Vinkkejä aloittavalle

Wiilettäjä

Morjens. eli oon tällanen 16v kaveri joka aatteli nyt alottaa ens kesänä motocrossin tai enduron ajamisen ihan nyt alkuun harraste mielessä.
Elikkäs pistäkääs kaikenlaista vinkkiä aloittamiseen. Tällä hetkellä peruskuntokaan ei ole mikään huippu, ei tosin ihan huonokaan mutta sitä tässä lajissa varmasti vaaditaan aika paljon.

Olen miettinyt että ostaisinko punakilpisen enduropyörän vai sitten motocross pyörän?

Mitäs pyörää suosittelisitte? esim. Honda cr, suzuki rm, kawasaki kx, husqvarna wr?
Kertokaa näistä pyöristä kaikki plussat ja miinukset ja mitä suosittelisitte. Pyörän koko ois 125cc.

Ja mistä saisi varusteita halvalla? Tällaseen harraste ajoon ei varmaan ihan heti kannata ostaa mitään uusinta pyörää? Itse aattelin että kuitenkin jotain 95 vuosimallista uudempaan?

Pistäkää kaikkea muutakin vinkkiä mitä nyt tulee mieleen! Ja oon kuullut myös että paikalliseen moottorikehoon liittyminen on suositeltavaa?
----------------------------------------------------------------------------
Sen verran on ajokokemusta että oon kerran käyny montulla ajelee kaverin honda cr 125 -99 ja sitten muuten kokeillut vähän eri monttupyöriä (mm. husse TE250, husse wr 125, honda cr 80) tietysti mopoilla oon ajellu pienestä asti :) ja nyt tän kesän piikillä...

9

4595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SXS

      Osta enduro aluksi koska se toimii hyvin aloittelijalla mx radallakin. Kaikki merkit on ihan hyviä enkä ala niitä vertailemaan. Kannattaa todellakin ostaa niin uusi kuin vain pystyy, koska siinä voi loppupeleissä säästää kun pyörä kestää. Kaikki varusteet kannattaa ostaa ennenkuin alkaa ajamaan. Lenkkeily/kuntosali suositeltavaa, mutta ajamalla oppii ajamaan ja kunto nousee kyllä siinäkin. Semmosta...

      • juub

        Jooh. olen vähän kuullut että honda cr olisi todella hyvä valinta joka osa-alueilta (hinta, kestävyys/laatu, varaosien hinnat ym)?
        Kawoissa taas on kuulemma kalliit varaosat?

        Mites, sopiiko tollanen joku 94 - 96 vuoden honda cr 125 hyvin aloittamiseen?

        Noit enskapyörii on aika vähän tarjol (siis vanhemman mallisii) paitsi hussen WR et en tiiä, oon kuullut taas husseissa olevan enemmän sähkövikoja? Osaisko joku sanoo plussaa/miinusta jotain esim 95 vuoden wr:stä

        Kun pyörään ei varmaan 1500€ enempää ole varaa laittaa :/


      • SXS
        juub kirjoitti:

        Jooh. olen vähän kuullut että honda cr olisi todella hyvä valinta joka osa-alueilta (hinta, kestävyys/laatu, varaosien hinnat ym)?
        Kawoissa taas on kuulemma kalliit varaosat?

        Mites, sopiiko tollanen joku 94 - 96 vuoden honda cr 125 hyvin aloittamiseen?

        Noit enskapyörii on aika vähän tarjol (siis vanhemman mallisii) paitsi hussen WR et en tiiä, oon kuullut taas husseissa olevan enemmän sähkövikoja? Osaisko joku sanoo plussaa/miinusta jotain esim 95 vuoden wr:stä

        Kun pyörään ei varmaan 1500€ enempää ole varaa laittaa :/

        Juu honda on hyvä merkki ja kyllä noilla vanhemmillakin pääsee hyvään alkuun. Itse jos joutuisin ostamaan vanhemman pyörän ostaisin japsin enkä eurooppalaista, koska vanhat eurooppalaiset ovat kömpelöitä ajaa ja painavat paljon.


    • ville

      Itellä oli 250 rm vm. 86 ja hyvin pelas. Suikin vikana vaan on yleensä cdi-boxin laukeaminen. Myös uudemmissa malleissa. Nyt ajattelin sijoittaa vähän uudempaan ja oon katellu palkkirunkoista cr:ää eli 97 loppuvuodesta uudempia. Hondaa on kehuttu paljon ja kyllä ne vaihtoehdot siinä onkin eli suikki tai honda.
      Jos sulla on pyörä millä ajella kadulla nii osta puhas crossi. Valikoimaa on enemmän ja saat sen halvemmalla.
      Tässä vielä linkki jonka sattumalta löysin. En tiiä onko tolla tyypillä omakohtaista kokemusta noista kaikista, mutta voihan toi olla suuntaa antavaa tietoa... http://www.motomaster.fi/tyyppi.htm

    • Jussi

      Mä ostin ensi pyöräksi Yamaha Yz 250 vm87. Oli vähän liikaa vikoja. Seuraava pyörä oli Honda CR 250 vm 93. Pyörän malli ei ole juurikaan vaihtunut vuoteen 1996. Suosittelen 250cc koska se on kestävämpi ja helpompi aloittelijan ajaa. Niitä vaan on vaikeampi löytää.

      • aaaaaaaaaaas

        ite aloin ajaa tänä kesän vast, ja mullon Yamaha TT-R ja seon 125cc käyttämättömän ostin ja hintaa sil oli päälle 4 000 € ? Mut kannattaa varmaan ostaa käytetty ekaks pyöräks, ja jos et tykkääkkää ajaa ni sitte on kurja jos ei tykkääkkää ajaa. Osta mielummi crossipyörä.


      • crossmies manse
        aaaaaaaaaaas kirjoitti:

        ite aloin ajaa tänä kesän vast, ja mullon Yamaha TT-R ja seon 125cc käyttämättömän ostin ja hintaa sil oli päälle 4 000 € ? Mut kannattaa varmaan ostaa käytetty ekaks pyöräks, ja jos et tykkääkkää ajaa ni sitte on kurja jos ei tykkääkkää ajaa. Osta mielummi crossipyörä.

        kypärä riittää ja faijan vanhat haalarit, kumpparit tai turvakengät riittää hyvin. näppyhanskat myös ok. tulee hyvä pito. keravalla voi treenata hyvin


    • honyamktmhusaprsuskaw

      Älä puhukaan 1995-200vuotista "pyöristä" Jos sää semmosen hommaat ja joskut vaihdat niin kukaan ei osta. 2004 siitä eteenpäin kaikki on ok. Mut jos ostat jonku 1995 niin mitä sää semmosel teet? Kaannataa tutkiskella semoisia sivuja kuin http://www.motopalsta.com/vaihto/ Honda on hyvä ja luotettava niin kuin yamaha.

    • klemmari112

      kunto ja ajo taidot nousevat ainakin alussa tietenkin ajamalla.
      osta ny sentään laatua yamahaa tai hondaa mutta hondan 4 tahti koneet on aika perseestä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe