Mä haluun kertoo mun jutun. Mua ärsyttää, ku mä oon hiljainen.En uskoisi olevani jos mun
ala-asteen kahen ekan vuoden ope ois ollu eri ja yks poika ei ois ollu samall luokall. Ekalla luokalla ei ollu vielä mitään. Mä olin rohkee ja reipas ku sitt tokan luokan syksyllä...
Meill oli ruoka ja mull oli ongelma, kumpikin kätisyys. Mun luokan ope huomas sen ja ruuan jälkeen sano siit luokass.Sen jälkeen se kyll tais ruveta sanomaan joka asiasta.Mä olin huono matiikas (ja oon edelleen) mä muistan vieläki ku se ope sano aina tunnilla ett tuuhan näyttämään niitä tehtäviä. Sitt ku se alko neuvoo ja jos en heti vastausta tiennyt sill meni hermot ja se alkoi huutaa. Ja jos se tunnill sattu mult kysymään mä menin ihan lukkoon enkä osannu sanoo mitään. Aiemmin oli ollu niin että se oli taas kysyny ja olin vastannu väärin, koko luokka nauroi. Se ope oli pieni ja ylipainoinen. Nyt myöhemmin olen ajatellut että hän oli ehkä mulle kade. Mä olin pitkä ja hoikka (ja oon edelleen) eli täydellinen vasta kohta sille. No sitt se poika.Joskus tokalla (tai aiemmin) jos mä joskus sanoin sille jotain se sano mulle takas pahasti.Mä e muista enää mitä se sano mutt luulisin sen olevan yks syy miksi olen hiljentynyt, ja toinen se ope. Kuten muut mun ikäiset tytöt, ne puhuu pojille.Mä e oikein pysty ja syy löytyy näistä.Riparill olles viime kesänä e puhunu sielläkään kellekkään pojalle muuta ku ehkä kerran mun entiselle luokkalaiselle.Nyt se poika, joka oli mun luokall ala-asteel o samas koulus ja sill o sama valinnais aine ku mull.Se o samas kotsan ryhmäs ja viel samas pöytä ryhmäs. Mä e ole sille enää niin vihainen ku joskus aijemmin olin ett se o sen syy ett mä oon hiljanen. Mutt silti, vaikka e enää olekkaan sille enää niin vihainen en silti pysty puhumaan pojille vaikka niin haluaisinkin. Ja en ole kauheen aktiivinen koulus kuten muut,sen takia mitä mulle tapahtu ala-asteel.Kyll mä joskus viittaan mutta vain sillon jos olen aivan varma vastauksesta.Se ope oli mulla vaan ne kaks ekaa vuotta ja 3 luokan alus vähän aikaa sitt se lähti eläkkeelle.Se poika sitt kylläki oli koko ala-asteen ja ekan vuoden ylä asteest mutt sitt mä vaihoin luokkaa ja mull oli paljon parempi olo.Mutt mä e enää kestä olla hiljainen. En usko olevani ujo vaikka joskus niin ajattelinkin. Punastun kyllä joskus mutta onneksi aika harvoin, mutta uskon sen johtuvan vain jännityksestä :)
Hiljainen... :(
7
352
Vastaukset
- roosa
Sanotaan että aika haavat parantaa, osittain se kyllä pitää paikkansa. Ja kun ikää tulee lisää sitä henkisesti kasvaa ja muuttuu ne negatiiviset ajatuksetkin. Mutta jos sua kovin pojille puhimis asia vaivaa niin käy ihmeessä juttelemassa asiantuntijan kanssa asiasta, ne "möröt" siellä mielessä kun kiertää ja velloo ne alkaa tuntuu pahemmilta kuin onkaan.
- no siis
vaikka olen lukiossa ja ne ryhmät ovat todellakin ihan sekaisin, koskaan ei tiedä ketä tulee samalle matikantunnille jne. niin siltikään kaikki tytöt eivät puhu pojille paljoa yhtään, ja toisinpäin. en minäkään puhu tytöille ellei ole mitään sanottavaa (eri asia on ne joita yritän senssiä).
enkä minäkään koskaan vastaa ellen ole varma / aika varma vastauksesta. vastaan yleensä vain jos on pakko. mutta se että opettaja huutaa 2. luokkalaiselle on kyllä sairautta. jos oikeasti menettää hermot 8v tenavalle nii kyllä on jokin pielessä. ja mitäs vikaa siinä on että punastut kun juttelet toiselle? ei kaikki sitä pakolla näe ja vaikka näkeekin niin tokkopa rupeavat sinua siitä pilkkaamaan. - Ode
Tiedätkö: mä ymmärrän sua jotenkuten. Sun tekstistä tuli mieleeni peruskouluvuoteni.
Surullista, että se poika ja opettaja on tehnyt susta epävarmemman! Se, miten meitä kohdellaan, silti vaikuttaa meihin.
Sun opettaja käyttäytyi epäreilusti. Sä olisit tarvinnut rohkaisua etkä nolaamista. Ehkä se opettaja purki suhun pahaa oloaan, muttei kannata miettiä, miksi juuri suhun. Ethän sinä, pikkutyttö, voinut olla syypää sen ongelmiin. Onneksi se ei enää opeta sua!
Se poikakin kohteli sua väärin, mutta ehkei se tajunnut olevansa osasyyllinen sun ongelmiin. Ei kaikki pojat ole epäoikeudenmukaisia!
