PERUNKIRJOITUS KUKA TIETÄÄ

Mitä tapahtuu jos perunkirjoitusta ei tehdä?

7

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juristi1

      Verottaja voi toimittaa arvioverotuksen eli määrätä perillisille perintöverot maksuun arvioskaupalla. Ja verothan ovat suoraan ulosottokelpoisia eli tuomioistuimen päätöstä niiden perimiseksi ei tarvita. Toki päätöksestä voi valittaa, mutta helpommalla pääsee kun hoitaa sen perunkirjoituksen.

    • aölf jhadohfx likfvh

      Perintökaari 21 luku 2 §:
      "Osakas ei vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta.

      Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän laiminlyö perunkirjoituksen toimituttamisen määräajassa. "

    • Kiitos kommenteista. Nyt tuli ilmi, että yksi perillinen oli luvannut hoitaa perunkirjoituksen, mutta perunut sen. Hän on luvatta nostanut vainajan tililtä rahaa, vaikka hänellä ei ollut tilinkäyttö oikeutta, oli käyttänyt vainajan pankkikorttia. Vainajalla ei jäänyt omaisuutta. Kannattaisiko tähän hakea ulkopuolinen selvittäjä, kun on noita epäselvyyksiä. Kukaan heistä ei vaan halua maksaa mitään.

      • €€€€€

        Sama vastuu kaikilla perillisillä eli ei kannata koskaan luottaa siihen, että "joku muu" hoitaa asiat joista on itsekin vastuussa.

        Ilmaiseksi ei kukaan ala teidän kuolinpesällenne töitä tekemään, mutta jos haluatte maksaa niin voihan sen selvittäjänkin hankkia. Tuskin kyse on kuitenkaan mistään sadoista tuhansista joten kannattanee unohtaa.


      • €€€€€ kirjoitti:

        Sama vastuu kaikilla perillisillä eli ei kannata koskaan luottaa siihen, että "joku muu" hoitaa asiat joista on itsekin vastuussa.

        Ilmaiseksi ei kukaan ala teidän kuolinpesällenne töitä tekemään, mutta jos haluatte maksaa niin voihan sen selvittäjänkin hankkia. Tuskin kyse on kuitenkaan mistään sadoista tuhansista joten kannattanee unohtaa.

        Samaa vastuuta ei ole kaikilla perillisillä vain sillä perusteella, että he ovat kuolinpesän osakkaita. Vastuu kohtaa vain sellaista osakasta, joka on perunkirjoitusvelvollinen. Kaikki eivät ole.

        PK 21:2.1-2
        "Osakas ei vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta.

        Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän laiminlyö perunkirjoituksen toimituttamisen määräajassa. /.../"

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/4833573#comment-25692689


      • 11+16
        nix_nax kirjoitti:

        Samaa vastuuta ei ole kaikilla perillisillä vain sillä perusteella, että he ovat kuolinpesän osakkaita. Vastuu kohtaa vain sellaista osakasta, joka on perunkirjoitusvelvollinen. Kaikki eivät ole.

        PK 21:2.1-2
        "Osakas ei vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta.

        Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, perunkirjoitusvelvollinen osakas vastaa henkilökohtaisesti vainajan velasta, jos hän laiminlyö perunkirjoituksen toimituttamisen määräajassa. /.../"

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/4833573#comment-25692689

        Tai sitten kaikki ovat tai kukaan ei ole.
        Parempi tosiaan hoitaa homma kuin ajatella että ei kuulu mulle.


      • 11+16 kirjoitti:

        Tai sitten kaikki ovat tai kukaan ei ole.
        Parempi tosiaan hoitaa homma kuin ajatella että ei kuulu mulle.

        >>Tai sitten kaikki ovat tai kukaan ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe