Myynnistä sulanut puolet

RuuviVertex

Onko täällä kohtalotovereita?

Kivijalkaliikkeeni jo ennestään nippanappa myynnistä on sulanut puolet pois???
Nettikaupan myynnin alamäki alkoi jo viime vuonna ja nyt kolmen vuoden takaiseen verrattuna myynnin pudotus on 90%

Olen toiminut jo yli 20-vuotta ja vakiasiakaskuntaa on muodostunut. Myyn terveyden edistämiseen tarkoitettua tuotetta yksityille henkilöille ja kilpailu alalla on murhaavaa.

Mietin onko konseptini eilistä ja suuret kilpailijat ovat jyränneet minut, vai onko tämä tämä taantuvasta johtuvaa?

Olen markkinoinut itseäni mm soittamalla kaikille asiakkailleni ja lähettänyt tarjouksia, samalla muistuttaen olemassaolostani. Mikään ei tuo tulosta!

133

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsynyt yrittäjä

      Tuo on ihan normaalia nykyään. Asiakkaat ovat pistäneet lompakot kiinni. Asiakkaat ei osta mitään mitä ei oikeasti tartte ja ite oon semmosella alalla että periaatteessa lamassakin pitäs kauppa jotenkin käydä, mutta ei tunnu nyt siltä.
      Itellä meni jo kivijalkaliike alta, ei ollut varaa pitää sitä. Vielä olen pystyssä muilla keinoin kun en koskaan anna periksi, ainakaan ihan helpolla.

      Nyt mitä asiakkaita onkaan, olkoon yksityisiä tai yrityksiä, niin ei mee yrityksille tarjoukset läpi vaikka on laskenut jo tarjouksien hintoja 30-40%, eli eipä näytä menevän muillakaan yrityksillä hyvin. Yksityiset soittelee/meilailee ja kyselee hintoja ja ihan sama mitä hintoja laittaa niin ei enää kuulu. Monesti olen pistänyt tuntihinnaksi piruuttain jopa 9,90eur, jotta saisin luppoajaksi edes työn iloa, mutta eipä ole silti asiakkaista kuulunut ja siis työn kesto olisi ollut noin 2h, eli alle 20eurolla olisi asiakas selvinny, mutta näyttää olevan sekin tiukassa. Ilmatteeksi kai pitäs seuraavaksi tarjota palveluitaan/tuotteitaan niin ehkä sitten.

      Itse asiassa olen maininnut myös että annan osan tuotteistani ilmatteeksi pois lahjoituksena asiakkaille, mutta eipä heitä kiinnosta, kun he joutus maksaa kuitenkin sen 9,90eur tuntihinnan. Kyse siis vanhasta tavaraerästä joka lojunut varastossa ja haluan siitä eroon kun ei ole tilaa kotona säilyttää kun meni se kivijalkaliikekin jo alta.

      Ruokaa ei ole enää vara ostaa, mulla loppu nyt viimekuussa rahat. Näkkilkeipää syön ja jos ei tilanne muutu niin lopetettavahan tämä on, kun ei muu auta. Maksakoon KELA/sossu sitten rahaa ja itse saisin vihdoinkin aikaa itselle, kun tässä on kohta 10v hommia painettu ilman lomia niin alkaa jo olla veto veks.

    • ei pelkkä lama

      >> Nettikaupan myynnin alamäki alkoi jo viime vuonna ja nyt kolmen vuoden takaiseen verrattuna myynnin pudotus on 90%... >>

      Vaikka kilpailu on koventunut ja vaikka ihmiset ovat pistäneet oman kulutuksensa jäihin, niin siltikin 90% pudotus nettikaupassa kertoo muustakin. Sivujasi ei löydetä, hintasi on täysin kuutamolla tai tuotteesi on jokin "ihmetuote" tai päiväperho, joka oli hetken pinnalla ja nyt ei.

    • erqf3e

      Jos et keksi jotain mullistavaa niin kyllä se on soronoo.

      Terveys- yms. tuotteissa kilpailu todellakin on aivan murskaavaa ja sitten on nämä iHerb.com yms. joiden hinnoille et voi kilpailla. Lisäksi toimituskulutkin nykyisin neljä dollaria rapakon takaa. Edes suomen sisällä et pysty tuohon.

      Homma siirtyy ja siirtyy koko ajan siihen että väki kilpailuttaa. Kotikoneella on viistoista nettisivua auki ja ostetaan sieltä missä se on halvinta, vaikka tulisikin kahden viikon toimitusajalla jenkeistä. Tai kun pistää pari dollaria lisää niin saa 2-4 päivän toimituksen DHL:llä suoraan kotiovelle. Ei paljoa häviä Itellan toilailuille.

      Vanhalla asiakaskunnalla voi sinnitellä.. ehkä. Uusien hankkiminen.. ei onnistu.

    • RuuviVertex

      ei pelkkä lama kirjoitti: Sivujasi ei löydetä

      Olet oikeassa, olin jo unohtanut tämän episodin kun ammuin itseäni jalkaan. Halusin tärkeimmällä hakusanallani eka sivun ykköseksi, eikä keskellä olevaksi. Koodasin uudelleen ja putosinkin sivulle 13.
      Nouseminen takaisin on vaatinut aikansa ja työnsä, mutta olen takaisin kehässä. Tosin sesonki on ohi tältä vuodelta.

      Mitä tulee hinnoitteluun, niin sen alimman hinnan myydä Suomessa, määrä tavaramerkin omistaja. Alle ei ole menemistä..

      erqf3e, kirjoitti: Vanhalla asiakaskunnalla voi sinnitellä.. ehkä. Uusien hankkiminen.. ei onnistu.

      Tämäkin on totta. Suuret toimijat imuroivat lähes kaikki asiakkaat alallani voimakkaalla markkinoinnilla ja henkilökohtaisella lobbauksella. Uusia asiakkaita tulee joskus, mutta hekin jonkun toisen suosittelemana.

    • poisaijas

      ainoa millä pärjää nykyään on hinta! Jos myyt tuotetta jota ostat Suomesta "tukkureilta" niin en ihmettele ettei kauppa käy. Nyt netti auki ja alibabaan katsomaan kiinasta tavaraa.

    • RuuviVertex

      Tarkennettakoon vielä, että myyn tuotteita, joiden hintahaarukka on 150€ - 1200€. Myymäni tuotteet on EU:n alueella valmistettuja ja käyttöikä keskimäärin 7-vuotta.
      Suuri osa kilpailijoistani myy Kiinassa valmistettuja vastaavia ja onnistuvat saamaan niistä usein saman hinnan.

    • poisaijas

      osta sinäkin kiinalaisia. Todennäköisesti kate huomattavasti parempi. Ongelmana voi olla että tuotteesi hinta on suht. kallis tässä taloudellisessa tilanteessa. Aikaisemmin myin 40eur tuotteita mutta nykyään menee 5-10eur hintaisia tuotteita volyymillä. Tuotteiden laatu huonompi kuin tulevat kiinasta mutta asiakkaat tyytyväisiä kun saa halvalla. Ei nyky kuluttajalle mikään muu ole tärkeä kuin hinta.

      • väsynyt yrittäjä

        Tämän olen minäkin huomannut että asiakas haluaa halpaa, vaikka tuote olisi täysin ala-arvoinen. Itselleni ei moisien tuotteiden myynti kannata kun puolet niistä tulee takuupalautuksiin ja siihen katteet sitten sulaa ja tulee halvimmissa tuotteissa jopa persnettoa jos tuote palautetaan.

        On tiettyjä ala-arvoisia tuotteitajoita en myy, vaikka asiakas haluaisi juuri ko. tuotteen. Sanon että ko. tuotteessa on valmistusvirheitä niin paljon ettei mun kannata myydä vaikka saisinkin sen samaan hintaan myytyä kun kilpailija.

        Huvittavintahan tässä on ettei asiakas usko, vaan menee ja tilaa sen muualta. Yksi asiaks kehui että sai kiinasta halvalla saman tuotteen kun mulla oli 3euroo kalliimmalla. Kyse oli jostain kännykän laturista...ero oli siinä että se asiakkaan tilaama kiinanlaturi ei toiminut ja tuli multa sitten kysymään neuvoja. Sanoin että lähetä takuuseen kiinaan! Ei tietenkään halunnut ostaa multa sitä hieman kalliimpaa ja laadukkaampaa laturia.

        Ihmisille ei merkkaa nykyään laatu, ainoastaan hinta.


      • se toinen väsyny
        väsynyt yrittäjä kirjoitti:

        Tämän olen minäkin huomannut että asiakas haluaa halpaa, vaikka tuote olisi täysin ala-arvoinen. Itselleni ei moisien tuotteiden myynti kannata kun puolet niistä tulee takuupalautuksiin ja siihen katteet sitten sulaa ja tulee halvimmissa tuotteissa jopa persnettoa jos tuote palautetaan.

        On tiettyjä ala-arvoisia tuotteitajoita en myy, vaikka asiakas haluaisi juuri ko. tuotteen. Sanon että ko. tuotteessa on valmistusvirheitä niin paljon ettei mun kannata myydä vaikka saisinkin sen samaan hintaan myytyä kun kilpailija.

        Huvittavintahan tässä on ettei asiakas usko, vaan menee ja tilaa sen muualta. Yksi asiaks kehui että sai kiinasta halvalla saman tuotteen kun mulla oli 3euroo kalliimmalla. Kyse oli jostain kännykän laturista...ero oli siinä että se asiakkaan tilaama kiinanlaturi ei toiminut ja tuli multa sitten kysymään neuvoja. Sanoin että lähetä takuuseen kiinaan! Ei tietenkään halunnut ostaa multa sitä hieman kalliimpaa ja laadukkaampaa laturia.

        Ihmisille ei merkkaa nykyään laatu, ainoastaan hinta.

        Väsyneelle yrittäjälle. Ei kuule taida edes halpa hinta enää kulutajalle kelvata, laadusta nyt puhumattakaan. Toivottavasti olit edes salaa vahingoniloinen sille pölvästi asiakkaalle joka tuli neuvoja kyselemään kiinalaturista? Minä olisin ollu :D


    • Köyhä

      Tämmöstä se on. Ei tässä maassa ole kellään rahaa. Parempi vaihtaa maisemaa kuin sinnitellä täällä köyhien keskellä köyhänä.

    • poisaijas

      kyllä nyt jaetaan kortit uudestaan ja katotaan kenelle jää musta pekka! Kaikki tavara löytyy netistä ja nyt en tarkoita Suomesta vaan Ulkomailta. Suomessa jo pelkät postikulut paketeissa on niin kovat että ulkomaiset nettkikaupat pystyy lähettämään halvemmalla kun suomalaiset suomen sisällä. Siihen päälle nämä yrittäjän pikku maksut. korka alv, korkea verotus, yel ym vakuutukset. Paha sitä asiakkaita syyttää kun tilaa ulkomailta kun itsekin tilaan kaikki tavarat ulkomailta. Alkoholi ja karkit virosta. Ei vaan ole mitään järkeä ostaa suomesta kun kaikki saa yli 50% halvemmalta muualta ja suoraan kotiin toimitettuna. Lomailukin ulkomailla tulee halvemmaksi kuin kotimaassa.

      • väsynyt yrittäjä

        Lomailu vasta onkin kallista, muistan kun kerran vuokrasin mökin suomesta viikoksi...se maksoi melkein tonnin viikko ja oli siis saimaalla. EI ollut edes luksuskämppä. Siihen ynnätään bensat/ruoat ja palkkasin sijaiseksi yhden tyypin joka teki persnettoa noin 500eur, niin kalliiksi tuli kaikkinensa viikon lomailuni. EIkä se mun loma ollut edes lomaa, koska hoidin työasioita puhelimella ja koko ajan neuvoin ja hoisin töitä etäyhteyksien kautta vaikasiakkailleni...ja sille mun palkkaamalleni ns työntekijälle. Tämmöstä se oli yrittäjän elämä silloinkin kun oli rahaa..

        Se palkkaamani työntekijä vielä kehtas sanoo että ei oo kauheen hyvä palkka ollu, mutta sanoin että teit persnettoo 500 eur just ja sit se oli hiljaa. Se oli kuulema vaa ollu facebookissa ja siitä sille maksoin saatana viikossa tonnin! voi vittu!


    • Coriander

      Tällä hetkellä joka paikassa on hiljaista, niin verkkokaupoissa kuin kivijalkakaupoissakin. Omalla alalla todellinen kituminen alkoi vasta nyt kesällä. Parempia aikoja odotellessa (ja muistellessa) mennään kohti joulumyyyntiä. Tuleekohan sitä? Siis joulu tulee kyllä, mutta entäpä joulumyynti...

    • RuuviVertex

      Coriander, kirjoitti: Omalla alalla todellinen kituminen alkoi vasta nyt kesällä

      Sama juttu! Kolme viimeistä vuotta alas ja on pitänyt pumpata lisää rahaa yritykseen pitämällä se pystyssä. Tästä ei enää huonone, olen ajatellut, mutta olin taas väärässä.

      Tämän kevään myynti oli kuin heikoilla jäillä kävelyä ja kesällä jää suli kokonaan alta pois. Kuvaava kesälle on myös alvi-tilitykset. Ennen sentään toista tonnia valtiolle ja nyt kesäkuussa 14,81€ sekä heinäkuu -28€ jotain.

      Koska en ole näköjään yksin niin valtion tulotkin verokertyminä on varmaan laskenut roimasti. Mutta sehän ratkaistaan ottamalla lisää velkaa...

      Koko yö taas valvottu v#tut#ksessa

    • Peukaloita pyö..

      Meilläkin todellinen kituminen alkoi juhannuksen jälkeen. Sen jälkeen on pääasiassa pyöritelty peukaloita "asiakkaiden" käydessä ihmettelemässä kalliita hintoja. Joulukauppaa odottelen, se on oman yritykseni ainoa pystyssä pitävä sesonki, erikoiskauppaa kun pidän. Syyskuu oli jo -40% viime vuoteen verrattuna! Mitähän loppuvuosi on... Ja yritys ollut vasta reilun vuoden pystyssä, niin kyllä on ne vähäisetkin yöunet menetetty jo kuukausia sitten.

    • Ihmetellään porukall

      No hohhoijaa! Johan oli kaikki niin tuttua em. kirjoitukset tällekin yrittäjälle. Et sinä aloittaja todellakaan ole yksin vaan meitä kohtalotovereita täältä Suomesta löytyy ja paljon. Itse olen ollut yrittäjänä jo 22 v. ja yhden laman jo läpi rämpinyt, mutta tämän hetkinen taloustilanne suomessa on jotain uskomatonta. Itsellä myynti tippunut n. -60%, joten kyllä tämä on jo veristä eloonjäämiskamppailua. Minulla on myös kivijalkamyymälä ja nettikauppakin jonkin aikaa oli, mutta nettikauppan laitoin jäihin aika nopeasti. Palautuksia alkoi olla jo enemmän kuin myyntiä.

      On tässä joutunut aika radikaaleja muutoksia tekemään: tilat vaihtuneet pienempään, kaikki mahdolliset kulut karsittu minimiin ja kaikki tavaraostot teen ulkomailta netin välityksellä. Kyllähän tuossa ovensuussa suomalaiset kaupparatsut käyvät suutansa soittelemassa, kun vien leivän heidän suustansa. Voi voi!
      Koska ostan myytävät tuotteet suoraan keski-euroopasta, on tuotteet huomattavasti halvempia, kuljetuskuluja myöten (DHL, DPD). Näin ollen pystyn hinnalla kilpailemaan, mutta kun sekään ei enää vedä. Ilmeisesti pitää ilmaiseksi alkaa jakamaan, että saa tavaran pois käsistä.
      Sitä joulumyyntiä taitaa olla turha odotella. Viime jouluna suurin osa jäi käsiin. Tai menihän ne sitten joulun jälkeen kun olivat -50% alennuksessa.
      Tuntuu kun koko Suomi olisi täysin lamaantunut. Jopa ne joilla ei ole taloudellisesti mitään hätää, ovat lopettaneet kuluttamisen kokonan. Ja uutiset vielä lietsovat tätä kurjuutta, joka ruokkii kuluttajien pelkoja.

    • RuuviVertex

      Ihmetellään porukall, kirjoitti:
      "Tuntuu kun koko Suomi olisi täysin lamaantunut. Jopa ne joilla ei ole taloudellisesti mitään hätää, ovat lopettaneet kuluttamisen kokonan."

      Tämän allekirjoitan 100%:sti, minullakin vauraita kanta-asiakkaita, jotka ovat oikeasti tarpeessa ostaa uutta, koska vanha jo rämä, ei osta heidän mukaansa "vielä".

      No, itse olen täällä "hautausmaalla" istuessani lukenut puhelinluetteloa sivu sivulta löytääkseni potentiaalisia asiakkaita ja lähetinkin äsken lähes 700 tekstaria. Lähetän ne yleensä lankanumero tunnisteella, ettei tarvitse paluupostissa vastaanottaa ihmisten vihoja ja tylyttämistä.

      Menneinä vuosina kun "spammasin" asiakkaitani onnistumisprosentti 1%, tänään se on minulla 0,3? Mikäli on tiedossa asiakkaan puhelin numero niin kannattaa soittaa muina miehinä ja kysellä vaikka mitä kuuluu. Yleensä asiakas itse ottaa puheeksi, sen minkä takia oikeasti soittaa.

