hänellä on siis oikeus aseen hallussapitoon tämän lainatunkin aseen osalta, aseen jonka oletettavasti isäsi tai joku muu omistaa.
Se, että teistä toinen on ampumatarkoituksessa tornissa, ja toinen maassa, se on kyllä asetelma jossa on pakko katsoa ettei tuo lain edellyttämä TEHOKAS aseenkäytön valvonta voi lain vaatimalla tasolla onnistua, varsinkaan kun otetaan huomioon hirven metsätyksen yllätyksellisyys ja ampumatilanyeiden useinmiten nopeasti ohikulkeva tempo.
Jos olisin seurueesi metsätyksenjohtaja, antaisin sinulle luvan toimia ampujana vain silloin kun joku 18 täyttänyt henkilö valvoo toimitaasi osallistumatta itse sillä kertaa ammuntaan. Hän siis ainoastaan valvoo sinun toimintaasi. Toki antaisin hänelle neuvon paikkolaukauseen samaan hirveen jota sinä jo olet ampunut, jos jostain syystä oma osumasi ei ole riittävän hyvä.
Huom. Taitava ja kokenutkin hirvimies joutuu joskus paikkolaukauksen ampumaan.
Tällä henkilöllä, joka aseen välittämässä valvonnassaan käyttöösi antaa ON VASTUU siitä, että aseenkäytöstäsi EI SYNNY VAARAA.
Neuvoni; keskustele serkkusi kanssa seurueenne metsätyksen johtajan kanssa, ja suunitelkaa yhdessä ne tulevat mahdolliset ampumatilanteet, siis passit, joissa voidaan katsoa tuon välittömän valvonnan onnistuvan. Metsätyksenjohtajalla onkin hirvieläimiä metsästettäessä hyvin laaja vastuu koko jahdin turvallisesta ja lainmukaisesta suorittamisesta kaikien metsästäjien osalta. Tässä tehtävässä henen on soveltuvin osin huomioitava myöskin jahtiin osallistuvien kokemus ja taito. Serkkusikin on vielä hyvin kokematon erämies, ikä kertoo sen. En siis lainkaan väheksy hänen kykyjään, mutta kokemusta hänellä on vielä hyvin vähän. Ja kun siihen sitten lisätään koknaisvaltainen vastuu ampumatilanteessa sinunkin toiminnastasi, niin tämä on se kokonaisuus jonka metsästyksen johtajan on aivan lain vaatimuksen mukaiseti otettava huomioon teille passia antaessaan.
Kirjoittelin pitkään. Halusin hiukan auttaa sinua ymmärtämään sen seikan, että vastuu toiminnastasi on serkullasi ja metsätyksen johtajalla. Oikein toivon, että he järjestävät sinulle tilaisuuden kaata hirvi, ja että se myöskin onnistuu. Kolme vuotta olet jo jahdissa käynyt. Kolmen seuraavan vuoden kulutta oletkin jo tekijämiehiä.
Toivotan sinut avosylin tervetulleeksi joukkoomme! - futari2
Jahimees kirjoitti:
Ampuma-aselaki 88§
*Joka on 18 vuotta täyttänyt ja jolla on oikeus ampuma-aseen hallussapitoon, saa antaa ampuma-aseen välittömässä valvonnassaan käytettäväksi, jos hän kykenee tehokkaasti valvomaan ja ohjaamaan aseen käyttöä siten, ettei aseen käyttämisestä synny vaaraa.*
Serkkusi on siis 18 vuotta täyttänyt, ja hänellä on oikeus kiväärin hallussapitoon. Hänelle voidaan siis lainata ase jonka hän taas saa antaa sinun käyttöösi jos kykenee TEHOKKAASTI valvomaan ja ohjaamaan sinun aseenkäyttöäsi.
Lähtökohtaisesti siis saat osallistua hirven metsätykseen ampujana serkkusi valvonnassa. Serkkusi on kuitenkin se kenen hallussa ase judisesti on, ja vain hänellä on siis oikeus aseen hallussapitoon tämän lainatunkin aseen osalta, aseen jonka oletettavasti isäsi tai joku muu omistaa.
