Rintasyöpä, mistä tunnistaa?

kaisa

Vajaa viikko sitten vihlaisi vasenta rintaa ensimmäisen kerran. Kokeilin rintaa ja mielestäni se pistos tuntui tulevan jonkun patin alta/läpi. Tunnustelin ylipäänsä rintojani, ja totesin, että niissä on molemmissa pieniä kyhmyjä, ja aloin mietiskellä mistä rintasyövän tunnistaa? Mitä nämä "kyhmyt" ovat jossei syöpää?
Samaa pistävää kipua on ilmenny nyt muutaman kerran. En ole rasittanut itseäni mitenkään ennen kivun tuntemista. Olen 19v urheilija, joten varsin nuori rintasyöpäpotilaaksi. Ja tuskin se tässä iässä mikään sydänsairaus on? Kuukautiseni alkoivat juuri, mutta ei tämmöistä kipua ole koskaan ennen ollut.
Olen kaikista vastauksista kiitollinen.

4

1507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minttu

Ei voi tietää... Mutta kyllähän tuo kuukautisiin liittyvältä kuulostaa. Kuvailemasi patit ovat todennäköisesti rinta/maitorauhasia, jotka ovat kuukautisten vaikutuksesta nyt turvoksissa. Ne tuntuvat jonkin verran tavallisestikin, mutta kuukautisten läheisyydessä erityisen selvästi ja ovat usein myös kosketusarkoja. Naisen hormonitoiminta muuttuu iän myötä ihan luonnostaan ja uudenlaiset kuukautisoireet ja kuukautis/valkovuodot voivat olla ihan kehon normaalia toimintaa.

Toinen mahdollisuus on, että olet lyönyt rintasi tai rintaasi jollain esim. jossain risusavotassa, sählymailalla tms. ja siinä on nyt tavallaan mustelma, vaikkei se päälle päin näykään. Siitä tulee juuri tuollaista välillä vihlaisevaa kipua, jota voi olla vaikea paikallistaa kun sitä alkaa etsiä. Rinta on sen verran pehmeää, että tällainen isku ei välttämättä edes satu osuessaan, eikä siitä jää mustelmaa mutta vastaava kipu silti tulee.

Jos kipu ei ala tämän viikon sisällä hellittää, kannattaa kuitenkin käydä vähintään terkkarilla kysymässä siitä.

• ei nimim.

Hei,

Minulla oli nuorempana "muhkuroita" mutta hävisivät iän myötä, on kuulemma normaalia. Mutta jos se kipu jatkuu kannattaa tosiaan käydä tarkistuttamassa.

• Satu
    • Mummo

Syöpä se ei ainakaan ole, olet liian nuori ja syöpä tosi harvoin aiheuttaa kipua. Kyse voi olla vaikka maitorauhasten turpoilemisesta hormonaalisista syistä tai kiinteästä rauhasrakenteesta (mastopatia). Jos tutkit rintojasi kovin usein ja pitkään, voit itse saada "äidillisen" reaktion aikaan kuten vauva haroessaan rintaa käsillään. Syövästä löytyy netistä hyvää tietoa ainakin Syöpäyhdistysten sivuilta, kannattaa tutustua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4339
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 152
      976
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      20
      864
    9. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      852
    10. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      26
      805
    Aihe