Pelaaminen lapsellista?

Game Over?

Yksi tapaus jäi mieleeni jostain 2000-luvun alusta ollessani n. 25v silloin, eräs vanhempi sukulaismies, silloin n. 50-60v välillä oli kylässä ja tuli netistä puhe, näytin tietokoneella muutaman nettihaun tms. jonka jälkeen sukulaisukko kysyi että onkos tässä (tietokoneessa) pelejä, sanoin että ei enkä kerennyt sitä pidemmälle jatkaakaan kun ukko tuhahti hyvä koska pelaaminen onkin lapsellista hapatusta!

Ei vaan ymmärtänyt vissiin että silmiensä edessä toisella pöydällä oli Playstation 1 jolla pelailin silloin mieluummin kuin PC:llä :D
En kumminkaan viitsinyt rueta asiasta riitelemään, en vaan sanonut mitään siihen :P

Olen siis pelannut tietokoneilla ja konsoleilla 80-luvun alusta asti välillä enemmän, välillä vähän vähemmän mutta en ole vissiin älynnyt sitä että se olisi pitänyt jättää jossain vaiheessa pois "lapsellisena" harrastuksena o_O
Minusta on ihan mukavaa pelata vaikka aikuinen olenkin, pelit ovat kehittyneet todella pitkälle niistä 80-luvun alkuajoista ja mielelläni pelaan näitä nykypelejä, pelimaisemat ovat todella realistisia joista pystyi vain haaveilemaan silloin 80-luvulla.

Vieläköhän löytyy sellaisia jääriä joiden mielestä tietokone- ja konsolipelaaminen on lapsellista? Olisikohan jonkinlainen kateus kuitenkin syynä että yritetään mollata nuorempien harrastuksia ja mahdollisuuksia joita ei heillä itsellään ollut omassa nuoruudessaan?
En muista silloin 80-luvulla lapsena kenenkään aikuisen ainakaan tunnustaneen pelaavansa, edes suunnilleen tämän ikäisten mitä nyt itse olen.

Ja toisaalta pitääköhän nykynuoret pelaamista vain nuorten eikä enää aikuisten harrastuksena?

2

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

Tämä tapaus on ajalta jolloin olin 15 tai 16 tms(vertailun vuoksi: nyt olen 29). Pelailin veljeni(vuoden mua nuorempi) kanssa jotakin peliä olohuoneessa kaksinpelinä kun isämme tokaisi että "ettekö te ole ihan liian vanhoja pelaamaan pelejä, vois myydä jo konsolit ja pelit pois, aikuistusitte jo". Yhtään en muista että mitä me siihen vastattiin :P.

Joidenkin ihmisten mielestä pelaaminen on varmaan ihan turhaa ja ajanhukkaa.

• Kasvamassa aikuiseksi

No olisihan sitä aikuisella parempaakin tekemistä. Mutta pelaan silti :) 33-vuotias olen, aktiivisemmin aloin palata vasta joskus 18-vuotiaana. Viimevuosina vähentynyt huomattavasti, ensin puolison vuoksi ja sitten on tullut pari lasta. Nyt on aika hyvä jos pari tuntia viikossa saa pelata.

Minun mielestä eniten pelaamisen liittyvä asia on mielikuvitus. Lapset saa leikkiä kun niillä on vilkas ja hyvä mielikuvitus. Yleensä pelaamiseen tarvitaan mielikuvitusta täydentämään kokemusta. Ilman sitä voin kyllä ruudulla liikkuvan kuvan ohjailun tuntuvan tyhmältä. Eli olen lapsellinen kun mielikuvitus pitää vielä kiinnostuksen yllä pelejä kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      74
      3338
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      94
      3112
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      178
      3055
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      146
      2496
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      56
      2418
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      209
      2236
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      58
      2192
    8. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      14
      2055
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      39
      1770
    10. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      402
      1729
    Aihe