Se, että teistä toinen on ampumatarkoituksessa tornissa, ja toinen maassa, se on kyllä asetelma jossa on pakko katsoa ettei tuo lain edellyttämä TEHOKAS aseenkäytön valvonta voi lain vaatimalla tasolla onnistua, varsinkaan kun otetaan huomioon hirven metsätyksen yllätyksellisyys ja ampumatilanyeiden useinmiten nopeasti ohikulkeva tempo.
Jos olisin seurueesi metsätyksenjohtaja, antaisin sinulle luvan toimia ampujana vain silloin kun joku 18 täyttänyt henkilö valvoo toimitaasi osallistumatta itse sillä kertaa ammuntaan. Hän siis ainoastaan valvoo sinun toimintaasi. Toki antaisin hänelle neuvon paikkolaukauseen samaan hirveen jota sinä jo olet ampunut, jos jostain syystä oma osumasi ei ole riittävän hyvä.
Huom. Taitava ja kokenutkin hirvimies joutuu joskus paikkolaukauksen ampumaan.
Tällä henkilöllä, joka aseen välittämässä valvonnassaan käyttöösi antaa ON VASTUU siitä, että aseenkäytöstäsi EI SYNNY VAARAA.
Neuvoni; keskustele serkkusi kanssa seurueenne metsätyksen johtajan kanssa, ja suunitelkaa yhdessä ne tulevat mahdolliset ampumatilanteet, siis passit, joissa voidaan katsoa tuon välittömän valvonnan onnistuvan. Metsätyksenjohtajalla onkin hirvieläimiä metsästettäessä hyvin laaja vastuu koko jahdin turvallisesta ja lainmukaisesta suorittamisesta kaikien metsästäjien osalta. Tässä tehtävässä henen on soveltuvin osin huomioitava myöskin jahtiin osallistuvien kokemus ja taito. Serkkusikin on vielä hyvin kokematon erämies, ikä kertoo sen. En siis lainkaan väheksy hänen kykyjään, mutta kokemusta hänellä on vielä hyvin vähän. Ja kun siihen sitten lisätään koknaisvaltainen vastuu ampumatilanteessa sinunkin toiminnastasi, niin tämä on se kokonaisuus jonka metsästyksen johtajan on aivan lain vaatimuksen mukaiseti otettava huomioon teille passia antaessaan.
Kirjoittelin pitkään. Halusin hiukan auttaa sinua ymmärtämään sen seikan, että vastuu toiminnastasi on serkullasi ja metsätyksen johtajalla. Oikein toivon, että he järjestävät sinulle tilaisuuden kaata hirvi, ja että se myöskin onnistuu. Kolme vuotta olet jo jahdissa käynyt. Kolmen seuraavan vuoden kulutta oletkin jo tekijämiehiä.
Toivotan sinut avosylin tervetulleeksi joukkoomme!Kysymyksessä taisi olla, että valvoja on viereisessä tornissa. Minun mielipide on, että siitä viereisestä tornista ei aseenkäyttöä pysty valvomaan riittävän hyvin. Tietääkseni laissa ei kuitenkaan ole mitään metrimäärää tälle valvonnalle, joten se on tulkintakysymys.
Toinen asia on sitten se, että minä en metsästyksenjohtajana (jos sellainen olisin)päästäisi alle 15-vuotiasta (enkä muutakaan henkilöä jolla ei ole aseenkantolupaa) passiin. Tähän metsästyksenjohtajalla nimittäin ei ole minkäänlaista velvollisuutta - oikeus toki on. Perusteita tähän on useita. Ensimmäinen on se, että 15-vuotta täyttänyt on itse rikosoikeudellisessa vastuussa tekimisistään, ja näin ollen voi aivan hyvin odottaa sen "laillisen" iän täyttymistä. On aivan turha ottaa ylimääräistä riskiä valvojalle tämän alle 15-vuotiaan mahdollsisita virheistä. Toinen on se, että mielestäni on hyvä "harjoitella" metsästystä pienemmällä riistalla kuin hirvi. Myöskin hirvijahdissa olisi hyvä olla mukana ajoporukassa, tai vaikka vaan makkaranuotion teossa jo muutama vuosi ennen kuin alkaa ampujaksi. - Jahimees
futari2 kirjoitti:
Kysymyksessä taisi olla, että valvoja on viereisessä tornissa. Minun mielipide on, että siitä viereisestä tornista ei aseenkäyttöä pysty valvomaan riittävän hyvin. Tietääkseni laissa ei kuitenkaan ole mitään metrimäärää tälle valvonnalle, joten se on tulkintakysymys.