      Onnistuminen tässä lajissa on minulla ollut noin 40%, mutta en voi antaa itsestäni epätoivoista kuvaa soittamalla jatkuvasti.
      Soittamisessa saa tietenkin, kuten puh. myyjätkin paljon p@sk@@ silmille, mutta siihenkin tottuu. Joskus käy, ettei tutulle asiakkaalle koskaan pääse esittämään asiaansa, kun tämä vain kiljuu samaa "Onko se lehtimyyjä?"

    • RuuviVertex

      Tällaista minä olen puuhannut saadakseni edes jotain kauppaa.

      Soittanut valikoiduille asiakkaille ja kertonut päämiehini XX:n luvanneent antaa kylkiäisenä 10:lle valikoidulle asiakkaalle tietyn tuotteeen, kun ostaa heidän päätuotteensa ja koska tarjous on näin rajattu päätin soittaa sinulle Asiakas.
      Tämä on onnistunut lähes 100%, sillä se vetoaa samalla ihmisen ahneuteen, joku muu saa sen muuten.

      Olen valinnut valmiiksi tuotteen tietylle asiakkaalle ja kertonut siitä hänelle. Onnistunut joten kuten tähän mennessä.
      Idean sain pienen maaseutukunnan kauppiaalta, joka kauan sitten toimitti maataloihin elintarvikkeita tilauksesta. Mikäli uutta tilausta ei tullut vähään aikaan kauppias pakkasi oma-aloitteesti yleensä tilatut tavarat ja ajoi ne maataloon. Siitä ei kukaan kuulemani mukaan kehdannut kieltäytyä, vaikka olivatkin olleet kaupungilla ostoksilla.

      Olen polkenut yöaikaan noin 2000 mainosta jokaiseen postilaatikkoon. Ei tuottanut mitään muuta kuin hyvän kunnon itselleni.

      Seraavaksi on lähdettävä tavarat mukana kulkukauppiaaksi, sitäkin olen nuoruudessa tehnyt.

      Olen kyllä touhunnut paljon muutakin, mutta muisti pätkii, ehkä stressistä johtuen.

    • Osta koti-kiinalaista

      Sen verran lauantaina avustin kotimaista vaateteollisuutta jaloilleen, että ostin kaupasta OraTop merkillä myytävän syystakin. Hintaa oli 130 euroa.
      http://www.turotailor.fi/mallistot/oratop/mallisto/8560-tomme.html

      Halvempi n. 80 € maksava saman tyypoinen takkikin olisi ollut tarjolla. Mutta myyjä kehui että tämä Oratopin takki "se on oikean takkitehtaan tekemä".

      Mielsin kalliimman Turon ja Oratopin merkit kotimaiseksi, ja sen päätin lopulta maksaa ja ottaa.

      Nyt kun juuri katselin valmistajamerkkejä, niin ei missään ainakaan Made in Finland -merkkejä löydy:-(

      Onkohan tämä "oikean takkitehtaan tekemä" takkini ihan normaali Kiinan ompelijatytöillä teetetty perustakki? Maksoin vaan hölmönä sikana ylihintaa, kun luulin kotimaista takkitehdasta tukevani.

      Olisi ilmeisesti pitänyt tilata Kiinasta nettimyynnistä tämäkin riepu. Rahteineenkin, kolmasosalla Suomen hinnoista.

      • vaatturi

        No jokainenhan meistä tietää, että Suomessa ei valmisteta/ommella yhtään mitään. Kyllä se sinunkin takkisi on teettty Kiinassa/Turkissa/Makedoniassa tms. halpamaassa. Eihän se Turo/Oratop muuten pystyssä pysyisi. Niillä on todennäköisesti oma alihankintatehdas jossa tuotteet valmistetaan ja pakkaaminen ja lähettäminen tapahtuu sitten Suomesta. Tämä "Made in Finland" tai "Suomalainen laatutuote" on niin menneen talven lumia, eikä niihin usko enää edes Joulupukki.


    • Köyhä

      Näitä lukiessa saa olla tyytyväinen siihen, että on myyntiä saanut viikossa 300 euron verran. Näillä mun tuotteilla siitä jää jopa katetta sen verran että viikon nuudelit ostaa. Paitsi että firman kulutkin pitäisi maksaa ja kaiken maailman vakuutukset. Tervetuloa yrittäjäksi vaan...

      • RuuviVertex

        Onnexi olkoon!
        Olet tehnyt myyntiä 300 kertaa minua enemmän. Meitä yhdistää vain tuo numero kolme, sillä on tehnyt 3-viikon aikana nollan, siis saman tuloksen olisin saanut kotona löhöen.


      • Köyhä
        RuuviVertex kirjoitti:

        Onnexi olkoon!
        Olet tehnyt myyntiä 300 kertaa minua enemmän. Meitä yhdistää vain tuo numero kolme, sillä on tehnyt 3-viikon aikana nollan, siis saman tuloksen olisin saanut kotona löhöen.

        Eipä siinä, itse tein kolme kuukautta nollaa että pääsin edes tähän. No nyt tämä kyllä menee ihan surkeuskilpailuksi mutta näin se on tänä päivänä.

        Voi kun olisin vain jäänyt työttömäksi ja nostanut kassasta rahaa sen 500 päivää. Nyt meni sekin kuin pieru saharaan, sillä ei ollut varaa liittyä yrittäjien kassaan riittävän aikaisin että päivät ois siirtyny!


    • Rättivientiä on vielä

      >>No jokainenhan meistä tietää, että Suomessa ei valmisteta/ommella yhtään mitään. Kyllä se sinunkin takkisi on teettty Kiinassa/Turkissa/Makedoniassa>>

      Aivan noin musta tilanne ei ole kuitenkaan. Kyllä täältä edelleen viedään yli 200 miljoonalla eurolla vaatetta ulos.

      "Vaatevienti veti Venäjälle hyvin alkuvuonna 2012"
      http://www.hs.fi/paivanlehti/talous/Vaatevienti veti Venäjälle hyvin alkuvuonna/a1345607410623

      "Vaatevienti kasvoi 2012 alkuvuonna 29 prosenttia"
      http://www.tekniikkatalous.fi/talous/vaatevienti kasvoi alkuvuonna 29 prosenttia/a675797?service=mobile

    • Palkkaanko jonkun?

      > Näitä lukiessa saa olla tyytyväinen siihen, että on
      > myyntiä saanut viikossa 300 euron verran.

      Oma palvelumyyntimme syyskuussa oli alv0-hinnoin 2.200 €. Tällä pysyisi leivässä niukkanakin aikana, yksi ukko sätkisi sillä vaan menemään, ja parempaa aikaa odotellen.

      Mutta taustalla on kuitenkin YEL:ien, vuokrien, ja lainalyhennysten vuoksi kiinteitä menoja 1450 €/kk verran.

      Silloin jää 750 € bruttona/kk. Suunnilleen sama 700 € kuin Peruspäiväraha työttömälle. Tuollakin vielä yhden vuoden sinnittelisi, kun puoliso on kuitenkin palkkatöissä.

      Mutta kun oma myyntikäyrä on viimeiset 2 v. mennyt alaspäin, ja suunta vaan jatkuu. Tämä, tämä asia panee valvottamaan, että tuleeko täys pohjakosketus ensi keväänä, vaikka mitä tekis...

      Palkansaajioen keskipalkat Suomessa ovat 2.700 €/kk tasolla.
      http://tilastokeskus.fi/til/pra/2010/pra_2010_2012-04-05_kat_001_fi.html

      Kyllä menee aikaa, menee paljon, ennenkuin yhtään tuollaista keskipalkkaista ihmistä pystyy tähän meidän puulaakiin palkkaamaan.

    • RuuviVertex

      Köyhä, kirjoitti:
      "No nyt tämä kyllä menee ihan surkeuskilpailuksi mutta näin se on tänä päivänä."

      Tjaa, ei tämä mielestäni ole surkeuskilpailua, ennemmin tosiasioiden myöntämistä ja kun lukee kommentteja monet samassa tilanteessa olevat suhtautuvat tähän hysteerisen humoristisesti. Voi olla että juuri tämä pelastaa meidät nupin sekoamiselta.

      Olen myös iloisen (?) yllättynyt miten paljon meitä huonossa taloustilanteessa olevia yrittäjiä on. Tietoisuus ei auta omaa tilannetta muuta kuin, että tietää ettei syy ole itsessä.

      Palkkaanko jonkun kirjoittajalle sanoisin caps lock päällä: ÄLÄ PALKKAA

      • Köyhä

        Ihan mukavahan se on tietää että muutkin kärvistelee. Hullua hommaa tämä on mutta jokin vinksahtanut aivosolu vain sanoo että mukavampi on tehdä itse jotain mitä voi sitten hallita. Olkootkin että muualta saisi helpompaa duunia paremmalla palkalla.

        Jos tästä huonosta ajasta joskus päästään yli ja firma pysyy pystössä niin sitten voi ainakin nostaa itselleen hattua ihan ansaitusti! Ja jos keikahtaa niin ainakin samassa veneessä on monia muita. Elämme kerran, joten eipä näiden talousasioiden takia ainakaan kannata köyttä hakea rautakaupasta, vaikka se jostain syystä Suomessa tuntuu olevan se ensimmäinen ratkaisu. Tietysti minun on helppo sanoa kun lainaa on alle 100 000 €.

        Eikös aiemmin ole lamoista selvitty siinä viidessä vuodessa noin about? Taitaa tästä tulla kohta ennätyspitkä kuiva kausi jos loppuu koskaan.


    • Emis1

      Kirjoitinkin tuohon toiseen ketjuun. Mieheni on ns. kivijalkakauppias, ollut yli 20 vuotta. Ja kyllä, nyt on kuollutta. Se loppuu nyt. Toki vaikeaa on ollut jo vuosia, kun kilpailu on kiristynyt, mutta nyt myynti on romahtanut lopullisesti. Samaa on sanoneet "yrittäjäkaverit" samasta korttelista. Kaupungilla on kuollutta, kukaan ei kävele kaduilla, parkkipaikkoja on parhaimpaan aikaan ison kaupungin keskustassa tyhjänä jne. Kesän jälkeen on mennyt sellaista alaliusua, että tässä ei ole enää mitään järkeä. Kesät on aina ollut hiljaisia, mutta tää kesä oli erityisen paha. No, syksy on yleensä sitten nostanut taas, mutta nyt on sama matalalento jatkunut ja pahentunut vaan. Laskeskeli, että viimeiset kaksi viikkoa hädin tuskin kattaa vuokrakulut. Sitä ennen taisi yksi viikko olla, josta jää itselle hiukan (max. 300-400 Euro), mutta sekään ei periaatteessa ole kuin umpisurkea viikko, mutta silti paras varmaan kesäkuun jälkeen.

      Se on loppu nyt. Varasto tyhjäksi, vuokrasopimus on irtisanottu ja se siitä. Yli 20 vuotta siinä vierähtikin, mutta aikansa kutakin. Tietysti työllistyminen uudelleen pelottaa. Miten työnhaussa arvostaan entisiä yrittäjiä? Ongelma tietysti on se, että yrittäjä on tottunut tekemään itsenäisesti töitä, mutta toisaalta myös tietää, että yrittäjyys on vaikeaa ja tietää, että jokainen penni on tienattava ja työmoraalista ei ole puutetta ja tietää esimerkiksi saikkujen ongelmat työnantajalle. Ja kun ikääkin on jo yli 45, niin... No, katsotaan.

      • fromthere

        Turha toivoa työllistyvänsä toiselle jos ikää yli 45-vuotta.

        Ei kukaan nykyään palkkaa muutenkaan uusia työntekijöitä yksityiselle sektorille. Kaikkiahan yritetään nykyään yrittäjiksi, oikein kampanjoidaan sen eteen :D

        Tässä paskamaassa on turha yrittää kun suuri osa porukasta on köyhää, elää tuilla joita tullaan lähitulevaisuudessa karsimaan. Siinähän häviää viimeinenkin "ostovoima".


      • Coriander

        Näitä samankaltaisia uutisia kuulee päivittäin. Eli samassa veneessä ollaan kaikki. Omalla paikkakunnalla puolet liiketiloista tyhjänä, kävelykatu aavemaisen hiljainen.

        Ja mitä tekevät meidät päättäjät nyt kun yritystoiminta kaikkine veroineen, maksuineen ja sääntöineen on saatu niin kannattamattomaksi, että ihmisillä ei ole töitä ja hinnat ovat kivunneet pilviin? Keskustelevat saako Koffin hevoset tepustella kadulla. Kyllä hävettää olla suomalainen.


    • RuuviVertex

      Emis1 kirjoittaa:
      "Se on loppu nyt. Varasto tyhjäksi, vuokrasopimus on irtisanottu ja se siitä. Yli 20 vuotta siinä vierähtikin, mutta aikansa kutakin."

      Onneksi olkoon, varmaankin järkevä päätös. Miksi taistella tuulimyllyjä vastaan. Moni vain sinnittelee velkaantuen lisää odottaessaan parempia aikoja. Mutta parempia aikoja ei välttämättä tule. Tulee entistä kovempi taloudellinen vamma, vaikka putookin vain matolta lattialle.

      "Tietysti työllistyminen uudelleen pelottaa"

      Tietenkin pelottaa, mutta mahdollinen työantaja saa työlleen omistautuneen tekijän ja mitä tulee yrittäjän tottumukseen päättää itse uskon, että se voi olla entiselle yrittäjälle vain vapauttavaa, ettei itse tarvitse miettiä ja päättää.

      Valitettavasti puoleita ei kiinnosta meidän pienyrittäjien ongelmat. Minä en ainakaan osaa nimetä yhtäkään, jota kiinnostaa ongelmamme. Kuitenkin meitä on runsaasti. Hesarissa oli kerran älymystön kokoontuminen, joka pohti mm kuka on tämän päivän torppari ja se oli heidän mukaansa pienyrittäjät.

      Liikkeeni on suuren kaupungin ytimestä noin sata metriä, mutta se on sata metriä liikaa, jotta uusia asiakkaita tulisi. Kauppa on tosi keskittynyttä nykyään, kiitos suurten kauppakeskittymien. Parkkipaikat kadullani oli tänään lauantain keskipäivällä lähes kokonaan vapaita ja juurikaan ei ihmisiä kadullani ollut. Sadan metrin päässä oli melkoinen kuhina.

      Itse olen ajatellut hakeutua osa-aikaeläkkeelle ja jatkaa, mikäli mahdollista työtäni.
      Ensi vuonna tulee (?) 30-vuotta täyteen ja olen selvinnyt 90-luvun, vuonna 1995 suomalaiset hullaannuttaneet kanta-asiakas kortit (tiedätte tullaan asiakasomistajiksi, pikkasen niin kuin yrittäjäksi), vuonna 2000 olleen it-kriisin ja nyt tämä nykyinen vaikuttaa taittavan minultakin niskan.

      Meillä täällä Turussa on aivan kaupan ytimessä 7 tyhjää liikehuoneistoa ja hiukan torista katsottuna on lukuisia tyhjiä luukkuja.

      Sori, tuli vähä pitkä...

      On se vaan kummaa, että me maksetaan esimerkiksi Lehman Brothersin johdannaiskaupoista ja EU:n sisällä tapahtuvista hölmöyksistä, vaikka me vain teemme työtämme tunnollisesti.

      • väsynyt yrittäjä

        Koko suomen meininki on naurettavaa, poliitikot kehuu kilvan keskenään eikä tajua tavallisen ihmisen saatikka yrittäjän elämästä yhtään mitään. Esim kokoomus on vain pääomapuolue, ne ei tajua eikä ne halua, eikä edes tajua oikeasta työnteosta yhtikäs mitään. Itsekeskeisiä paskiaisia koko sakki ja katkeruus kansalaisten keskuudessa heitä kohtaan vaan lisääntyy...


      • RuuviVertex
        väsynyt yrittäjä kirjoitti:

        Koko suomen meininki on naurettavaa, poliitikot kehuu kilvan keskenään eikä tajua tavallisen ihmisen saatikka yrittäjän elämästä yhtään mitään. Esim kokoomus on vain pääomapuolue, ne ei tajua eikä ne halua, eikä edes tajua oikeasta työnteosta yhtikäs mitään. Itsekeskeisiä paskiaisia koko sakki ja katkeruus kansalaisten keskuudessa heitä kohtaan vaan lisääntyy...

        Kokoomus on EK:n kanssa kihloissa, SDP on SAK:n ja vastaavien kanssa kihloissa ja Kepu on MTK:n kanssa, vanhaa Kekkosen ajan perintöä kaikki.

        Yrittäjäjärjestöjien edustajaa ei hyväksytä mukaan mihinkään kekkereihin,

        Eläkepäätöksetkin tehtiin täysin näiden mainitttujen toimesta.


      • väsynyt yrittäjä
        RuuviVertex kirjoitti:

        Kokoomus on EK:n kanssa kihloissa, SDP on SAK:n ja vastaavien kanssa kihloissa ja Kepu on MTK:n kanssa, vanhaa Kekkosen ajan perintöä kaikki.

        Yrittäjäjärjestöjien edustajaa ei hyväksytä mukaan mihinkään kekkereihin,

        Eläkepäätöksetkin tehtiin täysin näiden mainitttujen toimesta.