Tekeekö hiljaisuus susta muita huonomman? Usko tai älä, hiljaisuudessakin on hyvät puolensa. Moni puhuu niin paljon, ettei anna muille suunvuoroa. Toisaalta hiljainen ihminen välttyy usein loukkaamasta muita ja on hyvä kuuntelija. Kyllä hiljainenkin voi osata keskustella!
Sä oot vielä nuori, ja etenkin nuoret on epävarmoja. Voit hyvinkin tulla vähitellen varmemmaksi. Jos alat myöhemmin seurustella, sulla onkin paremmat mahdollisuudet onnistua.- |Mari|
Kiitti kaikille jotka o ny kirjottanu,lisääkin saa laittaa neuvoja :)Ikääni e varmaan maininnu eli, oon ny 15. Syksyll alotin ysin ja mull oli siel mun entisii kavereit.Viime vuonna kevääl ku pelattii aliast kaveri porukall jollai tunnil ja mun piti selittää joku adjektiivi ni mä sanoin vaan ett "mä oon tällanen" Okei ne alko latelee niit sanoi ja yks sano "hiljanen" se vetäs kyll sitt hiljaseks siin vaihees. Ysin alus mä kyll yritin olla puhelias ja must kyll tuntuu ett mä oon ny puheliaampi ku aiemmin, ne mun luokka kaverit vaan ei oo niin puheliait, ja niill o ihan eri jutut ku mull ni eihän mull oo mitään sanomist. Kyll mä oon ny vähän aikaa sitt päässy ääneen ja sanonu pari sanaa yhelle mun luokan pojalle (joka ei kyll ole niin kiva) mutt se ku o sanonu jotain ni o sitt pitäny sanoo siihen jotain. Noitten teidän viestien ansios mä uskon ja must tuntuu ett kyll mä pian viel pääsen tän yli. SUUR KIITOS!!!
- Ode
|Mari| kirjoitti:
Kiitti kaikille jotka o ny kirjottanu,lisääkin saa laittaa neuvoja :)Ikääni e varmaan maininnu eli, oon ny 15. Syksyll alotin ysin ja mull oli siel mun entisii kavereit.Viime vuonna kevääl ku pelattii aliast kaveri porukall jollai tunnil ja mun piti selittää joku adjektiivi ni mä sanoin vaan ett "mä oon tällanen" Okei ne alko latelee niit sanoi ja yks sano "hiljanen" se vetäs kyll sitt hiljaseks siin vaihees. Ysin alus mä kyll yritin olla puhelias ja must kyll tuntuu ett mä oon ny puheliaampi ku aiemmin, ne mun luokka kaverit vaan ei oo niin puheliait, ja niill o ihan eri jutut ku mull ni eihän mull oo mitään sanomist. Kyll mä oon ny vähän aikaa sitt päässy ääneen ja sanonu pari sanaa yhelle mun luokan pojalle (joka ei kyll ole niin kiva) mutt se ku o sanonu jotain ni o sitt pitäny sanoo siihen jotain. Noitten teidän viestien ansios mä uskon ja must tuntuu ett kyll mä pian viel pääsen tän yli. SUUR KIITOS!!!
Kiva, jos rohkaistiin! Kyllä sä voit hyvinkin päästä tuon yli. Olin itsekin sun ikäisenä tosi ujo, mutta olen tullut vähitellen rohkeammaksi. Äläkä vertaa itseäsi toisiin nuoriin, sillä se masentaa. Meillä kaikilla on omat vahvuutemme :)
- Hiljaus
Hei,
Monilla tuntuu olevan kauhea stressi siitä, etteivät he ole tapeeksi puheliaita, rohkeita tai muutenkaan ulospäinsuuntautuvia. Tiedätkö mitä? Ei kaikkien tarvitse olla! Okei, voit ajatella, että jos sitä tai tätä ei olisi elämässäsi tapahtunut, olisit nyt erilainen, mutta mitä se hyödyttää? Elämä on sellaista, että asioita tapahtuu ja ne vaikuttavat meihin tavalla tai toisella, vaikemme haluaisikaan.
Ehdotankin, että sen sijaan, että murehdit omaa "hiljaisuuttasi", oppisit hyväksymään itsesi sellaisena. Olen itsekin hiljainen, olen ollut aina, mutta ketä se haittaa? Se on osa minua, ja ilmaisen itseäni muulla tavalla kuin puhumalla.
Mutta en tiedä tapaustasi tarkemmin ja voi olla, että "hiljaisuus" on sinulle todellinen ongelma. Jos näin on, suosittelen käsittelemään asiaa myös muualla kuin keskustelupalstalla.
Hyvää jatkoa!- |Mari|
...mä puhun sellaisille joiden kohdall tuntuu ett niille voi puhuu. Mutt sitt o sellasiiki ihmisii(poikii) joist tulee mieleen se a-a:n poika ja mä ajattelen ett e mä voi tolle sanoo mitään ku se sanoo kumminki samall tavall ku se. Mä ootan mieluumin ett joku poika tulee puhuu mulle ku ett mä menisin puhuu jollekki pojalle.
:) Tänäänki yks mun luokkalainen sano mulle ett laitan jonku paperin eteen päin opelle mutt mä e pystyny sanoo mitään...? Mä menin lukkoon, hymyilin vaan ja pudistin päätäni. Viel sellanen poika joka ois voinu olla mun serkku mutt selvis ett ei se ollukkaan ja eikä se tiiä mitään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2154118Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii652624Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3932381- 472313
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321541Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5161323Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em951306- 561287
- 751253
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251176