Toinen asia on sitten se, että minä en metsästyksenjohtajana (jos sellainen olisin)päästäisi alle 15-vuotiasta (enkä muutakaan henkilöä jolla ei ole aseenkantolupaa) passiin. Tähän metsästyksenjohtajalla nimittäin ei ole minkäänlaista velvollisuutta - oikeus toki on. Perusteita tähän on useita. Ensimmäinen on se, että 15-vuotta täyttänyt on itse rikosoikeudellisessa vastuussa tekimisistään, ja näin ollen voi aivan hyvin odottaa sen "laillisen" iän täyttymistä. On aivan turha ottaa ylimääräistä riskiä valvojalle tämän alle 15-vuotiaan mahdollsisita virheistä. Toinen on se, että mielestäni on hyvä "harjoitella" metsästystä pienemmällä riistalla kuin hirvi. Myöskin hirvijahdissa olisi hyvä olla mukana ajoporukassa, tai vaikka vaan makkaranuotion teossa jo muutama vuosi ennen kuin alkaa ampujaksi.Vastasin taas liian väsyneenä. Vastasin siis kysymykseen siitä lähtökohdasta, että pojilla on sama passi, toinen tornissa ja toinen maassa tornin alla.
Se, että eri torneissa ollaan, silloin ei kyllä valvojalla ole alkuunkaan mahdollisuutta suorittaa valvontaa edellytetyllä tavalla.
Huomaat varmastikin, että en ollut edes sitä hyväksymassä, että edes samasta tornista toimien, ja muustakaan passista samanaikaisesti molemin ampujana toimien olisin ollut menettelyä hyväksymässä.
Metsätyksen johtajan vastuu, ja tätä kautta velvollisuuden mukainen oikeus on todellakin mahdollisuus kieltää alle 15 vuotiaan toimiminen ampujana hirvieläin jahdissa. Perusteluina juuri tuo rikosoikeudellinen "alaikä". Vaikka yhdistyslaki taas velvoittaa jokaiselle yhdistyksen jäsenelle tarjoamaan täysin tasavertaiset mahsollisuudet osallistua yhdistyksen toimintaan, ikään katsomatta, niin luvanvaraisessa jahdissa, jossa metästyksen johtaja vastaa hyvin pitkälle omalla määritetylla tavallan jahdin kulusta, on hän siis auttamatta osittain vastuussa teoista joita jokainen jahtiin osallistuja tekee. Tämä seikka siis on otettava huomioon jos kyseessä on rekisteröisyn yhdistyksen nimissä tai sen alaosastona toimiva metsästyseurue.
Aastauksessani tätä metsästyksen johtajan asemaa hiukan valotinkin. En kuitenkaan tahtonut näin sivullisena toimia kieltäjänä, jos paikallinen jahtipäällikkö itse on ollut pojan ampujaksi hyväksymässä.
Itse toimisin metsätyksen johtajana tässä tilanteessa juuri kuten isekin kerroit vastaavasti toimivasi, l. kieltäisin pojan toimimisen ampujana. - Hirvipassi
futari2 kirjoitti:
Kysymyksessä taisi olla, että valvoja on viereisessä tornissa. Minun mielipide on, että siitä viereisestä tornista ei aseenkäyttöä pysty valvomaan riittävän hyvin. Tietääkseni laissa ei kuitenkaan ole mitään metrimäärää tälle valvonnalle, joten se on tulkintakysymys.
Toinen asia on sitten se, että minä en metsästyksenjohtajana (jos sellainen olisin)päästäisi alle 15-vuotiasta (enkä muutakaan henkilöä jolla ei ole aseenkantolupaa) passiin. Tähän metsästyksenjohtajalla nimittäin ei ole minkäänlaista velvollisuutta - oikeus toki on. Perusteita tähän on useita. Ensimmäinen on se, että 15-vuotta täyttänyt on itse rikosoikeudellisessa vastuussa tekimisistään, ja näin ollen voi aivan hyvin odottaa sen "laillisen" iän täyttymistä. On aivan turha ottaa ylimääräistä riskiä valvojalle tämän alle 15-vuotiaan mahdollsisita virheistä. Toinen on se, että mielestäni on hyvä "harjoitella" metsästystä pienemmällä riistalla kuin hirvi. Myöskin hirvijahdissa olisi hyvä olla mukana ajoporukassa, tai vaikka vaan makkaranuotion teossa jo muutama vuosi ennen kuin alkaa ampujaksi.kun tuota mettästys kokemusta on noin 4½ vuotta ja kiväärillä oon ampunu noin 100 laukausta, hirviammunnoissa oon käyny n 11 kertaa ja pienriistan metsästys kokemusta on. Hirvimettällä oon tosiaan ollu 1 vuojen ajossa. että sen verran kokemusta. Minä tarkistan asian laki kirjasta, eipähän oo tullu sanomista vielä.
- Syömämies
Hirvipassi kirjoitti:
kun tuota mettästys kokemusta on noin 4½ vuotta ja kiväärillä oon ampunu noin 100 laukausta, hirviammunnoissa oon käyny n 11 kertaa ja pienriistan metsästys kokemusta on. Hirvimettällä oon tosiaan ollu 1 vuojen ajossa. että sen verran kokemusta. Minä tarkistan asian laki kirjasta, eipähän oo tullu sanomista vielä.
Voisit sinä todellakin odottaa iän karttumista. Minäkään en ole vielä ollut kertaakaan passissa, vaikka ikää on jo muutama vuosi päälle viidenkymmenen.
Totta puhuen: en minä ole vielä ollut ajomiehenäkään! Yhden kerran olen sentään ollut jahdin valmistelutalkoissa (raivaamassa vesakkoa ampumasektoreista, kunnostamassa ampumatorneja jne.) Siitäkin on jo 10 vuotta aikaa.
Vaimoni on käynyt minunkin puolestani hirvijahdissa – vuosittain varmaan jo 25 vuoden ajan (ajomiehenä, ilman pyssykkää). Hyvin on lihassa pysytty. Tänäänkin syötiin makoisaa hirvikeittoa!
Asetta minä sain kantaa 11 kuukauden ajan joskus 35 vuotta sitten ihan tarpeekseni. Omat ovat vielä hankkimatta ja metsästäjäntutkinto sun muut hirvikokeet suorittamatta. En välittänyt edes isävainajani perintöaseista vaan päästin ne perinnönjaossa sisareni miehelle.
Vaan jos tässä vielä joskus innostuisi... - ViliHuli
Hirvipassi kirjoitti:
kun tuota mettästys kokemusta on noin 4½ vuotta ja kiväärillä oon ampunu noin 100 laukausta, hirviammunnoissa oon käyny n 11 kertaa ja pienriistan metsästys kokemusta on. Hirvimettällä oon tosiaan ollu 1 vuojen ajossa. että sen verran kokemusta. Minä tarkistan asian laki kirjasta, eipähän oo tullu sanomista vielä.
1. Sinä olet judideisesti LAPSI, et ole siis rikosoikeudellissa vastuuiässä. Sitävastoin mahdolliset syntyvät taloudelliset vahingot joudut tavalla tai toisella korvaamaan.
2. Ampuma-aseL 88 § velvoittaa 18 vuotta täyttäneen joka sinulle aseen käyttöön luovuttaa valvomaan aseenkäyttöäsi TEHOKKAASTI.
Ei tule missään tapauksessa kyseeseen, että vierekkäisissä torneissa omissa eri passeissanne valvojasi kanss olet.
3. Metsästyksen johtajan on otettava huomioon nämä molemat seikat. Hänellä on hyvin laaja vstuu siitä, että jahti tapahtuu turvallisesti ja määräysten mukaisesti. Hänen toimivallassaan on aivan velvollisuutenaan varmistaa myöskin se, että aseenkäyttäsi valvonta on lain vaatimalla tavalla järjestetty. Tuo valvoja on taas omalta kohdaltaan henkilökohtaisessa vastuussa luovuttaessaan sinulle eseen käyttöön.
Metsästyksen johtaja voi, jos sen velvollisuudekseen katsoo, kiltää sinun toimimisen hirvieläimen metsästyksessä ampujana. Perusteenaan hänellä on tuolloin juuri alaikäisyys ja HYVIN VÄHÄINEN KOKEMUS.
Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä vanhempiesi kykyä arvioida omalta osaltaan vastuu ja ko. toiminnan vaarakysymyksiä, enkä itse myöskään jahtipäällikön asemassa olisi missään tapauksessa antamassa sinulle itsenäistä passia. Hyvin harkiten, ja kokeneemman metsästäjän kuin mitäserkkusi on valvonnassa voisin sinulle tarjota joitakin hyvin tarkasti harkittuja passitus mahdollisuuksia.
Hyvin mielelläni näkisin sinut kuitenkin mukana metsällä. Oppimassa ja kokemusta hankkimassa. - fgasd
Hirvipassi kirjoitti:
aika vähän oot ampunut 4 vuoden aikana!1
- 100 laukausta
Hirvipassi kirjoitti:
Sanoit ampuneesi kiväärillä neljässä vuodessa 100 laukausta, joka on keskim 25 laukausta/vuosi. Tiedän, että moni vanhempi kaveri ei käy ampumassa radalla kuin sen merkin ja mahdolliset kohdistuslaukaukset. Kuitenkin aloittelevan metsästäjän (oli hän sitten nuori tai vanha) pitäisi käydä ampumassa radalla niin paljon, että aseen käsittely ja ampuminen tulisi luontevaksi. Tuo 25 laukausta vuodessa ei siihen riitä.
Tässä on muiden kirjoituksissa jo tullut selväksi se, että kyllä alle 15-vuotias voi lain mukaan olla passimiehenä täysi-ikäisen metsästäjän valvonnassa. Se onko häntä sinne viisasta päästää onkin sitten eri juttu.
- Hirvipassi
Hei se mun Serkku on 25 vuotta ampunu sellasen 15 hirvee ollu hirven pyynnissä ehkä joku 15 vuotta ja sen isä on kokenu metsästäjä.
oonko mä sanonu monta mä vuojessa ammun...
siis tarkotin että n 100 laukausta ehkä vähän alle vuojessa kiväärillä
ja ku hauklikon laukaukset päälle nii ehkä joku 250-300 laakii
kivääriä osaan käyttää mielestäni hyvin ja en ooo mikään reikä pää ja ammun vain varmoihin paikkoihin. Esim viime vuonna isännän kans olin passissa ja tuli ensin emä sitten noin 200 metrin päästä vasa, joku reikäpää ois ampunu sen emän siihen..... (vassa en ehtiny ampua)
Niin ja sitten oon saanu todella paljon ohjeita. Koska suvussa on noita hirven metsästäjiä 10 henkilöä.- körmy
jos emä menee edellä ja vasa tulee 200 metriä jäljessä ei nuori metsästäjä saa ampua enää vasaa. Kyllä vasan pitää olla kuvassa mukana, että pääsee vertaamaan muuten tulee ylivuotinen ja se on varma asia.
- Jaska
körmy kirjoitti:
jos emä menee edellä ja vasa tulee 200 metriä jäljessä ei nuori metsästäjä saa ampua enää vasaa. Kyllä vasan pitää olla kuvassa mukana, että pääsee vertaamaan muuten tulee ylivuotinen ja se on varma asia.
sanoinko mä että vasa tuli perässä EN TOSIAAN
- Metsämies
Jaska kirjoitti:
sanoinko mä että vasa tuli perässä EN TOSIAAN
Tässä lainaus omasta tekstistäsi liittyen niihin laukausten määrään:
"kun tuota mettästys kokemusta on noin 4½ vuotta ja kiväärillä oon ampunu noin 100 laukausta..."
Ja tässä tuosta vasasta:
"Esim viime vuonna isännän kans olin passissa ja tuli ensin emä sitten noin 200 metrin päästä vasa, joku reikäpää ois ampunu sen emän siihen..."