        Jep, tarpeeksi vanhaksi kun tuli ja ehti tutustua tuohon politiikkapelleilyn, niin huomasin saman. Siksi äänestän perussuomalaisia nykyään. Ja minusta koka nykyinen Ns demokratiajärjestelmä suomesta pitäisi kokonaan purkaa. SIis tämä puoluejärjestelmä.
        Nyt ongelma on se että puoluet keskittyvät liikaa itseensä ja sen ns hyvinvointiin, vaikka tarkoitus olisi parantaa suomen kansalaisten oloa, ei puolueen.


    • Emis1

      Kerrottakoon, että tämä kuollut kaupunki on Tampere. Kasvukeskus, ydinkeskusta ja ihan kuollutta. Eikä mieheni firma ole ainoa. Ihan jokainen yrittäjä valittaa nyt samaa, että ei vaan riitä asiakkaita. Miehenikin on selvinnyt yhden ja toisen kriisin, mutta nyt se vaan on loppu.

      Toisaalta tässä on mahdollisuus. Mahdollisuus tehdä vielä jotain muuta elämässään. Pakkohan ihmisellä on jotain käyttöä olla, kun on täysin terve ja työkykyinen. Työmoraali huippu.

      Eikö tuo hallitus näe mitään? Meillä on räjähtämässä ongelma, koska niin moni yrittäjä on lopettamassa ja vaikka monet firmat on niitä yrittäjän ja max. 1-2 henkeä työllistäviä firmoja, niin työttömiä niistäkin tulee lisää. Meillä ei talous toimi, ei vienti vedä ja julkinen sektori vaan betonoi asemansa. Velkaa otetaan valtiolle, verotusta kiristetään ja silti se raha menee syömävelkaan, eikä siihen, että jotain hyvää olisi näköpiirissä.

      • väsynyt yrittäjä

        Nykyinen halliitus on suomen historian kykenemättömin hallitus. 90-luvulla tilanne oli toinen ja piti tehdä asioita, nytkin pitäisi. Nyt hallius petaa vaaleja ja on hiljaa...ettei äänestäjät suutu. Kai niil taas slogani kunnossa ja tyhmät köyhät äänestää "hyvinvointivaltiota" jne...ihmiset on tymiä, tietämättömiä jne, siihen kokoomus panostaa


    • ED. Nettikauppias

      Suomalainen haluaa ostaa halvalla nettikaupoista.
      Itse lähdin tähän ja aloin tilaamaan tuotteita Saksasta myyntiin.
      Tilasin tuotteen Saksasta ja se maksoi toimituskuluineen 55€ minä myin sitä 88€.
      No tuotetta meni hyvin kaupaksi, mutta tuotteen laatu oli todella heikkoa ja sitten alkoi ongelmat. (Tosin vastaava merkkituote maksaa n.250€ Ja valmistettu myös Kiinassa)
      Valituksia tuli niin paljon, että en pystynyt enään edes käsittelemään niitä nopeasti.
      Tuotteen vika olisi ollut lähes jokaisen korjattavissa itse, mutta kun se oli ostettu suomalaisesta nettikaupasta niin oli helppo valittaa ja uhkailla kuluttaja-asiamiehellä.
      Pian huomasin, että asiakkaat alkoivat itse tilaamaan sitä suoraan saksasta, kun tuli ongelmia niin valittivat minulle. Kun ilmoitin että valitus kuuluu tehdä sinne mistä sen oli ostanut niin tuli vittuilua takaisin ja pian keskustelupalstat oli täynnä valituksia kun takuut ei toimi ja suurinosa valittajista oli niitä jotka oli tilannut sen Saksasta.
      Saksalaisen firman sivut on vain saksaksi ja tiedän, että nostavat kädet ylös kun joku valitti heille ja heillä ei ole kuin yksi työntekijä joka osaa vähän puhua englantia.
      Meileihin ei vastata lainkaan.
      Suomalainen on välillä vähän liian herkkä valittamaan ja jos tuote ostetaan rajojen ulkopuolelta niin jotenkin tuntuu, että monet eivät edes viitsi valittaa kun ei tiedä miten valittaisi tuotteesta.
      Itse lopetin nettikaupan kun en viitsinyt pohtia asioita öisin ja nyt nukun kunnolla.

    • RuuviVertex

      Tämä on traagista kun oma elämäntyö häviää ja putoamme. Kaikki se mihin on uskonut katoaa ja olemme riisuttuja unelmistamme.

      Kuuntelen usein Lars Winnerbäckin kappaletta Faller, joka kuvaa tuntemuksiani.
      Pakkoruotsia osaamattomille tein käännöksen sisällöstä.

      Suosittelen:

      https://www.youtube.com/watch?v=1m6Kd4ZiWBw&list=RDGQmB0YUMSDY&index=38

      En huomaa enää mitä tehdään
      Häiriinnyn äänestä, jota ei kuulu
      Tämä kaupunki on pukeutunut keisarin uusiin vaatteisiin

      ympärillä, ei mitään
      En myy enää mitään, olen sulkenut liikkeen
      Suutu en mistään mainoksista

      Luovutan, en jaksa olla pettynyt
      Kuten sanoit, on aika luovuttaa
      Sillä putoamme, putoamme

      En kuuntele enää mitään, suljen ikkunan
      Ei mitään arvoa, jos ei anna toivoa
      En juokse enää teidän juoksuja

      Pysyn paikallani, en näe mitään paikkaa itselleni kuviossa
      Piiloudun, suojaudun

      Kun kesä tulee, pakenen merten taa
      Missä ei kukaan tiedä, kukaan ei tule
      Ja talvella piiloudun kauas baariin

      Ja aika kuluu
      kuukaudet vuodet
      Ja me putoamme, putoamme
      Minä putoan, putoan

      Toivoni olen asettanut korttiin,
      jota ei ole vielä lyöty
      Haluni ovat vapaat
      mutta vapauteni on kahlittu

      Matkusta kanssani
      toiseen maahan
      Sillä putoamme, me putoamme
      Minä putoan

    • RuuviVertex

      Lars Winnerbäck on mielestäni eräs Ruotsin taitavimpia lyriikan tuottajia.

      Tunnusomaista hänen tyylilleen on, ettei viime kädessä välttämättä tiedä koko totuutta, Tässäkin faller-kappaleessa sanoituksessa on ensin mukana ainoastaan me putoamme ja myöhemmin tulee mukaan minä putoan ja tarve muuttaa ulkomaille.

      Olisiko piilosanomana ollut, että liikkeenharjoittajalla oli tullut lisää henkilökohtaisia velkoja perintään...

      Höpö höpöä, varmaan monien mielestä. Tällä tavoin kuitenkin minä irtaannun omalta osaltani karusta todellisuudesta.

    • kaikkensa antanut

      Lopetin yritykseni pari vuotta sitten. Oli helvetillistä taistella tilanteessa kun huomasi, että ihmisiltä alkaa rahat huveta. Näkyi selvästi, että velaksi kyselijöitä oli harvase päivä. Aiemmin ei näin ollut. alle 500€ kaupoissa.

      Turha on taistella jos kassavirtaa ei kertakaikkaan ole. Ei se ole yrittäjän vika. Turha sitä on yrittää virtaviivaistaa firmaansa ilman asiakkaita. Jos asiakkaat katoaa ostovoiman heikkouden tähden, niin siinä ei mitkään vippaskonstit auta

      Hintatasoni oli kohdallaan, sillä asiakkaat ei moittineet hinnoitteluani. Maksoivat
      aina mitä pyysin. Harvoin lähti asiakas ulos ilman kauppaa.

      Maamme on niin kuralla, että nuoren sukupolven, siis parikymppisten ei kannata edes uneksia yrittäjäksi ryhtymistä. Mielummin opetella, vaikka pattiin ottaakin ruotsin kieli ja mennä Norjaan kalaverstaalle tai muihin hommiin. Palkka on hyvä ja kulttuuriset perinteet pohjoismaisia. Siis elämä jollain tavalla yksinkertaista.

      Ei tässä tilanteessa kannata ajatella kuin itseään. Yhteiskuntaa olen pönkittänyt piiloveroilla, veroilla ja pakollisilla maksuilla. Tässä on tulos. Ei meidän päättäjiä kiinnosta maamme kohtalo, niin miksi sitten yksilöä pitäisi kiinnostaa niin paljon, että uhraa elämän työpanoksen ja saa vastalahjaksi vuosikymmeninen velkataakan.

      Koittakaa päästä yrityksistänne eroon hyvän sään aikana, vaikka pienellä taloudellisella tappiolla. Pienellä tarkoitan, ilman konkurssia ja kodin menettämistä. Terveydestä puhumattakaan.

      • peukaloita pyö..

        Onko kenelläkään ketjuun aiemmin kirjottaneilla (tai muillakin) tuonut lokakuun alkuviikot toivoa paremmasta vai jatkuuko sama matalalento?


      • RuuviVertex
        peukaloita pyö.. kirjoitti:

        Onko kenelläkään ketjuun aiemmin kirjottaneilla (tai muillakin) tuonut lokakuun alkuviikot toivoa paremmasta vai jatkuuko sama matalalento?

        Sama matalalento jatkuu ja oikeastaan kone on jo sakannut ja syöksyy..
        Pari kauppaa tehty 13 päivän aikana.

        Talo myynnissä, mutta ei silläkään rintamalla tapahdu mitään. Yritykseni kiinteitä kuluja karsittu, sanomalla irti vakuutus ja seuraavaksi on vuorossa maksupääte. Valoja ei polteta ellei ole ihan pakko, näyteikkunakin mustana iltaisin.
        Verottajalle pyyntö ennakkoverojen mitätöimisestä loppuvuodelle on tehty.

        Eli epätoivoiselta vaikuttaa ainakin omasta mielestäni. Aivan kuin kuluttajat olisivat tehneet yhteisen ostoboikotin tappaakseen kauppani.

        Yöt juoksen kauhuissani pakoon erääntyneitä ja kohta erääntyviä laskuja, sikari palaa nenän alla tauotta ja viiniä litkiessä velat muuttuvat ainakin hetkeksi saataviksi.


      • Coriander
        peukaloita pyö.. kirjoitti:

        Onko kenelläkään ketjuun aiemmin kirjottaneilla (tai muillakin) tuonut lokakuun alkuviikot toivoa paremmasta vai jatkuuko sama matalalento?

        Sama hiljaiselo jatkuu. Valitettavasti. Tämän kuun myynti jäljessä syyskuusta, jolloin myynti puolittui kesäkuukausista.

        Vaikka on monta verkkoa vedessä, mihinkään ei kala ui.


    • Meinaan tarpoa

      Kuun kolmattatoista päivää eletään. Myyntikatetta lokakuulta alv-0 hinnoin kasassa 1.663 euroa.

      Jos suunnilleen tätä menoa jatkuu, eli että 2.500 - 3.000 euroa saan katerahaa kuukautta kohden kasaan, niin pysyn pystyssä ja tolpillani firman kanssa.

      Menneistä vuosista on poissa puolikas. Mutta saa ana, tällä sitä mennään ja ajetaan nyt.

      • RuuviVertex

        Toivottavasti siitä myyntikatteesta myös jää jotain kiinteiden kulujen jälkeen.

        Itselläni on jäänyt palkaksi tänä vuonna jäänyt keskimäärin 700 euroa. Raha tulee rahan luo, tai sitten ei.


    • ihmetellään porukall

      Kyllä tää samaa syöksykierrettä on meillä savon suunnallakin. Nyt syyslomaviikolla näyttää siltä, että ne vähäisetkin ihmiset on kadonneet kokonaan. (Matkustaneet etelään lomalle). Siitä lomastahan voi itsekin vain haaveilla. Alkaa omat henkiset ja fyysiset voimavarat olla jo loppuun kulutettu. Kyllä tää tilanne v*****aa niin paljon, ettei enää ees v***ta. Aika tylsämielinen olotila. No rupesinpahan joutessani sukkia neulomaan. On ees jotain tekemistä "töissä". Näillä mennään.

    • Riistät kansaa!

      >>Itselläni on jäänyt palkaksi tänä vuonna jäänyt keskimäärin 700 euroa. >>

      Enpä muuta sano kuin että v.tun riistoporvari suakin...

      Jokuhan tässä Suomen talouspolitiikassa nyt vaan mättää.
      Italiassa sikäläinen populistipuolue vaatii jo avoimesti Eurosta luopumista ja takaisin Liiraan paluuta.
      http://www.reuters.com/article/2014/10/12/us-italy-grillo-idUSKCN0I10QD20141012

      Meillä Soinin porukka ei ole saanut suutaan auki tästä asiasta lainkaan. Polttelee niin maan pi-rusti Soinin persuksia se hinku, että pitäisi päästä Sipilän ja Stubbin kanssa "kolmen suuren hallitukseen" ensi keväänä.

      Sellainen laittaa äänenpainot yli-kilteiksi persuilta. Ei tule mitään helpotusta siitäkään, entisen mallisen Persupuolueen suunnasta.

      • RuuviVertex

        "Enpä muuta sano kuin että v.tun riistoporvari suakin... "

        Juu, myönettäköön, että tuo 700 euroakin on liikaa. Pitäisi riistoporvarina antaa pieni omaisutensa Stupin imuriin imettäväksi pala palalta kuukaisittain. Stupin imurissa vaan ei ole suodatinta, eikkä pussia. Kansa imuroidaan puille paljaille valtion toimesta ja imurin toinen pää levittää kaiken sinne sun tänne. Tai, ei ainakaan tänne.

        Hyvä, jos kykenee sukkia neulomaan terapiana. Ite olen jo apatiassa ja jos joku tulee kauppaani ostoksille täytyy oikein nipistä itteään, uskoaksen ettei ole unta.

        Liikkeen vakuutukset irtisanottu tänään, verottajalle myös pyyntö loppuvuoden ennakoiden poistamisesta. Autopaikat sun muut on jo alkuvuodesta irtisanottu.
        Mitä vielä voi irtisanoa kuin itsensä?


    • Kalahommiin avuksi

      >>Juu, myönettäköön, että tuo 700 euroakin on liikaa. >>

      Alat olla sellaisella palkkatasolla, että kelpaat vaikka apumieheksi tuonne "Maa-, metsä- ja kalatalouden avustavat työntekijät" ryhmän porukkaan. Sinne, sellaiseen rakoon on porvariyrittäjä ajettu. Tuollainen kalatalousmies pystyy kepeästi maksamaan huippu-tienesteistään sinun 700 € yrittäjäpalkkasi.

      --Maa-, metsä- ja kalatalouden avustavat työntekijät: 1669 €/kk
      http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2014/10/14/nain-yli-120-ammatissa-tienataan-katso-paasetko-samaan/201414246/139

    • 9+6

      "Myyn terveyden edistämiseen tarkoitettua tuotetta yksityille henkilöille "

      Ongelma lienee tuossa, kun talous menee tiukalle niin tuosta on helppo tinkiä.

      Löytyisikö rinnalle mitään muuta tuoteryhmää joka olisi vähemmän suhdanteille altis, ja jonka saatavuus paikkakunnallasi on heikko?

    • huonohomma

      Ongelma on ns. krääsän kauppaajalla sinä, että kaikkea on saatavana ja helposti.
      Krääsällä tarkoitan vähemmän tärkeää kulutushyödykettä. Liittyykö se terveyteen tai mihin tahansa.

      Rahaa kun on rajallinen määrä keskimäärin ihmisillä, eli niukasti, niin pitäisi vain koittaa myydä sellaista jota tarvitaan oikeesti. Tässä on se haittapuoli, että kesksliikkeet on jo hoksannet sen ja ottaneet tuotteitten myynnin repertuaariinsa.
      Niille ei pärjää oikeesti kukaan kannattavalla myynnillä.

      • 6e77e8eoe

        Kyllä tavara käy kaupaksi mutta hinta pitää olla todella halpa... Kaikille kivijalkamyyjille vinkki kiska kiinni ja siirtyvät verkkoon.


      • Dipster
        6e77e8eoe kirjoitti:

        Kyllä tavara käy kaupaksi mutta hinta pitää olla todella halpa... Kaikille kivijalkamyyjille vinkki kiska kiinni ja siirtyvät verkkoon.

        Verkkomyynti ei ole ratkaisu ongelmiin. Ongelma on se, että puolalainen omena maksaa ympäri vuoden marketissa euron kilo, suomalainen sesonkiaikana 4 euroa. Aivan sama vaikka se omena olisi myynnissä verkossa. Se ei siitä huolimatta ole kilpailukykyinen.


      • Me vs. polakit
        Dipster kirjoitti:

        Verkkomyynti ei ole ratkaisu ongelmiin. Ongelma on se, että puolalainen omena maksaa ympäri vuoden marketissa euron kilo, suomalainen sesonkiaikana 4 euroa. Aivan sama vaikka se omena olisi myynnissä verkossa. Se ei siitä huolimatta ole kilpailukykyinen.

        On kai meillä jotain muutakin tavaraa vielä myynissä omasta takaa. Ettei täällä napapiirillä kasvatetulla omenan hinnalla tartte alkaa hintakilpailemaan.

        Perunassakin hintarako jo kapenee aika lailla. Mustikkaa polakit ei saa mettistänsä ollenkaan irti.

        Eikä ne osaa sorvata monenlaista metallituotetta mitä meillä tehdään. Vaikka on ne polakin halppoja ja hyviä luokkahitsareita, semmoisia ei enäää Suomessa kouluteta, eikä niillä hinnoilla.


      • Dipster
        Me vs. polakit kirjoitti:

        On kai meillä jotain muutakin tavaraa vielä myynissä omasta takaa. Ettei täällä napapiirillä kasvatetulla omenan hinnalla tartte alkaa hintakilpailemaan.

        Perunassakin hintarako jo kapenee aika lailla. Mustikkaa polakit ei saa mettistänsä ollenkaan irti.

        Eikä ne osaa sorvata monenlaista metallituotetta mitä meillä tehdään. Vaikka on ne polakin halppoja ja hyviä luokkahitsareita, semmoisia ei enäää Suomessa kouluteta, eikä niillä hinnoilla.

        Ero ei ole omena tai peruna vaan kulurakenne. Kuvittelin, että se selviää sanomatta. Yrittäjä-palstalla kun ollaan.

        Ahvenanmaa (isot omenatarjat) ei muuten ole napapiirin lähelläkään ja on paljon lajikkeita jotka soveltuvat pohjoiseen.


    • RuuviVertex

      "Kyllä tavara käy kaupaksi mutta hinta pitää olla todella halpa... Kaikille kivijalkamyyjille vinkki kiska kiinni ja siirtyvät verkkoon."

      Mikäli hinta on todella halpa, kate jää niin pieneksi ettei kannata. Meillä ei ole erikoisliikkeiden osalta sellaista asiakasvirtaa pienessä Suomessa, että kympin katteella tulisi riittävästi rahaa toimintaan. Eikä niin halvalla saa ostettua tavaraa, jotta sen edelleen voisi myydä halvalla ja siedettävällä katteella. Lisäksi halpa tavara on altis rikkoutumaan nopeasti. Esimerkkinä olkoon H^?K^=ista ostettu kulmahiomakone parillakympillä yhden raudan katkaisuun, Kone loppu ennen kuin rauta oli poikki. Pienessä maassa on mahdotonta myydä huonoa tavaraa, koska menetät asiakkaan luottamuksen ja hän ei koskaan enää, Asiakas muistaa kyllä mainostaa miten huonoa laatua hän sai.

      Toinen seikka on merkkituotteiden eli brändien osalta, näissä usein brändin omistaja antaa minimihinnan, millä sitä saa myydä Suomessa. Turha huuta Suomen kilpailuvirastoa apuun, heidän toimivaltansa ei ylety kovin pitkälle, sen sijaan brändin omistaja lopettaa toimittamisen sinulle, ellet alistu.

      Verkkokauppa ei ole myöskään mikään siunaus. Vaikka on kunnossa oleva verkkokauppa, sinulla on satoja ulkomaisia kilpailijoita ja yleensä halvemmalla hinnalla. Olen ymmärtänyt, että jotkin ulkomaiset verkkokaupat myyvät jopa alle itse tarvitsemansa kulujen tarpeen, vain saadakseen lihotettua kauppansa myyntikuntoon. Muita ongelmia on sijoitus hakutuloksissa ja verkkokaupan kustannukset.

      Ellet osaa itse koodata, olet jatkuvasti kiinni ja maksamassa ulkopuoliselle palveluista. Itselläni on oman alani vanhimmasta päästä oleva verkkokauppa (yli 10-vuotta) ja luojan kiitos, että olen opetellut html:n aikanaan ja nyt mennään jo html5:lla sekä sivustoilla, jotka vastaa käyttäjälleen, osaa automaattisesti muuntautua puhelin ystävälliseksi ilman, että käyttäjä tekee mitään. Mikäli tämän palvelun olisi pitänyt ostaa olisi rahkeet minulta loppuneet kauan sitten.
      Vielä viime vuonne verkkokauppani toi 35% myynnistä, mutta nyt romahtanut 1%., osittain omasta syystäni ja osittain koska ihmisillä ei ole rahaa.

    • Yksin yrittäjä

      Olipa valaisevaa lukea että muillakin on täysin samoja vaikeuksia kuin itsellänikin. Myynti aivan olematonta, viime viikolla minulla oli 5 nollapäivää, yhtenä päivänä vähän kauppaa. Laskuja valtava pino.

      Minun mielestäni ongelmien ydin media. Lamaa ja irtisanomisia toitotetaan joka tuutista. Hyvät talouden uutiset mainitaan pikkupalstalla jossain sisäsivuilla, mutta lööpit huutavat irtisanottavien määrää. Tästä seuraa laumaeläimen, eli ihmisen luontainen reaktio--> Säästä pahan päivän varalle.

      Sitten ihmisiä pelotellaan putinilla, NATO:lla, Ukrainalla ja Ebolalla. Tästä seuraa laumaihmisen luontainen reaktio--> Älä liiku, säästä pahan päivän varalle

      Ja kaiken tämän jälkeen, onnettomin hallitus mitä voidaan kasassa pitää, päättää nostaa veroja, erityisesti ALV:tä jotta taattaisiin verotulot valtiolle. Tästä seuraa niiden laumaihmisen luontainen reaktio, joilla jotain vielä olisikin ylimääräistä jäänyt, --> Älä kuluta, säästä pahan päivän varalle.

      Minulla on nettikauppa kivijalkakaupan lisäksi. Lopetin tavarantoimittamisen sitä kautta, aivan liian kallista ja kaikesta löytyy aina halvempi versio jostain vinkuintiasta. Laadulla mitään väliä ole, hinta ratkaisee, eikä aina sekään. Moni kun on astunut liikkeeseen niin harmitellut kun ei tullut ensin tänne, tuli ostettua jostain hemmetin kauppakeskuksesta sama tuote kovempaan hintaan. Kun kyselee että miksi sinne menette, niin tottumuksesta ja minua syyllistetään kun en mainosta. Siitä sitten päästään ytimeen. Luetteko paikallislehteä? Ei tietenkään, kuka nyt kallsita lehteä tilaa... Entä otatteko postiluukkuun mainoksia? Eihän me nyt kun sitä mainosroskaa tulee muutenkin liikaa... No
      mitä mainoksia katsotte? TV:tä... Ja pienyrittäjällähän on rahkeita lähteä telkkuun mainostamaan. Nettimainos toimii vain Googlella, ainoa joka tienaa
      klikeistä jotka sitten katkotaan heti, niin minä ainakin teen.

      Ihmisille pitäisi saada nyt ostovoimaa aikaiseksi, verotus pienemmäksi ja kohdistettaisiin lailla niin että kaikki tässä maassa tienattu myös verotettaisiin täällä. Ei siis konsernisiirtoavustuksina veroparatiiseihin. Tuollaiseen häviää satoja miljoonia vuodessa. Saisi tietkin kuntoon omalla työvoimalla.

      • Ostaja x

        Miten yrityksesi näkyy netissä? Löytääkö tuotenimikkeellä googlaava sinut? Itse harrastan moista, etsin kaupat jotka myyvät haluamaani tuotetta Googlen avulla ja käyn kaupassa ostamassa. Esimerkiksi pääkaupunkiseutu on sen verran iso että kauppojen satunnainen kiertely ei innosta. Kaupat joista ei tietoja löydy netinkautta jäävät pimentoon.


      • peukaloita pyö..
        Ostaja x kirjoitti:

        Miten yrityksesi näkyy netissä? Löytääkö tuotenimikkeellä googlaava sinut? Itse harrastan moista, etsin kaupat jotka myyvät haluamaani tuotetta Googlen avulla ja käyn kaupassa ostamassa. Esimerkiksi pääkaupunkiseutu on sen verran iso että kauppojen satunnainen kiertely ei innosta. Kaupat joista ei tietoja löydy netinkautta jäävät pimentoon.

        Enpä olisi halunnut kohdata tätä päivää jolloin on myönnettävä itselleen että yrittäjäksi ryhtyminen kaduttaa. Toisaalta, on ihan helpottavaa myöntää itselleen.. Minulla on takana vasta reilu vuosi yrittäjyyttä ja tähän ensimmäiseen vuoteen on mahtunut virheitä, sinisilmäisyyttä josta johtuen kannattavuus on kärsinyt sekä myös viimeisenä niittinä laman iskeminen päälle. Tässä suossa pitäisi alkaa vasta lyhentämään yrityksen lainaa ja yrittää saada jostain positiivista energiaa - koska ilman sitä tästä nyt ei ainakaan mitään tule. Tiesin -tai luulin niin- mikä on leikin nimi mutta silti tämä vuosi on vienyt mehut. Ja joulu pelottaa, jos siinä ei onnistu niin pillit saa laittaa pussiin. Kohtalotovereita, suht tuoreita yrittäjiä linjoilla?


      • RuuviVertex
        peukaloita pyö.. kirjoitti:

        Enpä olisi halunnut kohdata tätä päivää jolloin on myönnettävä itselleen että yrittäjäksi ryhtyminen kaduttaa. Toisaalta, on ihan helpottavaa myöntää itselleen.. Minulla on takana vasta reilu vuosi yrittäjyyttä ja tähän ensimmäiseen vuoteen on mahtunut virheitä, sinisilmäisyyttä josta johtuen kannattavuus on kärsinyt sekä myös viimeisenä niittinä laman iskeminen päälle. Tässä suossa pitäisi alkaa vasta lyhentämään yrityksen lainaa ja yrittää saada jostain positiivista energiaa - koska ilman sitä tästä nyt ei ainakaan mitään tule. Tiesin -tai luulin niin- mikä on leikin nimi mutta silti tämä vuosi on vienyt mehut. Ja joulu pelottaa, jos siinä ei onnistu niin pillit saa laittaa pussiin. Kohtalotovereita, suht tuoreita yrittäjiä linjoilla?

        Eka vuosi on aina vaikea ja siihen on varauduttava etukäteisrahoituksella. Itse aloitin vuosikymmeniä sitten, mutta silti muistan ekan vuoden. Lainaa oli otettu rutkasti koneisiin ja laitteisiin, mutta asiakkaita ei tullut viikkoihin ja jos tuli halusivat vain lainata vessaa.

        Valitettavasti minäkin nykyään kallistun siihen suuntaan, ettei ainakaan pienyrittäjäksi kannata Suomessa lähteä.

        Tuo, että tunnet jo nyt mehujen menneen on huolestuttavaa ja sinun on mielestäni mietittävä haluatko juosta jatkuvasti oravanpyörässä vai et. Mikäli on perhettä, voi myös perhe-elämä kärsiä jatkuvasta stressistäsi.

        Pienyrittämisessä on se pirullinen piirre, että jatkuva rahapula kiusaa, Mikäli saat mielestäsi rahaa hiukan enemmän kirstun pohjalle kertymään, verottaja tulee eri verojen muodoissa imuroimaan ne itselleen, vaikkakin aikaviiveellä ja jos olet silloin vähänkin törsännyt niitä kertyneitä rahoja, sinulla on ongelma.

        Mikäli olet nuori, istu ja mieti haluatko todellakin elää elämää jatkuvassa taloudellisessa sunnittelemattomuudessa. Ei auta vaikka sinä teet omat suunnitelmat sillä et voi suunnitella ympäristötekijöitä.

        Mieti, haluatko yrittäjäksi Suomessa ja mikäli vastauksesi on kyllä, mieti uudelleen.


    • Sekava omenekeskustelu

      > Ero ei ole omena tai peruna vaan kulurakenne. Kuvittelin, että
      > se selviää sanomatta. Yrittäjä-palstalla kun ollaan.

      No ei tietenkään voi olla selvää tuon höpinäsi perusteella. Vaikka oltaisiin millä palstalla tahansa. Kun kerta esimerkissäsi nimenomaan puhuit luonnontuotteiden, eli puissa kasvavien omenien hinnoista

      "Ongelma on se, että puolalainen omena
      maksaa ympäri vuoden marketissa euron
      kilo, suomalainen sesonkiaikana 4 euroa."

      > Ahvenanmaa (isot omenatarjat) ei muuten ole napapiirin
      > lähelläkään ja on paljon lajikkeita jotka soveltuvat pohjoiseen.

      Okei, siis ihan oikeasti, omenista haluat kuitenkin puhua vai? En ole koskaan käynyt Ahvenanmaalla, joten enpä taida osata kovin paljoa enempää onmenaviljelyn asiasta sanoa.

    • Mitä merkkejä?

      >>Toinen seikka on merkkituotteiden eli brändien osalta, näissä usein brändin omistaja antaa minimihinnan, millä sitä saa myydä Suomessa. ...sen sijaan brändin omistaja lopettaa toimittamisen sinulle, ellet alistu.>>

      Kerropas nyt muutamia nimeltä mainittuja tuotteita, jossa tiedät näin käyneen?

      Samaa merkkitavaraakin saa nykyään niin monesta paikasta ympäri maailmaa, että brändinomostaja ei pysty kaikkia kanavia sanomisillaan tukkimaan.

      Eri maiden tukkuliikkeet eivät ole velvollisia kertomaan bränsinomistajille, että minkä nimisille verkkokauppiaille he ovat tuotteitaan myyneet.

      Siksi olisi mukava kuulla muutamia brändinimiä, jotka on sinun sanomallasi tavalla pystytty näin suitsimaan. Epäilen että sellaisia ei ole. Myös hintakilpailu on brändienkin kesken murhaavaa, ja normaalia kauppatoimintaa.

      • RuuviVertex

        "Samaa merkkitavaraakin saa nykyään niin monesta paikasta ympäri maailmaa, että brändinomostaja ei pysty kaikkia kanavia sanomisillaan tukkimaan."

        Ymmärrän mielipidettäsi mikäli et ole ollut tekemisissä suurten valmistajien kanssa, mutta maailma on armoton kulissien takana.

        Homma toimii niin, että jokaiselle maalle annetaan minimihinta, jota on käytettävä. Jo liiketalouden oppitunneilla meitä valistettiin opettajan toimesta, että jos kukaan muu ei lue teidän ilmoituksianne, niin niitä lukee ainakin kilpailijanne. Netti on kuin jatkuvasti luettavissa oleva ilmoitus ja nettisivustojasi ja hinnoittelua seuraa myös kilpailijasi. Kilpailijat vuorostaan ovat hyvin nopeita ilmiantamaan sinut.

        Kokemusta on mitä tapahtuu, mikäli ei noudata kirjoittamatonta lakia. Ensin sinuun otetaan yhteyttä puhelimitse ja kerrotaan ongelmasta, jonka aiheutat ja sitten kehutaan, että järkevänä jälleenmyyjänä varmaan ymmärrät mitä pitää tehdä. Ja ymmärränhän minä, ei tule tavaraa enää ellen korjaa ongelmaa.

        Brandien ilmoittaminen julkisesti olisi samaa kuin kaupallisen itsemurhan tekeminen.


      • RuuviVertex
        RuuviVertex kirjoitti:

        "Samaa merkkitavaraakin saa nykyään niin monesta paikasta ympäri maailmaa, että brändinomostaja ei pysty kaikkia kanavia sanomisillaan tukkimaan."

        Ymmärrän mielipidettäsi mikäli et ole ollut tekemisissä suurten valmistajien kanssa, mutta maailma on armoton kulissien takana.

        Homma toimii niin, että jokaiselle maalle annetaan minimihinta, jota on käytettävä. Jo liiketalouden oppitunneilla meitä valistettiin opettajan toimesta, että jos kukaan muu ei lue teidän ilmoituksianne, niin niitä lukee ainakin kilpailijanne. Netti on kuin jatkuvasti luettavissa oleva ilmoitus ja nettisivustojasi ja hinnoittelua seuraa myös kilpailijasi. Kilpailijat vuorostaan ovat hyvin nopeita ilmiantamaan sinut.

        Kokemusta on mitä tapahtuu, mikäli ei noudata kirjoittamatonta lakia. Ensin sinuun otetaan yhteyttä puhelimitse ja kerrotaan ongelmasta, jonka aiheutat ja sitten kehutaan, että järkevänä jälleenmyyjänä varmaan ymmärrät mitä pitää tehdä. Ja ymmärränhän minä, ei tule tavaraa enää ellen korjaa ongelmaa.

        Brandien ilmoittaminen julkisesti olisi samaa kuin kaupallisen itsemurhan tekeminen.

        Haluan vielä lisätä vastaukseeni, että minulla on toisaalta täysi ymmärrys merkkituotteiden valmistajia kohtaan. He ovat varmaan investoineet miljoonia saavuttaakseen kuluttajien suosion, sallisivatko he silloin yksittäisen helppoheikin alentaa arvostusta hintoja polkemalla???


    • Joulu vain lyhyt piikki

      > Minulla on takana vasta reilu vuosi yrittäjyyttä ja tähän
      > ensimmäiseen vuoteen on mahtunut virheitä, sinisilmäisyyttä
      > josta johtuen kannattavuus on kärsinyt sekä myös viimeisenä
      > niittinä laman iskeminen päälle.

      Juttusi kuulostaa aika epäloogiselta ja oudolta. Taloustaantuma eli lama ei tosiaan iskenyt päälle vuosi sitten vaan se alkoi jo v. 2008. Etkö ole yhtään seurannut uutisia?

      > Tiesin -tai luulin niin- mikä on leikin nimi mutta silti
      > tämä vuosi on vienyt mehut.

      Rahat voi kyllä loppua yhdessä vuodessa, jos ei osaa pihistellä. On luonteeltaan kovin löysäkötinen rahan käyttelijä, eikä toisaalta saa myyntiä aikaiseksi. Mutta että yrittäjän mehutkin menivät yhdessä ainoassa vuodessa? Se on kyllä aika huono merkki.
      Ehkä sinusta ei tosiaan ole yrittäjäksi, oli sitten lama taikka noususuhdanne.

      > Ja joulu pelottaa, jos siinä ei onnistu niin pillit saa laittaa
      > pussiin. Kohtalotovereita, suht tuoreita yrittäjiä linjoilla?

      Kaupan alan kohtalotovereita kyllä on. Niitä on tuhansittain. Kuluttajakaupassa aina odotetaan joulumyynnin pelastavan kaiken. Ei se ihmeitä voi kuitenkaan tehdä koko vuotta ajatellen. Muuta kuin nostaa kauppiasyrittäjän mielialaa joidenkin viikkojen ajaksi, kun kassakone hiukan herää eloon.

      • RuuviVertex

        "Juttusi kuulostaa aika epäloogiselta ja oudolta. Taloustaantuma eli lama ei tosiaan iskenyt päälle vuosi sitten vaan se alkoi jo v. 2008. Etkö ole yhtään seurannut uutisia?"

        Sinulle uutisia seuraavalle haluan kertoa, että lama iski meihin kotimaan markkinoiden varassa oleviin yrittäjiin vasta 2013 ja tänä vuonna oikein moukarilla.


      • RuuviVertex

        "Ehkä sinusta ei tosiaan ole yrittäjäksi, oli sitten lama taikka noususuhdanne."

        Älä hyvä ystävä lyö lyötyä. Vaikutat mielestäni trollilta, joka ei tiedä yrittämisestä muuta kuin, että he tienaavat poskettomasti.


      • Jotakin tiedän
        RuuviVertex kirjoitti:

        "Ehkä sinusta ei tosiaan ole yrittäjäksi, oli sitten lama taikka noususuhdanne."

        Älä hyvä ystävä lyö lyötyä. Vaikutat mielestäni trollilta, joka ei tiedä yrittämisestä muuta kuin, että he tienaavat poskettomasti.

        Tiedän jotakin yrittämisestä, oma boolaagi laitettu pystyyn kesken edellisen 1993..1996 vallinneen laman. Ei ollut tilanen yhtään helpompaa silloin kuin mitä on nytkään.

        Mutta en minä ensimmäisen vuoden jälkeen missään tapauksessa ollut niin patterit loppu, että olisi tullut mieleen lopettaa firmaa. Kahta suuremmalla sisulla vaan markkinoimaan omia tuotteita.


      • RuuviVertex
        Jotakin tiedän kirjoitti:

        Tiedän jotakin yrittämisestä, oma boolaagi laitettu pystyyn kesken edellisen 1993..1996 vallinneen laman. Ei ollut tilanen yhtään helpompaa silloin kuin mitä on nytkään.

        Mutta en minä ensimmäisen vuoden jälkeen missään tapauksessa ollut niin patterit loppu, että olisi tullut mieleen lopettaa firmaa. Kahta suuremmalla sisulla vaan markkinoimaan omia tuotteita.

        Voi että mitä p@sk@@ meidän tänne eksynyt trollimme jauhaa.
        1993 oli jo nousun kautta ja 1995 tuli kanta-asiakaskortit näivettämään myyntiä, ellei ollut niissä mukana.

        Kuuleppa nyt trolli, lue ensin taustatiedot kunnolla ja tule sitten vasta tänne häiriköimään.


    • Kertokaa vaan nimiä

      >>Ymmärrän mielipidettäsi mikäli et ole ollut tekemisissä suurten valmistajien kanssa, mutta maailma on armoton kulissien takana.>>

      Siis ihan oikeasti pyysin mainitsemaan joitakin tuotemerkkejä, joissa sinä tai joku muu tietää noin viime vuosina tapahtuneen:
      "Kerropas nyt muutamia nimeltä mainittuja
      tuotteita, jossa tiedät näin käyneen?"

      >> Brandien ilmoittaminen julkisesti olisi samaa kuin kaupallisen itsemurhan tekeminen. >>

      En pyydä enkä vaadi ketään ilmoittamaan omia brändimerkkejään. Kertokaa vaikka joku ikävän kilpailijanne brändimerkki malliksi. Päästään sitä kautta hiukan jyvälle että millaisesta maailmasta teillä oikein on kysymys.

      Olen melko varma että samaa brandia tai ainakin vastaavan tason muuta brändiä pystyy ostamaan maailmalta useamman kuin yhden tukkurin kautta.

    • Tämän vuoksi kyselin

      >>Haluan vielä lisätä vastaukseeni, että minulla on toisaalta täysi ymmärrys merkkituotteiden valmistajia kohtaan. He ovat varmaan investoineet miljoonia saavuttaakseen kuluttajien suosion,???>>

      Yrittäjänä ja varsinkaan vaikeuksissa olevana yrittäjänä sinun pitäisi oikeasti “ymmärtää” vain sen oman yrityksesi menestymisen päälle. Ei pehmoilla jonkin jättifirman tekemien isojen panostusten säälimisen perään. Eipä nuokaan pehmoilemalla ole nykyistä markkina-asemaansa saavuttaneet. Eikä menestyneet nettikauppiaat tai oikein kukaan muukaan sillä keinolla markkinoille menesty.

      >> sallisivatko he silloin yksittäisen helppoheikin alentaa arvostusta hintoja polkemalla

      Sitä en tiedä mitä he “sallivat” sinulle. Mutta se olisi kiinnostanut antamiesi tietojen perusteella nähdä että mihin kaikkeen sinulla on itse asiassa on loppujen lopuksi mahdollisuuksia.

      On sitten ihan itsestäsi kiinni päätätkö käyttää niitä. Nytkin suojelet noita oikeita ja kuvitteellisiakin päämiehiäsi niin paljon, että et anna yhtään vinkkiä millaisesta tuoteryhmästä edes on kyse.

      Kallistat ilmeisesti vaan oman pääsi pölkylle ja jäät vartoomaan mitä tulee.

      • RuuviVertex

        Trolli, mene luolaasi takaisin!


    • RuuviVertex

      Yksin yrittäjä kirjoittaa:
      "Minun mielestäni ongelmien ydin media. Lamaa ja irtisanomisia toitotetaan joka tuutista. Hyvät talouden uutiset mainitaan pikkupalstalla jossain sisäsivuilla, mutta lööpit huutavat irtisanottavien määrää. Tästä seuraa laumaeläimen, eli ihmisen luontainen reaktio--> Säästä pahan päivän varalle."

      Olen kanssasi samaa mieltä jokaisessa kohdassa ja tuo median rooli on mielestäni merkittävä.

      Usein olen ajatellut onko tämä synkistely kirkon ja valtion läheisestä suhteesta täällä Suomessa? Vai onko media samoilla linjoilla iskelmäteollisuuden kanssa "duuri on kivaa, mutta molli myy"???

      Meidän ei tarvitse mennä kuin askeleen länteen ja uutisointi on aivan erilaista, toivoa antavaa. Esimerkiksi mennyt maissisadon mahdollinen tuhoutuminen uutisoitiin Suomessa tulevana ruokapulana ja lännenpänä, että on ongelmia mutta korjaantuvat. Suomen media kertoi jättiyhtiön tehneen rökäletappion ja läntisempi media lisäsi otsikkoon, että olisi voinut käydä pahemminkin.Näitä riittää.
      Kerrotaan YT-neuvotteluista jatkuvasti kyseenalaistamatta niitä, usein yhtiöt tällaisina aikoina ilmoittavat YT-neuvottelujen alkamisesta nostaakseen osakekurssiaan.

      Firma XX vähentää 14 työntekijää, kuitenkaan ei kerrota että jäljelle jää jotain 300 työntekijää.

      Media puolustelee itseään, että 90-luvun laman yhteydessä heitä syytettiin riittämättömästä lama uutisoinnista. P@sk@t sanon minä, syynä voi olla jopa median kosto alv-vapauden poistamisesta ja se taas oli kosto valtiovallan taholta median paljastettua vaalirahakohun. Median toiminta heikentää kotimaan markkinoita ja verotulot vähenevät, jolloin valtion on aina vain lisättävä ulkomaista velkaa.

      • Tällastako kaipailet?

        > Firma XX vähentää 14 työntekijää, kuitenkaan ei kerrota
        > että jäljelle jää jotain 300 työntekijää.

        Hoh-hoijaa. Siiskä niin, että sanomalehti uutisoi että 22 ihmistä kuoli KOnginkankaan bussionnettomuudessa.

        Mutta toteaa saman tien että älkää huolestuko. Henkiin jäi vielä 4.549.980 suomalaista.


    • Viisaat suomalaiset

      >>"Lamaa ja irtisanomisia toitotetaan joka tuutista. Hyvät talouden uutiset mainitaan pikkupalstalla jossain sisäsivuilla, mutta lööpit huutavat irtisanottavien määrää. ">>

      Tällaista huomiota en ole tehnyt. Kokoomuksen ja porvariston näpeissä oleva valtalehdistö yrittää kyllä parhaansa mukaan valikoida uutisia ja siloitella asioita. Että kokoomushallitus ja EU ovat tehneet hyvää jälkeä. Suomi ja koko maanosa ovat jo hyvää vauhtia toipumaan päin, jne.

      Jos sanomalehti ylipäätään meinaa uutisena kertoa 500 hengen irtisanomisesta, niin siitä vaan ei oikein kovin pientä uutista saa syntymään.

      Toisaalta Googlen konekeskukset ja Saabin Mersujen tekemiset, ja Nokian puhelinkeskuskaupat ovat saaneet runsaasti mediatilaa. Niinkuin ihan oikein tietysti onkin.

      >> Tästä seuraa laumaeläimen, eli ihmisen luontainen reaktio--> Säästä pahan päivän varalle.

      Ihmiskunta ei olisi pysynyt 2 miljoonaa vuotta hengissä, ellei se menettelisi samalla tavalla kuin nykyihminenkin tekee. Ruoan saanti jatkossa ei ole lainkaan varmaa, ja siksi pitää säästellä hallussa olevia muonavaroja.

      En lainkaan sanoisi tätä tulevaisuuteen varautumista (suomalaisen) laumaeläimen tyhmyydeksi vaan viisaudeksi.

      • Yksin yrittäjä

        En ole ollenkaan samoilla linjoilla ajatustesi kanssa. Yksi ydinasiakasryhmäni muodostaa eläkeläiset, heille tili tipahtaa kuin manulle illallinen, ei huolta huomisesta. Ennen laman alkua heitä kävi liikkeessäni kymmenittäin viikon aikana ja aina rahaa paloi. Kun tämä Lehman-Brothers investointipankki kaatui, niin piti oikein käydä koittamassa ovea onko se varmasti auki. Tajusin vasta asian oikean laidan kun eräs eläkeläispariskunta käveli liikkeeseeni hyvin varovasti pelokas katse kasvoillaan ja kertoi mitä tarvitsisi ja samaan hengenvetoon sai sanottua ettei nyt voi mitään ostaa kun on tämä lamakin ja kääntyi kannoillaan ennenkuin kerkesin huomenia toivottaa. Nykyään näitä eläkelaisiä saattaa silloin tällöin nähdä asiakkaana yhden käden sormin laskettavan määrän kuukaudessa. Tili heille silti tipahtaa, mutta rahaa ei käytetä.
        Tuttu pankinjohtaja sanoi että tileillä makaa tällä hetkellä rahaa enemmän kuin koskaan.

        Ja väitän kyllä että nämä luolamiehesi elivät kädestä suuhun, eivät siis varastoineet ruokiaan millään lailla, ihan säilyvyyden takia.


    • Sum Ting Wong

      "Tarkennettakoon vielä, että myyn tuotteita, joiden hintahaarukka on 150€ - 1200€. Myymäni tuotteet on EU:n alueella valmistettuja ja käyttöikä keskimäärin 7-vuotta.
      Suuri osa kilpailijoistani myy Kiinassa valmistettuja vastaavia ja onnistuvat saamaan niistä usein saman hinnan. "

      Onko tuossa se pääongelma? Oletko selvittänyt miten edustamasi merkki pärjää markkinoilla, sekä meillä että muissa Euroopan maissa?

      Etsipä merkkiä koskevia nettikeskusteluita, varsinkin tuoreempia.

      Salliiko sopimuksesi maahantuojan kanssa muitten merkkien myymisen?

      • peukaloita pyö..

        Niin, minusta taas on ihan tervettäkin välillä kyseenalaistaa omia valintojaan, oli sitten kyse yrittäjyydestä tai mistä tahansa elämässä. Varmaan omien valintojen kyseenalaistamisen kautta moni on yrittäjäksikin ryhtynyt ;)
        Se on jännä että vielä nykyäänkin tälkainen asia on -ainakin vanhempien ikäluokkien keskuudessa- tabu.


    • Älä noita moitiskele

      >>Yksi ydinasiakasryhmäni muodostaa eläkeläiset, heille tili tipahtaa kuin manulle
      illallinen, ei huolta huomisesta. Ennen laman alkua heitä kävi liikkeessäni kymmenittäin
      viikon aikana ja aina rahaa paloi. >>

      Keskimäärinen eläke Suomessa on 1.549 €/kk bruttona, josta verot vähennettynä jää noin 1.288 €/kk.
      http://www.etk.fi/fi/service/keskimääräiset_eläkkeet/262/keskimääräiset_eläkkeet

      Vuokra lääkkeet saattavat napata siitä päältä 300..800 € verran, ennen kuin pääsee eläkeläinen ruokaa ja perusvaatteiat itselleen ostamaan. Sillä lopullakin tulee nuuka vielä toimeen. Mutta ei tuossa eläkerahassa kaupoissa “polteltavaksi” saakka kovin paljoa ole.

      Ilmeisesti tuloja on varakkaammille eläkeläisille tullut jostakin muualtakin, ja kyllä se lama silloin puree heitäkin. Tai mahdollisesti joutuvat rahallisesti tukemaan työttömäksi jääneitä aikuisia lapsiaan tms.

      >> Tili heille silti tipahtaa, mutta rahaa ei käytetä.>>

      Niitä ulkopuolisia avustettavia ja rahanreikiä voi olla, ja yleensä on, myös eläkeläisillä.

      >> Tuttu pankinjohtaja sanoi että tileillä makaa tällä hetkellä rahaa enemmän kuin koskaan.>>

      Olisiko parempi että kaikki eläkeläiset olisivat sijoittaneet rahansa pörssiin? Maailman pörsseistä on sulanut runsaassa viikossa 6.500.000.000.000 € verran rahaa. Siis 6.500 miljardia euroa! Siellä ne varomattomien eläkeläisten säästöt sulaa olemattomiin ihan yhtä hyvin kuin miljardisijoittajienkin.

      >>Ja väitän kyllä että nämä luolamiehesi elivät kädestä suuhun, eivät siis varastoineet
      ruokiaan millään lailla, ihan säilyvyyden takia.>>

      Karhu, leijona, susi jne, kyllä kaivaa maahan piiloon saaliseläimiänsä, ja syö niitä sieltä useita päiviä ja viikonkin. Aika lailla samanlaista muonaa, mätää lihaa, kuivattuja juuria ja hedelmiä ym. lienevät kestäneet luolamiesaikana ihmistenkin sisuskalut.

      • joku muu sivusta...

        Suurin osa eläkeläisitä asuu velattomassa omistusasunnossa, omat vanhemmat on peritty ja koko ikä aikaa kerryttää varallisuutta, tämä on se yleisin eläkeläisen profiili, miksi aina otetaan esimerkiksi se vuokralla asuva köyhä?

        Tuollaisesta 1288 € nettoeläkkeestä jää säästöön puolet monilla pula-ajat eläneellä, vuosikymmenestä toiseen. Rahaa on heillä on, siitä kuulee usein, kun sairaalassa hoitajat joutuvat tekemisiin heidän raha-asioidensa kanssa. Terveiden aktiivisten eläkeläisten rahankäyttöön vaikuttaa helposti median maalaamat kauhukuvat tulevaisuudesta.


    • Mattik00

      Se onkin sitten toinen juttu, miksi eläkeläisten pitäisi käyttää rahansa johonkin itselleen todellisuudessa tarpeettomaan rojuun tai palveluun.

    • Emis1

      Surkeaa on kuulemma. Mies sanoi tuossa äsken, että myyntikatetta on lokakuulta kasassa 1750 Euroa... Jee, jee. Liikehuoneiston vuokra on 1450 alv. Eli nyt alkaa olla jo kasassa vuokrarahat. Viikko vielä aikaa ja pitää maksaa sähkö, puhelin yms. Voi hyvällä tuurilla jäädä satanen itselle tältä kuulta.

      Mutta ei tää lokakuu sen huonompi ollut kuin syyskuu. Samaa paskaa. Joka tapauksessa reilu kuukausi ja sitten se on ohi. Pitää jo aamukampaa.:)

      • RuuviVertex

        Tunnen ongelman, päivät menevät vauhdilla kohti kiinteiden kulujen eräpäivää ja kassavirtaa ei ole kuin nimeksi.

        Tein kirjanpidon syyskuun loppuun asti ja lähetin sen mukana, verottajalle pyynnön poistaa loppuvuodeksi määrätyt verot. Verottaja palauttikin lähes kaikki tälle vuodelle maksetut verot. Kiitos verottaja!

        Kuten olen kirjoittanut, hiukan myynnin piristystä olen havainnut lokakuusa, tosin edelleen mennään noin -35% viime vuoteen nähden.

        Suuri ongelma huonossamyynnisää on turhautuneisuus, kun ei saa tehdä työtä, josta pitää. Lähes joka päivä on joutunut sulkemaan liikkeensä ja mennä kotiin nollatuloksella. Viikonloppuna sitten tulee otettua tätä suomalaisten masennuslääkettä, jolloin velatkin muuttuvat saataviksi. Mutta maanantai aamuna kaikki todellisuus lyö triplasti ja tunne on kuin olisin ahdistavassa häkissä lukittuna.


      • Köyhä
        RuuviVertex kirjoitti:

        Tunnen ongelman, päivät menevät vauhdilla kohti kiinteiden kulujen eräpäivää ja kassavirtaa ei ole kuin nimeksi.

        Tein kirjanpidon syyskuun loppuun asti ja lähetin sen mukana, verottajalle pyynnön poistaa loppuvuodeksi määrätyt verot. Verottaja palauttikin lähes kaikki tälle vuodelle maksetut verot. Kiitos verottaja!

        Kuten olen kirjoittanut, hiukan myynnin piristystä olen havainnut lokakuusa, tosin edelleen mennään noin -35% viime vuoteen nähden.

        Suuri ongelma huonossamyynnisää on turhautuneisuus, kun ei saa tehdä työtä, josta pitää. Lähes joka päivä on joutunut sulkemaan liikkeensä ja mennä kotiin nollatuloksella. Viikonloppuna sitten tulee otettua tätä suomalaisten masennuslääkettä, jolloin velatkin muuttuvat saataviksi. Mutta maanantai aamuna kaikki todellisuus lyö triplasti ja tunne on kuin olisin ahdistavassa häkissä lukittuna.

        Tuo viimeinen kappale tuntui niin tutulle. Pienelläkin tulolla voi elää jos on mielekästä tekemistä, mutta jos ei ole niin tekevälle ihmiselle tulee äkkiä masennus ja kaljanhimo.


    • tuhottu Suomi

      Eikö tunnukkin hiton hienolta, kun laskuttaa kuukaudesta toiseen asiakkaita ja kassavirtaa on, mutta vähänlaisesti. Itselle ei jää palkkaa ollenkaan, tai jos otat, niin velkasaldo vain kasvaa. Itselleni tuli mitta täyteen kun huomasin, että pitäisi olla töissä vielä satavuotiaana, ennen kuin rupeaisi saamaan palkkaa.

      Nyt pois työelämästä ja pienellä eläkkeellä. Silläkin pärjää kun ei ole firman huolet viemässä yöunia. Voin sanoa, että yritetty on kaikenlaista keinoa käyttää jotta firma kannattais, mutta kun ei asiakkailla ole rahaa, niin ei ole.

      Suomi sukeltaa ja syvälle, mutta sen sanon vaikka yrittäjät ovat ne jotka nostaa
      työntekijöitten kanssa maan jaloilleen, niin älkööt kukaan ryhtykö yrittäjäksi. Sillä parepi mitä nopeammin maa saadaan romahdetettua. Sen nopeammin alkaa uusi kausi. Sitä ei tiedä kukaan millainen, mutta ensin tätyy vanha tuhota, sllä tälläiselle rauniolle ei kannata mitään smanlaista rakentaa.

    • RuuviVertex

      Varovaisesti iloisia uutisia!

      Myynnin virkistyminen on pysynyt ja asiakkaita on tullut aiemmin, jotka olivat suunnitelleet siirtävänsä hankintansa vasta ensivuodelle.
      Marraskuu turvattu vaikka ei kauppaa olisi yhtään, tosin yksityiset laskut puuttuvat putjetista ja toteutuva alvi.

      Maanantai vaikuttaa vuoden kuolleimmalta päivältä. kuten lauantai.

      Osa-aikaeläkkeen päättäminen on yksinyrittäjän kannalta vaikeaa eläkeyhtiön puolelta. Miten määritellään työpanoksen puolittuminen? Vaikuttaa perustuvan puhtaasti jonkun tekemään arvioon.

      Tulot pitää saada puolitettua ja sanoinkin, sen olevan helppoa, sanon asiakkaalle että menee muualle, jos pärstä ei miellytä minua. Tulojen pitäminen tietyssä tasossa onkin vaikeampaa. Saapa nähdä hyväksyvätkö osa-aikaeläkeanomukseni. Yel-yhtiö vaikuttaa pelkäävän kovasti vedätystä, vaikka se on omalla alallani lähes mahdotonta.

    • kauppias_xx

      mulla oli maanantait aikaisemmin viikon parhaita myyntipäiviä, tällä viikolla maanantaimyynti 20€ eli repikää siitä... normaalisti 3-5 tuhatta, joskus jopa yli 20 tuhatta päivässä, kevään jälkeen nollia tai satunnaisia kauppoja. Lauantaina olin koko päivän liikkeessä, edes yhtä asiakasta ei astunut ovesta sisään... lopetan tän touhun heti kun pääsen vuokrasopimuksesta irti.

      • RuuviVertex

        Niin toivottoman tuttua, lauantait tullaan kaupunkiin hakemaan sitä nolla ja nyt se on jo traditio.

        Tänään suljen ja sain myytyä 20€ ja pirun asiakkaan piti maksaa se kortilla, olisi saanut edes vinkkupullon ostettua tipillä.

        Huomenna taas vastasyntyneen avaralla mielellä avataan ovi ja ollaan toivekkaita, kunnes päivä kääntyy iltapäiväksi ja synkkyys valtaa mielen kun joutuu tunnustamaan mihin päivä on päättyy...


      • H5678
        RuuviVertex kirjoitti:

        Niin toivottoman tuttua, lauantait tullaan kaupunkiin hakemaan sitä nolla ja nyt se on jo traditio.

        Tänään suljen ja sain myytyä 20€ ja pirun asiakkaan piti maksaa se kortilla, olisi saanut edes vinkkupullon ostettua tipillä.

        Huomenna taas vastasyntyneen avaralla mielellä avataan ovi ja ollaan toivekkaita, kunnes päivä kääntyy iltapäiväksi ja synkkyys valtaa mielen kun joutuu tunnustamaan mihin päivä on päättyy...

        Mites muilla joilla myynti sakkaa. Onko kaikki tehty lakien ja pykälien mukaan vai onko esim. Käteismyyntejä laitettu etutaskuun? Tai onko jäänyt lakisääteisiä maksamatta. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. Samassa veneessä ollaan.


      • RuuviVertex
        H5678 kirjoitti:

        Mites muilla joilla myynti sakkaa. Onko kaikki tehty lakien ja pykälien mukaan vai onko esim. Käteismyyntejä laitettu etutaskuun? Tai onko jäänyt lakisääteisiä maksamatta. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. Samassa veneessä ollaan.

        Voin vastata omalta osaltani, etten käteismyyntejä saa millään omaan etutaskuun.

        Sillä:
        -kaikki tapahtumat rekisteröityvät alusta loppuun.
        -kaikki raha tarvitaan yrityksen kuluhin, koska tämä on nollasummapeliä.
        -98% maksaa kortilla

        Joskus voi saada 5 tai 20 euroa, tai kuten eräs mummo kerran kaataessaan pöydälle käsilaukustaan satasia, kehoitti minuakin ottamaan yhden kasasta tippinä.


    • kauppias_xx

      Eipä ole voinut ottaa kun kaikki raha tarvitaan firman pyörittämiseen ja omasta pussista joutuu laittamaan vielä lisää kuluihin. Palkkaa en ole pystynyt itselle maksamaan aikoihin.

      Terveyskin reistaili pahasti keväällä jatkuvan stressin takia, mutta sain asiat siltä osin kuntoon. Enää en jaksa välittää miten tässä käy. Eilen nollapäivä ja tänään myös toistaiseksi... Yksi asiakas käynyt eikä sekään ostanut mitään. Tässä nyt ei vaan ole mitään järkeä enää...

    • kauppias_xx

      Aika tehdä päivitys viikon tilanteeseen, joka ikävä kyllä on ollut toukokuun jälkeen vallitseva trendi. Viikon bruttomyynti 340€. Keskimäärin lokakuun viimeinen viikko on ollut brutoltaan noin 8500€.

      Tuolla 340:llä siis pitäisi maksaa ensi viikolla marraskuun vuokra, sähkö ja lämmitys. Palkat, ALV, vakuutukset, polttoaineet ja kaikki muut kulut seuraavat perässä... Ihanaa Suomi, ihanaa. Minne oletkaan menossa?

      • RuuviVertex

        Voi piru! Minä olen ollut ja ehkä kohta taas olen samassa jamassa. Olen keplotellut ottamalla pääomalainaa, kulutuslainaa, saanut luotto-osuuskunnan yhdestä osuudesta muutamia tonneja vuosittain, vuosittaisia ostohyvityksiä jne ja kaikki menee siihen, että voi leikkiä kauppiasta.

        Nyt tämä tie on kuljettu loppuun ja ainoa toivo on, että kotimarkkinat piristyvät ja kuluttajien usko omaan talouteeen paranee.

        En osaa neuvoa sinua, mutta omalta osalta minua hyödyttää tarkat asiakastiedot vuosien varrelta ja sitten olen aloittanut telemarkkinoinnin, keksien jonkin jutun juuri heille. He ovat tulleet ihan ennen kuin täystyrmäys tulee ja saadakseni rahat mahdollisimman nopeasti, olen välinpitämättömästi luvannut kassa-aletta, jos maksaa heti. Onneksi asiakkaat eivat ymmärrä, että minun on saatava rahat heiltä vaikka ryöstämällä ja heti, ennen tavaran toimittamista.


    • Pillit pussiin

      Aivan järjetöntä, yhtään hyvää syytä en ole pystynyt löytämään, miksi pienyrittäjyys suomessa kannattaisi. Itse laitan pillit pussiin, stressi on jo kamala, talous uhkaa koko perhettä, pelkona vaan kun vuokrasopimus irtisanottu, täydellä maksat kaikkia kuluja vuokrineen jne., mistä käärit rahat kaikkeen ja kuinka kauan vielä kuluja makseletkaan. Niin ihana Suomen maa, kyllä yrittäjiksi aikoville apua tarjotaan, mutta kun olet jo "liemessä" tai väsyneenä lopettamassa, apua ei kyllä tule mistään ja joka ikiselle neuvolle on hintalappu. Kyllä pienyrittäjät ovat oman onnensa nojassa täällä, ainoastaan tällaiset palstat voivat tuoda hetkeksi lohtua, paremman tuen täältä saa kun muualta, miltä samassa veneessä olijoilta.

    • 7+11

      Ja kun laitat pillit pussiin niin ymmärtääkseni et ole oikeutettu työmarkkinatukeen seuraavan 6kk:n aikana, ja varsinkaan jos yrityksestä vielä löytyy toiminnassa olevaa statusta PRH:lta.

      • Pillit pussiin

        Se on ihan kivasti hoidettu tämäkin puoli sitten, ettei nyt ainakaan mitään tukea tipu.


    • Valittajat kaik täällä

      Onkos tämä sellainen valittajayritträjien avautumisketju? Yksi kerrallaan kukin tulee valittamaan että ei kaupan myynti nyt oikein vedä, ja valtion vika on se asia.

      Karkeastihan kolmasosalla yrityksistä ehkä menee persiilleen, kolmasosalla menee keskinkertaisesti ja kolmasosalla menee jonkin verran tai jopa reilustikin paremmin kuin mitä viime vuonna meni.

      Vain valittajat päätyy tähän ketjuun. Koska valitus muiden samanhenkisten kanssa tunnetusti vähentää stressiä ja lauma luo turvallisuuden tunnetta.

      Missähän ne kaksi muuta, kahden muun kolmasosan yrittäjäväen juttuketjuja mahtaa olla? Ehkä Kauppalehden yrittäjä-palstoilla.

      • 63848484

        Ei tämmöistä ennen Suomessa ole nähty... Kauppa aivan seis ja kyllä se on pitkälti valtion vika kun ostovoima ollaan ajettu alas. Ei tässäkään keskustelussa paljon niitä näy jotka sanovat että kauppa käy ja rahaa tulee kun vettä räystäästä.


      • Ostan mitä pystyn
        63848484 kirjoitti:

        Ei tämmöistä ennen Suomessa ole nähty... Kauppa aivan seis ja kyllä se on pitkälti valtion vika kun ostovoima ollaan ajettu alas. Ei tässäkään keskustelussa paljon niitä näy jotka sanovat että kauppa käy ja rahaa tulee kun vettä räystäästä.

        Tässä teille yksi esimerkki, jolle voi vahingonilossa joku nauraakin:
        Tuli rakennutettua okt. Rakennusmiehet olivat suomalaisia.

        Palkkatuloa tulee hyvin, nettona pari tonnia eli se mitä joku tienaa bruttona.

        Muttamutta. Lyhennykset ottavat tästä puolet. Asumisen kulut 300 ja ruoat 400. Autottomuus ei ole mahdollisuus. Siihen ja työmatkoihin kuluu loput.

        Kyse ei ole etteikö olisi halua sisustaa, matkustaa, hankkia uusia vaatteita, kahvitella kaverien kanssa jne. Tiedätte markkinat, taloa ei todellakaan pysty myymään nyt. Kotimaista ruoka mm. ostan niin suurella osuudella kuin pystyn.

        Jos vaikkapa kiinteistöveroa kiristää niin se ainoa lehtitilaus tippuu pois.


      • RuviVertex
        63848484 kirjoitti:

        Ei tämmöistä ennen Suomessa ole nähty... Kauppa aivan seis ja kyllä se on pitkälti valtion vika kun ostovoima ollaan ajettu alas. Ei tässäkään keskustelussa paljon niitä näy jotka sanovat että kauppa käy ja rahaa tulee kun vettä räystäästä.

        Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Jutan ja Jyrkin hallitus on mielestäni ollut toimissaan erittäin tuhoisa taloudellemme, vaikka muuallakin maailmassa on taantuma ollut ja on vieläkin.

        Muistan hyvin miten näiden tuholaisten piti aloittaessaan nostaa alvi aina 25%:iin perustelulla, kun Ruotsissakin on 25%. Todellista disinformaatiota vaalikarjalle, Ruotsissa on 20% alempi hintataso ja tuon merkitys on silloin rahallisesti pienempi.

        Stubb yrittää paikata puolueensa mainetta ennen vaaleja, kertomalla että "tavoite" ensi vaalikaudella on tehdä sitä sun tätä. Miksi odottaa, miksi eivät heti pistä tuulemaan, ei tässä ole hetkeäkään hukattavissa.

        Oma "tavoitteeni" ensi myyntikaudelle on kolminkertaistaa myyntini. Onko jotain yhteistä kokkarien kanssa? Molempien tavoitteet ovat yhtä utopistisia.


    • RuuviVertex

      Kiitos, ei kiitos, sain osa-aikaeläkepäätöksen, minulle tulee eläkettä 346 euroa /kk.
      Lisäksi on myyntiä vähennettävä jne. ja yli ei saa mennä.

      Kyllä minut tähän ikuiseen kadotukseen on tuomittu ikiliikkujaksi.

      Pitää varmaan tappaa itsensä, kuten Eastman Kodak jätettyään firmansa 70-ikäisenä. Hän oli väitteen mukaan jättänyt viestin: Hyvät ystävät! Työni on valmis, miksi odottaisin. Tietty hän oli upporikas, meidän tapauksessa poistumme näyttämöltä kun olemme palvelleet yhteiskuntaa, emmekä jää odottamaan yhteiskunnan antavan jotain meille takaisin.

    • RuuviVertex

      "Vain valittajat päätyy tähän ketjuun. Koska valitus muiden samanhenkisten kanssa tunnetusti vähentää stressiä ja lauma luo turvallisuuden tunnetta."

      En käyttäisi sanaa valittajat, mutta se on totta että avautumalla helpottuu olo hiukan, vaikka se ei rahaa tuo.

      Työssäni tapaan niitä menestyviä yrittäjiiä myös ja jokunen arvostetun suuremman yrityksen edustajaa. Kyllä tämä tilanne on lyönyt kaikkialle. Johtavassa asemassa tulospalkalla työskentelevä, kertoi että just palkka riittää omiin laskuihihin.

      Me olemme pienyrittäjiä eli käytännössä yksinyrittäjiä ja yhteinen ongelma lienee pääoman puute. Lisärahoitus on otettava omasta nahasta. Isommilla yrityksillä on rahaa ja Suomessa toimivat ulkomaiset ketjut ymv saavat toimintaansa apua emoltaan, jolloin voidaan toimia tappiolla eikä tarvitse täällä valittaa. Mutta eii nekään tänne tynnyrikaupalla rahaa lähetä, vaan vetäytyvät Suomesta jos kauppa on huonoa.

      Tänne kirjoittavilla ei ole emoa, meillä on vain oma puoliso palkallaan tukemassa tai hiukan omaisuutta, kuten oma asunto tai kesämökki. Ja me emme voi vetäytyä muualle kuin kadun elätettäväksi, mikäli tämä tilanne jää päälle.

      Sori, ehkä hiukan sekavasta kirjoituksestani joka on kuitenkin kirjoitettu selvinpäin.