Vähän ristiriitaisia nuo sinun kirjoituksesi... - MajLis
Metsämies kirjoitti:
Tässä lainaus omasta tekstistäsi liittyen niihin laukausten määrään:
"kun tuota mettästys kokemusta on noin 4½ vuotta ja kiväärillä oon ampunu noin 100 laukausta..."
Ja tässä tuosta vasasta:
"Esim viime vuonna isännän kans olin passissa ja tuli ensin emä sitten noin 200 metrin päästä vasa, joku reikäpää ois ampunu sen emän siihen..."
Vähän ristiriitaisia nuo sinun kirjoituksesi.............
- HuruUkko
MajLis kirjoitti:
..........
sotke näppejäsi, vai huumoriako vaan...
- ei opettaja
Kehottaisin sinua käyttämään aikasi koulunkäyntiin ja varsinkin suomenkielen opiskeluun. Noissa sinun sepustuksistasi ei ole edes tolkun hiventä. Kun tuo sinun kirjoitustaitosi on edes välttävällä tasolla, niin sitten voit jatkaa taas tuota aseiden kanssa puuhastelua.
- Hirvipassi
haista....
- HuruUkko
Hirvipassi kirjoitti:
haista....
Miksi muuten täältä neuvoja kyselet kun suvussakin noita hirvimiehiä tuntuu olevan, vai onko se koko suvun vika tuo jonka me kaikki voimme nähdä? Niin, ja oikei lakia osaat lukea. Se ei sitten aivan kaikilta onnistukaan, ei ainakaan se lain tulkinta.
Ei tuota kokemustakaan tunnu sulla oikein paljoa olevan. 100 laukausta kiväätillä ammuttaan pahimmillaan muutamissa sekunneissa. Voi olla, että saa joskus kokeilla, toivotaan nyt kuitenkin että vain koulutustarkoituksessa.
Asenteissasi on senverran vikaa, ettei kenenkään kyllä pitäisi sinulle asetta hirvijahdissa käyttöösi antaa, sillä käyttöä on niin kuten edellä on kerrottu - tehokkaasti valvottava.
Meikämanne on joskus joutunut heitettyjä kranaatteja lähettäjälle takaisin palauttelemaan, ja jos vielä on uuden heittänyt, on ollut pakko muilla keinoin tuo pelleily lopettaa.
Pelleilyä on sekin jahtipäällikön osalta, jos sinut ampujaksi passiin laittaa. En kyllä suostuisi naapuripasseissa olemaan, eikä se johdu siitä että jo hiukan kokeneempi olen, siis sinun isääsikin ehkä vanhempi, jopa ikä tuplaten.
Ihmettelen vain tuon isäsi kykyä harkita tätä ko. asiaa, vai kyvystäkö se on kiinni!?
Oletkos muuten kuullut koskaan sanontaa, joka päättyy snoihin ....kun suksi ei luista!?
OOHAN muuten fiksusti! - futari2
Hirvipassi kirjoitti:
haista....
Nimittäin tämä ketju provo. Kuten jo "ei opettaja" kirjoitti, niin ei tuon ketjun aloittajan jutuissa ole mitään tolkkua. Ei lauserakenteita eikä välimerkkejä (tai ne on ainakin väärässä paikassa). Vaikka nykyinen peruskoulu on meille kansakoulun käyneille hebreaa, niin ei kai ne ihan tuon tasoisia suomenkielen taitajia tuota - eihän.
Tästä "hirvipassista" tulee mieleen eräs toinen kirjoittaja - olisikohan ollut nimimerkki "metsänomistaja" tai jotain sinne päin.
p.s. ei minunkaan kielioppi varmasti ole parasta mahdollista tasoa, mutta olen huomannut, että nämä minun sepustukseni on kuitenkin ymmärretty.
- Hirvipassi
Kai te ymmärrätte että olen melko vähän kokenut hirvimies. Mutta tiedän kuitenkin aika paljon siitäki hommasta
(Eiköhän palata asiaan ja lopetetaan tämä kina)
Sopiiko?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611175
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421664Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61066Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo102991