    • Enpä tuota ymmärrä

      >>Me olemme pienyrittäjiä eli käytännössä yksinyrittäjiä ja yhteinen
      ongelma lienee pääoman puute. Lisärahoitus on otettava omasta nahasta.>>

      Minkä ihmeen pääoman puute ja lisärahoitus? En ole lukenut viesteistäsi sttä sinulla olisi jokin iso investointihanke kiikarissa ja siihen tarvitsisit lainarahaa. Mutta kun pankeista ei saa.

      Avausviestissäsi sanoit olleesi yrittäjänä jo 20 vuotta. Kyllä siinä ajassa olisi pitänyt jo pystyä hankkimaan ja vakiinnuttamaan yrityksen toimintaan tarvittava normaali käyttöpääoma.

      Jos myynti ei kannata niin että aikaisemmalla pesämunalla selviää matalasuhdanteen ylitse enää lainkaan, niin ei se sinun yrityksesi silloin ainakaan mitään pankkilainan tyyppistä lisäpääomaa tarvitse.

      Omassa firmassa on ihan samaa kysyntälamaa, ja monenlaisia lopettamiseenkin liittyviä ajatulsia on silloin tällöin pyörinyt päässä. Mutta en tosiaan viitsi käyttää omasta tilanteestani sellaista itsepetoksellista nimitystä, että "pääoman puute" on ongelmana firman nykytilanteessa.

      Ei minulla nykyisellän olisi sille mahdolliselle lisäpääomalle (=laina) osoittaa järkevää investointityyppistä käyttöä. Muuta kuin ruokarahoiksi kaupassa.

      • Pääoma....

        Tuota noin..
        Kun iskee taantuma ja yrityksen tulos romahtaa väliaikaisesti niin yrityksen pyörittämiseen tarvitaan pääomaa.
        Alkuun tuota pääomaa on yritykseen jätetyt voitot, varastot ja muu realisotava omaisuus.
        Kun nuo "puskurit" on käytetty ja lama sen kun jatkuu siirrytään omistajien kukkarolle.
        Ensin supistetaan palkkaa mutta sitä voi supistaa ainoastaan 0€ saakka.
        Tämän jälkeen omistajien on alettava realisoimaan omaa varallisuutta tai hommattava rahaa muuten.
        Kun nämäkin maahdollisuudet on käytetty niin pääomat on syöty.

        Tuollainen toiminta on järkevää jos yritys on muuten taloudellisesti kannattava ja käytetyn pääoman saa kohtuu ajassa takaisin parempien aikojen tullen.

        Isot yrityksetkin laskevat juuri tuota takaisinmaksua, kuinka paljon pääomaa kannattaa polttaa taantuman aikana.
        Pienillä yrittäjillä tulee ehkä ennemmin vastaan pääoman puute kuin kannattavuus, eli kannattava yritystoiminta voidaan joutua lopettamaan kun pääoma loppuu.

        Itse olen myös yrittäjä ja toimin rakennusalalla.
        1,1M€ supistui 250000€.
        Helpoin keino olisi luopua vuokratiloisa ja myydä kalustoa.
        Mutta sen sijaan siedän jonkin verran tappiotaja muunnan yritystä pikkuisen eri suuntaan painottuvaksi jolloin tuleva tuotto n parempaa ja nämä lama-ajan tappiot saadaan paremmin kuitattua.
        Omalla palkalla voin pelata paljon ja onneksi oma henk.koht. varallisuustaso ja edulliset elinkustannusten takia pärjään jopa ilman palkkaa (olen laitattanut paikkoja kuntoon joista tulee pitkiäkin sairaslomia).
        Kaikki tähtää taantuman jälkeiseen aikaan.


      • Yrittäjä2002
        Pääoma.... kirjoitti:

        Tuota noin..
        Kun iskee taantuma ja yrityksen tulos romahtaa väliaikaisesti niin yrityksen pyörittämiseen tarvitaan pääomaa.
        Alkuun tuota pääomaa on yritykseen jätetyt voitot, varastot ja muu realisotava omaisuus.
        Kun nuo "puskurit" on käytetty ja lama sen kun jatkuu siirrytään omistajien kukkarolle.
        Ensin supistetaan palkkaa mutta sitä voi supistaa ainoastaan 0€ saakka.
        Tämän jälkeen omistajien on alettava realisoimaan omaa varallisuutta tai hommattava rahaa muuten.
        Kun nämäkin maahdollisuudet on käytetty niin pääomat on syöty.

        Tuollainen toiminta on järkevää jos yritys on muuten taloudellisesti kannattava ja käytetyn pääoman saa kohtuu ajassa takaisin parempien aikojen tullen.

        Isot yrityksetkin laskevat juuri tuota takaisinmaksua, kuinka paljon pääomaa kannattaa polttaa taantuman aikana.
        Pienillä yrittäjillä tulee ehkä ennemmin vastaan pääoman puute kuin kannattavuus, eli kannattava yritystoiminta voidaan joutua lopettamaan kun pääoma loppuu.

        Itse olen myös yrittäjä ja toimin rakennusalalla.
        1,1M€ supistui 250000€.
        Helpoin keino olisi luopua vuokratiloisa ja myydä kalustoa.
        Mutta sen sijaan siedän jonkin verran tappiotaja muunnan yritystä pikkuisen eri suuntaan painottuvaksi jolloin tuleva tuotto n parempaa ja nämä lama-ajan tappiot saadaan paremmin kuitattua.
        Omalla palkalla voin pelata paljon ja onneksi oma henk.koht. varallisuustaso ja edulliset elinkustannusten takia pärjään jopa ilman palkkaa (olen laitattanut paikkoja kuntoon joista tulee pitkiäkin sairaslomia).
        Kaikki tähtää taantuman jälkeiseen aikaan.

        Meillä palvelualalla ei ole lama näkynyt ollenkaan, tänä vuonna liikevaihto tulee kasvamaan noin 15-20%. Kilpailu on ollut kovaa koko 12 vuoden yrittäjäuran aikana ja tulee jatkumaan.


      • Kotipizza_yrittäjä
        Yrittäjä2002 kirjoitti:

        Meillä palvelualalla ei ole lama näkynyt ollenkaan, tänä vuonna liikevaihto tulee kasvamaan noin 15-20%. Kilpailu on ollut kovaa koko 12 vuoden yrittäjäuran aikana ja tulee jatkumaan.

        Sama myös täälläpäin myynti on kasvanut jo useamman vuoden ja muutkin tämänalueen gollegat on kertoneet vastaavaa.


      • RuuviVertex
        Pääoma.... kirjoitti:

        Tuota noin..
        Kun iskee taantuma ja yrityksen tulos romahtaa väliaikaisesti niin yrityksen pyörittämiseen tarvitaan pääomaa.
        Alkuun tuota pääomaa on yritykseen jätetyt voitot, varastot ja muu realisotava omaisuus.
        Kun nuo "puskurit" on käytetty ja lama sen kun jatkuu siirrytään omistajien kukkarolle.
        Ensin supistetaan palkkaa mutta sitä voi supistaa ainoastaan 0€ saakka.
        Tämän jälkeen omistajien on alettava realisoimaan omaa varallisuutta tai hommattava rahaa muuten.
        Kun nämäkin maahdollisuudet on käytetty niin pääomat on syöty.

        Tuollainen toiminta on järkevää jos yritys on muuten taloudellisesti kannattava ja käytetyn pääoman saa kohtuu ajassa takaisin parempien aikojen tullen.

        Isot yrityksetkin laskevat juuri tuota takaisinmaksua, kuinka paljon pääomaa kannattaa polttaa taantuman aikana.
        Pienillä yrittäjillä tulee ehkä ennemmin vastaan pääoman puute kuin kannattavuus, eli kannattava yritystoiminta voidaan joutua lopettamaan kun pääoma loppuu.

        Itse olen myös yrittäjä ja toimin rakennusalalla.
        1,1M€ supistui 250000€.
        Helpoin keino olisi luopua vuokratiloisa ja myydä kalustoa.
        Mutta sen sijaan siedän jonkin verran tappiotaja muunnan yritystä pikkuisen eri suuntaan painottuvaksi jolloin tuleva tuotto n parempaa ja nämä lama-ajan tappiot saadaan paremmin kuitattua.
        Omalla palkalla voin pelata paljon ja onneksi oma henk.koht. varallisuustaso ja edulliset elinkustannusten takia pärjään jopa ilman palkkaa (olen laitattanut paikkoja kuntoon joista tulee pitkiäkin sairaslomia).
        Kaikki tähtää taantuman jälkeiseen aikaan.

        Kiitos sinulle, ettei minun tarvinnut rautalangasta vääntämään tälle wannabee yrittäjälle tosiasioita.

        Toisaalta nämä ovat vain ulkopuolisten provoja ja siten ei mitään vakavasti otettavaa, ne voi jättää omaan arvoonsa, mutta vastaamalla heille hekin kenties oppivat jotain.


      • RuuviVertex
        Yrittäjä2002 kirjoitti:

        Meillä palvelualalla ei ole lama näkynyt ollenkaan, tänä vuonna liikevaihto tulee kasvamaan noin 15-20%. Kilpailu on ollut kovaa koko 12 vuoden yrittäjäuran aikana ja tulee jatkumaan.

        "Meillä palvelualalla ei ole lama näkynyt ollenkaan, tänä vuonna liikevaihto tulee kasvamaan noin 15-20%. Kilpailu on ollut kovaa koko 12 vuoden yrittäjäuran aikana ja tulee jatkumaan."

        Trolli, joka ei kuulu tänne.


      • Yrittäjä2002
        RuuviVertex kirjoitti:

        "Meillä palvelualalla ei ole lama näkynyt ollenkaan, tänä vuonna liikevaihto tulee kasvamaan noin 15-20%. Kilpailu on ollut kovaa koko 12 vuoden yrittäjäuran aikana ja tulee jatkumaan."

        Trolli, joka ei kuulu tänne.

        RuuviVertex, minun kirjoitus palvelualalla ei ole lama näkynyt, ei ole trolli. Kirjoituksessa on kaikki totta. Olisi lv noussut tänä vuonna vielä enemmän yrityskaupalla, mutta hävittiin todella pienellä marginaalilla.
        Harvoin jaksan tänne kirjoitella, koska käytän energian mielummin yrityksen tai itsensä kehittämiseen enkä tähän negatiiviseen valittamiseen.


      • RuuviVertex
        Yrittäjä2002 kirjoitti:

        RuuviVertex, minun kirjoitus palvelualalla ei ole lama näkynyt, ei ole trolli. Kirjoituksessa on kaikki totta. Olisi lv noussut tänä vuonna vielä enemmän yrityskaupalla, mutta hävittiin todella pienellä marginaalilla.
        Harvoin jaksan tänne kirjoitella, koska käytän energian mielummin yrityksen tai itsensä kehittämiseen enkä tähän negatiiviseen valittamiseen.

        Ok! Kiitos vastineestasi ja olin väärässä.
        Pahoitteluni.


    • Nämä pärjää nyt

      >> Kotipizza-yrittäjä: sama myös täälläpäin myynti on kasvanut jo useamman vuoden

      Hanhenmaksapallerot ja muut gourmet ruoat ovat vaihtuneet edullisiin perhepizzoihin.

      Muotivaatteiden ostelu Stockmannilta on vaihtunut kirpputoreilla ja kierrätyskeskuksissa kertelyyn. Vapaa-aika on lisääntynyt työttömänä, ja on aikaa istuksia paikallisbaarissa keskioluella.

      Muo kolme firmatyyppiä pärjäsivät parhaiten mysö 90-luvun laman ylitse. Mutta kun nousukausi alkoi, alkoi myös kirppareiden ja pika-kaljakuppiloiden pudotuspeli. Lopetuslappuja ilmaantui aika nopeasti kymmenille luukuille.

      • RuuviVertex

        Mahtaako olla noin?

        Ainakin hamppispaikat ovat valittaneet myynnin vähenemisestä, verrattuna 90-luvun lamaan.


      • Tehhään kotona itse
        RuuviVertex kirjoitti:

        Mahtaako olla noin?

        Ainakin hamppispaikat ovat valittaneet myynnin vähenemisestä, verrattuna 90-luvun lamaan.

        Tuntuu että ihmiset ostaa auka paljon lihapiirakoita ja hampurilaisia marketeista, ja lämmittää niitä itse kotona. Tälle kustannustasolle hampurilaiskioski ei pärjää millään. Pirkka-tuotemerkilläkin on vaikka millaista burgeria ja soikeaa pikkupizzaa tarjolla kylmä-altaalla.


    • Nais/Mies kulutustasot

      “ oma henk.koht. varallisuustaso ja edulliset elinkustannusten takia pärjään jopa ilman palkkaa...”

      Jos lapset ovat jo aikuisia ja maailmalla, niin pari aikuista pärjää tosiaan aika pienillä kuukausittaisilla menoilla. Miehet pärjää vielä naisiakin pienemmillä kk-menoilla kuin naiset. Ainakin itse olen sellainen että en saa mitään iloa kauppakeskuksissa pyörimisestä. Ja omat vaatteetkin kulutan ns. “loppuun”.

      Eli kun vanhan takin saumat repeää korhauskelvottomiksi tai housut alkaa kiiltää liikaa, haen uudet kyseiset kappaleet kaupasta. Uusia vaatteita ei tarvii hakea kaupasta kuin 2..3 kertaa vuodessa. Silti pystyn jatkuvasti kulkemaan suht siisteissä vaatteissa.

      Naisilla kulutus tuppaa olemaan isompaa, kaupoissa on ihme osteluvimma. Harva se viikko tai päivä pitää ostaa joku uusi paitapusero, huivi, tai halpa krääsäkoru, huulipuikko. Ripustuskoukkuja kotiin, uusi kiinalainen maljakko, tilata useita lehtiä 2 kk tilauspätkissä jne, jne. Mitä tahansa, kunhan nainen saa ostaa ja tuoda sen sitten kotiin. Toisen pään kautta tavaraa myydäään kirpparille.

      Joku kivikautinen keräilyvietti pitää olla tuossa naisella takana. Keräileminen, varustautuminen, tavaroiden haaliminen kotipesään,se tuo naiselle jonkinlaista elämänhallinnan ja turvallisuuden tunnetta.

      Naisen rahankulutus vaatetuksen ym. päivittäistavaran kanssa on väistämättä korkeampaa kuin miehillä. Mutta ostelkoot minun puolestani, seurailen vain hiljaisen huvittuneena vieressä.

      • RuuviVerTex

        Hienoa että osaat olla nuuka, kummarran ja nostan hattua sinulle!

        Mutta täällä puhutaan pienyrittäjien huolista, eikä siinä kiiltävien housujen vaihtaminen auta. On kyseessä suuremmat summat, joita ei kateta yrittäjän vaatevalinnoilla.


      • Antaa kiiltää vaan
        RuuviVerTex kirjoitti:

        Hienoa että osaat olla nuuka, kummarran ja nostan hattua sinulle!

        Mutta täällä puhutaan pienyrittäjien huolista, eikä siinä kiiltävien housujen vaihtaminen auta. On kyseessä suuremmat summat, joita ei kateta yrittäjän vaatevalinnoilla.

        Jos ja kun ei myynti vedä, niin silloin yrittäjä elää niukemmalla. Nälkävyötä kireämmälle vaan. Ihan sama kulutuksen vähentäminen koskee silloin myös auton vaihtoja ja vaateostojakin.

        Kun vähän kaikessa nuukailee ja elää suu säkkiä myöten, niin saatata selvitä kysyntyänotkon toiselle puolelle hengissä. Kannattaa vaan antaa niiden housun persustojen rauhassa kiiltää. Ketä se haittaa jos ahkeralla ihmisellä vähän teryleenit kiiltää, käytön ja työn jälkeen.


      • Köyhä
        Antaa kiiltää vaan kirjoitti:

        Jos ja kun ei myynti vedä, niin silloin yrittäjä elää niukemmalla. Nälkävyötä kireämmälle vaan. Ihan sama kulutuksen vähentäminen koskee silloin myös auton vaihtoja ja vaateostojakin.

        Kun vähän kaikessa nuukailee ja elää suu säkkiä myöten, niin saatata selvitä kysyntyänotkon toiselle puolelle hengissä. Kannattaa vaan antaa niiden housun persustojen rauhassa kiiltää. Ketä se haittaa jos ahkeralla ihmisellä vähän teryleenit kiiltää, käytön ja työn jälkeen.

        Et nyt oikein ymmärrä. Jos myynti vetää niin huonosti että siitä ei jää euroakaan yrittäjälle niin mitä vaikutusta yrittäjän säästämisellä on? Lähtökohtaisesti jonkin verran täytyy tienata että siitä voi säästää. Nollasta ei voi vähentää.


    • Tuplaapa kulutuksesi

      >>Jos myynti vetää niin huonosti että siitä ei jää euroakaan yrittäjälle niin mitä vaikutusta yrittäjän säästämisellä on?>>

      No siinä tapauksessahan sinun kannatata lisätä kulutustasi. Voit hyvin tuplata omasi ja perheenne nykyisen henkilökohtaisen kulutuksen, jos sillä ei ole oman eikä firmasi talouden kannalta mitään merkitystä.

      Ostat entistäkin parempaa ruokaa kaupasta, kalliimpia villateryleenisiä housuja ja voit vaihtaa niitä entistä useammin.
      Sinun kaltaistesi ihmisten ilman muuta pitäisikin lisätä kulutustaan. Saadaan sillä keinoin taas päivittäistavarakaupan pyörät pyörimään.

      • Köyhä

        No trollaa siinä sitten, mutta jotkut tosiaan tuntuvat luulevan että jos firmalla menee huonosti niin se on korjattavissa kituuttamisella. Oletuksena on että kaikki yrittäjät ovat aiemmin tuhlanneet ja eläneet mellevästi, kun totuus on että aiemmin on kituutettu ja nyt pitäisi jo asua sillan alla.


      • RuuviVertex
        Köyhä kirjoitti:

        No trollaa siinä sitten, mutta jotkut tosiaan tuntuvat luulevan että jos firmalla menee huonosti niin se on korjattavissa kituuttamisella. Oletuksena on että kaikki yrittäjät ovat aiemmin tuhlanneet ja eläneet mellevästi, kun totuus on että aiemmin on kituutettu ja nyt pitäisi jo asua sillan alla.

        Juu, kyllä yleinen mielipide kuluttajilla maksaessaan ostoksensa on, että KAUPPIAS SAA paljon rahaa heiltä ja tietenkin koko kuluttajan maksama summa menee sellaisenaan kauppiaan takataskuun.

        Tämä koskee erityisesti pienkauppiaita, joille se rahan antaminen vaikuttaa olevan melko henkilökohtaista. Taas kauppias osti uuden auton hänen rahoillaan... ;)


      • väsynyt yrittäjä
        RuuviVertex kirjoitti:

        Juu, kyllä yleinen mielipide kuluttajilla maksaessaan ostoksensa on, että KAUPPIAS SAA paljon rahaa heiltä ja tietenkin koko kuluttajan maksama summa menee sellaisenaan kauppiaan takataskuun.

        Tämä koskee erityisesti pienkauppiaita, joille se rahan antaminen vaikuttaa olevan melko henkilökohtaista. Taas kauppias osti uuden auton hänen rahoillaan... ;)

        Monet pitää pienkauppiaita huijareina..
        Normaali ihminen, siis palkansaaja ei voi käsittää sitä että siitä satasen ostosta katetta saattaa olla esim 20eur ja siitä menee henk kohtainen, vero, kiinteät liiketilan kulut, eli sähkö, vuokra, vakuutukset, puhelimet, kirjanpitäjä, netti, maksupääte, maksupääte/kassaohjelma. Ja kun asiakas maksaa sillä kortilla, niin ei se tiedosta sitä että summasta vetää vielä NETS oman osuutensa välistä ja pankin kk/maksukin on yritystilissä isompi kun taviksen kk-maksu. Kuittipaperikin maksaa! Siis kivijalkaliikkeessä on ihan tajuttomat kulut!

        Kerran yks asiakas sanoi maksaessaan jotain pikkuostosta (oliko kooltaan jotain alle50eur), niin sanoi että nyt taidat päästä tänä iltana alkoon ja ostaan kunnon viskiä ja sisäfilettä kaupasta. Se laski siis leikkiä, mutta luettelin noi ylläolevat kulut sille, nin tokas ettei taida paljoa yrittäjälle sittenkään jäädä. Sanoin että persnettoa tässä tehdään kaiken aikaa ja näkkileipää syödään.

        Kate tuommoisesta 50euron tavarasta mulla ei ole kuin 5-10eur, max 20eur. EI kannata tavaraa myydä kivijalassa, kiinasta tilaavat kaikki.


    • RuuviVertex

      Just tein kirjanpidon ja myynti verrattuna 2013

      syyskuussa -57%
      lokakuu 1%

      Toivottavasti pääsisin vakiinnuttamaan myynin edes 2013 tasolle tulevaisuudessa.

      Tsemppiä kaikille!

      • kauppias_xx

        Minäkin tein laput tilitoimistolle.

        Syyskuu - 65%
        Lokakuu - 81%

        Lokakuu jäi jo alle kesä ja heinäkuun myynnin mitä ei ole ennen tapahtunut.
        Alasajo on jo alkanut ja katse tulevaisuuteen ja uusiin mahdollisuuksiin. Tämä
        kauppiaana olo saa jäädä nykymuodossaan. Mahdollisuuksia on...


    • Köyhä

      No nyt on kissan päivät. Melkein 100 euroa nettomyyntiä tänään. Joko saa lähtä ostamaan sitä mersua???

      • RuuviVertex

        Ei saa ihan vielä, mutta ehkä kohta.

        Nimittäin usan talous on hyvässä nousussa ja siitä on varmat merkit. Tämä tulee meidänkin iloksemme viiveellä, kuten 2008 alkanut usan taloudessa ollut pankkikriisikin tuli.

        Mulla oli NOLLA päivä, mutta joskus täytyy tulla taas mun vuoro myydä.


    • Elvytys ratkaisee

      Surullista luettavaa.

      Suosittelen lukemaan sivustoa http://rahajatalous.wordpress.com/
      ja tutustumaan, mistä tämä Euroopan lama oikeasti johtuu. USA:ssa on osattu tehdä oikein.

      Lyhennettynä laman syyt:
      Ei johdu kestävyysvajeesta
      Ei johdu huoltosuhdevajeesta
      Ei johdu liian korkeista palkoista

      Tämäkin lama johtuu liian VÄHÄISESTÄ KYSYNNÄSTÄ. Yksityiset ihmiset eivät osta mitän ja yksityiset yritykset eivät investoi, koska näyttää, että kukaan ei osta mitään.

      LISÄKSI valtiot vielä yrittävät kilpaa säästää itsensä hengiltä ja sitten ihmetellään, miten se kysyntä ja investoinnit eivät lisäänny. Voi hyvä päivä...

      Tässä taantumassa elvytys ja lisävelka olisi ainoa oikea vaihtoehto. Mieluummin vielä niin, että EKP rahoittaisi suoraan valtioita ja julkiset investoinnit liikkeelle.

      • RuuviVertex

        Justhan Sipilä sanoi telkkarissa, että ehdottamasi (no, ei kuiteskaan ihan sua nimeällä mainiten) elvytystapa veisi meidät Kreikan ja Portugalin tielle.

        Ja pidä mielessäsi, että Suomessa on tärkeämpää, kuka sanoo, kuin mitä sanoo!

        Eihän meille, näin pässille kansalle, joka on valinnut keskuudestaan pässit päättäjät, voi mitään valtuuksia antaa, kyllä varas varkaan tuntee ja pässi pässin.
        Meitä kuuluu pitää niin lyhyessä narussa, että just henki kulkee.

        Ei muuta


    • xo ristinolla

      Voisiko miettiä kimppayrityksen perustamista niin, että samassa toimitilassa olisi kaksi yrittäjää? Esim. pop up -toimipisteillä on vain pikkuruinen koju.

      Voisiko yrityksen toimialaa laajentaa? Voisiko tällä toimialalla myydä samoja tuotteita myös vähän käytettyinä ja huollettuina rinnakkain uusien kanssa?

      Voisiko markkinointia lisätä ilmaiseksi esim. Facebook, Twitter, blogi? Asiakkaille soittelu? Alepäivät "Hullut päivät"? Asiakastilaisuus, jossa tarjolla viiniä ja juustoja?

      Voisiko tarjota duunia esim. TET-harjoittelijalle, jolloin saisi tehtyä ehkä esim. varaston siivousta, toimitilojen kohentamista tms. duunia, joka on jäänyt tekemättä?

      Voisiko oman yritystoiminnan ja asiakaskunnan myydä?

      Voisiko tuotteen oheen myydä jotain sellaista, mitä muut eivät tarjoa esim. pidempi takuu, tuotetuki, joku kylkiäinen, alennuskuponki seuraavaa ostosta varten, huolto puoleen hintaan?

      Voisiko kilpailijan kanssa yhdistyä?

      En halua olla ylimielinen, vaan lähinnä ihan vain muistuttaa, että onko tässä ehkä jotain, jota voisi toteuttaa. Joskus ihmiset ovat yllättävän typeriä kulutuskäyttäytymisessään esim. vaativat bonuskorttia tai leimasysteemiä, että joka kuudennes on ilmainen tai sen saa puoleen hintaan tms. Tiedän, että on esim. kampaamoita, joissa perhe saa joka 10. hiustenleikkuun ilmaiseksi.

    • tämä on suunta

      Eläköön eu ja yhteisvaluutta

      Kaikki terve kilpailu ja valmistus on tapettu eu:n alueelta, se karannut kiinaan.

      Näinhän tämä järjestelmä on suunniteltu.
      Ennen europpaa oli yksi iso sisämarkkina ja sen sisällä käytävä kauppa perustui erilaisuuteen ja valuuttaeroihin.

      Yhteisvaluuttaa ja tuotannon tappo johtaa siihen että työpaikat vähenee, maksavat asiakkaat katoaa ja tämä hiljenee tähän.

      EU olisi ollut hyvä rauhanliittona EI taloudellisena liittona.

      Myöhäistä sanoa: "mähän sanoin"

      Poliitikot eivät ole talouden asiantuntijoita. Tämä on tulos.
      Ne halus valtaa ja hämmentää.
      JA TOI TYÖVOIMAN VAPAA LIIKKUVUUS ON JÄRJETÖN ASIA.

      Markkinoilla ei ole enää samalla tavalla tilaisuusksia.

    • pyrstöyskä--

      jos myyntiä ei ole niin vika ei ole lamalla pelottelussa. homma menee niin että mm. turvallisuus ja ympäristölainsäädäntö on vedetty siihen pisteeseen että kilpailukyky on menetetty pahoin lisäksi tukitoimet aiheuttavat sen että valtion rahaa palaa. täällä touhutaan monenlaista mikä on bisnestä ainoastaan tukien takia ja tämä on väärin. tuulimyllyn tuottamalle energialle saa karmeat tuet. ulkomailta tuodaan kivihiiltä ym tuonti energiaa joka olisi korvattavissa suomalaisella turpeella mutta verotus suosii ulkomaisten käyttöä. ulkomailta ruodaan energiaa 7 miljardilla vuodessa ja saman verran otetaan lisää velkaa vuosittain.

    • pyrstöyskä--

      jos on vaikea ymmärtää suomen ongelmien luonnetta niin ajatellaan suomen tilanne perheen tilanteena

      perheen (suomen)tulot ovat vanhempien kiinteät kuukausipalkat (bkt)joilla on ennen tultu hienosti toimeen.
      ennen perhe on lämmittänyt talonsa omasta metsästä pojan keräämillä puilla (turve ja puu) mutta lämmitysjärjestelmä oli vanhan aikainen joten suoritettiin rakennemuutos (eu-direktiivit). muutettiin lämmitysjärjestelmä ja hake (kivihiili) ostetaan nykyään naapurilta. isä (persut) ehdotti polttopuu linjalla jatkamista mutta äidin (sos.dem/vihreät) mielestä oma metsä pitää rauhoittaa pesivän peipon vuoksi. nyt pojalle ei enää makseta palkkaa puu töistä vaan ollaan siirrytty viikkorahaan (työttömyyskorvaus).
      nykyään hyvin trendikästä on myös turvallisuus intoilu ja vihreys, auto vaihdettiin rahoituksella (ulkomaanvelka) turvallisempaan jossa on 24 turvatyynyä ja adblue. auto on tällä hetkellä korjaamolla, adbluessa on ongelmia ja uusi peili pitää laittaa. vanha irtosi kun äiti luisteli kesärenkailla vastaan tulevan rekan kaistalla. talvirenkaat ostetaan ensitilassa jos rahoitusyhtiö myöntää lyhennysvapaata.
      turvallisuussyistä myös vanhaan kotiin tehtiin nykypäivän normit täyttävät mittavat paloturvallisuusremontit, tuplagyprokit on myös koirankopissa.
      ennen perhe viljeli itse perunat ja vihannekset niitä riitti myyntiin asti, nyt eu-direktiivin mukainen puron suojavyöhyke on haukannut ison osan pellosta. ennen perheen lietekaivo käytettiin pellolla ravinteeksi, nykyään maksetaan sen hävittämisestä ja korvaava lannoite ostetaan. imeytyskentän rakentaminen maksoi heillä 10000€

      rahan reikää olisi mutta harmi vain että äiti jäi työttömäksi. äidin firma ei pärjännyt tarjouskilpailussa halvemmalle yrittäjälle (halvemmat eun jäsenvaltiot). näistä ym muusta johtuen menot ovat kasvaneet tuloja suuremmiksi. kuinka tästä selviää?
      ensiksi palkataan naapurin tarja pohtimaan tilanteeseen ratkaisua. tarja tietää välittömästi mitä pitää tehdä, vanhassa talossa on 2 vessaa eripuolilla taloa. asia pitää korjata, kutsutaan rakennusmies joka onnistuu kolmessa viikossa siirtämään pöntöt vierekkäin. nyt kaikki asiointi onnistuu samassa tilassa josta odotetaan koituvan mittavat säästöt (koulujen yhdistämiset ja kuntaliitokset). tarjan mielestä myös tyttären hammaslääkärikäynnin voi siirtää/peruuttaa (terveydenhuollon alas ajo). isä ehdottaa että jos jätettäs ennemmin tyttären leffassa käyntiin varattu raha (oopperan ym kulttuurin tukeminen) pois mutta tarja torppaa hullut puheet alkuunsa.
      perheen äidin sisko, janita (kreikka) soittaa ja kertoo pikavippifirmojen laittaneen rahahanat kiinni. perheen äiti ymmärtää huolen ja lupaa laittaa 20 000€ välittömästi janitan tilille ettei humala pääse laskemaan. perheen isä laittaa vastaan hänen mielestään janita täytyisi hommata katkolle ja hänen pitäisi leikata kuluja ennen kuin tätä autetaan ettei rahat mene jatkossakin viinaan. perheen isä haukutaan pystyyn ja tämä lähtee lenkille. perheen äiti ymmärtää että hänen velvollisuus on auttaa siskoaan koska hänen luottotiedot ovat vielä kunnossa ja hakee 20000€ pankkilainaa siskolleen.
      perheen isä on valvonut yönsä. hänen mielestä suunta on huono ja jotain täytyisi tehdä.
      äiti miettii asiaa ja huolestuu itsekin, tilanne on niin huolestuttava että hän päättää palkata naapurin tarjan ja annelin ja pyytää heitä pohtimaan tilannetta täysipäiväisesti. tarja epäilee että osa velkaantumisesta saattaa liittyä työvoimapulaan. nurmikko on leikkaamatta ja jalkalistojen taustoja ei ole pesty vuosiin. isä ehdottaa että poika voisi hoitaa nurmikon ja tyttö listojen taustojen pesun. poikaa ei kiinnosta, kiinteä viikkoraha riittää hänelle, tyttö haukkuu isänsä orjuuttajaksi ja lähtee ovet paukkuen. tilanne on vaikea, tarja ehdottaa että perheeseen palkattaisiin henkilö (mamut) hoitamaan kotitöitä. äiti innostuu heti, sehän kuulostaa pramealta, aivan kuin kauniissa ja rohkeissa. tarja mainitsee kotitalousvähennyksestä jolloin asia sovitaan lopullisesti.
      jo viikon kuluttua vinttiin muuttaa mustafa, parin viikon kuluttua nurmikko on edelleen leikkaamatta, mustafa kulkee kieli kursseilla. yöllä isä valvoo ja menee jääkaapille, kaapissa on vain valo vaikka vasta illalla kävi kaupassa. yläkerrasta kuuluu kilinää hän menee vinttiin, yllätyksekseen hän tapaa vintissä 7 henkilöä syömässä, mustafan vanhemmat ja vaimon ja lapset. isä laskeutuu portaat alas ja päättää korjata rikotun vintin ikkunan vasta aamulla. mustafan äidillä on aamulla kurkkukipeä, perheen isä saa haasteen käräjille kun ei korjannut lasia yöllä. äitiäkin alkaa masentaa kun töitä ei löydy ja kulut riistäytyy käsistä. paikkakunnalla ei ole ainuttakaan työpaikkaa auki. hän tilittää asiasta tarjalle. tarja uskoo että työpaikkojen puuttumisella on minimaalinen vaikutus äidin työllistymättömyyteen. ongelma on ennemmin cv:ssä koska ansioluettelo on kirjoitettu väärällä fontilla.

    • Rouva Rintava

      Ansiokas pitkä kirjoitus, kiitos siitä.

      Luettuani alkua pidemmälle aloin epäleimään asuvasi liimatehtaan lähettyvillä perheesi kanssa jo riittävästi. Sen verran paksua disinformaatiota tarjoat, vieläkään tälle äidin siskolle ei ole lähetetty lanttiakaan ja hän on menestyksekkäästi hoitanut raha-asiansa kuntoon, kiitos velkasanerauksen. Äitisi, kun kuuli pikavipeistä, hän alkoi isäsi kanssa niitä harrastamaan ja kohta joutuvat pyytämään apua Janitaltakin.....

      Epäilen, että olet Rongan Sonnin asialla, mutta sori, keinonne eivät enää kanna näissä vaaleissa. Sitä paitsi, onhan isällä ja äidillä edustajansa EU:ssa.

      • Herra Mahakas

        Äläs nyt. Tuo saattoi olla tärkeää ja tarpeellista terapiaa kirjoittajalleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3055
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2405
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      366
      2185
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1972
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1817
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. 165
      1246
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe